Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työpaikkakouluttajan ABC

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työpaikkakouluttajan ABC"— Esityksen transkriptio:

1 Työpaikkakouluttajan ABC
Moduuli 1: Oppisopimuskoulutuksen prosessi sekä eri osapuolten roolit ja tehtävät Koulutus toteutetaan osana Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaa Työpaikkaohjaajien/-kouluttajien koulutus -hanketta

2 Koulutuksen moduulirakenne
1. Oppisopimuskoulutuksen prosessi sekä eri osapuolten roolit ja tehtävät 2. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen arviointi ja palaute 3. Erilaiset oppimistyylit ja ohjaus 4. Tutkintotilaisuuksien suunnitteleminen ja arviointi 5. Sosiaalisen median hyödyntäminen opiskelijan ohjaamisessa Ammatillisen koulutuksen sanastoa

3 Mistä oppisopimuskoulutuksessa on kyse?
Oppisopimuskoulutus on työelämälähtöinen koulutusmuoto, jossa pääosa koulutuksesta ja oppimisesta toteutuu työpaikalla työtä tehden. Työnantaja ja opiskelija solmivat kirjallisen määräaikaisen työsopimuksen oppisopimuksen lisäksi. Oppisopimus voidaan solmia: uuteen työsuhteeseen olemassa olevaan työsuhteeseen viranhaltijalle yrittäjälle

4 Mistä oppisopimuskoulutuksessa on kyse?
Opiskelija on määräaikaisessa työsuhteessa oppisopimusaikana, jolloin työnantaja maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja huolehtii työsuhteeseen liittyvistä sivukuluista ja vakuutuksista tekee työtä työnantajalle tämän johdon, valvonnan ja ohjauksen alaisena ja osallistuu tietopuoliseen opetukseen Työpaikalla tapahtuvaa oppimista täydennetään tietopuolisella opetuksella, jolloin oppiaika jakautuu teoriaan ja käytäntöön  Tietopuolinen opetus vaihtelee ammateittain ja koostuu usein lähi-, etä- ja monimuoto-opetuksesta  Työpaikalla tapahtuva oppiminen on ohjattua työtehtäviä tehdään opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti

5 Nuori oppisopimusopiskelija
Jos kyseessä on –vuotias opiskelija, niin otettava huomioon mm. seuraavat asiat: Minkä ikäisenä töihin? Työsopimuksen tekemisestä Kuka voi tehdä työsopimuksen? Mitä työsopimukselle tulisi sopia? Minkälaista työtä nuori voi tehdä? Nuorilta kielletyt työt Vaaralliset työt Nuorille sopivat kevyet työt Nuorten työntekijöiden työsuhteessa noudatettavia ehtoja: Työajan pituus Ylityö Työajan sijoittelu Nuorelle annettavat lepoajat Palkkaus Vuosiloma Linkkejä/lisätietoa: - Nuoret ja työnlainsäädäntö - - Laki nuorista työntekijöistä (

6 Nuoria työntekijöitä koskevat työajat ym.
Lähde: Työsuojeluhallinto

7 Oppisopimuksen kesto ja tavoite
Oppisopimuksen pituus vaihtelee koulutustavoitteesta sekä opiskelijan olemassa olevasta osaamisesta riippuen (4 kk – 36 kk) Oppisopimuksella on mahdollista opiskella perustutkintoon ammattitutkintoon erikoisammattitutkintoon (valittavana lähes 400 ammatillista tutkintoa) Lisäksi on mahdollista opiskella ammatillista lisäkoulutusta, mikä ei ole tutkintotavoitteista mm. osatutkinnot Ammatilliset perustutkinnot voidaan suorittaa joko ammatillisena peruskoulutuksena tai näyttötutkintona Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot suoritetaan vain näyttötutkintoina, niissä ammattitaito osoitetaan tutkintotilaisuuksissa

8 Yleinen jatko-opintokelpoisuus
Näyttötutkintona suoritettu ammatillinen perustutkinto, ammatti- tai erikoisammattitutkinto antavat: - kelpoisuuden korkeakoulu- tutkintoon johtaviin opintoihin ja - yleisen kelpoisuuden ammattikorkeakoulu- opintoihin. HUOM! Hakupisteissä eroavaisuuksia Tekniikan ja liikenteen alalla sekä Kulttuurialalla. Suomen koulutusjärjestelmä

9 Oppisopimuskoulutusprosessin eteneminen
Koulutuskorvaus työnantajalle 0. Mahdollinen palkkatuki? 0. Mahdollinen palkkatuki? 0. Mahdollinen palkkatuki? 0. Mahdollinen palkkatuki?

