Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio."— Esityksen transkriptio:

1 Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio

2 Tärkeimmät viestit •On mahdollista kasvattaa uusi, nykyistä selvästi tehokkaampi joukkoliikenteen muoto kaupunkeihin yhdistelemällä matkoja. •Tutkimusta voidaan tehdä ratkaisevasti paremmin mallittamalla yhdessä rajat ylittäviä kokonaisuuksia. •Yhteiskunnallista päätöksentekoa voidaan tehdä ratkaisevasti paremmin käyttämällä tätä mallia ja käymällä sen pohjalta kriittistä, avointa keskustelua. •Muutos tapahtuu yksilötasolla, ja nyt tarvitaan muutosagentteja parempaan maailmaan pääsemiseksi. –Yhteistyötä haetaan eri aiheissa, mm. ilmasto- politiikka, terveysvaikutusten arviointi kunnissa: http://en.opasnet.org http://en.opasnet.org

3 Session rakenne •Kaupunkiliikenne uudelleen ajateltuna •Johdanto tieteen ja politiikan (tutkimuksen ja päätöksenteon) rajapinnan murrokseen. •Avoimen mallituksen idea •Opasnetin demo •Keskustelua: miten tästä eteenpäin?

4 Toimintatapa sessiossa •Keskeyttäkää heti jos tulee kommentoitavaa. Keskustelulle on varattu aikaa. •Tieteen menetelmä käytössä: mitä ei yhteisö haasta, se on toistaiseksi hyväksytty hypoteesi. –Peukku ylös ja peukku alas ovat käytössä. •Tämäkin sessio on osa prosessia, joka tutkii aihetta ”Mallit tulevaisuuden ymmärtämisessä.” –Toivon jonkun tekevän muistiinpanoja keskustelusta ja sessiosta. –Muistiinpanot laitetaan sivulle http://fi.opasnet.org/fi/Mallit_tulevaisuuden_ymmärtä misessä

5 Yhdistelmäliikenne – uusi näkökulma liikenteeseen ja terveyteen? Jouni Tuomisto, Marko Tainio Ympäristöterveyden osasto THL, Kuopio

6 Miksi liikenne ympäristöterveyden tutkimuskohteena? •Pienhiukkaset keskeinen ongelma (CAFE: yli 300 000 ennenaikaista kuolemaa/vuosi Euroopassa) •Liikenteen merkitys korostunut ja korostuu –Liikennemäärät lisääntyvät –Altistus lähellä ihmisiä –Lisääntyvä näyttö dieselhiukkasten haitoista •Liikenteen muut haitat: –Onnettomuudet –Ruuhkat

7 Nykyinen henkilöautoliikenne

8 Mikä liikenteessä on se olennainen?

9

10 Yhdistelmäliikenne

11 Yhdistelmäliikennemallin lähtökohdat •Matkojenyhdistelyjärjestelmä, jota sovelletaan poikkeuksellisen suuressa mittakaavassa: suurkaupungin alueen henkilöautomatkojen suuruiseen volyymiin •Matkojen yhdistely 8 ja 4 matkustajan autoihin –Takuu: kaikki halukkaat kuljetetaan perille suorinta tietä –Tarvittaessa yksi vaihto, jos ajoneuvoa ei muuten saada täyteen •Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen (PKS) •jako 129 kaupunginosaan, 12 min aikajaksoihin

12 Yhdistelmäliikennemallin rakenne •Kaksi päätöksentekijää: –Kunta: paljonko yhdistelmäliikennettä tuetaan? –Matkustaja: Minkä matkustusmuodon valitsen?

13 Kustannuslaskenta •päästöt (pienhiukkaset, CO 2 ) •ajoneuvo (pääomakulut) •ajaminen (polttoaine, muut käyttökulut) •aika (ruuhkat, odotus) •pysäköinti •kuljettaja (kuljettajan palkka, oman ajamisen arvostus)

14 Matkojen määrä ajoneuvoittain Composite fraction=50% Guarantee = whole area Kysymys 1: Miten yhdistelmäliikenne toimisi ja mitä se kokonaisuutena maksaisi?

15 Liikenteen yhteiskunnalliset kustannukset: henkilöauto vs. yhdistelmäliikenne

16 Yksilöiden erot päätöksentekijöinä Kysymys 2: mitä muutosvoimia sisältyy yksilöiden toimintaan päätöksentekijöinä?

17 Yhteiskunnalliset kustannukset (sisältää tukiaiset) erisuuruisilla toiminta-alueilla

18 Päätelmiä •Yhdistelmäliikenteellä on mahdollista yhdistellä matkoja siten, että palvelutaso ja joustavuus on samaa luokkaa kuin henkilöautolla. •Monet henkilöautoliikenteen kustannukset (haitat) vähenevät 50 – 70 % mutta kuljettajista syntyy uusi suuri kuluerä. –Googlen itsestään ajavat autot voivat muuttaa tämän tilanteen. •Jopa lähes 50 % autoilijoista voisi pitää yhdistelmäliikennettä edullisena vaihtoehtona mallioletusten perusteella. •Järjestelmän voi ajaa ylös alueittain ja näin välttää taloudellisia riskejä: jopa 250 autoa riittää aluksi (Helsingin ydinkeskusta, 82000 asukasta). •Matkustajalla ja yhteiskunnalla on omat tärkeät roolinsa ja yhteispelinsä, mutta edut ovat vahvat.

