Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuElli Saarinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Karelia ENPI CBC - ohjelma
2
Karelia ENPI CBC Ohjelma-alue ja sen määrittäminen
3
Karelia ENPI CBC Ohjelma-alueen määrittäminen Ohjelma-alueet määritellään EU:n komission strategia-asiakirjassa Suomen – Venäjän –välisellä rajalla edelleen kolme erillistä ohjelmaa alueiden erilaisten lähtökohtien ja aiemmasta yhteistyöstä saatujen hyvien kokemusten perusteella
4
Karelia ENPI CBC KARELIA ENPI CBC ohjelma-alue Varsinainen ohjelma- alue: Karjalan tasavalta, Kainuu, Pohjois-Karjala ja Pohjois-Pohjanmaa Rajautuvat alueet: Lappi, Pohjois-Savo, Murmansk, Arkangel, Pietari, Leningrad
5
Karelia ENPI CBC Valmisteluelimet ja valmistelutyön vaiheet
6
Karelia ENPI CBC Ohjelman valmisteluelimet: Task Force 10 jäsentä + komission edustaja 5 jäsentä Suomesta: sisäasiainministeriö, ulkoministeriö, Kainuun maakunta-kuntayhtymä, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto sekä Pohjois- Pohjanmaan liitto 5 jäsentä Venäjältä: Federaatiotaso: Mid, MinReg ja Karjalan tasavallasta kolme Ohjelman valmistelua ohjaava työryhmä; pitänyt yhteensä avauskokouksen, 4 työkokousta sekä hyväksynyt viimeisen version asiakirjasta kirjallisella menettelyllä.
7
Karelia ENPI CBC Ohjelman valmisteluelimet: Sisällön valmistelutyöryhmä Ohjelman sisällöllisestä työstämisestä vastannut työryhmä Edustajat aluetasolta: 3 Suomesta ja 3 Karjalan tasavallasta Suomen edustajat ohjelma-alueen maakuntien liitoista
8
Karelia ENPI CBC Ohjelman valmisteluelimet: Hallinnon valmistelutyöryhmä Yhteinen Kaakkois-Suomi-Venäjä –ohjelman kanssa Varsinaiset jäsenet keskushallinnosta Suomi: SM + UM, Venäjä: Mid + MinReg ja aluetasolta ohjelmien hallintoviranomaisen edustajat Tarkkailijoina venäläisten alueiden edustajat Myös komissio osallistunut kokouksiin
9
Karelia ENPI CBC Ohjelman valmisteluaikataulut Elokuussa 2007 toimeenpanoasetus hyväksyttiin – mahdollisti ohjelman hallintoa koskevien osioiden viimeistelyn Task Force hyväksyi asiakirjaluonnokset 19.10. Julkinen kuuleminen 24.10. – 23.11. Samanaikaisesti julkisen kuulemisen kanssa epävirallinen komission kommenttikierros Julkisen kuulemisen jälkeen kansallinen käsittely / hyväksyntäprosessi sekä Suomessa että Venäjällä
10
Karelia ENPI CBC Ohjelman valmisteluaikataulut Suomen ja Venäjän hyväksynnän jälkeen asiakirjan luovuttaminen virallisesti komission käsittelyyn Komission käsittely yht. 3 kk. Komission hyväksynnän jälkeen ohjelmakohtainen rahoitussopimus EU:n komission sekä Venäjän Federaation välillä (myös hallintoviranomainen allekirjoittajana)
11
Karelia ENPI CBC Strategia ja tavoitteet
12
Karelia ENPI CBC Kokemukset yhteistyöstä – pohja uudelle strategialle Ohjelmaperusteista yhteistyötä tehty Karjalan suuntaan vuodesta 1996 lähtien satoja hankkeita toteutettu hankkeet luoneet edellytyksiä pysyvämmälle yhteistyölle ja synnyttäneet laajasti yhteyksiä rajan yli yhteistyö Venäjän suuntaan / Karjalaan arkipäiväistynyt ja on tänä päivänä osa monien organisaatioiden ja toimijoiden normaalia toimintaa
