Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio."— Esityksen transkriptio:

1 Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio

2 Tärkeimmät viestit On mahdollista kasvattaa uusi, nykyistä selvästi tehokkaampi joukkoliikenteen muoto kaupunkeihin yhdistelemällä matkoja. Tutkimusta voidaan tehdä ratkaisevasti paremmin mallittamalla yhdessä koko todellisuutta. Yhteiskunnallista päätöksentekoa voidaan tehdä ratkaisevasti paremmin käyttämällä tätä mallia ja käymällä sen pohjalta kriittistä, avointa keskustelua. Muutos tapahtuu yksilötasolla, ja nyt tarvitaan muutosagentteja parempaan maailmaan pääsemiseksi. –Agenttien värväys on käynnissä NYT. Ilmoittaudu: http://en.opasnet.org http://en.opasnet.org

3 Session rakenne (hypoteesi) Kaupunkiliikenne uudelleen ajateltuna Johdanto tieteen ja politiikan (tutkimuksen ja päätöksenteon) rajapinnan murrokseen. Avoimen mallituksen idea Esimerkki: Ydinvoiman hyöty-riskianalyysi Opasnetin demo Keskustelua: miten tästä eteenpäin?

4 Toimintatapa sessiossa Keskeyttäkää heti jos tulee kommentoitavaa. Keskustelulle on varattu aikaa. Tieteen menetelmä käytössä: mitä ei yhteisö haasta, se on toistaiseksi hyväksytty hypoteesi. –Peukku ylös ja peukku alas ovat käytössä. Tämäkin sessio on osa prosessia, joka tutkii aihetta ”Mallit tulevaisuuden ymmärtämisessä.” –Toivon jonkun tekevän muistiinpanoja keskustelusta ja sessiosta. –Muistiinpanot laitetaan sivulle http://fi.opasnet.org/fi/Mallit_tulevaisuuden_ymmärtä misessä

5

6 Yhdistelmäliikenne – uusi näkökulma liikenteeseen ja terveyteen? Jouni Tuomisto, Marko Tainio Ympäristöterveyden osasto THL, Kuopio

7 Miksi liikenne ympäristöterveyden tutkimuskohteena? Pienhiukkaset keskeinen ongelma (CAFE: yli 300 000 ennenaikaista kuolemaa/vuosi Euroopassa) Liikenteen merkitys korostunut ja korostuu –Liikennemäärät lisääntyvät –Altistus lähellä ihmisiä –Lisääntyvä näyttö dieselhiukkasten haitoista Liikenteen muut haitat: –Onnettomuudet –Ruuhkat

8 Nykyinen henkilöautoliikenne

9 Mikä liikenteessä on se olennainen?

10

11 Yhdistelmäliikenne

12 Yhdistelmäliikennemallin lähtökohdat Matkojenyhdistelyjärjestelmä, jota sovelletaan poikkeuksellisen suuressa mittakaavassa: suurkaupungin alueen henkilöautomatkojen suuruiseen volyymiin Matkojen yhdistely 8 ja 4 matkustajan autoihin –Takuu: kaikki halukkaat kuljetetaan perille suorinta tietä –Tarvittaessa yksi vaihto, jos ajoneuvoa ei muuten saada täyteen Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen (PKS) jako 129 kaupunginosaan, 12 min aikajaksoihin

13 Yhdistelmäliikennemallin rakenne

14 Kustannuslaskenta päästöt (pienhiukkaset, CO 2 ) ajoneuvo (pääomakulut) ajaminen (polttoaine, muut käyttökulut) aika (ruuhkat, odotus) pysäköinti kuljettaja (kuljettajan palkka, oman ajamisen arvostus)

15 Matkojen määrä ajoneuvoittain Composite fraction=50% Guarantee = whole area Kysymys 1: Miten yhdistelmäliikenne toimisi ja mitä se kokonaisuutena maksaisi?

16 Yksilöiden erot päätöksentekijöinä Kysymys 2: mitä muutosvoimia sisältyy yksilöiden toimintaan päätöksentekijöinä?

17 Yhteiskunnalliset kustannukset (sisältää tukiaiset) erisuuruisilla toiminta-alueilla

18 Päätelmiä Yhdistelmäliikenteellä on mahdollista yhdistellä matkoja siten, että palvelutaso ja joustavuus on samaa luokkaa kuin henkilöautolla Monet henkilöautoliikenteen kustannukset (haitat) vähenevät 50 – 70 % mutta kuljettajista syntyy uusi suuri kuluerä Jopa lähes 50 % nykyisistä autoilijoista näyttäisi pitävän yhdistelmäliikennettä edullisena vaihtoehtona Järjestelmän voi ajaa ylös alueittain ja näin välttää taloudellisia riskejä: jopa 250 autoa riittää aluksi (Helsingin ydinkeskusta, 82000 asukasta) Matkustajalla ja yhteiskunnalla on omat tärkeät roolinsa ja yhteispelinsä, mutta edut ovat vahvat

19 Päätelmiä (2) Yhteiskunnalliset säästöt ovat selvät jo pienehköllä / valtavahkolla (30%) yhdistelmäliikenteen osuudella (eli n.15 % kaikista matkoista kyseisellä alueella) Välittömät pienhiukkashyödyt yllättävän pienet  autokannan pienentyminen ja keskittyminen helpottavat uusiutumista jatkossa Osa hyödyistä (joita ei tässä tarkasteltu) tulee vasta vuosien kuluttua  Tärkein vaikutus on päätöksenteon vapausasteiden lisääntyminen

20 Varauksia Kustannus-hyötymallit eivät kuvaa kovin hyvin ihmisten todellista liikennekäyttäytymistä Matkat lähtöpisteessä ja määränpäässä pitäisi selvittää tarkemmin – voi muuttaa tuloksia Ihmisten halukkuutta käyttää yhdistelmäliikennettä pitäisi tutkia erillisellä tutkimuksella Matkojenyhdistelyjärjestelmän kustannuksia ei arvioitu Emme tutkineet, kiinnostaisiko yhdistelmäliikenne ihmisiä. Mutta saimme selville, että siitä kannattaisi kiinnostua.

