Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEero Jokinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
2005 - 2007 Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Business Management) EUROOPAN YHTEISÖ Rakennerahastot Oulun lääninhallitus Sivistysosasto
2
Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen Mitä on sisältöliiketoiminta? Mitä ovat sisältöliiketoiminnan luovat prosessit? Millaista osaamista sisältöliiketoiminnan alalla tarvitaan? Mikä on yliopiston rooli sisältöliiketoiminnan kehittämisessä? Mikä on CreaM-hanke? - Hankkeen taustat, kohderyhmä, tavoitteet ja toimenpiteet
3
Mitä on sisältöliiketoiminta? Sisältöliiketoiminta: 1)Sekä perinteisille jakelukanaville että sähköisille viestimille laadittujen dokumentaaristen, kulttuuristen, opetuksellisten, informatiivisten ja viihteellisten sisältöjen sekä palvelujen ideointi, tuotekehitys, paketointi, markkinointi ja jakelu. 2)Sisältöihin liittyvien tekijänoikeuksien hallinta. 3)Ko. alueisiin liittyvä liiketoiminta.
4
Sisältötuotannon arvoketju (Lähde: Uusi mediakulttuuri innovaatioympäristönä, m-cult, Minna Tarkka ja Tapio Mäkelä 2002) Luovien prosessien johtaminen Luovat prosessit sisältöliiketoiminnassa koostuvat innovaatioketjun eri vaiheista. Millaista osaamista tarvitaan luovissa prosesseissa sisältötuotannossa ja sisältöliiketoiminnassa? Sisältötuotannon arvoketju LuominenPaketointiKehittäminenMarkkinointiJakeluLoppukäyttäjät
5
Sisältöliiketoiminnan osaamisalat JOHTAMINEN sisältö teknologia juridiikka liiketoiminta Jotta hallittaisiin luovat prosessit sisältötuotannon arvoketjussa ja sen eri vaiheissa, on oltava tietämystä 1) sisällöistä 2) teknologioista 3) liiketoiminnasta 4) juridiikasta ja 5) esimiestaidoista. Näiden kaikkien hallinnassa on kysymys hyvästä johtamisesta ja johtamistaidoista.
6
Mitä sisältöosaamiseen kuuluu? Luova ongelmanratkaisu Monialaosaaminen Substanssiosaaminen Sisällön laadun ymmärrys Käsikirjoitus- ja konseptisuunnittelutaidot Monimediaosaaminen Vuorovaikutussuunnittelu Tuotekehitys Uuden teknologian soveltaminen Tuotantoprosessin hallinta Tuotantoympäristöjen tuntemus Hyvä yleissivistys ja kokonaisuuksien hahmottaminen ja ymmärtäminen (Lähteet: Uusi mediakulttuuri innovaatioympäristönä, m-cult, Minna Tarkka ja Tapio Mäkelä 2002 ja Sisältötuotantoalan osaamistarveskenaario 2005-2010 (/Stenvall)
7
Mitä liiketoiminnan ja tuotekehityksen osaamiseen kuuluu? Kommunikaatio- ja neuvottelutaidot Hyvä oppimiskyky, joustavuus- ja muutosvalmius Kansainvälistyminen Markkinoinnin tuntemus Arvoketjut ja verkostoituminen Tutkimus ja kehitys Rekrytointi Liiketoimintasuunnittelu Juridiikka ja sopimukset Levitys Markkinointi- ja yritysviestintä Rahoitushankinta Käyttäjätestaus Tiimityötaidot, yhteistyökyky, tiimien johtaminen (Lähteet: Uusi mediakulttuuri innovaatioympäristönä, m-cult, Minna Tarkka ja Tapio Mäkelä 2002 ja Sisältötuotantoalan osaamistarveskenaario 2005-2010 (/Stenvall)
8
Mikä on CreaM-hanke: taustaa Petra Tarjanne, SILE-projekti 2004/KTM, TE-keskus: Tarvitsemme uudenlaisia osaajia teknologian ja sisältöjen rajapintaan johtamaan tuotekehityksen prosesseja. Uudet innovaatiot ja kannattavat liiketoimintaratkaisut edellyttävät kykyä johtaa luovia prosesseja sekä selkeää käsitystä kehitettävien palvelujen ja tuotteiden kaupallistamisen mahdollisuuksista. Tarvitaan pysyvä yliopistotasoinen koulutusohjelma teknologiaympäristössä tapahtuvan luovien prosessien johtamisen koulutusta varten. Eri alojen opintoja yhdistävä yliopiston maisteritasoinen koulutus helpottaisi jatkossa sisältöjen ja teknologian parissa toimivien yritysten kasvun ja kansainvälistymisen ongelmia. Oulun yliopistolla monitieteisenä yliopistona olisi tähän erinomaiset mahdollisuudet.
