Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kotoutumislaki (1386/2010) - tavoitteet ja keskeisimmät uudistukset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kotoutumislaki (1386/2010) - tavoitteet ja keskeisimmät uudistukset"— Esityksen transkriptio:

1 Kotoutumislaki (1386/2010) - tavoitteet ja keskeisimmät uudistukset
Kristina Stenman – Maahanmuuttojohtaja Juha-Pekka Suomi – Ylitarkastaja SM/MMO/kotouttaminen

2 HE:n luvut 1. Yleiset säännökset
Tavoitteet, soveltamisala, määritelmät 2. Maahanmuuttajan kotoutumista edistävät toimenpiteet Alkuvaihe: perustieto, ohjaus ja neuvonta, alkukartoitus, kotoutumissuunnitelma Kotoutumiskoulutus ja omaehtoinen opiskelu Kotoutumistuki 3. Kotoutumisen edistäminen paikallistasolla Tavoitteet, kunnan tehtävät, kotouttamisohjelma 4. Valtion kotoutumista edistävät toimet Valtion kotouttamisohjelma, ministeriöiden tehtävät ja yhteistoiminta, aluehallinnon tehtävät, te -toimiston tehtävät 5. Pakolaisten ja muiden kansainvälistä suojelua saaneiden kuntaan osoittaminen Sopimus, suunnittelu,kuntaan osoittaminen 6. Kustannusten korvaaminen Kansainvälistä suojelua saaneet, paluumuuttajat ent. NL:n alueelta, Suomen sodissa vapaaehtoisina palvelleet, ihmiskaupan uhrit 7. Ilman huoltajaa olevan lapsen edustaminen 8. Rekisterisäännökset 9. Osallisena Suomessa -kokeilu - Kokeiluun perustuen arvioidaan alkuvaiheen ohjauksen ja kotoutumiskoulutuksen uudistustarpeet 10. Erinäiset säännökset mm. paluumuuton tukeminen, kiintiöpakolaisten perheenjäsenten matkojen korvaaminen 11. Voimaantulo

3 Tavoitteet, soveltamisala, määritelmät (1 luku)
Lain tarkoitus (1 §) Edistetään maahanmuuttajan mahdollisuuksia aktiiviseen osallistumiseen, edistetään tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, myönteistä vuorovaikutusta Toimintaympäristön muutokset otettu huomioon (2 §): Soveltamisala koskee kaikkia maahanmuuttajia turistiluonteisesti oleskelevia lukuun ottamatta Yksilöllisten kotouttamistoimenpiteiden henkilöpiiri määritellään erikseen ja määräytyy pääosin tarvelähtöisesti Kotoutumisen kaksisuuntaisuus (3 §) Kotoutuminen: maahanmuuttajan ja yhteiskunnan vuorovaikutteinen kehitys Kotouttaminen: kotoutumisen monialainen edistäminen Maahanmuuttaja, sosiaalinen vahvistaminen, monialainen yhteistyö, erityisiä toimenpiteitä tarvitsevat

4 Maahanmuuttajan kotoutumista edistävät toimenpiteet - alkuvaiheen johdonmukaisesti etenevät palvelut (2 luku) 1. Perustieto kaikille (7 §) Oleskeluluvan yhteydessä, viimeistään kotikunta- ja väestörekisteröinnin yhteydessä Perustieto oikeuksista, velvollisuuksista yhteiskunnassa ja työelämässä Tieto mahdollisuuksista kotoutumista edistäviin palveluihin Kukin viranomainen vastaa tiedon tuottamisesta, SM yhteensovittamisesta, kääntämisestä ja jakelusta 2. Ohjaus ja neuvonta (8 §) Kunnan ja TE -toimiston ja muiden viranomaisten annettava opastusta, ohjausta ja neuvontaa kotoutumista edistävistä toimenpiteistä, palveluista ja työelämästä 3. Alkukartoitus työttömille työnhakijoille, toimeentulotuen saajille ja sitä pyytäville (9 -10 §) Kunta tai TE -toimisto arvioi alustavasti työllistymis-, opiskelu- ja muut kotoutumisvalmiudet kielikoulutuksen ja muiden kotoutumista edistävien toimenpiteiden tarve Alkukartoitukseen kotoutumissuunnitelmaan perustuen viranomainen arvioi tarpeen kotoutumissuunnitelmaan 4. Kotoutumissuunnitelma tarpeen mukaisesti ( §) Kunta tai TE -toimisto laativat yhdessä maahanmuuttajan kanssa Laaditaan aina työttömälle työnhakijalle tai toimeentulotuen saajalle sekä alaikäiselle ilman huoltajaa tulleelle ja oleskeluluvan saaneelle Kesto yksilöllinen 1-3 v.; erityisiä toimenpiteitä tarvitseville 5 v.; perhevapaa- sairaus- tms. aikaa ei sisällytetä Perhekohtainen yhteensovitus, tarvittaessa alaikäisen oma kotoutumissuunnitelma Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki kotoutumistukena, toimenpiteisiin osallistuminen kotoutumistuen edellytyksenä Maahanmuuttajan velvollisuus osallistua toimenpiteisiin, viranomaisten velvollisuus tarjota aktiivisesti toimenpiteitä määrärahojen rajoissa