13
Karelia ENPI CBC Kokemukset yhteistyöstä – pohja uudelle strategialle Hanketoiminta toiminut bottom-up periaatteella, jolloin ohjelma-asiakirja on raamina hanketoiminalle Toimintamallin seurauksena hanketoiminta kirjavaa ja kokonaisuuksien hahmottaminen vaikeaa (jopa samaan toimialaan kytkeytyvien hankkeiden kesken) Tuloksia ja vaikuttavuutta vaikea arvioida ohjelmatasolla
14
Karelia ENPI CBC Kokemukset yhteistyöstä – pohja uudelle strategialle Karelia ENPI CBC –ohjelman strategiassa korostuu kokonaisuuden ohjaaminen Korostaa strategisten valintojen tekemistä ja rahoituksen kohdentamista ohjelma-alueen ja rajanylittävän yhteistyön näkökulmasta tärkeimpiin aihepiireihin Yhdistelmä top-down –ohjausta ja bottom-up hankeideointia
15
Karelia ENPI CBC Perustelut strategian valinnalle Hyödynnetään vankka kokemus yhteistyöstä ja otetaan askel eteenpäin: pyritään ohjaamaan kehitystä valituilla aihealueilla Pyritään aiempaa parempaan vaikuttavuuteen ja tuloksellisuuteen Pienenevät resurssit: kohdennetaan rajalliset resurssit siten, että valituille aloilla on mahdollista saavuttaa konkreettisia tuloksia
16
Karelia ENPI CBC Perustelut strategian valinnalle Temaattinen toimintamalli mahdollistaa: hankkeiden ja kokonaisuuksien ohjaamisen ohjelman sisällä suurempien kokonaisuuksien muodostamisen (hankeryppäät) yhteistyön muiden rahoitusvälineiden kanssa (mm. lähialueyhteistyöm kansainväliset rahoituslaitokset jne.) hankkeiden kytkeminen selkeämmin alueellisiin ja kansallisiin strategioihin
17
Karelia ENPI CBC Toimintalinjat
18
Karelia ENPI CBC Toimintalinjojen tausta Sisältävät elementtejä kaikista komission neljästä päätavoitteesta 2 toimintalinjaa: Taloudellinen yhteistyö ja Elämän laatu Toimintalinjat luovat puitteet teemakokonaisuuksien rakentamiselle Väliarviointivaiheessa 2010 myös toimintalinjojen sisältöä mahdollista tarkistaa
19
Karelia ENPI CBC Toimintalinja 1 Taloudellinen yhteistyö Keskeisiä valmisteluprosessin aikana esille nousseita aihepiirejä mm. metsä- ja puu energia ja energiahuolto matkailu uutta teknologiaa kehittävät ja soveltavat toimialat elinkeinoelämän rajanylittävää yhteistyötä tukevat palvelurakenteet rajan yli suuntautuvien liikenne- ja logistiikkaratkaisujen kehittäminen
20
Karelia ENPI CBC Toimintalinja 2 Elämän laatu Keskeisiä valmisteluprosessin aikana esille nousseita aihepiirejä mm. Ympäristöön ja ympäristöteknologiaan kytkeytyvät toimet )mm. puhdas juomavesi, jätehuolto jne) Nuorisoyhteistyö Hyvinvointi ja terveys Kulttuurin tuotteistamine
21
Karelia ENPI CBC Rahoitus
22
Karelia ENPI CBC Ohjelman rahoitus 2008-2013 EU 23,2 MEUR Suomi + Venäjä yhteensä vähintään saman verran kuin EU EU –rahoitus jaettu indikatiivisen ohjelman mukaan kahteen osaan: 2007-2010yhteensä 12,1 MEUR 2011-2013 yhteensä 11,1 MEUR Väliarvioinnissa ”hyvin edenneillä” ohjelmilla mahdollisuus lisärahoitukseen vuosille 2011- 2013
23
Karelia ENPI CBC EU –rahoituksesta –TL 1 yhteensä 12 MEUR –TL 2 yhteensä 8,9 MEUR 20 %:n sääntö: resursseja voidaan siirtää toimintalinjojen välillä seurantakomitean päätöksillä Toimintalinjoilla ei ole vuosittaisia raameja vaan kokonaisuutta seurataan ohjelmakauden / ohjelman tasolla
