Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

”Se on muovannut minua ihmisenä varmasti parempaan suuntaan ja ollut yksi tapa löytää merkitys omalle elämälle.” Vapaaehtoistoiminta kasvattajana elämänkulussa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "”Se on muovannut minua ihmisenä varmasti parempaan suuntaan ja ollut yksi tapa löytää merkitys omalle elämälle.” Vapaaehtoistoiminta kasvattajana elämänkulussa."— Esityksen transkriptio:

1 ”Se on muovannut minua ihmisenä varmasti parempaan suuntaan ja ollut yksi tapa löytää merkitys omalle elämälle.” Vapaaehtoistoiminta kasvattajana elämänkulussa Tampereen yliopisto kasvatustiede pro gradu 2014 SVV opintokerho KM Outi Sipilä

2 Esityksen rakenne Tutkimuksen lähtökohdat
Tutkimuskohde Suomen Punainen Risti, vapaaehtoistoiminta Aiemmat tutkimukset vapaaehtoistoiminnasta Tutkimuskysymykset ja tutkimusaineisto Tulokset Jatkotutkimusajatukset SVV opintokerho KM Outi Sipilä

3 Tutkimuksen lähtökohdat
Nuorisotyön harjoittelu kesällä 2013 herätti kiinnostuksen vapaaehtoistoimintaan tutkimuskohteena Suomen Punaisen Ristin Hämeen piirin nuorisotoiminta (mm. leiri- ja kerhotoiminnan organisointi, erilaiset tapahtumat ja kampanjat, kouluyhteistyö…) Ilmiön ”ulkopuolinen” tarkastelu Lukuisia aktiivisia vapaaehtoisia: Mitä vapaaehtoistoiminta heille merkitsee? Miksi antaa järjestölle lähes kaikki vapaa-aika? Mistä kannuste aktiiviseen toimintaan vuodesta toiseen? Mihin järjestö kasvattaa nuoria? SVV opintokerho KM Outi Sipilä

4 Tutkimuskohde SPR Hämeen piiri
Maailmanlaajuinen Punainen Risti Suomen Punainen Risti Piirit Suomessa (8) Hämeen Piiri: Pirkanmaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme Hämeen piirin osastot (n. 64) Osastojen vapaaehtoiset, toimintaryhmät, toimikunnat, hallitus  tämän tutkimuksen kohdehenkilöt (19) vuotiaita aktiivivapaaehtoisia ”yhteisöllisyys, osallisuus, vastuu” SVV opintokerho KM Outi Sipilä

5 Vapaaehtoistoiminnan tutkimus
suhteessa arvoihin (Grönlund 2012) sosio-ekonomisten muuttujien ja motiivien näkökulmasta (Pessi 2008, Yeung 2001) osallistumisen näkökulmasta: muodot, mahdollisuudet, esteet (Nylund & Yeung 2005) vapaaehtoisten kannusteet ja järjestöjen sivistävä merkitys (Pehkonen, väitöstutkimus tekeillä) Urheiluseuran kasvatustehtävät ”Kunnon kansalaisia kasvattamassa” (Berg 2010) Vapaaehtoisten omia näkemyksiä ja kokemuksia ei ole juuri tutkittu laadullisin menetelmin: Suomesta puuttuu laadullisia menetelmiä vaativaa tutkimusta siitä, kuinka vapaaehtoisuus rakentuu osaksi ihmisen elämänkulkua. (Nylund & Yeung 2005) SVV opintokerho KM Outi Sipilä

6 Tutkimustehtävä Tarkoituksena on ollut lisätä ymmärrystä vapaaehtoistoiminnasta kasvattajana, sekä selvittää elämänrakenteiden yhteyttä vapaaehtoistoimintaan ja aktiivisuuteen. Aktiivisen kansalaisuuden ja vapaaehtoistoiminnan yhteiskunnallisen hyödyn sijasta tutkimuksessa keskitytään vapaaehtoistoimijan omiin kokemuksiin ja merkityksenantoihin. Toiminta nähdään omaehtoisena, vapaana sivistystyönä. Vapaaehtoistoiminta on aktiivisen kansalaisuuden ilmentymä, mutta tässä tutkimuksessa se saa mitä yksilöllisimpiä ja henkilökohtaisempia merkityksiä elämässä. SVV opintokerho KM Outi Sipilä

7 Tutkimuskysymykset Millaisena kasvattajana vapaaehtoistoiminta näyttäytyy kertomuksissa? Millainen yhteys elämänrakenteilla on vapaaehtoistoimintaan ja aktiivisuuteen? SVV opintokerho KM Outi Sipilä

8 Aineistonhankinta 1. Elämänkulun aikajanat 2. Tarinat
johdatteluksi tarinaan ja kirjoittajan elämänhistoriaan ensin vapaaehtoiset kirjoittivat janalle elämänkulkuaan, merkittäviä siirtymiä, jaksoja ja tapahtumia lisäksi janalle merkittiin osallistuminen vapaaehtoistoimintaan ja tehtiin näkyväksi aktiivisemmat ja hiljaisemmat vaiheet elämänkulussa 2. Tarinat kirjoitettiin aikajanan täyttämisen jälkeen vapaaehtoisten kerronnalliset kirjoitelmat, pituudeltaan sivusta kuuteen sivuun johdattelevat kysymykset apuna SVV opintokerho KM Outi Sipilä