5 Alkuvaiheeseen johdonmukainen jatkumo (2 luku)

6 Perustieto suomalaisesta yhteiskunnasta (7 §)
Kaikille Suomeen muuttaville oleskelulupapäätöksen tiedoksiannon, oleskeluoikeuden rekisteröinnin, oleskelukortin myöntämisen tai kotikunta- ja väestötietojen rekisteröinnin yhteydessä Sisältää Tietoa oikeuksista ja velvollisuuksista työelämässä ja yhteiskunnassa Tietoa palvelujärjestelmästä Kotoutumista edistävistä palveluista Vastuuviranomainen SM vastaa yhteensovittamisesta, kääntämisestä, jakelusta Kukin lakia soveltava viranomainen vastaa osaltaan tuottamisesta ja ajan tasalla pitämisestä Valmisteltu ALPO - kehittämisohjelman hankintana - julkaistaan mennessä Selkokielinen, käännökset yleisimmille mamu-kielille 6

7 Ohjaus ja neuvonta (8 §) Kaikille maahanmuuttajille Mistä?
Kotoutumista edistävistä toimenpiteistä ja palveluista sekä työelämästä - vastuuviranomainen Kunta, TE-toimisto sekä muut viranomaiset (esim. Migri, työsuojeluviranomaiset, KELA ja verohallinto) Tarkoituksena vahvistaa hallintolain 8 §:n yleistä neuvontavelvollisuutta maahanmuuttajia koskevissa asioissa

8 Alkukartoitus § Kaikilla mahdollisuus alkukartoitukseen siten, että… TE -toimisto käynnistää alkukartoituksen, jos maahanmuuttaja on työtön ja rekisteröity työnhakija (JTPL) Kunta käynnistää alkukartoituksen, jos maahanmuuttaja on toimeentulotuen saaja (muutoin kuin tilapäisesti) Työ- ja elinkeinotoimisto tai kunta voi käynnistää alkukartoituksen myös sitä pyytäneelle muulle maahanmuuttajalle, jos tämän arvioidaan sitä tarvitsevan Kunta ja TE-toimisto voivat järjestää alkukartoituksen itse, ostopalveluna tai sopia yhdessä sen järjestämistavoista paikallistasolla

9 Alkukartoitus Arvioidaan alustavasti
Työllistymis-, opiskelu- ja kotoutumisvalmiudet Kielikoulutuksen ja muiden kotoutumista edistävien toimenpiteiden ja palvelujen tarpeet Selvitetään tarvittavassa laajuudessa Koulutus, työhistoria, kielitaito Tarvittaessa muut työllistymiseen ja kotoutumiseen vaikuttavat seikat

10 Alkukartoitus Käynnistetään 2 kk:n kuluessa
asiakkuuden alkamisesta tai alkukartoitusta koskevasta pyynnöstä Alkukartoituksen perusteella viranomainen Ohjaa maahanmuuttajan palveluihin Arvioi tarvitseeko maahanmuuttaja kotoutumissuunnitelmaa