19 Päätelmiä (2) •Yhteiskunnalliset säästöt ovat selvät jo pienehköllä / valtavahkolla (30%) yhdistelmäliikenteen osuudella (eli n.15 % kaikista matkoista kyseisellä alueella). •Välittömät pienhiukkashyödyt yllättävän pienet  autokannan pienentyminen ja keskittyminen helpottavat uusiutumista jatkossa. •Osa hyödyistä (joita ei tässä tarkasteltu) tulee vasta vuosien kuluttua. •  Tärkein vaikutus on päätöksenteon vapausasteiden lisääntyminen

20 Varauksia •Kustannus-hyötymallit eivät kuvaa kovin hyvin ihmisten todellista liikennekäyttäytymistä •Matkat lähtöpisteessä ja määränpäässä pitäisi selvittää tarkemmin – voi muuttaa tuloksia •Ihmisten halukkuutta käyttää yhdistelmäliikennettä pitäisi tutkia erillisellä tutkimuksella •Matkojenyhdistelyjärjestelmän kustannuksia ei arvioitu •Emme tutkineet, kiinnostaisiko yhdistelmäliikenne ihmisiä. Mutta saimme selville, että siitä kannattaisi kiinnostua.

21 Lisätietoja •Tuomisto JT, Tainio M: An economic way of reducing health, environmental, and other pressures of urban traffic: a decision analysis on trip aggregation. •BMC Public Health, 2005, 5: 123. http://www.biomedcentral.com/1471- 2458/5/123/abstract http://www.biomedcentral.com/1471- 2458/5/123/abstract •Jouni Tuomisto (jouni.tuomisto [at] thl.fi) •http://en.opasnet.orghttp://en.opasnet.org •http://en.opasnet.org/w/File:Composite_traffic.ANAhttp://en.opasnet.org/w/File:Composite_traffic.ANA •Rahoitus:

22 Tutkimuksen ja päätöksenteon rajapinta. Avoin arviointi.

23 Avoin riskinhallinta: yleiskuva QRAQRA

24 Jaettu ymmärrys: määritelmä •Kahden ihmisen välillä on jaettu ymmärrys tietystä aiheesta silloin, kun molemmat osaavat selittää mitä toinen ajattelee asiasta ja miksi. •Määritelmän voi laajentaa ryhmään: –Jokainen osaa selittää mitä ajatuksia ja päätelmiä ryhmässä on asiasta. •Tätä ei tarvitse tietää yksilötasolla. –Käytännössä tarvitaan yhdessä tehty kirjallinen kuvaus jaetusta ymmärryksestä. –Omakohtainen testi: Onko minun ajatteluni kuvattu kirjallisessa kuvauksessa kaikilta olennaisilta osiltaan? Onko se käsitelty asianmukaisesti päätelmiä kirjoitettaessa?

25 Jaettu ymmärrys: kaavio •Pohjola MV et al: Food and Chemical Toxicology. 2011. In press.

26 Tutkimuksen ja päätöksenteon rajapinnan murros •Perinteinen ajattelu: –Asiantuntija mallittaa monimutkaisia ilmiöitä omaksi (ja kollegoiden) tiedoksi. Viisastuttuaan hän osaa kirjoittaa yleistajuisia raportteja poliitikoille. –Asiantuntija ei osallistu politiikkaan (IPCC: me annamme tietoa, emme suosituksia). •Uusi ajattelu: –Mallitus on jaetun ymmärryksen luomista arvioimalla määrällisesti asioita yhdessä. –Poliittinen keskustelu on avointa hypoteesien esittämistä siitä, millä toimilla saavutetaan tavoitteita. –Toimiva yhteisö ei tarvitse T-P-rajapintaa. –Monet roolit säilyvät: tutkijan tehtävänä on osata asiat, poliitikon tehtävänä tehdä päätökset.

27 Keskeisiä periaatteita muutoksen edistämiseksi •Heti kaikki tieto tänne meille. •Tietomonopolit on murrettava, varsinkin päätöksentekoon vaikuttavan tiedon. •Vertaisarviointi tehdään jälkikäteen – jos asia osoittautuu tärkeäksi. •Yhtä asiaa koskeva tieto pistetään aina yhteen ja samaan paikkaan (tieteen Wikipedia). •Tieteen menetelmä = avoin kriittinen keskustelu hypoteesien vahvuuksista ja hylkäämisestä pitää ottaa käyttöön –Tieteessä (milloin sinun oman julkaisusi hypoteeseja on julkisesti hylätty kriittisen keskustelun tuloksena?) –Politiikassa (on tyhmää äänestää faktoista). •Kaikelle tiedolle yhtenäinen, avoin tietorakenne.

