Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvinvointialan kansainvälistyminen EU:n sisämarkkinoilla Oulainen 31.03.2005, Petri Lintula.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvinvointialan kansainvälistyminen EU:n sisämarkkinoilla Oulainen 31.03.2005, Petri Lintula."— Esityksen transkriptio:

1 Hyvinvointialan kansainvälistyminen EU:n sisämarkkinoilla Oulainen 31.03.2005, Petri Lintula

2 Lähtökohta EU:n sisämarkkinalainsäädäntö: työntekijöiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus julkisten palveluiden kilpailuttaminen järjestämis- ja tuottajavastuiden eriyttäminen eri vaiheissa eri EU-maissa palveludirektiivin käyttöönotto kuuma peruna tällä hetkellä EU ja WTO

3 Hyvinvointimarkkinat EU:ssa volyymi: 2500 mrd € (arvio, EU:n sosiaalisen tilan raportti 2004) mallit: –saksan malli: korporatiivinen, kolmas sektori ja yksityinen vallitseva –britannia: liberaali, yksityinen vallitseva –pohjoismainen: julkinen vallitseva

4 EU:n säädösympäristö pyrkimys hyvinvointipalveluiden vapauttamiseen sisämarkkinoilla vihreä ja valkoinen kirja yleishyödyllisistä palveluista tärkeitä periaatedokumentteja sisämarkkinoiden palveludirektiivi varsinainen toteutusta ohjaava sääntely – hyväksymis-/soveltamisprosessi kesken sosiaalipoliittinen agenda 2005-2010

5 Sisämarkkinoiden palveludirektiivi 2004/ehdotus Perusperiaate: –jossakin jäsenvaltiossa laillisesti toimiva palveluntarjoaja voi markkinoida palvelujaan muissa jäsenvaltioissa vapaasti –kuluttajilla ja palvelujen käyttäjäyrityksillä on sisämarkkinoilla oikeus käyttää myös muissa jäsenvaltioissa tarjottuja palveluja Korvaukset: kansallisten sosiaaliturvajärjestelmien on korvattava muissa jäsenvaltioissa saadun hoidon kustannukset Poikkeuksia tulossa yleishyödyllisten palveluiden osalta

6 Mahdollisuudet asumisperusteinen sosiaaliturva voimassa koko sisämarkkinoilla l. esim. saksalainen sosiaaliturva voimassa Suomessa ja vice versa suomalaiset palvelutuottajat kilpailukykyisiä sekä hinnan että laadun suhteen

7 Sähköinen liiketoiminta EU:n sisämarkkinoilla hoiva-alalla sähköinen liiketoiminta avain-asemassa markkinoiden laajentamisessa nykyään alalla kuin alalla hoiva-ala erityisen potentiaalinen sähköisen liiketoiminnan hyödyntäjä (case: Finspirit) näkyvyyden saavuttaminen pullonkaula kuluttajalainsäädäntö hajanainen sähköiseen liiketoimintaan liittyen

8 Tukimuodot normaalit viennin edistämistuet, esim. vientirengastoiminta hoiva-alalla käynnistymässä EU:n suorat tuet: DG ENTR, FP6, PROGRESS,... laina ja riskirahoitus: EIF Start-Up Facility ja CREA

9 Case Finspirit 16 kainuulaisen pienyrityksen verkosto (hyvinvointialalta 4 yritystä) yhteinen markkinointibrändi – ja yhtiö In the Spirit of Kalevala (2001-) kohdemarkkinana Saksa (tai siellä muutama alue) myynti- ja markkinointitapahtumat, sähköinen kauppapaikka, suoramarkkinointi alue- ja paikallishallinto myynninedistäjinä

10 Case Finspirit(2) alueellinen kohdentaminen tärkeää (yksi kaupunki kerrallaan) vienninedistämistukea merkittävästi alkuvuosina, nyt omillaan liikevaihto viime vuonna Saksan osalta 1 milj. euroa (useilla yrityksillä yli puolet liikevaihdosta) hyvinvointialalla erityiskohderyhmänä suomalaisjuuret omaavat vanhemmat henkilöt, markkinointikanavina suomiseurat, merimieskirkko ja paikallisviranomaisten julkaisut perustuote: 2-3 vk:n oleskelupaketit räätälöityine hyvinvointipalveluineen

11 Koonta EU:n sisämarkkinat mahdollistavat vapaan kilpailun hyvinvointialalla yleishyödyllisiä palveluita lukuunottamatta (ja nämäkin tulossa vapaaseen kilpailuun) suomalaisilla alan yrityksillä hyvä kilpailuasema hyviä esimerkkejä, tukimuotoja ja kysyntää riittää

12 KIITOS! lisätietoa: www.finspirit.fi www.it-mind.com http://europa.eu.int/comm/lisbon_strategy/i ntro_en.html www.finspirit.fi www.it-mind.com http://europa.eu.int/comm/lisbon_strategy/i ntro_en.html petri.lintula@it-mind.com


Lataa ppt "Hyvinvointialan kansainvälistyminen EU:n sisämarkkinoilla Oulainen 31.03.2005, Petri Lintula."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google