24
Karelia ENPI CBC Ohjelmavarojen hallinnointi Kaikki ohjelmavarat kohdennetaan hankkeille hallintoviranomaisen kautta: sisältää EU –rahoituksen, Suomen valtion vastinrahoituksen sekä Venäjän Federaation vastinrahoituksen Kansallinen ENPI –laki mahdollistaa budjettimenettelystä poikkeamisen poikkeustapauksissa Venäjän Federaatiotason rahoituksen menettelytavat edelleen vahvistamatta
25
Karelia ENPI CBC Yhteiset päätöksenteko- ja hallintoelimet
26
Karelia ENPI CBC Seurantakomitea Ohjelman toteutusta ohjaava ylin toimielin 10 jäsentä – 5 Suomesta ja 5 Venäjältä Jäsenistä 4 edustaa keskushallintoa molemmista maista (2+2) 6 jäsentä aluetasolta (3+3) Yksimielinen päätöksenteko Vahvistaa valintakomitean hankkeita koskevat valintapäätökset Vuosittain vaihtuva puheenjohtajuus (Suomen ja Venäjän keskushallinnon edustajat)
27
Karelia ENPI CBC Valintakomitea Seurantakomitea asettaa valintakomitean 10 jäsentä (5+5) sekä mahdollisuus käyttää asiantuntijoita Valintakomitean jäsenet aluetasolta, pj. hallintoviranomainen ilman äänivaltaa Valintakomitean vastuulla hankkeiden arviointi ja rahoitettavien hankkeiden valinta Keskeinen rooli myös hakukierrosten valmistelussa ja tavoitteiden asettamisessa Osallistuu myös toteutusvaiheessa olevien hankekokonaisuuksien ohjaukseen ja seurantaan
28
Karelia ENPI CBC Hallintoviranomainen (JMA) Osallistuvien maiden ja alueiden yhteisesti nimeämä Karelia ohjelmassa Pohjois- Pohjanmaan liitto Naapuruusohjelman hallinto- ja maksuviranomaistoiminnan pohjalta Vastaa ohjelman hallinnoinnista ja toteutuksesta (mukaan lukien varainhallinto) Infopiste / sivutoimisto Petroskoissa
29
Karelia ENPI CBC Alueellinen ja kansallinen koordinointi
30
Karelia ENPI CBC Koordinointi keskushallintotasolla Seurantakomitea kokoonpanoltaan suppea ja toimii pariteettiperiaatteella Koordinointijärjestelmä keskushallinnossa tarpeen tiedon välityksen ja asioiden valmistelun takia Suomi ja Venäjä molemmat nimenneet koordinointivastuussa olevat ministeriöt Suomessa ulkoministeriö (hallinnollisessa toteutuksessa tuleva uusi TEM Venäjällä Mid ja MinReg
31
Karelia ENPI CBC Koordinointi aluetasolla Aluetason koordinointijärjestelmällä varmistetaan aktiivinen vuorovaikutus ohjelmaviranomaisten sekä muiden alueviranomaisten välillä tukee asioiden valmistelu- ja päätöksentekoprosessia Suomessa maakuntien liitot Karjalassa Talousministeriö
32
Karelia ENPI CBC Menettelytavat ohjelman toimeenpanossa – keskeisiä poikkeavuuksia nykykäytäntöihin verrattuna
33
Karelia ENPI CBC Hankkeiden valinta- ja päätöksentekoprosessi Hakukierroskohtaiset tavoitteet sekä toiminnalliset ja rahoitukselliset raamit Valintakomitea arvioi ja valitsee hankkeet (ei sihteeristöä) Seurantakomitea vahvistaa valintakomitean päätökset Hallintoviranomainen tekee toimeenpanopäätökset ja hankekohtaiset sopimukset
34
