Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Toteutussuunnitelma Luova 23.5.2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Toteutussuunnitelma Luova 23.5.2011."— Esityksen transkriptio:

1 Toteutussuunnitelma Luova

2 Toteutussuunnitelmatyöryhmä
Aila Säkkinen, liiketalous Outi Mäkitalo, sote Paula Syri, luova Niina Susan Vahtola, kulttuuri Ensio Sieppi, tekniikka Jaana Immonen, osako Miikka-Aukusti Heiskanen, osako Johanna Liimatainen, hall. Jouni Pieniniemi, hall Kaarina Närhi, hall. Marianne Isola, hall. Tomi Guttorm, hall./amok Johanna Huttunen, hall. Tiina Laajala, amok Ohjausryhmänä Peda-tiimi

3 Toteutussuunnitelma Toteutussuunnitelma tarkentaa opsia
OPS: osaamistavoitteet, ydinsisällöt ja arviointikriteerit TOTS: Kuinka /millä keinoilla ja pedagogisilla ratkaisuilla osaamistavoitteet saavutetaan Kuinka sisältö /ydinaiheet työstetään oppimisprosessiksi

4 Toteutussuunnitelma Ohjaa opiskelijan oppimistyötä
Toimii opettajille opetuksen kehittämisen työkaluna Toimii perehdytyksen apuvälineenä, esim. uusille ja sivutoimisille opettajille ja opettajan vaihtuessa

5 Toteutussuunnitelma Opettaja Laadunvarmistus Opiskelija Ohjaa opettajaa edistämään oppimista tukevaa opetusta Opettaa, ohjaa oppimista Arvioi oppimistaan, antaa palautetta

6 Toteutussuunnitelma Mihin tarvitaan?
Eikö kaikki tarpeellinen julkaistava tieto ole jo opsissa? Hyötyykö opiskelija oikeasti? Edistääkö oppimista? Tukeeko oikeasti opettajan työtä vai aiheuttaako vain lisää turhaa työtä, joka on pois opiskelijoilta? Vaatimuksia työkalulle

7 Toteutussuunnitelma-laatuleipänä
alkuperäinen idea: Niina Vahtola Työelämä 10. Opintojakson keskeiset onnistumiset ja kehittämiskohteet Arviointi Suunnittelu Toteutus Seuranta OPS 1. Oppimistyön eteneminen ja oppimisen menetelmät 2. Oppimateriaali 9. Opiskelijoiden oppimispalaute 3. Oppimisympäristöt TOTS 4. Virtuaalioppiminen 8. Oppimisen ohjaus ja palaute 5. Työelämäläheisyys 6. Yhteistoiminnallisuus 7. Osaamisen arviointi

8 Toteutussuunnitelmatyökalun käyttöohjeet
Perustiedot (esim. osaamistavoitteet ja sisältö) tulostuvat automaattisesti opsista, kun opintojakso on valittu Toteutussuunnitelman kentät avautuvat laatuleivän ympärille sijoitettujen linkkien kautta (otsikot 1. – 10.) Demo:

9 Toteutussuunnitelmatyökalun käyttöohjeet
Opettaja kuvailee opintojakson toteutusta kentän yhteydessä näkyvien apukysymysten avulla. Toteutussuunnitelmaan kuvataan vain toteutukseen sisältyviä asioita, kysymyksiin ei ole tarpeen vastata esim. ”ei ole käytössä”. Apukysymyksissä esitettyjen asioiden lisäksi voi kenttiin kirjata myös muita otsikon alle sisältyviä asioita.

10 Toteutussuunnitelmatyökalun käyttöohjeet
Opiskelijan opintojaksotyötilassa on näkyvillä vain otsikko, apukysymykset eivät tulostu opiskelijan näkymään. Linkit johtavat esimerkkeihin, ohjeisiin, ym. tukimateriaaleihin. Opettajan on mahdollista lisätä linkkejä ja liitetiedostoja Työkalusta saadaan taulukkomuodossa tulostettava versio, jotta yhteenvedon antaa esim. seuraavalle opettajalle

11 1. Oppimistyön eteneminen ja oppimisen menetelmät
Kuvaile opiskelijan oppimistyön eteneminen ja oppimisen menetelmät Mikä on opintojakson rakenne (sisältöjen looginen eteneminen)? Miten opiskelijan tulee toimia oppimistilanteissa, jotta osaamistavoitteet saavutetaan? Esim. maininta läsnäolovelvollisuudesta, muistiinpanojen tekemisestä, valmentautumisesta ja materiaaliin perehtymisestä Millaisia oppimista tukevia menetelmiä käytetään (opettajan suunnittelemat, opettajan ja opiskelijoiden yhdessä suunnittelemat)? Millaiset oppimistehtävät tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista? Millaisia vaihtoehtoisia työskentelytapoja voidaan käyttää, miten vaihtoehtoisista työskentelytavoista sovitaan? Ajoitus / mitä tehdään ja milloin, päivämäärät

12 2. Oppimateriaali Miten ja mistä opiskelija hankkii tietoa? Mitä oppimateriaalia käytetään? Mitä kirjallisuutta käytetään? (Tähän tulostuu opsiin jo aiemmin kirjaston hankintaa varten tallennettu kirjallisuus)

13 3. Oppimisympäristöt Millaisissa oppimisympäristöissä opiskelija toimii? Oppimisympäristöjä luokkaopetuksen ohella ovat esimerkiksi hankkeet, projektit, harjoittelu, harrastukset, verkko-oppimisympäristöt ja –yhteisöt, kirjasto ja kansainvälinen vaihto.

