Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kielten osaston tehtävä Kymenlaakson AMK:n organisaatiossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kielten osaston tehtävä Kymenlaakson AMK:n organisaatiossa"— Esityksen transkriptio:

1 Kielten osaston tehtävä Kymenlaakson AMK:n organisaatiossa
AMK:n johto Kielten oppimisen, opettamisen ja arvioinnin eurooppalainen viitekehys ARENE:n kielityöryhmä strategiset linjaukset AMK:jen vastuuopettajien kokous Kielten osasto Osaston johtaja Kielten yliopettaja Kielten opinto-ohjaajat Ainevastaavat Räätälöity sisäinen asiakkuus- suhde Toimialat Valtakunnalliset AMK-kieltenopetuksen kehitysprojektit Osaamisalat Tiedekorkeakoulut Koulutusohjelmat Lukiot ja ammatilliset oppilaitokset p a l Kv.toimisto T&K Koulutus- ja työelämäpalvelut Muut ulkopuoliset yhteistyökumppanit Viestintäpalvelut Yritykset Opiskelijat Opintotoimisto

2 Räätälöity sisäinen asiakassuhde
Kielten osasto tekee kunkin toimialan kanssa yhteistyötä kullekin toimialalle sopivalla tavalla Kielten osasto… järjestää kielten opetuksen kehittää OPS:ia yhteistyössä koulutusohjelmien kanssa (kurssien ja moduulien sisällöt, kielten opintojen ja ammattiopintojen intergroiminen) saa palautetta kieliopinnoista koulutusohjelmilta Osaston opettajat… ottavat osaa toimialan yleiseen kehitystyöhön (esim. kehittämistyöryhmät, itsearvioinnit) ottavat osaa opiskelijahallintoon (esim. opiskelijavalinta) Kielten os.johtaja.. tekee kielten osalta työjärjestykset, opetuksen resurssoinnin yms.

3 Opiskelijapalaute Osasto kerää opintojaksopalautetta sähköisen palautelomakkeen avulla ja kehitää OPS:ia ja käytännön järjestelyitä palautteen pohjalta

4 Koulutus- ja työelämäpalvelut
Kielten osasto tuottaa kielikoulutusta alueen yrityksille ja yhteisöille yhteistyössä Koulutus- ja työelämäpalvelujen kanssa Asiakkaita mm. Kotkan kaupunki, Nordea, Sulzer Pumput, Ahlström, Steveco, Sunilan tehtaat, UPM Seaways, LTY Kuitutekniikan osaamiskeskus Osasto hyödyntää tarvekartoitustulosten ja muun yrityksiltä saatavan palautteen tutkintoon johtavan koulutuksen OPS-työssä

5 Viestintäpalvelut Kielten osasto neuvottelee Kymenlaakson AMK:n vieraskielisestä termistöstä tiedottajan kanssa (organisaatio, koulutustoiminta yms) Tiedottajan pyynnöstä osasto tarkastaa ulkopuolisten käännöstöiden terminologista oikeellisuutta sekä tekee käännöksiä

6 Opintotoimisto Kielten osasto huolehtii kieliopintojen systemaattisesta Winha-koodituksesta

7 ARENE:n kielityöryhmä
ARENE:lla koulutusalarajat ylittävä, pysyvä AMK-kieltenopetusta koordinoiva työryhmä, joka on antanut suosituksia kieltenopetuksesta Kielten osasto huolehtii näiden suositusten täytäntöönpanosta

8 AMK-kielikeskusvastaavien/yhteyshenkilöiden kokous
Kielten osaston johtaja ottaa osaa Kielten osaston johtaja huolehtii yhteisten linjausten huomioon ottamisessa koko AMK:n tasolla Kielten osaston johtaja välittää tietoa opettajille esim. koulutuksesta ja kehityshankkeista

9 Valtakunnalliset AMK-kieltenopetuksen kehitysprojektit
Kielten osaston opettajat osallistuvat valtkunnallisiin kehitysprojekteihin mm. KORU, AMKKIA, Suullisen kielitaidon arvioinnin kehityshanke, Prolang Kielten osaston huolehtii projektien tulosten levittämisestä koko AMK:n tasolla

10 Tiedekorkeakoulut Kielten osaston on koekäyttänyt Dialang-lähtötasotestiä ja kerännyt opiskelijapalautetta Jyväskylän Yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskukselle Osasto järjestää kielikoulutusta LTY:n Kuitutekniikan osaamiskeskuksen tutkijoille