10 Oppisopimuskoulutuksen hyödyt
Opiskelija saa Työnantaja saa työkokemusta työtodistuksen työehtosopimuksen mukaista palkkaa ammatillisen pätevyyden sekä jatko-opintokelpoisuuden maksuttoman tietopuolisen opetuksen (pl. 58 € näyttötutkintomaksu) opintososiaaliset edut verottomina korvauksina (tietopuolisen opetuksen ajalta) Päiväraha (jos ansionmenetystä) Perheavustus (jos ansionmenetystä ja alle 18-vuotiaita huollettavia) Matkakustannusten korvaus (julkinen liikenne) Majoituskorvaus valmistuttuaan ammattitutkintostipendin 390 € / 450 € (edellytykset stipendin myöntämiselle) motivoituneen tulevan ammattilaisen, joka tuo uusia ajatuksia ja vireyttä työpaikalle yritykseen koulutetun työntekijän, jonka ammattitaito on ajan tasalla maksuttoman koulutuksen työntekijälle koulutuskorvausta mahdollisesti palkkatukea, kun palkkaa työttömän työnhakijan oppisopimus-opiskelijaksi Palkkatuen pituudesta ja määrästä päättää alueen TE-toimisto ”Win-win”

11 Oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen
Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen

12 Oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen
Oppisopimuskeskuksen/-toimiston puolesta tehdään: Työpaikan työtehtäväkartoitus, työpaikalla tapahtuvan koulutuksen suunnitelma ja oman osaamisen arviointi  Mahdollista jatkojalostaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnitelmaksi Työtehtäväkartoituksensaat koulutustarkastajaltasi x Hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisen dokumentointi Opiskelija ohjataan tietopuolisen opetuksen henkilökohtaistamiseen

13 Oppisopimuskoulutuksen suunnittelu
edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen suunnittelu

14 Oppisopimuskoulutuksen suunnittelu / Henkilökohtainen opiskeluohjelma
Hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisesta siirrytään varsinaiseen henkilökohtaistamiseen (näyttötutkinnon suorittaminen ja tarvittavan ammattitaidon hankkiminen) Tutkinnon osat tarkentuvat Koulutusaika- ja paikka tarkentuvat Lähipäivien määrä ja ajoitus sekä osaamisen tunnistaminen Alustava suunnitelma tutkintotilaisuuksien ajoittumisesta Kopio allekirjoitetusta henkilökohtaistamis- suunnitelmasta toimitetaan oppisopimuskeskukseen/-toimistoon, jossa se hyväksytään allekirjoituksella

15 Henkilökohtaistaminen (1/2)
Henkilökohtaistamisella tarkoitetaan tutkinnon suorittajan ohjaus- ja opetustoimien suunnittelua ja toteuttamista huomioiden opiskelijan lähtötilanne aiemmin hankittu osaaminen nykyiset osaamistarpeet tutkinnon suorittamismahdollisuudet Ko. asiat dokumentoidaan henkilökohtaistamista koskevaan asiakirjaan (HEKSU)

16 Henkilökohtaistaminen (2/2)
Henkilökohtaistamista tehdään ja täsmennetään koko koulutuksen ajan: koulutukseen hakeuduttaessa ammattitaitoa hankittaessa tutkintoa suoritettaessa Henkilökohtaistamista tehdään yhteistyössä opiskelijan, työnantajan, työpaikkakouluttajan, oppisopimustoimiston/ -keskuksen ja oppilaitoksen kanssa.

17 Oppisopimus Oppisopimus- koulutuksen edellytysten varmistaminen
Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimus

18 Oppisopimuksen solmiminen
Kun oppisopimuskoulutuksen edellytysten varmistaminen ja henkilökohtainen opiskeluohjelma ovat valmiit, solmitaan oppisopimus Tietopuolinen opetus käynnistyy ja etenee henkilökohtaistamis- suunnitelman mukaan

19 Oppisopimuskoulutuksen toteuttaminen
edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen toteuttaminen

20 Oppisopimuskoulutuksen toteuttaminen

21 Oppisopimuskoulutuksen päättäminen
edellytysten varmistaminen Suunnittelu Henkilökohtainen opiskeluohjelma O P I S M U Oppisopimus- koulutuksen toteuttaminen Tutkintotilaisuudet Oppisopimus- koulutuksen päättäminen Oppisopimuskoulutuksen päättäminen

22 Oppisopimuskoulutuksen päättäminen

23 Oppisopimuskoulutuksesta kolme todistusta

24 Erityistilanteet oppisopimuskoulutuksen aikana
Seuraavissa tapauksissa aina ensin yhteys omaan oppisopimustarkastajaan Oppisopimusajan jatkaminen Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut koulutustavoitettaan alunperin määritellyssä oppiajassa Oppisopimusajan lyhentäminen Mikäli opiskelija saa suoritettua tutkinnon alun perin suunniteltua nopeammassa aikataulussa  Oppisopimusajan lyhentäminen tutkinnon suorittamiseen Saattaa vaikuttaa palkkatukeen Oppisopimuksen keskeyttäminen Määräajaksi tai toistaiseksi Äitiysloma, armeija, pidempi sairausloma, henkilökohtaiset syyt tms. Oppisopimusopiskelijan lomauttaminen Määräaikainen työsuhde/vakituinen työsuhde Työ- ja elinkeinoministeriön muistio Oppisopimuksen purkaminen Yksipuolisesti koeaikana, koeajan jälkeen työntekijän ja työnantajan yhteisellä päätöksellä, koulutuksen järjestäjän päätöksellä Ilmoitukset myös Sopimus Pro- verkkopalvelun kautta

