Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi1  Mukana tällä hetkellä 27 kaupunkia:  Virallisesti mukana yli 40 000 asukkaan kaupungit ja kunnat  Kattaa n. 60% alle.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi1  Mukana tällä hetkellä 27 kaupunkia:  Virallisesti mukana yli 40 000 asukkaan kaupungit ja kunnat  Kattaa n. 60% alle."— Esityksen transkriptio:

1 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi1  Mukana tällä hetkellä 27 kaupunkia:  Virallisesti mukana yli 40 000 asukkaan kaupungit ja kunnat  Kattaa n. 60% alle 29 vuotiaista Suomessa ja arviolta n. 80% kunnallisista nuorisotyöntekijöistä  Hankkeiden, koulutusten, nettisivujen ( nuorisokanuuna.fi ) ja seutuyhteistyön kautta tavoitetaan paljon myös pienempiä kuntia  Verkoston toiminta:  Työseminaarit, kehittämis- ja tutkimushankkeet, alaverkostot ( monikulttuurinen nuorisotyö, auditointi ym. ), vertaistuki, kuntien välinen yhteistyö, kv –yhteistyö (mm. perustettu InterCity Youth -verkosto = Eurooppalainen Kanuuna ), laadun ja arvioinnin sekä tunnuslukujen kehittäminen, nuorisopoliittista vaikuttamista tarvittaessa ja asiantuntija- näkemyksiä pyydettäessä…  Ohjausryhmä v.2015 (Helsinki, Oulu, Lappeenranta, Kouvola, Kuopio ja Lahti )  Tärkeimpiä yhteistyötahoja : Allianssi, Kuntaliitto, Nuorisotutkimusverkosto, alan oppilaitokset, OKM … Yleistä Kanuuna –verkostosta 2015

2 Nuorisolain uudistaminen  Yleistä:  Kireä aikataulu  Vanhan lain muokkaaminen vai ”Uusi laki ” ?  Kanuunassa pohdittu asiaa keväällä 2014 olemassa olevan nuorisolain pohjalta ( kysely ja yhteinen keskustelu > muokattu yhteisiä näkemyksiä/näkökulmia)  ”laista ei liian ohjaavaa ja yksityiskohtaista, kunnilla on säilyttävä itsemääräämisoikeus”  Kanuuna –verkosto käytettävissä ja hyödynnettävissä myös myöhemmissä vaiheissa, mikäli on tarvetta/halua 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi2

3 Nuorisolain uudistaminen  Ikämäärittely ( 2§):  Halutaan yleisesti muutosta/tarkennusta, mutta erilaisia käytäntöjä eri kunnissa  Kunnallisen nuorisotyön kohteena useimmiten 9/10 – 24 –vuotiaat > poikkeuksena aamu-ja iltapäivätoiminta ( 7-8v.), jotkut nuorisotakuutoimenpiteet ( 25-28v.) ja nuorisoyhdistysten tuki( 0-28v. )  ”tarpeen vaatiessa voidaan tukea ja tehdä myös ikärajan ulkopuolelle suuntautuvaa työtä” > esim. avustuksia varten  Valtion nuorisotyö ja –politiikka ( 3§,4§ ):  …”Kehittäminen toteutetaan yhteistyössä alan toimijoiden kanssa”  Nuorisopoliittinen ohjelma : ….ministeriöiden ja nuorisoalan toimijoiden kanssa  kaiken kattavien nuorisopoliittisten suunnitelmien ja ohjelmien sijaan olisi fokusoitava toiminta keskeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin / haasteisiin  Nuorisoasiain neuvottelukunta ( 5§):  Kanuunan edustajan nimeäminen neuvottelukuntaan 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi3

4 Nuorisolain uudistaminen  Kuntien nuorisotyö ja –politiikka ( 7§):  Ei pitäisi luetella yksittäisiä kasvatuksen osa-alueita ja nuorisotyön menetelmiä > nuorten tarpeet ja olosuhteet muuttuvat, kunnat erilaisia  Ehdotus : ”Kunnan nuorisotyöhön ja –politiikkaan kuuluvat nuorten kasvatuksellinen ohjaus (eri toimintaympäristöissä), toimitilat ja harrastusmahdollisuudet, nuorisoyhdistysten ja muiden nuorisoryhmien tuki, nuorten omaehtoisen toiminnan ja itseilmaisun tukeminen, osallistumismahdollisuuksien järjestäminen, nuorten koulutus- ja työelämään siirtymisen tukeminen, kohdennettu nuorisotyö sekä nuorten elinolosuhteiden seuranta ja parantaminen monitoimijaisena yhteistyönä.”  Monialainen yhteistyö ( 7§a)  Kunnat erilaisia ( joissain riittää yksi ryhmä, joissain tarvitaan useita ryhmiä eri kokoonpanoilla) ja toisaalta monitoimijaiseen yhteistyöhön velvoitteita myös muissa laeissa > aiheuttanut kunnissa jonkin verran sekavuutta ja päällekkäisyyksiä, mutta myös hyviä kokemuksia *)  Kuntien harkintaan kokoonpanot, yhteistyöryhmien määrä ja funktiot 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi4

