Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Riskienarviointikampanja - työhyvinvoinnin kulmakivi!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Riskienarviointikampanja - työhyvinvoinnin kulmakivi!"— Esityksen transkriptio:

1 Riskienarviointikampanja - työhyvinvoinnin kulmakivi!
Jukka Takala Euroopan työterveys- ja työturvallisuusvirasto SAK:n 19 Työympäristöseminaari Kiljava

2 Euroopan työterveyden ja työturvallisuuden osaamiskeskus
Viraston visio Euroopan työterveyden ja työturvallisuuden osaamiskeskus

3 Kampanjan tausta (1) Euroopassa on 205 miljoonaa työntekijää
EU-27: työtapaturmasta ja työperäisestä sairaudesta johtuvaa kuolemantapausta. Näistä johtui työperäisestä sairaudesta (ILO) kuolemantapausta johtui vaarallisten aineiden (mukaan lukien asbesti) käsittelystä työssä 7 460 johtui työtapaturmista (ILO), Eurostat: 5720 Tämän esityksen sisältämät luvut on otettu kampanjan yhteenvedosta:

4 Tärkeimmät kuolemansyyt ikäkausittain, EU-25, 2001
4

5 Työperäiset kuolemat – EU 27
Aktiiviväestö 225 miljoonaa, työlliset 205 million 167,000 työperäisten tapaturmien ja sairausten aiheuttamien kuolemien kokonaismäärä EU:ssa, ILOn arvio 159,500 työperäisten sairausten aiheuttamat kuolemat EU : ssa, ILOn arvio 5720 (EUROSTAT tilasto, joka kattaa n. 87% työvoimasta) tapaturmaiset työkuolemat, ILO:n arvio : 7,460 koko EU 74, 000 vaarallisten aineiden aiheuttamat työkuolemat fatalities, asbesti mukaanluettuna -

6

7 Magnitude of problem Työkyvyttömyyseläkkeet Suomessa 10% palkansaajista, tärkein syy: masennus, stressi: 42.1 % miehet, 46.1 naiset TULE ongelmat: 21.6 % miehet, 26.8 naiset: Kaikista vuotiaista: 17.7% työkyvyttömyyseläkkeellä Työllinen, mutta poissa työstä: n. 5% Työttömyys: 6.4 % työvoimasta Työelämän ulkopuolella: n. 25% , tätä osuutta voidaan merkittävästi alentaa työhön ja työoloihin vaikuttavilla toimilla

8 Kampanjan tausta (2) EU-27: 3,5 minuutin välein yksi henkilö kuolee työperäisten syiden vuoksi. EU-27: 4,5 sekunnin välein yksi työntekijä joutuu tapaturmaan, jonka vuoksi hän joutuu jäämään kotiin vähintään kolmeksi työpäiväksi Vähintään kolmen päivän poissaoloon johtavien työtapaturmien määrä on valtava: yli 7 miljoonaa joka vuosi.

9 Tämä kaikki aiheuttaa valtavia kustannuksia...
Inhimilliset kustannukset työntekijöille ja heidän perheilleen (todelliset ihmiset tilastojen takana) Liiketoiminnalliset kustannukset organisaatioille/yrityksille (sairauslomat, vakuutuskustannukset, tuottavuus, liikevaihto, motivaatio, kilpailukyky jne.) Yhteiskunnalle koituvat kustannukset (terveydenhuoltojärjestelmien kasvava kuormitus)

10 Kampanjan lanseeraus Bryssel, kesäkuu 2008
25 miljoonaa henkeä tavoitettu

11 Kampanjan lanseeraus Bryssel, kesäkuu 2008

12 Puheenjohtajavaltio, Komissio, Virasto

13 Medianäkyvyys 115 miljoonaa tavoitettu Spain 678 Germany 429 EU 54
Portugal 48 Hungary 34 UK Italy 27 Czech Republic 22 Slovenia 19 Greece 18 France 17 Poland Lithuania Austria 15 Estonia 13 Netherlands Bulgaria 12 USA 12 Latvia Cyprus 10 Croatia 7 Korea Malta Finland 6 Luxembourg Belgium Romania 5 Sweden Turkey Ireland 4 Slovakia Other 3 Denmark 1 Norway 115 miljoonaa tavoitettu

