Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YLE 2009. 229.09.09 YLE YLE on julkista täyden palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö, jonka tehtävät, toiminta ja toiminnan rahoittaminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YLE 2009. 229.09.09 YLE YLE on julkista täyden palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö, jonka tehtävät, toiminta ja toiminnan rahoittaminen."— Esityksen transkriptio:

1 YLE 2009

2 229.09.09 YLE YLE on julkista täyden palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö, jonka tehtävät, toiminta ja toiminnan rahoittaminen ovat laissa määriteltyjä. YLEn pääomistaja on valtio. Toiminta rahoitetaan tv-maksulla. Ylintä päätösvaltaa käyttävät eduskunnan valitsema hallintoneuvosto ja hallintoneuvoston nimeämä hallitus. Yhtiö on perustettu vuonna 1926. Toimitusjohtaja on Mikael Jungner.

3 329.09.09 YLEn erityistehtävät lain mukaan

4 429.09.09 YLE  tukee kansanvaltaa ja jokaisen osallistumismahdollisuuksia tarjoamalla monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja sekä vuorovaikutusmahdollisuuksia;  tuottaa, luo ja kehittää kotimaista kulttuuria, taidetta ja virikkeellistä viihdettä;  edistää sivistystä, tasa-arvoa, suvaitsevaisuutta, monikulttuurisuutta ja kulttuurien vuorovaikutusta,  tukee oppimista ja itsensä kehittämistä,  painottaa lapsille suunnattuja ohjelmistoja  kohtelee yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielistä väestöä,  tarjoaa hartausohjelmia  tuottaa palveluja maan eri kieli- ja vähemmistöryhmille  ylläpitää ohjelmatarjontaa ulkomaille.  välittää viranomaistiedotuksia ja varautuu televisio- ja radiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa. (Laki Yleisradio Oy:stä, 7§)

5 29.09.09 YLE Oppiminen ja tiede Opettaja.tv

6 Oppimisen ja tieteen osaamiskeskus -Noin 60 työntekijää -Osaamiskeskus ideoi, kehittää ja tuottaa ohjelmia YLE:n radio- ja televisiokanaville sekä internetiin -Osaamiskeskus tarjoaa, kanava tilaa -Kilpailu YLE:n sisällä ja indy- yhtiöiden kanssa 29.09.09

7 7 Television kanavat YLE TV1 keskittyy asia-, uutis- ja ajankohtaisohjelmiin sekä draamaan ja viihteeseen. Joitakin oppimisen ohjelmia mm. historia. YLE TV2 tarjoaa aamuisin ja alkuillasta ohjelmaa lapsille ja tämän jälkeen koko perheelle. Myöhäisilta painottuu nuoriin. Joitakin oppimisen ohjelmia. YLE Teema on kulttuurin, oppimisen ja elokuvien kanava. Arvostetuin tv-kanava YLE FST5 on koko yleisölle suunnattu suomenruotsalainen ja pohjoismainen kanava.

8 829.09.09 Radio YLE Radio 1 on kulttuurin, taiteen ja asiaohjelmien kanava. Tiedeohjelmia. YLE Radio Suomi tarjoaa alueellista läsnäoloa ja uutisia ympäri Suomen. YleX on populaarikulttuuria tarjoava nuorisomedia. Tiedeohjelmia YLE Radio Vega on suomenruotsalainen yleiskanava. YLE Radio X3M on suomenruotsalainen nuorisokanava. YLE Puhe lähettää erityisesti puheohjelmia.

9 929.09.09 Internetissä Yle.fi tarjoaa  julkisen palvelun sisältöä  tv- ja radio-ohjelmia  arkistomateriaaliaan yleiseen käyttöön  sekä laajan uutispalvelun, joka on käytettävissä myös ulkomailla.  Palvelu opettajille opettajatv.yle.fi  Sisältöä mm. koululaisille ja kielten opiskelijoille

10 TV-kanavien osuudet katseluajasta 1029.09.09

11 1129.09.09 YLE Teeman ohjelmatarjonta

12 1229.09.09 YLE TV1:n ohjelmatarjonta

13 1329.09.09 Katselun ja kuuntelun kehitys 1999 - 2008

14 1429.09.09 Tv:n katseluaika ikäryhmittäin v. 2008

15 1529.09.09 YLE Oppimisen haasteet  Resurssit  Nykyiset ohjelmat eivät kiinnosta nuoria, menetetäänkö nuoret katsojat muille välineille?  Pelkästään hyvä sisältö ei riitä katsojien tavoittamiseksi  Digitalisoituminen tuonut uusia kanavia, kilpailu katsojista kiristynyt  Televisiosta haetaan ennen kaikkea viihdettä  Katsojat eivät löydä kanavaviidakosta ohjelmia

