Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

_______________________________________________________ 1999 Suvaitsemattomuuden muodot Kilpailullisesti lahjakkaisiin keskittyminen. Tyttöjen ja naisten.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "_______________________________________________________ 1999 Suvaitsemattomuuden muodot Kilpailullisesti lahjakkaisiin keskittyminen. Tyttöjen ja naisten."— Esityksen transkriptio:

1 _______________________________________________________ 1999 Suvaitsemattomuuden muodot Kilpailullisesti lahjakkaisiin keskittyminen. Tyttöjen ja naisten heikompi asema. Lajien välinen suvaitsemattomuus. Järjestöllinen syrjintä. Kielellinen suvaitsemattomuus. Maahanmuuttajien hyväksynnän ongelmat. Mielenterveyspotilaiden syrjintää. Tutkimuksen tuottamaa

2 _______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskysymysten esilläolo Tiedotus- ja julkaisutoiminnassa. Tietoa seuratasolle. Liitto- ja järjestökohtaisia avauksia. Esimerkiksi: Suomen Palloliitto Suomen Uimaliitto Työväen Urheiluliitto / LETE Nuori Suomi Suomen Latu Tutkimuksen tuottamaa

3 _______________________________________________________ 1999 Kansainvälinen yhteistyö Kilpailu- ja kokoustoiminta. Jäsenyydet kansainvälisissä järjestöissä. Lähialueyhteistyö. Erityis- ja yhteistyöprojektit. Urheilija- ja toimitsijavaihto. Seminaarit. Tutkimuksen tuottamaa

4 _______________________________________________________ 1999 Maahanmuuttajien osuus Maahanmuuttajat toistaiseksi vähän mukana seurojen ja järjestöjen toiminnoissa. Kilpailuihin osallistumista jonkin verran. Piiri- ja seuratason koulutukseen osallistuneita. Seuroissa yksittäisiä henkilöitä. Työpaikkajoukkueissa. Ammattioppilaitoksissa aktiivisesti mukana. Tutkimuksen tuottamaa

5 _______________________________________________________ 1999 Kansainväliset projektit Ongelmana liittojen ja järjestöjen omien henkilö- ja talousresurssien riittämättömyys. Toteutettuja projekteja: Tansania kehitysyhteistyöprojekti Baltian ja Itä-Euroopan koulutusprojektit Materiaalista apua lähialueille. Tutkimuksen tuottamaa

6 _______________________________________________________ 1999 Sukupuolten tasa-arvo Esiin nousseita kysymyksiä: Yleinen tasa-arvotilanne. Tyttöjen ja naisten osuus harrastajista. Naisten osuus päätöksenteossa. Toimintojen soveltuvuus tytöille ja naisille. Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi. Tutkimuksen tuottamaa

7 _______________________________________________________ 1999 Sukupuolten tasa-arvon edistäminen Tutkimukseen vastanneista liitoista ja järjestöistä: 35% ei toimenpiteitä 39% yleinen pyrkimys 26% konkreettisia toimia. Kaikkiaan yleinen asenneilmasto on muuttunut tasa-arvoa edistävään suuntaan. Osa liitoista ja järjestöistä tekee aktiivista tasa-arvotyötä. Tutkimuksen tuottamaa

8 _______________________________________________________ 1999 Syrjäytyminen ja syrjäytyjät Liian usein raha ratkaisee. Toimintojen liiallinen keskittyminen Etelä-Suomeen. Syrjäytyjiä: työttömät, yleisesti heikko-osaiset, kouluttamattomat, osa ikääntyneistä, maahanmuuttajat, pakolaiset ja fyysisesti heikkokuntoiset. Seurariennoissa mukana oleminen ehkäisee jo sinällään syrjäytymistä. Tutkimuksen tuottamaa

9 _______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuusilmaston muutos Suvaitsevaan suuntaan. Parempaan suuntaan. Suvaitseva ilmapiiri lisääntynyt. Avoimemmaksi. Kansainvälistynyt. Suvaitsevaisuus otettu vakavasti. Tutkimuksen tuottamaa

