Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKauko Järvinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi1 Mukana tällä hetkellä 27 kaupunkia: Virallisesti mukana yli 40 000 asukkaan kaupungit ja kunnat Kattaa n. 60% alle 29 vuotiaista Suomessa ja arviolta n. 80% kunnallisista nuorisotyöntekijöistä Hankkeiden, koulutusten, nettisivujen ( nuorisokanuuna.fi ) ja seutuyhteistyön kautta tavoitetaan paljon myös pienempiä kuntia Verkoston toiminta: Työseminaarit, kehittämis- ja tutkimushankkeet, alaverkostot ( monikulttuurinen nuorisotyö, auditointi ym. ), vertaistuki, kuntien välinen yhteistyö, kv –yhteistyö (mm. perustettu InterCity Youth -verkosto = Eurooppalainen Kanuuna ), laadun ja arvioinnin sekä tunnuslukujen kehittäminen, nuorisopoliittista vaikuttamista tarvittaessa ja asiantuntija- näkemyksiä pyydettäessä… Ohjausryhmä v.2015 (Helsinki, Oulu, Lappeenranta, Kouvola, Kuopio ja Lahti ) Tärkeimpiä yhteistyötahoja : Allianssi, Kuntaliitto, Nuorisotutkimusverkosto, alan oppilaitokset, OKM … Yleistä Kanuuna –verkostosta 2015
2
Nuorisolain uudistaminen Yleistä: Kireä aikataulu Vanhan lain muokkaaminen vai ”Uusi laki ” ? Kanuunassa pohdittu asiaa keväällä 2014 olemassa olevan nuorisolain pohjalta ( kysely ja yhteinen keskustelu > muokattu yhteisiä näkemyksiä/näkökulmia) ”laista ei liian ohjaavaa ja yksityiskohtaista, kunnilla on säilyttävä itsemääräämisoikeus” Kanuuna –verkosto käytettävissä ja hyödynnettävissä myös myöhemmissä vaiheissa, mikäli on tarvetta/halua 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi2
3
Nuorisolain uudistaminen Ikämäärittely ( 2§): Halutaan yleisesti muutosta/tarkennusta, mutta erilaisia käytäntöjä eri kunnissa Kunnallisen nuorisotyön kohteena useimmiten 9/10 – 24 –vuotiaat > poikkeuksena aamu-ja iltapäivätoiminta ( 7-8v.), jotkut nuorisotakuutoimenpiteet ( 25-28v.) ja nuorisoyhdistysten tuki( 0-28v. ) ”tarpeen vaatiessa voidaan tukea ja tehdä myös ikärajan ulkopuolelle suuntautuvaa työtä” > esim. avustuksia varten Valtion nuorisotyö ja –politiikka ( 3§,4§ ): …”Kehittäminen toteutetaan yhteistyössä alan toimijoiden kanssa” Nuorisopoliittinen ohjelma : ….ministeriöiden ja nuorisoalan toimijoiden kanssa kaiken kattavien nuorisopoliittisten suunnitelmien ja ohjelmien sijaan olisi fokusoitava toiminta keskeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin / haasteisiin Nuorisoasiain neuvottelukunta ( 5§): Kanuunan edustajan nimeäminen neuvottelukuntaan 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi3
4
Nuorisolain uudistaminen Kuntien nuorisotyö ja –politiikka ( 7§): Ei pitäisi luetella yksittäisiä kasvatuksen osa-alueita ja nuorisotyön menetelmiä > nuorten tarpeet ja olosuhteet muuttuvat, kunnat erilaisia Ehdotus : ”Kunnan nuorisotyöhön ja –politiikkaan kuuluvat nuorten kasvatuksellinen ohjaus (eri toimintaympäristöissä), toimitilat ja harrastusmahdollisuudet, nuorisoyhdistysten ja muiden nuorisoryhmien tuki, nuorten omaehtoisen toiminnan ja itseilmaisun tukeminen, osallistumismahdollisuuksien järjestäminen, nuorten koulutus- ja työelämään siirtymisen tukeminen, kohdennettu nuorisotyö sekä nuorten elinolosuhteiden seuranta ja parantaminen monitoimijaisena yhteistyönä.” Monialainen yhteistyö ( 7§a) Kunnat erilaisia ( joissain riittää yksi ryhmä, joissain tarvitaan useita ryhmiä eri kokoonpanoilla) ja toisaalta monitoimijaiseen yhteistyöhön velvoitteita myös muissa laeissa > aiheuttanut kunnissa jonkin verran sekavuutta ja päällekkäisyyksiä, mutta myös hyviä kokemuksia *) Kuntien harkintaan kokoonpanot, yhteistyöryhmien määrä ja funktiot 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi4
5