11 Asetus alkukartoituksesta
Lähtökohtana: säädetään tarvittaessa Lain säännöksiä ei saa toistaa asetuksessa Otetaan huomioon hankkeissa kehitettyjä hyviä malleja; esim. kotoraide, testori/palo-hanke Asetuksella pyritään täsmentämään esim. vastuita, sisältöä, toteutustapaa

12 Kotoutumissuunnitelma 11-18 §
Ei suuria muutoksia Oikeus lähtökohtaisesti samoilla maahanmuuttajilla kuin voimassaolevassa laissa Voidaan laatia kuitenkin myös muulle maahanmuuttajalle alkukartoitukseen perustuen Korostetaan yksilöllisyyttä - 1. suunnitelma enintään yhdeksi vuodeksi

13 Kotoutumissuunnitelman laatiminen
Lähtökohtana kunta ja TE-toimisto yhdessä maahanmuuttajan kanssa Käynnistetään viimeistään 2 viikon kuluttua alkukartoituksesta laatimisen käynnistäminen voisi tarkoittaa esimerkiksi ajanvarausta itse suunnitelman laatimiseen, ei varsinaisen suunnitelman laatimistilannetta. ensimmäinen kotoutumissuunnitelma on laadittava viimeistään kolmen vuoden kuluttua ensimmäisen oleskeluluvan myöntämisestä

14 Alaikäisen kotoutumissuunnitelma 15 §
Kunta laatii Jos saapunut ilman huoltajaa  tehdään aina Jos saapunut huoltajan kanssa, milloin aiheellista laatia? Erityistilanteita, joissa kotoutumissuunnitelma alaikäiselle voisi olla erityisen tärkeää: Esim. vammainen lapsi; yhteys VammaispalveluL:n 3 a § mukaiseen palvelusuunnitelmaan yläasteikäisenä tai vanhempana Suomeen muuttaneet heikon tai vähäisen koulutaustan omaavat nuoret

15 Perheen kotoutumissuunnitelma 16 §
Kunta laatii, jos perheen kokonaistilanne sitä edellyttää Sovitetaan yhteen yksilöllisten kotoutumissuunnitelmien ja perheenjäsenille laadittujen muiden asiaan liittyvien suunnitelmien kanssa Keskeistä huomioida vanhemmuuden edellytykset ja vanhempien tuen ja koulutuksen tarve Mitkä ovat erityistilanteita, joissa koko perheen palvelukokonaisuudesta olisi hyvä sopia kotoutumissuunnitelmassa? Traumatisoituneet perheet, sekä lapset että vanhemmat; esim. mielenterveyssektorin, perhetyön tukimuodot Päihteidenkäyttöä perheessä Lähisuhdeväkivallan riski

16 Kotoutumissuunnitelman seuranta ja tarkistaminen 18 §
Kunnan ja työ- ja elinkeinotoimiston on seurattava kotoutumissuunnitelman toteutumista. Kunnan on tarkistettava kotoutumissuunnitelma maahanmuuttajan palvelutarpeen mukaisesti tai vähintään kerran vuodessa. Työ- ja elinkeinotoimiston on tarkistettava kotoutumissuunnitelma julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa säädetyllä tavalla. Suunnitelma voidaan tarkistaa myös osapuolten sitä erikseen pyytäessä.

17 Paikallistasolla tavoitteena muun muassa (29 §)
Kotoutumisen edistäminen paikallistasolla - tavoitteena kotouttamisen kaksisuuntaisuus ja kotoutumisen kaksisuuntaisuus ( 3 luku) Paikallistasolla tavoitteena muun muassa (29 §) Tukea kansainvälisyyttä, tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, edistää myönteistä vuorovaikutusta Edistää hyviä etnisiä suhteita, kulttuurien välistä vuoropuhelua, osallisuutta sekä tukea mahdollisuuksia oman äidinkielen ja kulttuurin säilyttämiseen Maahanmuuttajaväestön tarpeet ja kotoutumisen edistäminen otettava huomioon viranomaisten suunnittelussa, toiminnassa ja seurannassa