21 Lisätietoja Tuomisto JT, Tainio M: An economic way of reducing health, environmental, and other pressures of urban traffic: a decision analysis on trip aggregation. BMC Public Health, 2005, 5: 123. http://www.biomedcentral.com/1471- 2458/5/123/abstract http://www.biomedcentral.com/1471- 2458/5/123/abstract Jouni Tuomisto (jouni.tuomisto [at] thl.fi) http://en.opasnet.org http://en.opasnet.org/w/File:Composite_traffic.ANA Rahoitus:

22 Tieteen ja politiikan rajapinnan murros Perinteinen ajattelu: –Asiantuntija mallittaa monimutkaisia ilmiöitä omaksi (ja kollegoiden) tiedoksi. Viisastuttuaan hän osaa kirjoittaa yleistajuisia raportteja poliitikoille. –Asiantuntija ei osallistu politiikkaan (IPCC: me annamme tietoa, emme suosituksia) Uusi ajattelu: –Mallitus on yhteisen tietopohjan kvantifiointia yhdessä. –Politiikka on tieteellisten hypoteesien esittämistä siitä, millä toimilla saavutetaan tavoitteita. Tähän tietenkin osallistuu asiantuntijoita ja ketä tahansa muitakin. –Rajapintaa ei ole, koska perusolemus on sama.

23 Keskeisiä periaatteita muutoksen edistämiseksi Heti kaikki tieto tänne meille. Tietomonopolit on murrettava, varsinkin päätöksentekoon vaikuttavan tiedon. Vertaisarviointi tehdään jälkikäteen – jos asia osoittautuu tärkeäksi. Yhtä asiaa koskeva tieto pistetään aina yhteen ja samaan paikkaan (tieteen Wikipedia). Tieteen menetelmä = avoin kriittinen keskustelu hypoteesien vahvuuksista ja hylkäämisestä pitää ottaa käyttöön –Tieteessä (milloin sinun oman julkaisusi hypoteeseja on julkisesti hylätty kriittisen keskustelun tuloksena?) –Politiikassa (on tyhmää äänestää faktoista). Kaikelle tiedolle yhtenäinen, avoin tietorakenne.

24 Tieteen perimmäinen olemus? (1) © Wikipedia

25 Tieteen perimmäinen olemus? (2) © Risto Järvinen, Skepsis

26 Tieto-olio ja sen rakenne Kysymys Perustelu Vastaus

27 Keskustelu tieto-olion sisällöstä Kysymys Perustelu Vastaus Keskustelu osana tieto-oliota

28 Keskustelu tieto-olion sisällöstä Keskustelun jäsentäminen Kysymys Perustelu Vastaus Keskustelun päätelmät

29 Tieteen prosessi tieto-olion näkökulmasta Keskustelu Kysymys Perustelu Data Riippuvuudet Vastaus

30 Energiantuotannon kasvihuonekaasupäästöt Suomessa ja niiden riippuvuudet

31 Tieto-olioiden riippuvuudet Kysymys Perustelu Data Riippuvuudet Vastaus Kysymys Perustelu Data Riippuvuudet Vastaus

32 Oliopohjainen malli

33 Oliopohjainen mallijärjestelmä

34 Avoimen saatavuuden periaate Tieto jostakin ilmiöstä on avoimesti saatavilla jos ja vain jos –kadunmies voi kymmenessä minuutissa löytää ja vartissa ymmärtää tieteellisesti pätevän, ajankohtaisen kuvauksen ilmiön tilasta ja kuvauksen siitä, miten tilanne muuttuisi jos ilmiön jonkin syytekijän vaikutus muuttuisi, ja –sama tieto on koneluettavassa muodossa standardirajapinnan yli internetissä vapaan käyttöoikeuden piirissä.

35 Arvostusteoria Raha mittaa hyvin asioita, jotka vähenevät itseltä kun niitä antaa pois (tavara). Arvostus mittaa hyvin asioita, jota voi monistaa eikä se vähene (tieto). Henkilö saa muilta arvostuspisteitä (onoreita) sen perusteella, kuinka paljon ja kuinka hienoa tietoa hän on jakanut vapaaseen käyttöön. Käyttökohteita –Politiikan mallittaminen joukkoyhteistyönä –Tieteellinen meriitti (julkaisut historiaan) –Sähkökirjojen tai tiedonvälityksen käyttövoima –Ei luultavasti auta vuokranmaksussa Johtaa ainakin aluksi järjestelmään, jossa tietoa tuottavat ne, joilla on perustoimeentulo muualta ja jotka hakevat sisältöä elämäänsä. Mahdollisesti myöhemmin arvostuksella voi saada rahanarvoisia asioita

36 Miten pitäisi organisoitua? Wiki”puolueen” järjestäytyminen eduskuntavaaleihin. Maailmanpelastuksen opetusohjelman perustaminen Otavan opistoon. Aktivistiryhmien perustaminen oman mielenkiinnon kohteena olevan asian avoimeen, kriittiseen käsittelyyn. Aktivistiryhmien vetäjien kouluttaminen.


Lataa ppt "Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google