9 Sisällönanalyysi – kokemusluokat Millaisena kasvattajana vapaaehtoistoiminta näyttäytyy kertomuksissa? YHTEISÖN JÄSENYYS vapaaehtoisyhteisön merkitys lapsuudessa ja nuoruudessa, aikuisena osa maailmanlaajuista avustusjärjestöä ITSEKASVATUS nuoruudesta alkaen tietoista ja tavoitteellista, vapaaehtoistoiminta mahdollistaa uuden oppimisen ja itsen kehittämisen, järjestöllinen vapaa sivistystyö ARVOT JA EETTISYYS painottuu myöhäisessä nuoruudessa ja aikuisuudessa, tietoinen pohdinta elämänarvoista. Auttaminen, hyvän tekeminen, vapaaehtoistoiminnan tärkeys ja arvojen välittäminen muille ETENEMINEN, VAPAUS JA VASTUU vapaaehtoisten hakeutuminen toiminnassa uusiin haasteisiin ja oppimistilanteisiin. Toiminta on vapaata, mutta luottamustehtävät vastuullisia. Kehittyminen läpi elämänkulun vapaaehtoispolulla SVV opintokerho KM Outi Sipilä

10 Vapaaehtoistoiminta osana elämänrakenteita
Vapaaehtoistoimintaa tarkasteltu osana elämärakenteita: koulu- ja opintopolut, työelämään siirtyminen, urapolut, paikkakunnan vaihdokset, ihmissuhteet, vanhemmuus, elämän myötä- ja vastamäet Mitä vaativampi/vastuullisempi tehtävä tai luottamustoimi järjestössä, sen aktiivisemmaksi oma vapaaehtoistoiminta koetaan (eteneminen, vastuu) Vastoinkäymiset hiljentäneet toimintaa vapaaehtoisena, muttei unohdettu kokonaan (arvoperusta) Toisaalta mm. työttömyys lisännyt vapaaehtoistoiminnan aktiivisuutta: tekemistä, hyödyksi olemisen kokemusta, itsen kehittämistä, tukiverkosto (itsekasvatus, yhteisön jäsenyys) SVV opintokerho KM Outi Sipilä

11 Vapaaehtoistoiminta osana elämänrakenteita
Kotoa pois muutto nuorena opettanut vastuuseen omasta elämästä, tällöin myös luottamus- ja hallitustehtäviä vapaaehtoistoimijana (itsekasvatus, eteneminen) Itsensä kehittäminen ja uuden oppiminen näyttäisi olevan tärkeä kannustin vapaaehtoistoiminnan taustalla, vaikka toimintaan on saatettu hakeutua auttamisenhalusta (itsekasvatus, vapaa sivistystyö)  Kantavana voimana toiminnan jatkuvuudelle näyttäisi olevan vapaaehtoistaipaleella eteneminen ja kehitysmahdollisuudet Vapaaehtoistoiminnassa omaksuttuja arvoja ja periaatteita halutaan siirtää toiminnan kautta omille lapsille ja lähiympäristöön (arvot, eettisyys) SVV opintokerho KM Outi Sipilä

12 Jatkotutkimusajatuksia
Vapaaehtoistoiminnalla on suuri kasvatuksellinen merkitys: osallistuminen järjestötoimintaan on kansalaisaktiivisuutta, mikä kasvattaa näkemään asioita yhteiskunnassa ja opettaa vaikuttamaan. Ihminen tarvitsee tietoa, toimintaa ja pohdintaa sopivassa suhteessa ymmärtääkseen yhteiskuntaa. Toiminnan taso helposti unohtuu suomalaisissa oppilaitoksissa. Vapaaehtoistoiminta osaksi suomalaista koulutusjärjestelmää opetuksen tueksi? (Grönlund ym. 2012) SVV opintokerho KM Outi Sipilä

13 Jatkotutkimusajatuksia
 Koulutusjärjestelmän ja vapaaehtoistoiminnan yhdistämisen mahdollisuudet? Vapaaehtoistoiminnan potentiaali kasvattajana osana opetusta koulun/kolmannen sektorin näkökulmasta? Toisaalta  Vapaaehtoistoiminnan merkitys ja yksilölliset kokemusprosessit (jäsenyys, itsekasvatus, arvot, vapaus…) joiden perustana omaehtoisuus ja vapaa sivistystyö, miksi liittää osaksi formaalia koulutusjärjestelmää? Mielletäänkö vapaaehtoistoiminta ainoastaan yhteiskunnan hyödyksi ja velvollisuutena, jolloin vapaan sivistystyön kasvatuksellinen näkökulma unohtuu? Tulisiko tutkia vielä perusteellisemmin toiminnan merkityksiä yksilöille? SVV opintokerho KM Outi Sipilä

14 Kiitos! SVV opintokerho KM Outi Sipilä


Lataa ppt "”Se on muovannut minua ihmisenä varmasti parempaan suuntaan ja ollut yksi tapa löytää merkitys omalle elämälle.” Vapaaehtoistoiminta kasvattajana elämänkulussa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google