Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käyttäjien sisällöt ja yhteisöllisyys resurssit, tuotanto ja jakaminen Arja, Hellevi ja Maarit.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käyttäjien sisällöt ja yhteisöllisyys resurssit, tuotanto ja jakaminen Arja, Hellevi ja Maarit."— Esityksen transkriptio:

1 Käyttäjien sisällöt ja yhteisöllisyys resurssit, tuotanto ja jakaminen Arja, Hellevi ja Maarit

2 Yhteisöllisyys Monipuolisempia ilmenemismuotoja internetissä Perustuu kollektiiviseen yhdessäoloon, jakamiseen, tiedon- tai muun sisällön tuottamiseen, kansalaisadressin organisoimiseen tai suoranaisen joukkovoimankin käyttöön Palveluita voidaan kutsua myös nimellä sosiaalinen media tai sosiomedia Blogit eli verkkopäiväkirjat ja niihin liittyvä otsikkosyöte on hyvä tapa tutustua Web 2.0 perusajatukseen

3 Otsikkosyöte Rich Site Summary tarkoitetaan otsikkovirtaa, jolla voidaan kertoa ulkoisen tai sisäisen www-palvelun muutoksista Esim. suomalainen Ampparit.com –100 reaaliaikaista uutisotsikkovirtaa mediasta Käyttäjä näkee nopeasti uusimmat ja suosituimmat uutisotsikot kaikista lähteistä tai käyttäjä voi valita haluamansa lähteet Syötteen avulla sisällöntuottaja tarjoaa innostuneille vastaanottajille kätevän tavan ajantasaiseen informaatioon ja säästää lukijan aikaa Otsikkovirran tarjoaminen on tällä hetkellä yksi parhaista keinoista tavoittaa kohdepotentiaali

4 Ampparit.com Ampparit.com on ilmainen, suomalainen uutispalvelu. Palvelu toimii 24 h vuorokaudessa ja päivittää itseään aktiivisesti Suomen suosituimmista verkkomedioista Tarjoaa uutislinkkejä, jotka avautuvat medioissa, mistä uutinen on peräisin Ampparit.com ei tuota uutisia eivätkä ne ole sen omaisuutta

5 Ampparit.com Tällä hetkellä 107 lähdesivua Sisältö päivyttyy automaattisesti joka kymmenes minuutti Ampparit.com on kahden opiskelijan harrastepohjalta syntynyt idea. Toiminnan takana on yhä samat opiskelijanuoret höystettynä parilla yhteistyökumppanilla

6 Ampparit.com Keskivertokäyttäjä 25-39-vuotias mies Omaa korkeakoulututkinnon Esimiesasemassa, yrittäjä, toimihenkilö Käyttää Ampparia useasti päivässä On löytänyt Ampparin netistä tai kuullut asiasta ystävältään/perheenjäseneltään ”Ampparit on loistava sivusto, jota käytän päivittäisen lehden korvaajana. Parasta on ajankohtaisuus ja monipuolisuus ja sen päälle Amppareissa on tv-ohjelmat kätevässä muodossa”

7 Blogosfääri – verkkopäiväkirjoista liiketoimintaa 1990-luvun lopulla blogit olivat pääasiassa www-kotisivuja päiväkirjamuodossa Nykyään kanava omaksuttu niin mediassa kuin yritys- yhteisökäytössä Blogosfääri eli blogien muodostama informaation avaruus Blogeista on kehittynyt uuden tyyppinen verkosto internetin sisälle. Erinomainen kanava organisaation vapaamuotoiseen viestintään Käytetään esim. tuote- ja palvelukehityksessä

8 Organisaatiobloggaus Pelkkiä virallisia otsikkosyötteitä epävirallisempaa Inhimillistää organisaatiota Monet kotimaiset sanomalehdet pohjaavat jo osan uutistuotannostaan poliitikkojen tai taitelijoiden verkkopäiväkirjoihin ja tarjoavat myös bloggausmahdollisuuden lukijoilleen