14 4. Virtuaalioppiminen Kerro tässä, jos kyseessä on osittain tai kokonaan virtuaalisesti suoritettavasta opintojaksosta. Miten ja millaisissa virtuaalisissa oppimisympäritöissä opiskelija työskentelee?

15 5. Työelämälähtöisyys Kerro tässä
kuinka TKI-toiminta ja työelämäyhteys yhdistyvät opetukseen ja oppimiseen kuinka TKI-toiminta näkyy työskentelytavoissa, esim. tutkiva & kehittävä oppiminen jos kyseessä on projekti tai projektin osa, millainen jos kyseessä on harjoittelu, millainen jos työelämälle tehdään toimeksiantoja, millaisia jos opintojaksolla jokin muu työelämäyhteys tai sen kaltainen, esimerkiksi ekskursio tai jokin muu ”kevyt” tutustuminen työelämän käytänteisiin

16 6. Yhteistoiminnallisuus
Kuvaile tässä opintojaksolla toteutuvaa yhteistoiminnallisuutta ja vuorovaikututusta miten ja missä vaiheissa missä vaiheessa/vaiheissa/osioissa opiskelijat toimivat yhteistoiminnallisesti/ryhmissä? minkä tahojen kanssa opiskelija on yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa opintojakson aikana (asiakkaat, työyhteisön tai yrityksen muut työntekijät)? onko joku osa opintojaksosta integroitu johonkin muuhun opintojaksoon/kokonaisuuteen, esim. perusaineiden ja ammattiaineiden välinen integrointi tms.? Kerro miten? jos opintojaksolla/kokonaisuudella on useampi opettaja, niin millainen on työnjako opettajien kesken, esim. jos menetelmänä käytetään yhteisopetusta?

17 7. Osaamisen arviointi Kerro tässä arvioinnin kokonaisuus:
Millaisia arvioitavia osaamisen tuotoksia opiskelija tuottaa? Miten / miten eri tavoin opiskelija näyttää osaamistaan? Miten eri vaihtoehtoisin tavoin opiskelija voi näyttää osaamistaan / mitkä ovat vaihtoehtoiset suoritustavat linkki AHOT-ohjeistukseen? Mitkä ovat osaamisen osoittamisen määräajat, tenttipäivämäärät ja palautuspäivämäärät? Miten osaamisen tuotokset pisteytetään ja mikä on niiden painoarvo, miten tentit ja tehtävät pisteytetään, mitkä ovat pisterajat, miten eri osiot painottuvat kokonaisuudessa? Mitkä ovat arviointikriteerit eri arvosanoille, miten arvosanat muodostuvat, miten arvioinnin kohteet painottuvat (tietoperusta, ammattitaito, ryhmätaidot ja johtaminen ja vastuullisuus) Onko opettajan arvioinnin lisäksi käytössä itsearviointi ja vertaisarviointi? Mitä kukin arvioi ja miten arviointi vaikuttaa arvosanaan?

18 8. Oppimisen ohjaus ja palaute
Kuvaile tässä oppimisen ohjausta ja palautetta Miten ja missä vaiheissa opiskelijan oppimista ohjataan? Missä vaiheessa/vaiheissa opettaja antaa palautetta opiskelijan oppimisesta (jatkuva palaute /jatkuva kehittävä arviointi suhteessa osaamistavoitteisiin)? Missä vaiheessa/vaiheissa ja millä tavalla vertaispalautetta annetaan? Annetaanko palaute yksilö-/ryhmäpalautteena, kirjallisena/suullisena?

19 9. Opiskelijoiden oppimispalaute
(Tähän tulostuu opiskelijoiden oppimispalautteen kooste) 10. Opintojakson toteutuksen keskeiset onnistumiset ja kehittämiskohteet

20 Toteutussuunnitelma, aikataulu
Toteutussuunnitelmatietokanta on rakenteilla ja tarkentuu sen mukaan kuin työryhmä muokkaa kenttiä ja apukysymyksiä Työkalu pilotoidaan lukuvuonna Mukana yksiköistä noin 35 pilotoijaa + opiskelijoita Resurssi noin 20 h/ pilotoija Oamkin opetuksen kehittämisen hankkeesta Koulutus kaikille opettajille pilotoinnin jälkeen  valmiina käyttöön loppukeväästä 2012

21 Toteutussuunnitelma, kysymyksiä
Rajoittuu yksittäiseen opintojaksoon  kuinka työkalu saadaan palvelemaan useamman opettajan yhteistä projektien toteutuksen suunnittelua  projektityökalu suunnitteilla Kuinka paljon ennen opintojakson alkamista toteutussuunnitelman tulee olla valmis / sen on mahdollista olla valmis? Ehtiikö kirjasto tehdä oppikirjatilaukset? Tekijänoikeus?


Lataa ppt "Toteutussuunnitelma Luova 23.5.2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google