28 An example of an open assessment •Health impact of radon in Europe

29 An example of a variable in a model

30 An example of a statement and resolution of a discussion •Is Pandemrix a safe vaccine?

31 Opasnet: verkkotyötila avointen arviointien ja jaetun ymmärryksen luomiseen •Opasnet-wiki: käyttöliittymä osallistumiseen ja kaikkiin toiminnallisuuksiin. •Keskustelu- ja kommentointisivut: keskustelua varsinaisesta •Opasnet-kanta: tietokanta kaikenlaisen taulukkodatan tallentamiseen ja käyttämiseen. •R-tools: tilasto- ja laskentaohjelma R kaikkeen laskentaan ja tulosten kuvaamiseen. •Opasnet-tiedosto: tiedostonhallintajärjestelmä taustadokumenteille ja muille tiedostoille.

32 How Opasnet helps in assessments •https://docs.google.com/drawings/d/1f1s 1drjo8qMJ- vWR3BQgsfRbH2DO0E43Xb01eRddWc g/edit?hl=en_GB&authkey=CN_oqbYK& pli=1https://docs.google.com/drawings/d/1f1s 1drjo8qMJ- vWR3BQgsfRbH2DO0E43Xb01eRddWc g/edit?hl=en_GB&authkey=CN_oqbYK& pli=1

33

34 The assessment •Department of Environmental Health had officially nothing to do with narcolepsy, because the Vaccination Department was in charge. •However, we found this as a good case study for our university class Decision Analysis and Risk Management http://en.opasnet.org/w/Darm http://en.opasnet.org/w/Darm –The course was in March-April 2011 –11 MSc students (mostly toxicology), 2 env health researchers, 1 modeller. •An online assessment was performed: ”What are the public health impacts of different swine flu vaccination decisions in 2009?” •http://en.opasnet.org/w/Assessment_of_the_health_impacts_of_H1N1_vaccinationhttp://en.opasnet.org/w/Assessment_of_the_health_impacts_of_H1N1_vaccination

35 Influence diagram of the assessment

36 Vaccination decision: results (mean) If you are risk neutral, you probably want to go for the lowest expected outcome.

37 Vaccination decision: uncertainties If you are risk averse, you don’t want to see these long tails

38 Tieteen perimmäinen olemus? (1) © Wikipedia

39 Tieteen perimmäinen olemus? (2) © Risto Järvinen, Skepsis

40 Tieto-olio ja sen rakenne Kysymys Perustelu Vastaus

41 Keskustelu tieto-olion sisällöstä Kysymys Perustelu Vastaus Keskustelu osana tieto-oliota

42 Keskustelu tieto-olion sisällöstä Keskustelun jäsentäminen Kysymys Perustelu Vastaus Keskustelun päätelmät

43 Tieteen prosessi tieto-olion näkökulmasta Keskustelu Kysymys Perustelu Data Riippuvuudet Vastaus

44 Energiantuotannon kasvihuonekaasupäästöt Suomessa ja niiden riippuvuudet

45 Tieto-olioiden riippuvuudet Kysymys Perustelu Data Riippuvuudet Vastaus Kysymys Perustelu Data Riippuvuudet Vastaus

46 Oliopohjainen malli

47 Oliopohjainen mallijärjestelmä

48 Avoimen saatavuuden periaate •Tieto jostakin ilmiöstä on avoimesti saatavilla jos ja vain jos –kadunmies voi kymmenessä minuutissa löytää ja vartissa ymmärtää tieteellisesti pätevän, ajankohtaisen kuvauksen ilmiön tilasta ja kuvauksen siitä, miten tilanne muuttuisi jos ilmiön jonkin syytekijän vaikutus muuttuisi, ja –sama tieto on koneluettavassa muodossa standardirajapinnan yli internetissä vapaan käyttöoikeuden piirissä.

49 Arvostusteoria •Raha mittaa hyvin asioita, jotka vähenevät itseltä kun niitä antaa pois (tavara). •Arvostus mittaa hyvin asioita, jota voi monistaa eikä se vähene (tieto). •Henkilö saa muilta arvostuspisteitä (onoreita) sen perusteella, kuinka paljon ja kuinka hienoa tietoa hän on jakanut vapaaseen käyttöön. •Käyttökohteita –Politiikan mallittaminen joukkoyhteistyönä –Tieteellinen meriitti (julkaisut historiaan) –Sähkökirjojen tai tiedonvälityksen käyttövoima –Ei luultavasti auta vuokranmaksussa •Johtaa ainakin aluksi järjestelmään, jossa tietoa tuottavat ne, joilla on perustoimeentulo muualta ja jotka hakevat sisältöä elämäänsä. •Mahdollisesti myöhemmin arvostuksella voi saada rahanarvoisia asioita

50 Miten pitäisi organisoitua? •Wiki”puolueen” järjestäytyminen eduskuntavaaleihin. •Maailmanpelastuksen opetusohjelman perustaminen Otavan opistoon. •Aktivistiryhmien perustaminen oman mielenkiinnon kohteena olevan asian avoimeen, kriittiseen käsittelyyn. •Aktivistiryhmien vetäjien kouluttaminen.


Lataa ppt "Avoin mallitus. Esimerkkinä liikenteen muutosten päästövaikutukset ja sairastuvuus Jouni Tuomisto, THL, Kuopio."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google