14 Mitä on riskinarviointi?
Riskinarviointi on ensimmäinen askel kohti työpaikkojen turvallisuuden ja terveellisyyden parantamista ja avain työperäisten tapaturmien ja sairauksien vähentämiseen. Riskinarviointi on prosessi, jossa arvioidaan työpaikan vaaratekijöiden aiheuttamia riskejä työntekijöiden turvallisuudelle ja terveydelle. Siinä käydään järjestelmällisesti läpi työn kaikki osa-alueet ja pohditaan, mikä saattaisi aiheuttaa vammoja tai vahinkoja voidaanko vaarat poistaa mitä ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä tai suojatoimia riskien hallinnassa olisi käytettävä.

15 Miten riskinarviointi suoritetaan?
Riskinarviointia suoritettaessa on pidettävä aina mielessä kaksi periaatetta: Jäsennä arviointi niin, että kaikki merkitykselliset vaaratekijät ja riskit otetaan huomioon (sisällytä arviointiin myös esimerkiksi toissijaiset toiminnot, kuten siivous). Kun riski havaitaan, aloita arviointi kysymällä, voidaanko se poistaa.

16 Viisivaiheinen menetelmä
Useimmissa yrityksissä riittää viisivaiheinen riskinarviointimenetelmä: 1. Vaarojen ja vaarassa olevien henkilöiden tunnistaminen 2. Riskien arviointi ja priorisointi 3. Päätökset ennalta ehkäisevistä toimenpiteistä 4. Toimenpiteiden toteuttaminen 5. Seuranta ja tarkistukset Muista: Työntekijät on otettava mukaan riskinarviointiin aktiivisina osallistujina

17 Riskin arviointi ei ole ……
Monimutkaista Byrokraattista Vain asiantuntijoiden tehtävä Riskienarviointi

18 Miksi riskinarviointikampanja?
Riskinarviointi on työnantajien lakisääteinen velvoite (EU:n puitedirektiivi 89/391) Sadattuhannet yritykset suorittavat riskinarviointeja, mutta edelleen on suuri joukko niitä, jotka eivät arvioi riskejään. Yleisesti voidaan sanoa: mitä pienempi yritys, sitä epätodennäköisempää riskinarviointi on. Riskinarvioinnin laatua on parannettava (Euroopan komission asiakirja KOM 2004/62) Riskinarviointi on usein kertaluonteinen toimenpide (säännölliset päivitykset tarpeen) Riskinarviointia ei dokumentoida (asianmukaisesti) Pitkän aikavälin psykososiaaliset riskit jätetään huomiotta Toteutettujen toimenpiteiden tehokkuutta ei seurata riittävästi

19 Kohderyhmät Keskeiset kohderyhmät Pk-yritykset ja mikroyritykset(!)
Työnantajat, työntekijät, työsuojeluvaltuutetut, TTT-alan ammattilaiset Välittäjät Päättäjät Työmarkkinaosapuolet Kansalliset koordinointikeskukset ja niiden verkostot (katso jäljempänä oleva kohta Verkostopohjainen kampanja)

20 Kampanjan tavoitteet Valistaminen ja kannustaminen riskien arviointiin
Prosessin ymmärrettävyyden parantaminen ei välttämättä monimutkainen tai byrokraattinen ei pelkästään asiantuntijoille Laadun merkityksen korostaminen kaikkien ottaminen mukaan työpaikalla jatkuva prosessi (ei kertaluonteinen) Hyvien toimintatapojen määrittäminen ja edistäminen

21 Kampanjan perusta 2000: Kiitos ei – tuki- ja liikuntaelinsairaudet!
2001: Menestys ei ole vahinko 2002: Työstä stressiä 2003: Vaaralliset aineet 2004: Rakennamme turvallisesti 2005: Stop – meteli ei vetele! 2006: Hyvä startti työhön 2007: Keveyttä työhön