10 _______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuden edistäminen ja esteet Edistäminen: Parasta edistämistä monipuolisen toiminnan järjestäminen. Tilaisuuksia ja tapahtumia kaikille. Omalla esimerkillä vaikuttaminen. Ohjaajakoulutus. Asennekasvatus. Tiedotus ja valistus. Esteet: ennakkoluulot ja asenteet, tiedon ja resurssien vähäisyys ja rasismi. Tutkimuksen tuottamaa

11 _______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskasvatus Vanhemmilla suuri vastuu asenteiden syntymisessä. Vanhempien koulutusta suvaitsevaisuuteen. Eri kulttuurien edustajien yhteistoimintaa. Leirejä, tapahtumia ja tilaisuuksia. Suvaitsevaisuus ohjaaja- ja valmentajakoulutukseen. Suvaitsevaisuus ammattikasvattajien koulutukseen. Kasvatus on yhteistyön kysymys. Suvaitsevaisuus olennaiseksi osaksi muuta toimintaa. Tutkimuksen tuottamaa

12 _______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuden resurssointi Odotuksia kohdistettiin: valtio ja opetusministeriö. Sosiaali- ja terveystoimi. Kouluhallinto. SLU: lajiliitot, Nuori Suomi, TUL/LETE ja CIF kuntien liikunta- ja nuorisotoimi. Parhaisiin tuloksiin päästään verkostoitumalla. Tutkimuksen tuottamaa

13 _______________________________________________________ 1999 Toimet suvaitsevaisuustilanteen parantamiseksi Kasvatus ja valistus. Resussointi ja palkitseminen. Projektit, kampanjat ja tiedotus. Selvitys- ja tutkimustyö. Verkostoituminen ja työnjako. Tutkimuksen tuottamaa

14 _______________________________________________________ 1999 Suositukset toimenpideohjelmalle Tietoa eri kulttuureista ja elämäntavoista. Seuroille toimintaedellytyksiä. Yhteiskunnan tukea suvaitsevaisuuden edistäjille. Laajaa kansainvälistä toimintaa. Maahanmuuttajat mukaan seuroihin ja liittoihin. Erityisryhmät mukaan toimintoihin. Tasa-arvo koko toiminnan lähtökohdaksi. Tutkimuksen tuottamaa

15 _______________________________________________________ 1999 Tutkittavat ja selvitettävät kysymykset Suvaitsemattomuuden laajuus liikuntakulttuurissa? Lajien suvaitsevaisuustyö ja saavutetut tulokset? Naisten asema seuroissa ja järjestöissä? Syyt, jotka estävät liikuntaan osallistumisen? Muualta tulleiden liikunnan ulkopuolelle jäämisen laajuus? Maahanmuuttajien liikuntatoiminnassa mukana oleminen ja kokemukset? Tutkimuksen tuottamaa

16 _______________________________________________________ 1999 Yleiset suositukset Suvaitsevaisuuden tulee olla syvällä järjestöjen asenteissa ja toimintatavoissa. Yhteistyö on tuloksellisen toiminnan edellytys. Asioita tulee selvittää ja tutkia yhdistyneenä käytännön toimintaan. Suvaitsevaisuustyötä tulee tehdä kaikilla tasoilla. Suvaitsevaisuustyötä on jatkettava ja kehitettävä edelleen. Liikunta- ja urheiluväki voivat edistää merkittävästi suvaitsevaisuutta. Tutkimuksen tuottamaa

17 _______________________________________________________ 1999 Pohdittavaa Miksi tarvitaan jatkuvaa suvaitsevaisuuteen kohdistuvaa selvitys- ja tutkimustyötä? Miksi maahanmuuttajien tulisi olla mukana jo toimintojen suunnitteluvaiheessa? Miten seura- ja liikuntaväki voi seurata suvaitsevaisuustilanteen muutoksia? Tutkimuksen tuottamaa


Lataa ppt "_______________________________________________________ 1999 Suvaitsemattomuuden muodot Kilpailullisesti lahjakkaisiin keskittyminen. Tyttöjen ja naisten."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google