Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten yliopiston sisäistä liikkuvuutta voi edistää?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten yliopiston sisäistä liikkuvuutta voi edistää?"— Esityksen transkriptio:

1 Miten yliopiston sisäistä liikkuvuutta voi edistää?
Opintoasioiden vastaava päällikkö Kirsi Munck ja suunnittelija Heidi Pellinen, Aalto-yliopisto

2 Miten yliopiston sisäistä liikkuvuutta voi edistää
Miten yliopiston sisäistä liikkuvuutta voi edistää? Case Aalto-yliopisto Taustaa ja tilastoja Toimenpiteitä: miten nykytilanteeseen on päästy/päädytty? Poikkitieteelliset opinnot sisäisen liikkuvuuden edistäjänä Mitä nyt tehdään, miten tästä eteenpäin? Tavoitteet tulevaisuudelle, tuki sisäiselle liikkuvuudelle Siirtyminen alalta toiselle yliopiston sisällä?

3 Taustaa ja tilastoja Aalto-yliopistossa kuusi korkeakoulua:
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (ARTS) Kauppakorkeakoulu (BIZ) Kemian tekniikan korkeakoulu (CHEM) Sähkötekniikan korkeakoulu (ELEC) Perustieteiden korkeakoulu (SCI) Insinööritieteiden korkeakoulu (ENG) Opinto-oikeudet korkeakoulu-/alakohtaisia: Tekniikan alan korkeakoulujen välillä opiskelijan opinto-oikeutta ei ole rajattu (CHEM, ELEC, SCI, ENG) Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun (tekniikan ala ja taiteiden ala) ja Kauppakorkeakoulun sisällä opinto-oikeutta ei rajattu Alarajat ylittävä liikkuvuus vaatii opinto-oikeuden luomisen

4 Aalto-yliopiston strategia
”Aalto-yliopiston ainutlaatuinen lisäarvo perustuu syvälliseen tieteelliseen ja taiteelliseen työhön ja oivaltavaan monialaiseen yhteistyöhön, jotka ohjaavat koulutuksen suunnittelua ja tuottavat uusia innovaatioita yhteiskunnallemme.” ”Tieteelliset läpimurrot, keksinnöt ja innovaatiot syntyvät yhä useammin monialaisen tutkimusyhteistyön tuloksena yhden tieteenalan tutkiessa, kokeillessa ja koetellessa toisen rajoja. Aalto-yliopisto tukee monialaista tutkimusta rakentamalla mahdollisuuksia omaehtoiseen ja dynaamiseen yhteistyöhön eri alojen osaajien välillä. Yliopiston monialainen osaaminen heijastuu myös koulutustarjontaan.” ”Vapaus luovuuteen ja kriittisyyteen: Opetus tähtää luovan tieteellisen ja taiteellisen ajattelun ja yrittäjähenkisyyden kehittämiseen. Kannustamme ja puolustamme ennakoivaa ja rakentavaa kriittistä ajattelua. Tutkimme tieteenalojen rajapintoja ja haastamme perinteiset toimintatavat uusilla ratkaisuilla”

5 Tavoite Monialaisuuden ja poikkitieteellisyyden lisääminen Aallon strategian mukaisesti Educating game-changers Lähtökohtana liikkuvuuden korostamisessa ja tukemisessa opiskelijoiden oppiminen ja tulevaisuudessa tarvittavat tiedot ja taidot Tutkintorakenteiden uudistus tukemaan tavoitetta Tekniikan korkeakoulut: kandidaatin tutkinnot 2013, diplomi-insinöörin tutkinnot Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu: kandidaatin tutkinnot 2013, ylemmät tutkinnot 2014 Kauppakorkeakoulu: kandidaatin ja maisterin tutkinnot 2013

6 Suoritukset toisen alan korkeakouluissa
ARTS=Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, BIZ=Kauppakorkeakoulu, CHEM= Kemian tekniikan korkeakoulu, ELEC=Sähkötekniikan korkeakoulu, ENG=Insinööritieteiden korkeakoulu, SCI=Perustieteiden korkeakoulu

7 Miten tähän on päästy? Käytössä tällä hetkellä haku (sivuaineet ja yksittäiset kurssit alojen välillä) Kaikille opiskelijoille avoimia poikkitieteellisiä Aalto-kursseja Aiempien tutkintojen rakenteet eivät mahdollistaneet halutulla tavalla poikkitieteellisyyttä ja opintojen sijoittamista tutkintoihin Tutkintojen sisällöt osittain tiukasti rajattuja, tila poikkitieteellisyydelle puuttunut

