Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pohdi Tutkit työpaikkakiusaamista. Haastattelet työntekijöitä muutamalla Turussa sijaitsevalla erilaisella työpaikalla. Mukana on neljä eri työorganisaatiota:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pohdi Tutkit työpaikkakiusaamista. Haastattelet työntekijöitä muutamalla Turussa sijaitsevalla erilaisella työpaikalla. Mukana on neljä eri työorganisaatiota:"— Esityksen transkriptio:

1 Pohdi Tutkit työpaikkakiusaamista. Haastattelet työntekijöitä muutamalla Turussa sijaitsevalla erilaisella työpaikalla. Mukana on neljä eri työorganisaatiota: sairaala, yliopisto sekä kaksi yksityistä yritystä, joista toinen on suuri teollisuuden ja toinen pieni kaupan alan yritys. Mainitse kolme eettistä ongelmaa/kysymystä/näkökulmaa, jotka tässä tutkimuksessa (missä tahansa sen vaiheessa) vaikuttavat valintoihisi tutkijana.

2 Tutkimustyypit/-tyylit
huom. päällekkäisiä, rajat liukuvia; kirjan mukaan: naturalistinen, etnografinen tutkimus tapaustutkimus toimintatutkimus historiallinen tutkimus surveytutkimus korrelaatiotutkimus ex-post facto-tutkimus kokeellinen tutkimus

3 Tutkimustyypit (toisella tavalla)
Hannu L.T. Heikkinen, Rauno Huttunen, Katrin Niglas & Päivi Tynjälä (2005): Kartta kasvatustieteen maastosta (ks. seuraava dia): Tieteenfilosofinen taso on kuvassa taustalla ja metodologia pinnalla Filosofiset perinteet ja ajatusjärjestelmät kuvataan kartan reunalla; heijastavat vaikutteita metodologian tasolle kuin valokeilat Ellipsin muotoon koottu keskeisiä käsitteitä, jotka kuvaavat tutkimusprosessin luonnetta Keskellä tutkimusmetodit (tutkimustyypit) (huom! Niiden paikat vain suuntaa-antavia)

4

5 Kokeellinen tutkimus kausaalisuhteen todentaminen; tutkitaan riippumattoman muuttujan vaikutusta riippuvaan muuttujaan Vaihdellaan riippumatonta muuttujaa (koekäsittely) ja mitataan muutosta riippuvassa muuttujassa Alku- ja loppumittaukset Olennaista olosuhteiden kontrollointi Tutkimusongelma voi olla: miten x vaikuttaa… Hypoteesin testaus

6 Kokeellinen tutkimus esikokeellinen: vain koeryhmä, ei kontrolliryhmää
kvasikokeellinen: koe ja -kontrolliryhmät, ei satunnaisotosta ”tosi”kokeellinen: koe- ja kontrolliryhmät, satunnaisotos

7 Ex post facto -tutkimus
”tapahtuman jälkeen” jäljitellään koeasetelmaa; tarkoitus tehdä ei-kokeellisesta asetelmasta pseudo-kokeellinen etsitään selitystä jollekin tapahtumalle tai asialle – miksi jokin asia tapahtui; mikä vaikutti tapahtumaan voi esim. edeltää varsinaista kokeellista tutkimusta tai olla muuten eksploratiivista luonteeltaan voi olla ainut mahdollisuus päästä käsiksi tutkittavaan asiaan jos esim. koeasetelman toteuttaminen on jostain syystä mahdotonta

8 Ex post facto -tutkimus
identifioidaan kohde, jonka jollekin ominaisuudelle halutaan tietää syy - etsitään selitystä Voidaan tarkastella yhtä ryhmää, jossa voidaan löytää varsinainen kohde ja sille mahdollinen selittävä tekijä Voidaan tarkastella kahta ryhmää, joista toisessa varsinainen kohde on olemassa ja toisessa ei; verrataan näitä ryhmiä toisiinsa muuttujia ei voida kontrolloida; monet muut kuin tutkittavat asiat voivat vaikuttaa

9 Korrelaatiotutkimus tarkastellaan kahden tai useamman muuttujan välistä yhteyttä tilastollisin menetelmin (erilaisia mittoja) jotkin asiat ilmenevät yhdessä; ei oleteta syy-seuraussuhdetta positiivinen ja negatiivinen korrelaatio; ei korrelaatiota kurvilineaarisuus

10 Esimerkki: The correlation of SFON percentage measured by SFON tasks and observed SFON incidencies at day-care surroundings (Hannula, Mattinen & Lehtinen, 2005) r = .55*

11 Esimerkki 2: Path Model of SFON and Counting Skills (Hannula & Lehtinen, 2005)
(17%) Counting Skills (47%) (36%) SFON6 (26%) .45** .57*** .27* .51*** .23* .60*** 3.5 years 5 years 6 years SFON5 (28%) .53***

12 Osittaiskorrelaatiot: Covariation of SFON and math skills, Hannula & Lehtinen, LI unpublished data SFON at 6.5-years old Pearson r Cognitive skills partialled Counting skills (6.5y) Object counting Number sequence elaboration Arithmetical skills 6.5-year-old 7.5-year-old 8.5-year-old .35** .42** .49** .34** .38*** .26** .27** .37** .19* .22**

13 Surveytutkimus kerätään laajoilta joukoilta tietoa strukturoidusti
erilaisia aineistoja: strukturoidut haastattelut, lomakekyselyt, testit, asennemittarit yms. numeerista aineistoa - tilastollinen käsittely huolellinen suunnittelu tärkeätä Mittari Resurssit Otos; osaryhmät

14 Esimerkki:Surveytutkimus
Päiväkotihenkilöstön asenteet, huomiot ja ohjaus matemaattisiin ja kielellisiin taitoihin liittyen Vanhempien asenteet, huomiot ja ohjaus matemaattisiin ja kielellisiin taitoihin liittyen Ovatko yhteydessä lasten matemaattisiin taitoihin?

