Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSakari Ranta Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen asialla ÄIDINKIELEN OPPIMISTULOKSET JA OPETUSSUUNNITELMIEN PÄIVITYSTARPEET AMMATILLISESSA PERUSKOULUTUKSESSA Turun yliopisto AD-symposium 9.2.2007 Äidinkielen opetustieteen teemaryhmä Pirjo Väyrynen opetusneuvos www.oph.fi
2
2 Osaamisen ja sivistyksen asialla
3
TEKIJÄT (LISÄÄNTYVÄT) ASIA (KONKRETISOITUU) OPETUSSUUNNITELMAJÄRJESTELMÄ mukaellen Hätönen Heljä (2000) laki EDUS- KUNTA VALTIO- NEUVOSTO asetukset päätökset kehittämis- suunnitelma OPETUS- MINISTERIÖ päätökset OPETUSHALLITUS ops- perusteet ja muut määräykset KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄ opetus- suunnitelma opetus, ohjaus ja arviointi OPETTAJA JA TYÖPAIKKAOHJAAJA OPISKELIJA henkilö- kohtainen opiskelu- suunni- telma ja oppiminen
4
4 Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetussuunnitelman perusteista laadukkaaseen ammatilliseen koulutukseen Opetussuunnitelman perusteet Monipuoliset työelämäyhteydet Toimiva opetussuunnitelma Laadukas työssäoppiminen Näytöt Koulutuksesta työelämään siirtymisen edistäminen Ammatillisen koulutuksen laadun parantaminen Koulutuksen työelämävastaavuus arviointikohteet ja -kriteerit työssäoppi- miseen ja näyttöihin ops:n perusteiden ja työpaikkojen analyysin avulla toimiva opetussuunnitelma kansalliset näyttöaineistot
5
5 Osaamisen ja sivistyksen asialla YHTEINEN OSAAMINEN AMMATILLISESSA PERUSKOULUTUKSESSA YHTEISET OPINNOT YDIN- TAIDOT YHTEISET PAINOTUKSET oppimistaidot ongelmanratkaisutaidot yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot kommunikaatiotaidot eettiset ja esteettiset taidot äidinkieli kieliopinnot matematiikka, fysiikka, kemia yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto terveystieto liikunta taide ja kulttuuri ym. valinnaiset työturvallisuus ja terveys kestävä kehitys teknologia ja tietotekniikka yrittäjyys laatu asiakaslähtöisyys ja kuluttajaosaaminen kansainvälistyminen
6
6 Osaamisen ja sivistyksen asialla Yhteiset opinnot ammatillisissa perustutkinnoissa Tarkoituksena on tukea ammattitaidon saavuttamista ja täydentää ammattitaitoa (Valtioneuvoston päätös 213/1999) ja muutos 2001Valtioneuvoston päätös 213/1999 Opintojen laajuus 20 ov kaikkiin tutkintoihin –pakolliset 16 ovpakolliset 16 ov äidinkieli, toinen kotimainen kieli, vieras kieli, matemaattis- luonnontieteelliset opinnot, humanistis-yhteiskunnalliset opinnot, liikunta ja terveys, taito ja taideopinnot –valinnaiset 4 ov (pakollisten opintojen valinnaiset tai pakollisten opintojen valinnaiset lisäopinnot)valinnaiset 4 ov ympäristötieto, tieto- ja viestintätekniikka, etiikka, kulttuurien tuntemus, psykologia, yritystoiminta
7
pakollisetvalinnaiset äidinkieli4 ov 0-4 ov toinen kotimainen kieli1 ov 0-4 ov vieras kieli2 ov 0-4 ov matemaattis-luonnontieteelliset opinnot matematiikka3 ov 0-4 ov fysiikka ja kemia2 ov 0-4 ov humanistis-yhteiskunnalliset opinnot yhteiskunta-, yritys ja työelämätieto1 ov 0-4 ov terveystieto1 ov 0-4 ov taito- ja taideaineet liikunta1 ov 0-4 ov taide ja kulttuuri1 ov 0-4 ov
8
8 Osaamisen ja sivistyksen asialla PAKOLLISET OPINNOT ÄIDINKIELI, 4 OV ÄIDINKIELI, SUOMI Tavoitteet ja keskeiset sisällöt, kiitettävä taso –Keskeinen sisältö on tiedon hallintataidot ja arviointi- sekä vuorovaikutustaidot –Keskeinen sisältö on työelämän kielenkäyttötilanteissa toimiminen. –Keskeinen sisältö on kielen ja kulttuurin tunteminen. Arviointi, tyydyttävä (T1)
9