18 Viranomaisten tehtävät paikallistasolla
Kunnan tehtävänä (30 §) Yleis- ja yhteensovittamisvastuu kehittämisestä, suunnittelusta ja seurannasta Huolehdittava, että kunnan palvelut soveltuvat maahanmuuttajille Huolehdittava, että toimenpiteet ja palvelut järjestetään tarvetta vastaavasti Huolehdittava oman henkilöstön kotouttamisen osaamisen kehittämisestä Työ- ja elinkeinotoimiston tehtävänä (40 §) Vastaa työllistymistä ja kotoutumista edistävistä ja tukevista työvoimapalveluista ja muista toimenpiteistä työnhakijaksi ilmoittautuneille Huolehdittava, että palvelut soveltuvat myös maahanmuuttajille Velvoite monialaiseen yhteistyöhön kotoutumista edistettäessä (31 §) Kunta, TE -toimisto, poliisi, järjestöt ja yhteisöt

19 Yhteistyön välineitä paikallistasolla
Kunta (tai useampi yhdessä) voi asettaa paikallistason neuvottelukunnan ja/tai laatia yhteistyösopimuksia Kunnan/seudulliset kotouttamisohjelmat ( §) Väline käytössä nykyisessä laissa, mutta tavoitteena lisätä vaikuttavuutta: Hyväksytään valtuustossa, tarkistetaan valtuustokausittain Otetaan huomioon kunnan talousarviota ja -suunnitelmaa laadittaessa Suositus sisällöstä: kytkentä kunnan strategiseen suunnitteluun suunnitelma erityisesti kotoutumista edistävistä ja tukevista toimenpiteistä monivuotinen suunnitelma kuntaan osoittamisesta suunnitelma lasten ja nuorten kotoutumisen edistämisestä monivuotinen suunnitelma kuntaa osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä suunnitelma työvoiman ulkopuolella olevien ryhmien kotoutumisen ja sosiaalisen vahvistamisen edistämisestä suunnitelma hyvien etnisten suhteiden ja vuoropuhelun edistämisestä suunnitelma seurannasta Lisäksi voidaan määritellä kunnan ja kansalaisyhteiskunnan väliset yhteistyömuodot

20 Kuntaan osoittaminen (5 luku) - tavoitteena pitkäjänteisen suunnittelun vahvistaminen
Kuntaan osoittamisesta sopimus kuten nykyisessäkin laissa (41 §) Monivuotinen kunnan tai seudullinen suunnitelma kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä (33 § 6 kohta, 42 §) ELY-keskus osoittaa kiintiöpakolaiset ja kansainvälistä suojelua saaneet kuntaan (43 §), mutta Vastaanottokeskuksista mahdollisuus siirtyä kuntaan myös itsenäisesti (HE 266/2010) Tavoitetta tukevat myös muut säännökset, kuten: ELYille velvoite alueellisen sijoittamisstrategian laatimiseen ja toimeenpanoon, kuntien tukemiseen ja neuvontaan, seurantaan ja raportointiin (37 §) Kuntakorvausten maksamisen edellytyksenä: (1) sopimus ELYn kanssa ja (2) 33 §:n mukainen kotouttamisohjelma (44 §)

21 Kustannusten korvaaminen (uuden kotoutumislain 6 luku) - järjestelmä pääosin nykyisen kaltainen:
Alkukartoituksesta korvaus laskennallisena kertakorvauksena kaikista maahanmuuttajista (50 §) 700 €/kartoitus 2. Laskennallinen korvaus kuntaan osoitetusta henkilöstä 4 vuodelta (45 §) Enintään 7-vuotiaat: €/h/v.; yli 7-vuotiaat: €v/h/v (VnA 1285/2010) 3. Toimeentulo-/kotoutumistuen kustannukset täysimääräisenä 3 vuodelta (46 §) Täysimääräisenä 4. Korvaus tulkitsemisesta ilman aikarajaa (48 §) 5. Erityiskustannukset 10 vuodelta (49 §) Alaikäisenä ilman huoltajaa Suomeen saapuneen henkilön asumisen, hoidon ja huolenpidon kustannukset 21-ikävuoteen saakka Vamman tai sairauden edellyttämän pitkäaikaisen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä kunnalle aiheutuvat huomattavat kustannukset enintään kymmeneltä vuodelta Erityisistä syistä muut kunnalle aiheutuneet kustannukset enintään kymmeneltä vuodelta 6. Pakolaisen paluumuuton avustamisesta aiheutuvat kustannukset (47 §)