15 Historiallinen tutkimus
menneisyys - aika tärkeänä elementtinä esim. ilmiön, instituution, liikkeen, organisaation, yhteisön, ryhmän tai yksilön historia yhteydessä toisiinsa, rajaus tärkeää Erilaiset tutkimustraditiot: perinteinen (rakenteet, viralliset instituutiot, ”suurmiehet”) ja uusi historiantutkimus (mikrotaso, arki, marginaalit) Myös erilainen suhtautuminen lähteisiin

16 Historiallinen tutkimus
aineistona jäänteet menneisyydestä; usein kirjallisia lähteitä, mutta myös muuta Arkistot, tilastot, lehdet, erilaiset painetut ja painamattomat asiakirjat Kuvat, esineet Muistelut, suullinen tieto, elämäntarinat, kirjeet ensimmäisen ja toisen käden lähteet; lähdekritiikki historian tapahtumat - tulkinta, näkökulma, konteksti

17 Tapaustutkimus yksilö, ryhmä, luokka, koulu, yhteisö, organisaatio - tapaus voidaan määritellä väljästi aineisto muodostaa kokonaisuuden eli tapauksen tapaus voi olla mahdollisimman tyypillinen rajatapaus poikkeuksellinen Paljastava

18 Tapaustutkimus kokonaisvaltaista ja rikasta tietoa rajatusta kohteesta
havainnointi, mutta usein myös muuta aineistoa, kuten haastatteluja, kirjallisia tuotoksia jne. (voi olla myös kvantitatiivista) etsitään vastauksia siihen, miten ja miksi pyritään analyyttiseen, teoreettiseen, olemukselliseen yleistämiseen

19 Antti 5-vuotta Matemaattisten taitojen seuranta, päiväkotiväen haastattelut, vanhempien haastattelut, lapsen observaatio Kuinka Antin matemaattiset taidot kehittyvät?

20 Toimintatutkimus tavoitteena muuttaa, kehittää, parantaa toimintaa
tapaustutkimusta yhdessä tutkittavien kanssa, paikanpäällä tutkijan ja tutkittavan roolien limittyminen pyritään ymmärtämään sosiaalisten toiminnan luonnetta ja sitä kautta kehittämään sitä tavoitteena löytää reflektiivinen tarkastelutapa, jossa tavanomaiset käytänteet nähdään uudessa valossa

21 Toimintatutkimus avoimuus, demokraattisuus, kriittisyys, yhteisöllisyys erilaisia tiedonkeruun muotoja refleksiivisyys, joustavuus: päätetään toiminnasta, toteutetaan, reflektoidaan - spiraalimainen tapahtumaketju Erilaisia suuntauksia, mm. Kriittiseen teoriaan perustuva lähestymistapa (emansipaatio, empowerment) Opettaja oman työnsä tutkijana Kehittävä työntutkimus

22 Päiväkoti matemaattisen harjaannuttamisen areenana
Interventiotutkimus, jossa toteuttajana lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat (Mattinen, 2006)

23 Naturalistinen, etnografinen tutkimus
toimijoiden maailman ymmärtäminen todelliset ihmiset todellisissa ympäristöissä tutkimuksen kohteena ihmisten ja ihmisyhteisöjen toiminta, toimijoiden tulkinnat ja intentiot kulttuurin ja siihen sisältyvien olettamusten tutkiminen tapaustutkimusta

24 Naturalistinen, etnografinen tutkimus
tutkija tutkimus”välineenä”; tutkija ”rakentaa” itse oman metodinsa aineistona esim. haastattelut, havainnointi, dokumentit, elämäntarinat, päiväkirjat, videoinnit, ääninauhat yms. joustavuus; tutkimusongelmien ja tutkimusasetelman muuttuminen tutkimuksen kuluessa osallistuminen tutkimuskohteen elämään laadullinen tutkimus sinänsä laajempi kategoria, sisältyy paljon erilaista tutkimusta (vrt. kartta kasvatustieteen maastosta)

25 Pohdi Tutkit ikääntyneiden (yli 65-vuotiaiden) kokemuksia koulutuksesta ja oppimisesta. Olet kiinnostunut siitä, millainen koulutushistoria heillä on eli miten he ovat elämänsä aikana hankkineet koulutusta sekä siitä, millaisia koulutukseen ja oppimiseen liittyviä muistoja heillä on. Selosta lyhyesti, miten seuraavat menetelmät sopivat tähän tutkimusongelmaan ja miten toteuttaisit tutkimuksen niiden avulla A) lomaketutkimus B) haastattelututkimus C) toimintatutkimus


Lataa ppt "Pohdi Tutkit työpaikkakiusaamista. Haastattelet työntekijöitä muutamalla Turussa sijaitsevalla erilaisella työpaikalla. Mukana on neljä eri työorganisaatiota:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google