11 Kielten osaston johtajan tehtävät
Vastaa osaston pedagogisesta johtamisesta ja kehittämisestä Päättää osaston työjärjestyksestä, opetusryhmien muodostamisesta, opettajien työnjaosta, opetuksen resursoinnista ja työaikasuunnitelmista rehtorin ohjeiden mukaisesti Vastaa opintojen ohjauksesta ja sen kehittämisestä osastollaan Huolehtii osastonsa laatujärjestelmästä ja laatii toiminnan arviointiin liittyvät raportit Päättää hyväksiluettavista kielten opinnoista ao. opettajan esityksestä Toimii kielten opetuksen ohjausryhmän puheenjohtajana Päättää tutkintosäännössä määritellystä kielitaidosta tai kielitaitovaatimuksista vapauttamisesta Opettaa sovitun määrän. Vastaa osastonsa työelämäyhteistyöstä sekä soveltavan tutkimus- ja kehitystyön edistämisestä Tekee ehdotuksen osaston toimintasuunnitelmaksi, talousarvioksi, henkilöstösuunnitelmaksi, henkilöstön koulutussuunnitelmaksi ja toimintakertomukseksi Vastaa osaston talousarvion toteutumisesta ja muiden resurssien käytöstä, Vastaa investointien ja muiden hankintojen suunnittelusta ja toteutumisesta osastollaan. Toimii työnantajan edustajana osastollaan ja sitä koskevissa neuvotteluissa yhdessä henkilöstöpäällikön kanssa Ottaa työsuhteeseen luennoitsijat sekä tuntiopettajat ja opettajien sijaiset enintään yhden lukuvuoden ajaksi Päättää osastonsa opetushenkilöstön vuosi-, työ- ja sairauslomista, koti- ja ulkomaisista matkoista ja henkilöstökoulutuksesta rehtorin määrittelemien perusteiden mukaisesti. Vastaa osaston tiedottamisesta yhdessä tiedottajan kanssa Vastaa kansainvälistymisen edistämisestä yhdessä kansainvälisten asioiden päällikön kanssa Suorittaa muut rehtorin määräämät tehtävät.

12 Kielten opinto-ohjaajat
toimipistekohtaisia antavat ohjausta ja neuvontaa kieliopintoihin liittyvissä asioissa (mm. vapaavalintaiset kurssit, oikeantasoisen kurssin valinta, opiskelutekniikka)

13 Ainevastaavat « kielikohtaiset ainevastaavat
koordinoivat kielikohtaisesti opetusta (mm. arvioinnin yhdenmukaistaminen, OPS-työn koordinointi, OPS:n päivittäminen, kielen kotisivut, opetusmateriaalien käyttö, lähtötasotestit, yhteydenpito kielen opettajien kesken) antavat opintoneuvontaa opiskelijoille omaan kieleensä liittyvissä asioissa

14 Kielten yliopettajan sidosryhmät
Rehtori Kehitysjohtaja ARENE:n kielityöryhmä Kielten osaston johtaja Tiedekorkeakoulut Toimialat Kielten yliopettaja Osaamisalat Valtakunnalliset AMK-kieltenopetuksen kehittämisprojektit Kielten opettajat Koulutusohjelmat Kv.toimisto Kv.projektit T&K KT-palvelut Alueen yritykset ja yhteisöt

15 AMK-kieltenopetuksen
Kielten yliopettajan toimenkuva Rehtori Kehitysjohtaja ARENE:n kielityöryhmä 1 Kielten osaston johtaja 10 Tiedekorkeakoulut Toimialat 2 9 3 Kielten yliopettaja Osaamisalat Valtakunnalliset AMK-kieltenopetuksen kehittämisprojektit 8 4 Kielten opettajat Koulutusohjelmat 7 Kv.toimisto 6 Kv.projektit T&K 5 KT-palvelut Alueen yritykset ja yhteisöt

16 Kieltenopetuksen strategia
ARENE: Ammattikorkeakouluja suositetaan laatimaan kieltenopetuksen strategia, joka on osa ammattikorkeakoulun strategiaa ► Kielten yliopettaja koordinoi kielten opetuksen strategian laadintaa läheisessä yhteistyössä kehitysjohtajan ja kielten osaston johtajan kanssa.

17 Yhteistyössä kielten osaston johtajan kanssa
Kielten opetuksen strategian laadinta Koko AMK:n kielten opetuksen käytäntöjen yhtenäistäminen laadittavan kielten opetuksen strategian, ARENE: suositusten, sekä AMK:jen kielikeskusvastaavien suositusten mukaisesti Horisontaalinen integrointi: Koulutusohjelmien välisen synergian huomioiminen koko AMK:N yhteisten kieli- ja kulttuuriopintojen suunnittelussa Vertikaalinen integrointi: Kielten ja ammattiaineiden yhteistyön edistäminen; kielten ja ammattiaineiden tarpeet huomioivien hallittujen integrointimallien kehittäminen Työelämäpalautteen huomioonottamisen systematisointi kielten opetuksen OPS:n kehittämisessä