22 1) Kotoutumislain perusteella:
Lisäksi valtio korvaa kunnille maahanmuuttajien palvelujen järjestämisestä 1) Kotoutumislain perusteella: - Paluumuuttajien toimeentulotuki-/kotoutumistukikustannukset 6 kuukaudelta sekä vamman tai sairauden edellyttämät sos. ja terveydenhuollon kustannukset 5 vuodelta (4 m€ v. 2009) (51 §) Suomen sodissa vapaaehtoisena palvelleiden sos. ja terveydenhuollon kustannukset ilman aikarajaa (1 m€ v. 2009) (52 §) Ihmiskaupan uhrille annetuista palveluista ja tukitoimista aiheutuvat kustannukset ( 53 §) 2) Muun lainsäädännön perusteella - Valtionosuudet Perusopetuksen ja ammatillisen koulutuksen valmistava opetus, su/ru toisena kielenä, oman äidinkielen opetus Työvoimapoliittinen kotoutumiskoulutus - EU- ja muut valtakunnalliset hankkeet

23 Valtion kotouttamisohjelma (34 §)
Valtion kotoutumista edistävät toimet ( 4 luku) - tavoitteena läpivirtauksen ja yhteensovittamisen vahvistaminen Valtion kotouttamisohjelma (34 §) Tavoitteena edistää kotouttamisen läpivirtausta sisällyttää kotoutumisen edistäminen eri hallinnonalojen strategioissa, suunnittelussa, ohjelmissa ja vahvistaa yhteensovittamista VN päättää kotouttamisohjelmasta 4 vuodeksi, SM koordinoi valmistelua Sisältää valtakunnalliset kotouttamisen tavoitteet Esim. varhaiskasvatus, perusopetus, työllisyys/työttömyys Kukin ministeriö määrittelee kotouttamisen edistämisen TAVOITTEET TOIMENPITEET osana TTS -suunnittelua Tavoitteena sopia ensimmäisistä linjauksista seuraavan hallituksen valmistelemiin ensimmäisiin TA-kehyksiin Ministeriöiden välinen yhteistyöelin (36 §) Tavoitteena: Vahvistaa läpivirtausta ja kotouttamisen vaikuttavuutta Tehtävänä: Edistää yhteistyötä, tiedonkulkua ja yhteensovittamista Vahvistaa valtakunnallisen kotouttamisohjelman toimeenpanoa ja seurantaa Korkean virkamiestason edustus SM puheenjohtajuudella Muut kotouttamisen kannalta merkittävät ministeriöt

24 Valtion toimijat Sisäasiainministeriön tehtävät entisellään (36 §)
kehittäminen, suunnittelu ohjaus, yhteensovittaminen, arviointi ja seuranta Aluetasolla ELYjen ja AVIen tehtävät pitkälti nykytilan mukaisesti ( §), mutta lisäksi: ELYt laativat ja toimeenpanevat alueellisen kuntiin osoittamisen strategian ELYt seuraavat kuntien kotouttamisohjelmia ja raportoivat niiden toimeenpanosta (säädetty erikseen yleisen kotouttamisen seurantavelvoitteen lisäksi) ELYt voivat asettaa alueellisen maahanmuuttoasiain toimikunnan (39 §) TE -toimisto edelleen keskeinen aikuisten kotoutumisen edistäjä (40 §)

25 Kotoutumislain toimeenpano -hanke (10.2. - 31.12.2011)
Hankkeessa valmisteltavat asiat: Asetukset (9 §, 44 §, 59 §) Perustietoaineisto (7 §) - käytetään hyväksi ESR-ALPO -hankkeessa valmisteltu materiaali Ohje kotoutumislain ja TEM -lainsäädännön yhteensovittamisesta Ohje kuntakorvausten maksamiseksi Käsikirja lain toimeenpanon tueksi Koulutus, tiedotus, materiaalituotanto Seuranta Lisäksi valmistelussa: Valtion kotouttamisohjelma (34 §) - tavoitteena vaikuttaa uuden hallituksen ensimmäiseen kehysvalmisteluun Ministeriöiden välisen yhteistyöelimen asettaminen (36 §)


Lataa ppt "Kotoutumislaki (1386/2010) - tavoitteet ja keskeisimmät uudistukset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google