16 1629.09.09 Miten haasteisiin vastataan  Ohjelmien sisällön tasoon sekä audiovisuaaliseen ilmaisuun ja tyyliin liittyvä osaaminen nostetaan Suomen parhaaksi.  YLEn sisältöjä kehitetään analysoimalla vuosittain asiakkaiden tarpeita ja haluja. Asiakkuusanalyysien perusteella päätetään kanavien ja ohjelmistojen kehittämisen painopisteet.  YLEn palveluja ja niiden onnistumista mitataan ohjelmien vaikuttavuudella ja tavoittavuudella.

17 Miten haasteisiin vastataan  YLE:n etu: kotimaisia oppimisen ohjelmia ei juuri kaupallisilla kanavilla  Asiakkaiden tarpeet huomioon entistä paremmin Hyvä sisältö osattava kertoa eri yleisöille kertoa eri tavoilla  Apuna erilaisia kehittämistyökaluja  Tietoa mm. Risc-kyselystä, joka mittaa väestön asenteita ja muutoksia siinä 29.09.09

18 Arvoja ja asenteita mittaava Risc-tutkimus

19 RISC Nelikenttä naapurimaissamme 14 % 20 % 23 % 43 % 23% 41% 19% 17% 25% 19% 30% 27% 17% 9% 41% 32 % Ruotsi Suomi Venäjä: Moskovan ja Pietarin seudut Viro _____ _______ Näkemyk- selliset Nopealiikkeise t Vakiintuneet Mukavuuden- haluiset

20 Miten erilaisten katsojien tarpeisiin on vastattu? Koululaiset ja nuoret - Koulu-tv:n ohjelmien lisäksi netistä tullut entistä tärkeämpi, vuorovaikutteisuus -Abitreenit – nettisivulla käyvät kaikki ylioppilaskirjoituksiin valmistautuvat -Kielikursseja sekä televisiossa että netissä 29.09.09

21

22 Opettaja-tv: arki helpommaksi -Suunnittelutyökalu opettajille -Opettajien täydennyskoulutusta -Televisio-ohjelmia, klippejä, verkkokursseja, opetusmateriaalia, vertaistukea -Opettajat iso kohderyhmä, myös lasten vanhemmat kiinnostuneet mitä koulussa tapahtuu - http://opettajatv.yle.fi 29.09.09

23 Historiaa aikuisille -Historia kestosuosikki -Lähihistoria suosittua -Viihteen lisäksi televisiosta toivotaan myös dokumentteja -Perusteellinen taustatyö, hyvä sisältö, kerrontaa uudistetaan 29.09.09

24 - Ohjelma +65 –ikäisille, mutta herättänyt kiinnostusta myös nuoremmissa -Nuorten ohjelmien tyyli -Paljon positiivista palautetta -Hyvät katsojaluvut Strategia 2008 29.09.09 Saimi & Jalmari – ohjelma television ”suurkuluttajille”

25 Löydettävyys ja näkyvyys -Ohjelmien markkinointi tärkeä -Markkinointikampanjat -Kumppanuudet ja YLE mahdollistajana esimerkiksi Mediabussi koululaisille -Ohjelmien paketointi isommiksi kokonaisuuksiksi, esimerkiksi japanin kielen -sarja osana Japani -teemaa 29.09.09

26 Miksi oppimisen ohjelmia tarvitaan - itsensä toteuttamisen tarve on suomalaisilla vahva - yleismaailmallisuus, arvot ja luonnon huomioon ottaminen ovat suomalaisille tärkeitä -kaivataan luotettavaa ja perusteltua tietoa -mahdollisuus oivaltaa itse, työkaluja ymmärtämiseen -haastavat ajattelemaan, oppimaan ja toimimaan 29.09.09

27


Lataa ppt "YLE 2009. 229.09.09 YLE YLE on julkista täyden palvelun yleisradiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö, jonka tehtävät, toiminta ja toiminnan rahoittaminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google