Esimerkkejä Lahden monitoimijaisista verkostoista; joissa Nuorisopalvelut mukana Hyvinvointiryhmä Lasten ja nuorten hyvinvointiryhmä ( 7a§) Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma työryhmä Työllisyys- ja nuorisotakuutoimikunta (poliitikot, etujärjestöt, 3.sektori, Ely, Te, kaupungin edustajat ) Nuorisotakuun kuntakokeilu -työryhmä Työllisyyden yhteistyöryhmä Kaupungin ja koulutuskonsernin yhteistyöryhmä Ankkuritoiminnan ( poliisi/ sote/srk / nuorisopalvelut ) ohjausryhmä Oppilashuollon kaupunkitasoinen yhteistyöryhmä Lasten ja Nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden suunnitteluryhmä Time Out –ryhmä ( Puolustusvoimat, Sote, Nuorisopalvelut ) OPS –työryhmä + suuralueiden työryhmät, eri toimintamuotojen omat yhteistyöryhmät… 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi5
6
Nuorisolain uudistaminen Etsivä nuorisotyö ( 7§b ): Lyönyt hyvin läpi valtakunnallisesti ja nostanut nuorisotyön ”statusta” Ongelmana hankerahoitus > aiheuttaa turhaa byrokratiaa valtiolle ja kunnille sekä vaikeuttaa työntekijöiden vakinaistamista; voisiko muuttaa jollain tapaa ”korvamerkityksi valtionosuudeksi” tms. Nuorten osallistuminen ja kuuleminen ( 8§): … Lisäksi nuoria on kuultava heitä koskevissa asioissa ja tarjottava mahdollisuudet niihin vaikuttamiseen. (Kunnat päättävät omista nuorten osallistumis- ja vaikuttamisjärjestelmistään.) Nuorisovaltuustojen / nuorten vaikuttajaryhmien pakollisuutta ei tarvitse nuorisolaissa välttämättä mainita, koska asia jo Kuntalaissa 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi6
7
Nuorisolain uudistaminen Nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskukset: Mikäli nykyistä palvelu- ja kehittämiskeskusten käytäntöä jatketaan, Kanuunan pitäisi ehdottomasti olla yksi kehittämiskeskus > keskusteltu myös pienempien kuntien mukaan ottamisesta tavalla tai toisella Nykyisten kehittämiskeskusten kokonaisuus on syntynyt satunnaisesti ja joukossa on ”keskuksia”, joilla on aivan marginaalinen merkitys nuorisotyössä; osasta ei kunnissa ole mitään käsitystä eikä tietoa, osasta on aika jo jättänyt Eräänä vaihtoehtona tai täydennyksenä kehittämiskeskuksiin on keskusteltu tässä yhteydessä myös ns. ohjelmapohjaisesta kehittämiskokonaisuudesta, jota hallinnoisi nuorisotyön keskeiset toimijat OKM:n tulosohjauksessa ja yhteistyössä alan koulutuksen ja tutkimuksen kanssa 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi7
8
Nuorisolain uudistaminen Muuta : millä tavalla alueellinen tasa-arvo kuntien nuorisotyössä toteutetaan? ”Kunnat rahoittavat = kunnat päättävät” (nyk. 85-95% ? ) ”Valtion rahoitus = valtion ohjaus” ( nyk. 5–15% ? ) Kehittämistä, tukea, neuvontaa kaikille ( okm, avit, kanuuna… ) miten tulisi määritellä kunnallisen nuorisotyön laatua ja miten sitä tulisi mitata, tulisiko näistä säätää? Kunnat määrittelevät pääsääntöisesti laatua ja arviointimenetelmiä itse ja yhteistyössä muiden kuntien kanssa (mm. Kanuunassa ) Yhteiset laatumittarit haastavia ja vaikeita toteuttaa > ei voi säätää tuleeko nuorisotyötä jaotella esim. nk. perusnuorisotyöhön, kohdennettuun nuorisotyöhön tai koulunuorisotyöhön jne.? ”Nuorisotyö kaikille suunnattuna yleisesti ennalta ehkäisevänä peruspalveluna, jota täydennetään (tarpeen mukaan) tarvittavilla kohdennetun nuorisotyön palveluilla.” 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi8
9
Kiitos kuulemisesta ! Jouni Kivilahti Nuorisotoimenjohtaja Lahden kaupungin Nuorisopalvelut Sammonkatu 8 B, 15140 LAHTI GSM +358 50 5184492 jouni.kivilahti@lahti.fi www.nuorilahti.netjouni.kivilahti@lahti.fiwww.nuorilahti.net 31.3.2015www.nuorisokanuuna.fi9
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.