9
Mikä on CreaM-hanke? CreaM on sisältöalan toimintaedellytyksiä vahvistava tutkimus-, kehitys- ja koulutushanke. Hanke tähtää sisältöalan toimintaedellytysten vahvistamiseen koulutuksen, tutkimuksen ja yritysten piirissä. Hankkeen kohderyhmään kuuluvat yritykset, organisaatiot, projektit, tutkijat, kouluttajat ja muut alan asiantuntijat sekä opiskelijat.
10
CreaM-hankkeen toimenpiteet: tutkimus 1) Tutkimus Hankkeessa tutkitaan yhden vuoden ajan sisältöliiketoimintaan liittyvää problematiikkaa ja sen erityisalueita (esim. sisällölliset innovaatiot, tuotekehitys ja design, teknologiat, liiketoiminta ja markkinointi, koulutus jne.). Tutkimustyöllä vahvistetaan toimialan käytännön osaamista sekä tutkimusteoreettista pohjaa. Tavoitteena on eri tieteen- ja tutkimusalojen yhdistäminen ja soveltaminen muuttuvan alan kehitys- ja koulutustarpeisiin.
11
CreaM-hankkeen toimenpiteet: tutkimus Hankkeeseen rekrytoidaan viiden hengen projektitutkijaryhmä (syksy 2005 - syksy 2006). Projektiin palkattavilta tutkijoilta edellytetään 1) vähintään soveltuvan alan maisteritasoista koulutusta, 2) työkokemusta alalta sekä 3) tutkimus- ja työsuunnitelmaa toimintavuodelle. Tutkimustuloksina raportteja, selvityksiä, artikkeleita, julkaisuja, oppimateriaalia, pilotteja. Osallistumiset valtakunnallisiin/kansainvälisiin workshopeihin, seminaareihin, konferensseihin.
12
CreaM-hankkeen toimenpiteet: tutkimus Tutkijaryhmän jäsenille tarjotaan tutkimustyön tueksi monen eri tieteenalan asiantuntijoista koottu verkosto: tutkijaryhmä + projektihenkilöstö + ohjausryhmä + muut alan asiantuntijat = asiantuntijaverkosto
13
CreaM-hankkeen toimenpiteet: koulutus 2) Koulutus Asiantuntijuuden jakaminen ja yhteisöllinen oppiminen: -Verkostotapaamiset. -Tutkijaryhmän sisäinen vuorovaikutus, yhteistyö, synergia ja tieto-taidon jakaminen. Tutkijoiden henkilökohtainen ohjaus: -Ohjausryhmän professori- ja tohtorijäsenet ja ulkopuoliset asiantuntijat toimivat tutkijoiden henkilökohtaisina mentoreina ja tutkimustyön ohjaajina sekä arvioijina. Koulutustapahtumat: -Workshopit, seminaarit, konferenssit → avoimia kaikille alan toimijoille ja alasta kiinnostuneille.
14
CreaM-hankkeen toimenpiteet: koulutus Koulutussuunnittelu: -Yksi tutkijoista keskittyy alan koulutustarpeen, koulutuksen muodon ja asemoinnin tutkimiseen. Tavoitteena on kartoittaa uuden monitieteisen ja mahdollisesti kansainvälisen opinto-ohjelman vakinaistamisen mahdollisuuksia Oulun yliopistossa.
15
CreaM-hankkeen toimenpiteet: verkostoituminen 3) Verkostoituminen Valtakunnallinen ja kansainvälinen yhteistyö: yritykset, organisaatiot, oppilaitokset, hankkeet, ohjelmat, verkostot, konsortiot jne. Hankkeen asiantuntijaverkoston yhteistyön jatkaminen.
16
Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen, CreaM-hanke Hankkeen toteuttaja: Oulun yliopisto, humanistisen tiedekunta, taideaineiden ja antropologian laitos Rahoittajat: Oulun lääninhallitus, Sivistysosasto Oulun kaupunki Yritykset Toteutusaika: 1/2005 - 2/2007 Kokonaisbudjetti: 466 000 euroa
17
Yhteystiedot http://www.cream.oulu.fi Projektipäällikkö Sanna Karkulehto, sanna.karkulehto@oulu.fisanna.karkulehto@oulu.fi Gsm. 040-841 6819, 08-553 3338 Projektikoordinaattori Jetta Eklöf, jetta.eklof@oulu.fijetta.eklof@oulu.fi Gsm. 050-354 7021, 08-553 3338 Oulun yliopisto, Taideaineiden ja antropologian laitos, CreaM, PL 1000, 90014 Oulun yliopisto
18
KIITOS!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.