8 Toimenpiteet nykytilasta eteenpäin
Tutkintojen rakenteiden uudistukset mahdollistavat laajempaa liikkuvuutta tulevaisuudessa (sivuaine ja vapaasti valittavat) Tavoitteet ja sisällöt kannustavat monialaisiin opintoihin ja rikkomaan rajoja (step out of the box)  educating game-changers Rakenteet tukevat liikkuvuutta Liikkuvuus on osa ydintä! Tutkintojen sisältöjen määrittäminen Mitä oppimistavoitteita tutkinnoille on asetettu Poikkitieteellisyyden mahdollistaminen ja valinnaisuuden lisääminen tarkoittanut kriittistä sisältöjen tarkastelua

9 Toimenpiteet nykytilasta eteenpäin
Tietoisuuden lisääminen mahdollisuuksista (opiskelijat, professorit ja muut ohjauksesta vastaavat) Professorien, opettajien ja opintoneuvojien ohjeistus ja tietämyksen lisääminen kriittistä Opiskelijan ohjauksen ja HOPS merkitys HOPS ja professorien keskeinen rooli Uusi MINDSET, asenne ilmapiiri tärkeää! Opiskelijapalveluiden ja professorien ohjaus tukemaan liikkuvuutta Liikkuvuus osana tulevaisuudessa tarvittavien kompetenssien hankintaa  opiskelijan vastuu oman tulevaisuuden rakentajana Malliopintopolkuja ja kannustavia esimerkkejä ja roolimalleja Aallon sivuaineopas ja sivuainemessut

10 Toimenpiteet nykytilasta eteenpäin
Yhteiset ohjelmat ja sivuaineet - mallit toteuttamiseen ja resursointiin Aallon strategiset (tutkimus)alueet  näille alueille monialaisia kursseja korkeakoulujen yhteistyönä, linjaus/malli yhteistyön rakentamiseen Innostava ja riittävä sivuaine-/projekti-/kurssitarjonta Hyvin mietityt valmiit kokonaisuudet Isompien kokonaisuuksien avulla liikkuvuus tarkoituksenmukaisempaa ja suunnittelu helpompaa Opiskelijan vapaus valita mm. sivuaine (rajoitukset tarjonnassa) Opiskelijoiden aktiivisuus = students as co-creators Opiskelijat keskeisiä toimijoita uudistuksissa – luottamus, tuki, vapaus, vastuu Rahoitusmalli ja opetuksen johtaminen

11 Alempien tutkintojen rakenteet
Tekniikan korkeakoulut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Kauppakorkeakoulu Pääaine (60-65op) Pääaine Taiteen kandidaatti op Tekniikan kandidaatti op Erikoistumis-alueen aineopinnot (60op) Kieli- ja viestintä-opinnot (18 op) Vapaasti valittavat (25-30 op) Vapaasti valittavat (15 op) Vapaasti valittavat (18-30 op) Sivuaine (20-25 op) Sivuaine (15-25 op) Sivuopinnot (24/30 op) Perusopinnot (65-70 op) Kaikille yhteiset opinnot taiteen kandidaatti 40 op tekniikan kandidaatti 34 op Liiketoimintaosaamisen perusteet (60 op)

12 Ylempien tutkintojen rakenteet
Tekniikan korkeakoulut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu Kauppakorkeakoulu Diplomityö (30 op) Vapaasti valittavat (25-30 op) Vapaasti valittavat (30 op) Vapaasti valittavat (12 op) Sivu-opinnot (24 op) Pääaine (40-65op) Pääaine (90 op) Syventävät opinnot (60 op) Opinnäyte (30 op) Ohjelman syventävät opinnot (84 op) Valinnainen sivuaine (20-25 op)

13 Poikkitieteelliset opinnot sisäisen liikkuvuuden edistäjänä
Asenteet tärkeitä, innostuneet opettajat ja opiskelijat! Yhteiset poikkitieteelliset kurssit/sivuaineet/ohjelmat Aalto-kurssit Aaltonaut, Creative Sustainability, IDBM Projektikurssit ja yritysyhteistyö esim. Pack-Age Enenevässä määrin yhteistyötä ohjelmien välillä ja mm. yhteisiä sivuainetoteutuksia ja kursseja Alojen yhdistämisen lisäksi poikkitieteelliset opinnot yhdistävät myös kansainvälisiä ja suomalaisia opiskelijoita

14 Aalto-kurssit Kristallikukkia peilisaleissa: Matematiikka kohtaa taiteen ja arkkitehtuurin  Kurssilla tutustutaan eri matematiikan alojen tarjoamiin menetelmiin taiteiden ja arkkitehtuurin tarpeiden mukaan. Konkreettisten projektien kautta löydetään ilmiöitä ja niille tulkintoja sekä klassisten että modernien matematiikan alojen kentästä. Kuvat: Jesper Jokilehto ©, 2013

15 Aalto-kurssit Aivoaakkoset
Kurssi tarjoaa kaikille Aalto-yliopiston opiskelijoille näkemyksen modernista ihmisaivojen tutkimuksesta ja sen yhteyksistä tekniikkaan, lääketieteeseen, psykologiaan, sosiologiaan, ja taiteeseen. Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa perusteet ihmisen mielen ja aivojen toiminnasta ja tietää miten alan tutkimusta voidaan soveltaa yhteiskunnan eri alueilla, mm. uusien teknologioiden kehittämisessä.