9 Osaamisen ja sivistyksen asialla TYÖVIESTINTÄ, 4 OV TAVOITTEET JA KESKEISET SISÄLLÖT, KIITETTÄVÄ TASO Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osaa luoda hyvää työilmapiiriä, käyttää kohteliasta kieltä ja viestiä yhteistyöhalukkuutta. Hän osaa tulkita sanatonta viestintää, kuunnella muita sekä perustella mielipiteensä ja ehdotuksensa. Hän osaa laatia opinnoissa tarvittavia hyvin jäsenneltyjä ja kielellisesti huoliteltuja essee-tyyppisiä kirjoitelmia. Hän kykenee hankkimaan omatoimisesti tietoa eri lähteistä. Hän suhtautuu hankkimaansa tietoon kriittisesti, sitä valikoiden, arvioiden ja tulkiten. Hän osaa tekstejä tulkitessaan erottaa pää- ja sivuasiat, purkaa syy- ja seuraussuhteita ja tehdä johtopäätöksiä. –Keskeinen sisältö on oppimaan oppimisen taitojen kehittyminen. Opiskelija hallitsee suullisesti ja kirjallisesti työyhteisön tavallisimmat esittely-, selostus- ja keskustelutilanteet sekä osaa laatia niistä käyttökelpoisen raportin, tiedotteen tai muistion. Hän osaa hakea itsenäisesti työtä ja laatia paikanhakukirjeen. tehtäviä tehdessään hän osaa käyttää hyödykseen alansa ammattilehtiä ja ajantasaista viestintätekniikkaa. –Keskeinen sisältö on työelämän viestintätaidot. Opiskelija osaa hankkia itseään rikastuttavia kokemuksia ja elämyksiä kirjallisuuden, teatterin, elokuvan ja median välityksellä. Hän oppii ymmärtämään, että hyvä äidinkielentaito ja oman kulttuurin tunteminen vahvistavat hänen henkistä hyvinvointiaan. Hän tuntee suomalaisen kulttuurin ominaispiirteitä ja osaa suhtautua tasa-arvoisesti monikulttuurisen maailman edustajiin. –Keskeinen sisältö on kielen ja kulttuurin merkitys
10
10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Yhteiset opinnot – Ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman seurantaraporttien valossa ( Väyrynen (toim.) 2004, Väyrynen 2005) koulutuksen järjestäjien yhteistyö seurannan aikana vahvistui työelämän kanssa muiden tahojen kanssa yhteistyö väheni (mm muut ammatilliset oppilaitokset, lukio, amk, yliopisto) opintojen hyväksilukeminen nopeuttaa alle lukukauden opintoja 50 %:lla koulutuksen järjestäjistä
11
JATKO-OPINNOT / AMMATTIOSAAJA PERUSOPETUKSEN VASTAAVIEN AINEIDEN TAVOITTEET ja PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8 POHJANA YHTEISTEN OPINTOJEN TAVOITTEIDEN JA ARVIOINTIKRITEEREIDEN KUVAUKSELLE K H T Yhteisissä opinnoissa jatketaan siitä, mihin perusopetuksessa jäätiin
12
12 Osaamisen ja sivistyksen asialla Työryhmän ”yhteiset opinnot” ehdotukset opetussuunnitelmien päivitykseen Tarkistetaan yhteisten opintojen tavoitteiden taso kautta linjan Kielten osalta tehdään vertaukset Kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteiseen eurooppalaiseen viitekehykseen (vrt perusopetuksen ja lukion ops) sekä yleiseen kielitutkintoon (YKI). Laaditaan kolmiportainen osaamisen vaatimuksen kuvaus ja tarkistetaan arviointikriteerit ottaen huomioon perusopetuksen vastaavien aineiden tavoitteet ja kriteerit arvosanalle 8. Kirjoitetaan teknisesti samaan muotoon kuin ammatilliset opinnot. Huomioidaan valtioneuvoston asetukseen tullut muutos 2001 (pakollisten opintojen ryhmittely sekä liikunta ja terveystieto erillisinä opintoinaan).
13
13 Osaamisen ja sivistyksen asialla Yhteiset opinnot tulevassa opetussuunnitelmien tarkistuskierroksella Yhteisten opintojen tavoitteiden sisältö kirjoitetaan integroiden ko. alan lähtökohdista? –suurin osa on tullut koulutukseen hankkiakseen ammatin –opiskelijan suuntautumista tuettava opinto-ohjauksen avulla ammatillinen erityisosaaminen jatko-opinnot yhteistyön kehittäminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.