25 Oppisopimuskoulutuksen osapuolet ja tehtävät
Oppisopimuskeskus/-toimisto Työnantaja Maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa Mahdollistaa opiskelijalle osallistumisen tietopuoliseen opetukseen sekä mahdolliseen työkiertoon Osoittaa oppisopimusopiskelijalle työpaikkakouluttajan ja riittävät resurssit työpaikkakouluttamiseen Vastaa työturvallisuudesta Mitä oppisopimus edellyttää työyhteisöltä? Oppisopimusopintojen järjestäminen, hallinto, rahoitus, seuranta ja valvonta Maksaa opiskelijalle opintososiaaliset etuudet Maksaa työnantajalle koulutuskorvaukset Kirjoittaa opiskelijalle osallistumistodistuksen Vastaa koko oppisopimusprosessista Opiskelija Oppii työssä ja täydentää osaamistaan valmistavassa, tietopuolisessa koulutuksessa. Arvioi ammattitaitonsa kehittymistä. Mitä oppisopimus edellyttää opiskelijalta? Oppilaitos Työpaikkakouluttaja Osoittaa opiskelijalle vastuukouluttajan Henkilökohtaistaa opiskelijan opinnot Järjestää ja arvioi tietopuoliset opinnot, kirjoittaa opintorekisteriotteen Organisoi tutkintotilaisuudet  tutkintotodistus Suunnittelee ja arvio työpaikalla tapahtuvaa oppimista sekä mahdollistaa tutkintotilaisuuksia Osoittaa monipuolisiin työtehtäviin sekä kouluttaa ja perehdyttää niihin Ohjaa ja arvioi oppimista Tukee, kannustaa ja motivoi Oman alansa asiantuntija: Riittävä ammattitaito ja/tai alan tutkinto Tuntee opiskelijan koulutustavoitteen ja tutkinnon perusteet Antaa opiskelijalle vastuuta

26 Kuka voi toimita työpaikkakouluttajana?
Henkilö joka on aidosti kiinnostunut ohjaamisesta. jolla on aikaa ohjattavalle: Oppisopimuskoulutettavan ohjaus on pitkäkestoista ja ohjaussuhde kestää pääsääntöisesti 1-3 vuotta. joka on oman alansa asiantuntija ja jolla on substanssiosaaminen hallussa. joka tuntee opiskelijan tulevan työnkuvan riittävän hyvin. Työpaikka- kouluttaja Ammatillinen osaaminen Vuoro-vaikutus-taidot Ohjaustaidot joka pystyy käymään ammatillisia keskusteluja ohjattavansa kanssa, neuvomaan ja opastamaan työtehtävissä sekä ymmärtämään ja kommentoimaan tietopuolisesta koulutuksesta annettuja työhön liittyviä oppimistehtäviä. jolla on riittävän pitkä työkokemus ja/tai saman alan tutkinto.

27 Työpaikkakouluttajan osaaminen perustuu…
… tietoon ja kokemukseen alan työtehtävistä ja menetelmistä: Miksi ja miten työtä tehdään? … tietoon ja käsitykseen ihmisestä ja oppimisesta: Miksi ja miten opiskelijaa ohjataan? Lisämateriaalia oppimiskäsityksistä … tietoon omasta työyhteisöstä ja työyhteisön arvoista: Mitä asioita omassa työyhteisössäni pidetään tärkeinä? … tietoon työn etiikasta: Millainen toiminta on oikein? Millainen toiminta on hyväksyttävää?

28 Työpaikkakouluttajana käytännössä…
Toimin yhteyshenkilönä oppisopimuskeskukseen Teen yhteistyötä oppilaitoksen kanssa Osallistun opintojen suunnitteluun opiskelijan tukena sekä ohjaukseen ja arviointiin Kannustan ja motivoin opiskelijaa … vastaanotan opiskelijan … perehdytän opiskelijan työpaikantapoihin … esittelen opiskelijan henkilöstölle … toimin oppisopimus-toimiston, oppilaitoksen ja yrityksen välisenä yhteyshenkilönä … vastaan opiskelijan työturvallisuudesta ”Koulutus on yhteistyötä, jonka tavoitteena on opiskelijan pääseminen hyviin oppimistuloksiin”

29 Hyvän työpaikkakouluttajan muistilista opiskelijan näkökulmasta
HYRIA Hyvän työpaikkakouluttajan muistilista opiskelijan näkökulmasta Ole läsnä ja kiinnostunut, kuule ja kuuntele Tue tavoitetietoisuuteen Anna rakentavaa palautetta Kannusta aktiivisuuteen Järjestä monipuolisia koulutustilanteita - Anna vastuuta - Anna aikaa, tilaa ja kunnioitusta


Lataa ppt "Työpaikkakouluttajan ABC"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google