18 Yhteistyö toimialojen, osaamisalojen, ja koulutusohjelmien kanssa
Kielten ja ammattiaineiden yhteistyön edistäminen OPS:ssa; kielten ja ammattiaineiden tarpeet huomioivien hallittujen integrointimallien kehittäminen Jatkotutkintojen kieli- ja kulttuuriopintojen OPS-työ Englanninkielisten koulutusohjelmien englanninopintojen tavoitteiden määrittely ohjelmien kielellinen erityisluonne huomioiden. Kielten oppimisen erityisvaatimusten huomioimisen varmistaminen verkko-opetuksessa Kieltenopettajien koulutusohjelmien kansainvälisiin toimintoihin (esim. workshopit) osallistumisen edistäminen; kieli- ja ammatillisia tavoitteita tukevien yhteistyömuotojen dokumentointi Henkilöstön kv. valmiuksia parantavan koulutuksen organisoiminen (kieli- ja kulttuurikoulutus)

19 Yhteistyö muiden kielten opettajien kanssa
Koko AMK:n kielten opetuksen käytäntöjen yhtenäistäminen Kielten ja ammattiaineiden yhteistyön edistäminen; kielten ja ammattiaineiden tarpeet huomioivien hallittujen integrointimallien kehittäminen Kieltenopettajien kv-toimintaan osallistumisen edistäminen; kielten opettajien opettajavaihdon mielekkäiden käytäntöjen kartoitus ja dokumentointi Kielten opettajien T & K toimintaan osallistumisen tukeminen Kielten opettajien koulutus- ja kehittämismahdollisuuksista tiedottaminen

20 Yhteistyö koulutus- ja työelämäpalveluiden kanssa
Yrityksille suunnattavan kielikoulutuksen tehostaminen kaikilla AMK:n osaamisaloilla Avoimen AMK:n kielitarjottimen kehittäminen Työelämäpalautteen huomioonottamisen systematisointi tutkintoon johtavan koulutuksen kielten OPS:n kehittämisessä

21 T & K toiminta alueen elinkeinoelämää tukeviin monialaisiin kehitysprojekteihin osallistuminen (esim. KITES, Innorail) ammatillista kieltenopetusta kehittäviin EU-projekteihin osallistuminen (esim. CLIL-projektit) kielten opettajien T & K toimintaan osallistumisen tukeminen; käytäntöjen luonti ja dokumentointi opetuksen ja T & K toiminnan vuoropuhelun lisääminen kieltenopetuksen alueella tarvittaessa aluellisten kielitaitotarpeiden erityispiirteiden tutkiminen

22 Yhteistyö kv.toimintojen kanssa
kieliopintojen, kulttuurien kohtaamiseen liittyvien opintojen synergian kehittäminen kv. vaihtojaksojen ja Moona- ja Valtteri-opintojen kanssa Ulkomaisten tutkinto- ja vaihto-opiskelijoiden hyödyntämismallien kehittäminen kieltenopetukseen kieltenopettajien kv-toimintaan osallistumisen edistäminen; kielten opettajien opettajavaihdon mielekkäiden käytäntöjen kartoitus ja dokumentointi henkilöstön kv. valmiuksia parantavan koulutuksen organisoiminen (kieli- ja kulttuurikoulutus) ammatillista kieltenopetusta kehittäviin EU-projekteihin osallistuminen Language for special purposes (LSP) -opetusosaamisen vienti EU-projekteissa

23 Valtakunnalliset AMK-kieltenopetuksen kehittämisprojektit
Tiedottaa kieltenopettajille AMK-kieltenopetuksen valtakunnallisista kehittämisprojekteista; osallistuu niihin, tarvittaessa panee alulle ja koordinoi

24 Yhteistyö tiedekorkakoulujen kanssa
tiedekorkeakouluissa tehdyn kielenoppimista, kielenkäyttöä ja ammatillista viestintää koskevan tutkimustiedon “skannaaminen” AMK:n kielten opetuksen sekä alueen yrityksille tarjottavan kielikoulutuksen kehittämiseksi yhteistyö soveltavan kielentutkimuksen alueella (mahdollisia yhteistyökumppaneita esim. Jyväskylän yliopisto Soveltavan kielentutkimuksen keskus, HSE, LTY)

25 ARENE:n kielityöryhmä
ARENE:n kieltenopetussuosituksien tuominen koko AMK:hon KyAMK:ssa ilmenneistä kieltenopetuksen linjaustarpeista viestiminen ARENE:n kielityöryhmälle


Lataa ppt "Kielten osaston tehtävä Kymenlaakson AMK:n organisaatiossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google