Karelia ENPI CBC Alueviranomaisten rooli ja osallistuminen Hallintoviranomainen vastaa hankkeiden varainhallinnosta Alueviranomaisten substanssiosaaminen hakukierrosten sisällölliseen taustavalmisteluun, hankkeiden arviointiin ja valintaan sekä hankekokonaisuuksien seurantaan Edellyttää valintakomiteatyöskentelyyn osallistuvilta vankkaa sitoutumista Alueellisella koordinoinnilla aktivoidaan kaikkien hallinnonalojen osallistumista ohjelman ohjaukseen ja toteutukseen
35
Karelia ENPI CBC Varainhallinto Kaikki ohjelmavarat yhdessä potissa (EU – FI – RU –rahoitus) Käytöstä päätetään yhteisesti Määritellään kullekin hakukierrokselle varattavat ja hankkeille jaettavat resurssit Käytettävissä aina vain kyseisen vuoden + aiempien budjettivuosien sitomattomat varat – ei voida sitoa tulevia vuosia etukäteen
36
Karelia ENPI CBC Hanketason varainhallinto Hankkeille kertapäätökset / sopimukset Varat käytettävissä molemmilla puolin rajaa EU -varat maksetaan pääosiltaan ennakkomaksuina – ainoastaan viimeinen 20 prosenttia toteutuneita kustannuksia vastaan Hankkeiden kustannusten varmentamiseen ulkopuoliset tilintarkastajat aiempaa voimakkaammin
37
Karelia ENPI CBC Hakijat / kumppanit Lead Partner Principle päähakijan kokonaisvastuu hankkeesta varainhallinto hallintoviranomaisen ja hankkeen välillä pääpartnerin kautta pääpartneri huolehtii varojen maksuista kumppaneille
38
Karelia ENPI CBC Kielikysymykset
39
Karelia ENPI CBC Ohjelman työkielet Virallinen kieli englanti Hakemukset jätettävä englanninkielisinä, hankekohtaiset sopimukset laaditaan englannin kielellä Ohjelmaa ja hanketoimintaa koskeva informaatio ja opastus saatavissa myös suomen- ja venäjänkielisinä Hankkeiden seuranta ja hallinnointijärjestelmä englanninkielinen
40
Karelia ENPI CBC Ohjelman valmistelu- ja hyväksyntäprosessin sekä ensimmäisten hakukierrosten avaamisaikataulu
41
Karelia ENPI CBC Aikataulu julkinen kuuleminen päättyy 23.11. Suomen ja Venäjän päätökset ASAP – Venäjä kysymysmerkki Seurantakomitean asettaminen 2008 alussa (arvio) Hakukierrosten ja niitä koskevien teemojen valinta talvella 2008 Hakukierrosten taustavalmistelu välittömästi liikkeelle 1. hakukierroksen avaaminen ehdollisena kevät / kesä 2008
42
Karelia ENPI CBC Aikataulu Komission päätös ohjelmasta keväällä 2008 Rahoitussopimus Venäjä – EU – JMA ASAP – sopimuksen allekirjoittamiseen kuitenkin aikaa n +1 vuotta! ensimmäiset hankkeita koskevat sopimukset vasta ohjelman rahoitussopimuksen allekirjoittamisen jälkeen
43
Karelia ENPI CBC Muut valmistelutehtävät Ohjelman ja hankkeiden seuranta- ja hallintajärjestelmä – sähköinen järjestelmä oltava valmis ennen 1. haun avaamista (vrt. rakennerahastopuolen EURA) Ohjelmaopas, joka sisältää kuvaukset keskeisistä hallinnollisista menettelytavoista, tukikelpoisista kustannuksista jne. Hakuoppaan tekninen osa (opas rahoituksen hakemisesta)
44
Karelia ENPI CBC Ohjelman toteutusaika Hankepäätökset ja sopimukset tehtävä vuoden 2013 loppuun mennessä Hankkeilla toteutusaikaa vuoden 2014 loppuun saakka Ohjelman sulkeminen pääosiltaan vuoden 2015 aikana – aikaa kuitenkin vuoteen 2016
45
Karelia ENPI CBC Lisää tietoa ohjelmasta http://www.kareliaenpi.eu
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.