22 Kaksivuotinen kampanjakierto
Siirtyminen kaksivuotiseen malliin merkitsee lisäaikaa... valmisteluun täytäntöönpanoon ja edistämistoimiin osallistumiseen kumppanuuksien hoitamiseen tapahtumiin, kilpailuihin ja muihin toimintoihin… Jokavuotinen Euroopan teemaviikko – kalenteriviikko 43

23 Verkostopohjainen kampanja (1)
25 miljoonaa pk-yritystä – 205 miljoonaa työntekijää Virasto ei voi saavuttaa kaikkia (60 työntekijää Bilbaossa) Viraston koordinointikeskukset Yksi kussakin EU:n jäsenvaltiossa (27) + muut keskukset Kolmikantaverkosto Työnantajat, työntekijät, viranomaiset EU:n taso ja kansallinen taso

24 Verkostopohjainen kampanja (2)
Sidosryhmät ja muut kumppanuudet Euroopan komissio, EU:n edustustot, EU:n muut virastot, työmarkkinaosapuolet, kansalaisjärjestöt, alakohtaiset liitot ja verkostot, EEN-verkosto (Enterprise Europe Network) Suuret yritykset ja niiden toimitusketjut (pk-yritykset) Kumppanuuden lujittaminen EU:n puheenjohtajavaltioiden kanssa (2008 Slovenia, Ranska; 2009 Tšekin tasavalta, Ruotsi) Näiden toimien heijastaminen kansalliselle tasolle (koordinointikeskusten kautta)

25 Kampanjakalenteri (1) 2007 Huhti-joulukuu Suunnittelu / materiaalin valmistelu 2008 13. kesäkuuta Käynnistystapahtuma Brysselissä (puheenjohtajavaltio Slovenian ja Euroopan komission kanssa) 20.–26. lokakuuta Euroopan teemaviikko (tapahtumat) 3.–4. marraskuuta Forum International Travail et Sécurité Pariisissa (puheenjohtajavaltio Ranskan kanssa) Koko vuosi Kansalliset tapahtumat ja hyvän käytännön palkinnot

26 Kampanjakalenteri (2) 2009 Helmi-maaliskuu Konferenssi ja EU:n hyvän käytännön palkinnot (puheenjohtajavaltio Tšekin tasavallan kanssa) 19.–25. lokakuuta Euroopan teemaviikko (tapahtumat) Loka-marraskuu Konferenssi (puheenjohtajavaltio Ruotsin kanssa) Marraskuu Kampanjan päätöstapahtuma Bilbaossa Koko vuosi Aihekohtaiset toimet, paikalliset ja alakohtaiset painopisteet; hyvän käytännön palkinnon saajien esille tuominen 2010 Tammikuu– Raportointi ja arviointi

27 Kampanjamateriaali Materiaalit 22:lla EU:n kielellä
Logo, iskulause, juliste Factsheet-julkaisut, mainoslehtinen, esite, hyvän käytännön palkintoja koskeva lehtinen PPT-esitykset, Internet-mainos, sähköpostiallekirjoitus, näytönsäästäjä, tietovisat Napo-DVD ja muut audiovisuaaliset (TV) paketit Toimia koskevat ideat Hyvien toimintatapojen resurssitietokanta Riskinarvioinnin taustasivu asiantuntijoille Verkkosivusto: Materiaalit, joiden kielivalikoima on rajoitettu Raportit, aikakauslehti, hyvän käytännön palkintoja koskeva kirjanen jne.

28 Napo

29 Euroopan riskienarviointikampanja

30 Terveellinen Työ - Yhteinen etu! riskienarviointikampanja
Terveellinen Työ - Yhteinen etu! Euroopan riskienarviointikampanja


Lataa ppt "Riskienarviointikampanja - työhyvinvoinnin kulmakivi!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google