Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 3.2 Peer-to-Peer communication/computation Year 2003 report Prof., D.Sc. (EE) Jarkko.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 3.2 Peer-to-Peer communication/computation Year 2003 report Prof., D.Sc. (EE) Jarkko."— Esityksen transkriptio:

1 UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 3.2 Peer-to-Peer communication/computation Year 2003 report http://tisu.it.jyu.fi/cheesefactory Prof., D.Sc. (EE) Jarkko Vuori Faculty of Information Technology Dept. of Mathematical Information Technology Jarkko.Vuori@jyu.fi http://tisu.it.jyu.fi/~mimic/

2 UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 2004 Älykkäät laitteet viestivät Laskennan (keinoälyn) kustannusten pienentyessä älykkyyttä tulee yhä halvempiin laitteisiin –verkkojen (Internet) älykkyyden painopiste siirtyy kohti sen laitoja Laitteiden tarve viestiä suoraan toistensa kanssa lisääntyy –älykkäiden laitteiden yhteisö on arvokkaampi kuin osiensa summa kommunikoiva yhteisön jäsen on (yleensä) arvokkaampi kuin tuppisuu –kännykän kameravalvonta (liiketunnistin) ohjaa kiinteistön muita toiminteita –M2M-tekniikka (Machine-to-Machine communication) ”kännykkä” sisällytetään yhä useampiin laitteisiin penetraatio > 100% Älykkäiden laitteiden muodostama verkko topologialtaan jatkuvassa muutoksessa Tuleeko kännykästä kaikkien laitteiden ohjain, taikasauva (multikka)?

3 UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 2004 Sisältö irtoaa aineesta Tulevaisuudessa digitaalisen sisällön tuottamisessa ei tarvita käsityötaitoja, ainoastaan ohjeet miten tehdään –syntetisaattori korvaa muusikon soittotaidon –numeerisesti ohjattu työstökone korvaa puusepän –synteettisesti tuotettu ihmishahmo korvaa näyttelijän Sisällön tuottaminen onnistuu yhä useammalta –taiteen tuottaminen ei tarvitse käsityötaitoa (vrt. postmoderni taide) –sisällön määrä kasvaa kasvavasti (eksponentiaalisesti) laatu ei kuitenkaan kasva samassa suhteessa sisällön suodatuksen tarve kasvaa eksponentiaalisesti Sisältö (content) Teos Digitaalinen kone

4 UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 2004 P2P Käyttökohteita Hajautettu tietokanta kännykkäjoukossa –yhteisön perustavat konseptit (teksti, ääni, kuva) talletettu kännykkäjoukkoon –esim. henkilö X on ladannut päivän Ilta-Sanomat päätelaitteelleen, muut kiinnostuneet voivat ladata tältä päätelaitteelta Ilta-Sanomat (ja pyytää keskuspalvelimelta sertifikaatin lukemiseen) Innovaatioiden ja sisällön siirto päätelaitejoukossa –keskitetyssä palvelinajattelussa haetaan samanlaisten yksilöiden suosituksia (homophilous diffusion). Jotta ideat virtaisivat läpi koko yhteisön tarvitaan kehittyneempien yksilöiden, jotka ovat erilaisia, suosituksia (heterophilous diffusion) –yhteisön tuottaman sisällön automaattinen suodatus suodatuksen teho kasvaa samassa suhteessa kuin yhteisöön osallistuvien jäsenten määrä Tiedon hajautettu kerääminen automaattisesti –halvin bensa-asema, halvin ostos (ruoka, jne.), halvin kiinteä verkkoyhteys Yhteisölliset pelit P2P on tulevaisuuden jakelutie (distribution model) –joka kykenee vastaamaan kasvavaan tiedon tulvaan

5 UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 2004 Tavoitteet ja tulokset projektivuodelle 2003 Tavoitteet –resurssien hakualgoritmi käyttäen testiympäristönä projektissa vuonna 2002 kehitettyä Chedar P2P-alustaa –algoritmin toimintaa analysoidaan vuonna 2002 kehitetyllä P2P-Studiolla –Lisäksi tavoitteena oli Chedar P2P-alustan topologian hallinta-algoritmien luonti ja optimointi –Chedar P2P-alustaa hyödyntävä datafuusiosovellusta oli tarkoitus kehittää edelleen, mm. luomalla todellista tilannekuvaa simuloiva tapahtumageneraattori (Real World Simulator). Tulokset –Chedar P2P ohjelmistoalustaa sekä P2P-verkon toiminnan monitorointityökalua (P2PStudio) on kehitetty voimakkaasti eteenpäin (nyt demottavissakin) –Peer-to-Peer verkon simulaattori (Java) valmistui nopeuttamaan verkon simulaatioita sekä NeuralSee simulaatio-ohjelma neuroverkon käyttäytymisen nopeaan analyysiin. –Lisäksi syntyi tietämyksellistä valmiutta aloittaa mobiili P2P-verkkojen tutkimus.

6 UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 2004 Resurssit FM Mikko Vapa, projektipäällikkö (80 %) FM Sergiy Nazarko, hajautetun datafuusion toteutus fil.yo. Annemari Auvinen, Chedar-alustan toteutus fil.yo. Joni Töyrylä, P2P-Studion kehitys (50%) fil.yo. Niko Kotilainen, P2P-simulaattorin kehitys (50%) fil.yo. Oscar Arturo-Ribeiro, P2P-verkkojen mainostus (10%) DI Matthieu Weber, vertaisverkkojen liittymisalgoritmit (0 %)

7 UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 2004 Yhteenveto Mitä: tasa-arvoinen hajautusalusta (P2P) –AdHoc-verkot, Zero Configurability, Service Location Miksi: uusia liiketoimintamahdollisuuksia –Operaattorit: lisää liikennettä (sertifikaatit), P2P-kelvottomien alueiden tarpeiden tyydyttäminen verkolla –Päätelaitevalmistajat: kasvavat vaatimukset päätelaitteiden älykkyydelle (muutakin käyttöä kuin puhelimena) Puhelimien päivitystarve kasvaa (muisti, suorituskyky) Miten: Chedar ensin kiinteässä verkossa PC-ympäristössä, mutta tulevaisuudessa (2004) myös mobiililaitteissa, MP2P (Mobile P2P) –Tutkimusfokus: resurssien haku heterogeenisessä P2P-verkossa –Case: hajautettu datafuusio tiedon leviäminen MP2P-verkoissa


Lataa ppt "UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ InBCT 3.2 Peer-to-Peer communication/computation Year 2003 report Prof., D.Sc. (EE) Jarkko."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google