5 Esimerkkejä Lahden monitoimijaisista verkostoista; joissa Nuorisopalvelut mukana  Hyvinvointiryhmä  Lasten ja nuorten hyvinvointiryhmä ( 7a§)  Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma työryhmä  Työllisyys- ja nuorisotakuutoimikunta (poliitikot, etujärjestöt, 3.sektori, Ely, Te, kaupungin edustajat )  Nuorisotakuun kuntakokeilu -työryhmä  Työllisyyden yhteistyöryhmä  Kaupungin ja koulutuskonsernin yhteistyöryhmä  Ankkuritoiminnan ( poliisi/ sote/srk / nuorisopalvelut ) ohjausryhmä  Oppilashuollon kaupunkitasoinen yhteistyöryhmä  Lasten ja Nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden suunnitteluryhmä  Time Out –ryhmä ( Puolustusvoimat, Sote, Nuorisopalvelut )  OPS –työryhmä + suuralueiden työryhmät, eri toimintamuotojen omat yhteistyöryhmät… 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi5

6 Nuorisolain uudistaminen  Etsivä nuorisotyö ( 7§b ):  Lyönyt hyvin läpi valtakunnallisesti ja nostanut nuorisotyön ”statusta”  Ongelmana hankerahoitus > aiheuttaa turhaa byrokratiaa valtiolle ja kunnille sekä vaikeuttaa työntekijöiden vakinaistamista; voisiko muuttaa jollain tapaa ”korvamerkityksi valtionosuudeksi” tms.  Nuorten osallistuminen ja kuuleminen ( 8§):  … Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa ja tarjottava mahdollisuudet niihin vaikuttamiseen. (Kunnat päättävät omista nuorten osallistumis- ja vaikuttamisjärjestelmistään.)  Nuorisovaltuustojen / nuorten vaikuttajaryhmien pakollisuutta ei tarvitse nuorisolaissa välttämättä mainita, koska asia jo Kuntalaissa 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi6

7 Nuorisolain uudistaminen  Nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskukset:  Mikäli nykyistä palvelu- ja kehittämiskeskusten käytäntöä jatketaan, Kanuunan pitäisi ehdottomasti olla yksi kehittämiskeskus > keskusteltu myös pienempien kuntien mukaan ottamisesta tavalla tai toisella  Nykyisten kehittämiskeskusten kokonaisuus on syntynyt satunnaisesti ja joukossa on ”keskuksia”, joilla on aivan marginaalinen merkitys nuorisotyössä; osasta ei kunnissa ole mitään käsitystä eikä tietoa, osasta on aika jo jättänyt  Eräänä vaihtoehtona tai täydennyksenä kehittämiskeskuksiin on keskusteltu tässä yhteydessä myös ns. ohjelmapohjaisesta kehittämiskokonaisuudesta, jota hallinnoisi nuorisotyön keskeiset toimijat OKM:n tulosohjauksessa ja yhteistyössä alan koulutuksen ja tutkimuksen kanssa 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi7

8 Nuorisolain uudistaminen  Muuta :  millä tavalla alueellinen tasa-arvo kuntien nuorisotyössä toteutetaan?  ”Kunnat rahoittavat = kunnat päättävät” (nyk. 85-95% ? )  ”Valtion rahoitus = valtion ohjaus” ( nyk. 5–15% ? )  Kehittämistä, tukea, neuvontaa kaikille ( okm, avit, kanuuna… )  miten tulisi määritellä kunnallisen nuorisotyön laatua ja miten sitä tulisi mitata, tulisiko näistä säätää?  Kunnat määrittelevät pääsääntöisesti laatua ja arviointimenetelmiä itse ja yhteistyössä muiden kuntien kanssa (mm. Kanuunassa )  Yhteiset laatumittarit haastavia ja vaikeita toteuttaa > ei voi säätää  tuleeko nuorisotyötä jaotella esim. nk. perusnuorisotyöhön, kohdennettuun nuorisotyöhön tai koulunuorisotyöhön jne.?  ”Nuorisotyö kaikille suunnattuna yleisesti ennalta ehkäisevänä peruspalveluna, jota  täydennetään (tarpeen mukaan) tarvittavilla kohdennetun nuorisotyön palveluilla.” 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi8

9 Kiitos kuulemisesta ! Jouni Kivilahti Nuorisotoimenjohtaja Lahden kaupungin Nuorisopalvelut Sammonkatu 8 B, 15140 LAHTI GSM +358 50 5184492 jouni.kivilahti@lahti.fi www.nuorilahti.netjouni.kivilahti@lahti.fiwww.nuorilahti.net 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi9


Lataa ppt "31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi1  Mukana tällä hetkellä 27 kaupunkia:  Virallisesti mukana yli 40 000 asukkaan kaupungit ja kunnat  Kattaa n. 60% alle."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google