9 Yhteisöllisyyden uudet muodot Organisaation rooli yhteisöpalveluissa on toimia mahdollistajana Käyttäjät tuottavat palvelun eli sisällön Palvelun tarjoaa käyttäjille tallenustilan ja välineitä yhteisöllisyyteen, kuten kannustaa osallistumaan ja valvoo keskustelualueiden kohteliasta käyttöä

10 Myspace.com Yhteisöpalvelu www:n miniversio, joka maksimoi näkyvyyden tavalliselle käyttäjälle ja hänen tuottamilleen sisällöille erilaisten luokittelujen, kaverilistojen ja ryhmien avulla Aloittavien artistien kannatta täydentää markkinointiviestintää vaikka MySpacessa tai Mikseri.netissä oman www-palvelun rinnalla. MySpacen kaltaisia palveluita kutsutaan usein sosiaalisiksi verkostopalveluiksi

11 MySpace.com&YouTube Web 2.0 yhteisöpalvelut voidaan jakaa –Yhteisöpalvelut (MySpace.com) –Yhteisöllisyyttä tuottavat sisällönjako- tai tiedontuotantopalvelut (YouTube.com) –Yhteisöpalvelujen suurin haaste käyttäjien äkillinen hupeneminen uuteen, vetovoimaisempaan palveluun

12 Flickr Yksi suosituimmista Web 2.0 yhteisöllisistä sisällönjakopalveluista Valokuvien jakaminen ja luokittelu asiasanoilla Käyttäjä voi kutsua muita katsomaan kuviansa, keskustella niistä, tutustua muihin samojen asiasanojen harrastajiin, lajitella kuviansa ja tehdä niistä diashow

13 Resurssien jakaminen BitTorrent OpenSpark Wikipedia P2P verkon perusideana on, että sisältöjä ei haeta internet-palvelimelta, vaan sijaitsevat jaetusti ja hajautetusti yksittäisten käyttäjien tietokoneilla Vertaisverkkoja pidetään piratismin eli laittoman kopioinnin keskeisimpänä kanavana

14 Resurssien jakaminen Wikipedian ideana on, että kuka tahansa voi osallistua verkkotietosanakirjan tuottamiseen ja myös muokata muiden tekstejä. OpenSpark.com on suomalainen avoin yhteisö ja verkko, jossa jaetaan sisällön tai älyn sijaan langatonta internet-yhteyttä. Jäseneksi liitytään tuomalla oma langaton tukiasema yhteisön käyttöön ja vastaavasti itse pääsee käyttämään kaikkien muiden tukiasemia ympäri Suomea.

15 Joukkojen älykkyys Kollektiivinen äly eli suuren ihmisjoukon muodostama kokonaisuus voidaan tuottamaan parempia ratkaisuja kuin yhdenkään yksittäisen asiantuntijan ratkaisut Yahoon ja O´Reilly-kustantamon TechBuzz ennakointi pörssi yhdistää mielenkiintoisella tavalla viihdettä käyttäjille ja hyötyä omistajilleen Palvelu yrittää siis kalastella ennakkoon nousevia trendejä. Yahoo saa arvokasta informaatioita, millaisille teemoille voi myydä vastaisuudessa mainoksia ja O´Reilly tietoja teemoista, joiden ympärille tehdä kirjoja ja seminaareja

16 Hyödylliset suositukset Amazon alunperin verkkokirjakauppa, mutta sittemmin noussut pörssilistatuksi, yhdeksi maailman suurimmista ja myös tuottavimmista kaikkien alojen verkkokaupasta Tarjoaa tuotteistaan suosituksia kuluttajien ostohistoriaan perustuen. Amazonin kehittämää reittausjärjestelmää voi pitää lähes aukottomana. Käyttäjät nimittäin saavat arvioida arvioita, onko arvio hyödyllinen lukijalle. Parhaat arvioijat kootaan Ranking- listaksi

17 Yhteispalveluiden menestystekijöitä YouTuben valtava käyttäjämäärä takaa, että palvelut uudistuvat koko ajan Esim. vuonna 2006 uusia videopätkiä virtasi 60 000 kpl:tta /vrk


Lataa ppt "Käyttäjien sisällöt ja yhteisöllisyys resurssit, tuotanto ja jakaminen Arja, Hellevi ja Maarit."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google