16 Aalto-kurssit PACK-AGE
monitieteinen pakkausmuotoilun projektikurssi/sivuaine pakkausratkaisuja yritysten tehtävänantoihin monialaisissa ja kansainvälisissä suunnittelutiimeissä Teemaluennot: pakkaussuunnittelua eri näkökulmista Opetuksesta vastaa yhteistyössä 4 eri korkeakoulua Vuonna 2013 teemana ”vihreämpi luksus” yhdistyi vastuullisuuden ja ympäristötietoisen ajattelun suunnittelukulttuuri korkean laadun ja elämyksellisyyden estetiikkaan miten laatua ja elämyksellisyyttä voidaan suunnitella kuluttajapakkauksiin kestävämmällä tavalla

17 Yhteiset sivuainekokonaisuudet
Aaltonaut poikkitieteellinen, kaikille Aalto-yliopiston kandidaattiopiskelijoille suunnattu sivuaine (25 op) painopistealueita ovat poikkitieteellinen tuotekehitys ja yrittäjähenkisyys Opiskelu pääosin ongelmalähtöistä hands-on tiimityötä Creative Sustainability offered to all master’s student in Aalto University in order to help to broaden and deepen sustainability knowledge and get acquainted with multidisciplinary approach during one’s own master degree studies supports particularly such skills that are needed in the planning and designing of sustainable solutions in the built environment and in the management of both design and business innovation and those social conflicts that are inherent in the sustainability agenda.

18 Yhteiset sivuainekokonaisuudet
International Design Business Management (IDBM) a multidisciplinary programme organised in collaboration by the School of Business, School of Arts, Design and Architecture and School of Science builds on prior studies in the areas of business, design and technology by enabling and encouraging students to further develop and integrate their knowledge in multidisciplinary teams The aim: to provide participants with the competence and capability to successfully undertake creative teamwork concept development business modelling and project management through industry collaboration and a tailor made course in international design business management.

19 Yhteiset sivuainekokonaisuudet
Fashion Marketing Aalto Ventures Program Art and Technology minor Content, Business and Technologies

20 Vaikutukset muuhun kotimaiseen opiskelijaliikkuvuuteen
JOO-opintojen hakemukset laskeneet vajaalla sadalla hakemuksella (n. 280 hakemusta vuosittain) Vaikutuksia jonkin verran tarjottaviin JOO-opintoihin Pääsääntöisesti tarjonta ei ole supistunut merkittävästi

21 Tuki sisäiselle liikkuvuudelle
Opintohallinnon tuki sisäisen liikkuvuuden mahdollistamiseksi Opintojen suunnittelun prosessit Periodit Lukujärjestyssuunnittelu, opetuksen sijoittuminen  yhteinen kampus ja uusi kandikeskus Tietojärjestelmät tukemaan liikkuvuutta Ohjeet ja säännöt Siirto-opiskelua koskeva ohjeistus Hakuohjeet esim. sivuaineisiin Yliopiston yhtenäiset tentti-ilmoittautumiskäytönnöt yms. opintojen käytäntöihin liittyvä ohjeistus

22 Tuki sisäiselle liikkuvuudelle
Rahoitus – resurssien kohdistaminen ja muut kannusteet: huomioidaan tulevassa rahoitusmallissa Kannustavuus poikkitieteellisten opintojen järjestämiseen suunnitteluun ja tarjoamiseen Lähtökohdat toimintamallien kehittämiseen: kysyntävetoisuus, reiluja, yksinkertaisia, minimibyrokratia, kannustavat tuottamaan laatua kustannustehokkaasti Kompensaatiohinta vastaa Aallon opetuksen keskimääräistä suoraa opettajakustannusta Erityisestä syystä uuden Aalto-kurssin kehittämiseen starttirahoitusta

23 Tavoitteet tulevaisuudelle
Pitkänaikavälin tavoitteena opiskelijan HOPSiin perustuva ilmoittautuminen/valinta kursseille Hauista luopuminen mahdollisimman laajasti Koko yliopiston opintotarjonta valittavissa Asenteet, viestintä ja tietoisuus Kesän hyödyntäminen laajemmin myös alarajat ylittävässä opetuksessa ja sivuaineiden suorittamisessa Viiden periodin mallin vakiintumisen myötä opintojen tasainen jakaantuminen lukuvuodelle helpottaa poikkitieteellisten opintojen suorittamista Siirtyminen alalta toiselle yliopiston sisällä

24 Kysymyksiä?

25 Kiitos!


Lataa ppt "Miten yliopiston sisäistä liikkuvuutta voi edistää?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google