Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPILAITOSPORTAALI.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPILAITOSPORTAALI."— Esityksen transkriptio:

1 OPPILAITOSPORTAALI

2 ISO/IEC 25000 -standardisarja (SQUARE) Ohjelmistojen ja järjestelmien laadun mittaaminen
Ohjelmiston ja järjestelmän laatumalli Laadun mittarit, esimerkkejä Laadun arvioinnin periaatteita

3 Tervetuloa luentoaineiston käyttäjäksi!
Tämän luentoaineiston ovat laatineet TkL Risto Nevalainen FiSMA ry:stä ja professori Markku Tukiainen Itä-Suomen Yliopistosta. Kalvosarja on tuotettu SFS:n projektirahoituksella. Aineisto on suunnattu ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opettajille ja opiskelijoille. Kalvosarja esittelee ohjelmistojen ja järjestelmien laadun mittaamisen standardiperheen SQUARE keskeisen sisällön sekä työn alla olevat uudistukset. Tässä kalvosarjassa ei käsitellä laadun mittaamisen standardeja yksityiskohtaisesti, vaan yleisen johdanto-osan jälkeen esitellään lähinnä laatumalli, esimerkkejä laadun mittareista ja arvioinnin periaatteista.

4 Aineiston käyttö ja tekijänoikeudet
Tämän luentoaineiston tekijänoikeudet omistaa Suomen Standardisoimisliitto SFS ry. Esitystä saa vapaasti käyttää opetustarkoituksiin ja sitä saa tarvittaessa muokata. Aineistoa lainattaessa lähde tulee mainita. Aineiston käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. Tämä materiaali on päivitetty viimeksi

5 Sisältö Laadun mittaamisen standardien ja mallien kokonaisuus
Hieman ISO/IEC viitekehyksestä ISO/IEC –standardi (laatumalli) Esimerkkejä laadun mittareista Ohjelmiston ja järjestelmän laadun arviointi Kokemuksia standardin käytöstä Standardin jatkokehitys

6 Mikä on SQuaRE malli ja viitekehys?
SQuaRE = Software Quality Requirements and Evaluation Yleisnimi tuotelaadun ISO/IEC standardiperheelle SQuaRE sisältää laatumallin ja joukon laadun mittareita ohjelmistolle, järjestelmälle ja lähiaikoina myös palvelulle ja tiedon laadulle (Software, Systems, Services, Data) Standardiperhe on kasvanut pikkuhiljaa kattamaan käytännössä kaikki digitaalisen maailman tärkeimmät tuotteen mittaamisen yleiset osa-alueet

7 Hieman historiaa Ohjelmiston laadun mittaamisen standardin kehitys alkoi jo vuonna Ensimmäiseksi koottiin lista laatuun vaikuttavista tekijöistä. Boehm model ja McCall model olivat tärkeimmät alkuvaiheen julkaistut mallit, joita käytettiin lähteinä. Jo alkuvaiheessa myös laadun arviointi otettiin mukaan standardointityöhön. Ensimmäinen standardi julkistettiin vuonna 1991: ISO/IEC 9126: Information technology-Software product evaluation-Quality Laatupiirres and the guidelines for their use ISO/IEC 9126 jaettiin muutama vuosi myöhemmin 9126 (mallit ja mittarit) ja (laadun arviointi) sarjoiksi

8 SC7 ja WG6 työryhmä, jossa SQUARE standardia tehdään
SWG 1 Business Planning Group Standards Mana-gement Group SWG 5 SC7 Vocabulary Maintenance SWG22 Secretariat Systems & Software Documentation WG2 Process Assessment WG10 SLC Profiles and Guidelines for VSE WG24 Tools and Environment WG4 Techniques for Specifying IT Systems WG19 WG26 Software Testing Software Product Measurement and Evaluation WG6 WG20 Software Engineering Body of Knowledge CIF Usability WG28 Architecture WG42 WG21 Software Asset Management WG7 Life Cycle Management

9 SC7 WG6 / ISO/IEC 25000 edeltäjät
ISO/IEC 9126: Software engineering - Product quality – (Part 1: Quality model, Part 2: External metrics, Part 3: Internal metrics, Part 4: Quality in use metrics) ISO/IEC 14598: Software Engineering - Product evaluation – (Part 1: General overview, Part 2: Planning and management, Part 3: Process for developers, Part 4: Process for acquirers, Part 5: Process for evaluators, Part 6: Evaluation module) Lisäksi on hyvä huomioida etenkin seuraavat standardit: ISO/IEC 12207, ohjelmistotuotannon elinkaarimalli ISO/IEC 15288, järjestelmäsuunnittelun elinkaarimalli ISO/IEC Mittaaminen ISO/IEC 20000, IT-palvelujen hallinnan malli ISO/IEC 29119, Ohjelmiston testaus

10 ISO/IEC 9126 ja ISO/IEC 14598 kokonaisuus ja ryhmittely

11 Siirtyminen 9126 ja 14598 -> SQuaRE

12 SQuaRE nykyinen arkkitehtuuri ja sen standardit
ISO/IEC 2501n: Quality Model Division ISO/IEC 2503n: Quality Requirement Division ISO/IEC 2504n: Quality Evaluation Division 25010: System and software quality models (IS) 25030: Quality Requirements (IS) 25040: Quality Evaluation Process (IS) 25012: Data Quality Model (IS) 2501n: IT Service Quality Model (WD) 25041: Evaluation Guide for Developers, Acquirers and Independent Evaluators (IS) ISO/IEC 2500n: Product Quality General Division 25000: Guide to SQuaRE (IS) 25000 Rev.: Guide to SQuaRE (FDIS) 25001: Planning and Management (IS) 25001 Rev.: Planning and Management (FDIS) 2504n: Evaluation Module (NYA) ISO/IEC 2502n: Quality Measurement Division 25020: Measurement Reference Model (IS) 25045: Evaluation Module for Recoverability (IS) 25021: Quality Measure Elements (TR)=>(IS) 25022: Measurement of Quality in Use (CD) 25023: Measurement of Sys & SWP Quality (CD) 25024: Measurement of Data Quality (CD) ISO/IEC ~ 25099: SQuaRE Extension Division ISO/IEC ~ 25069: Common Industry Format for Usability JWG JTC1/SC7 and ISO/TC159/SC4 25051: Requirements for quality of COTS software product and instructions for testing (IS) 25051 Rev.: Requirements for quality of COTS software product and instructions for testing (Pub.) ISO/IEC JTC1/SC7/WG6 Hyderabad Meeting Report 12

13 SQuaRE standardien ryhmittely eri osioihin
Mahdolliset muut aiheet ja laajennukset Laatumallien osio 2501n Ohjelmiston ja järjestelmän laadun hallinnan osio 2500n Laadun mittaamisen ja mittojen osio 2502n Laadun arvioinnin 2504n Laatu- vaatimusten 2503n

14 Ohjelmiston ja järjestelmän laadun hallinta: 2500x osio
Tässä osiossa kuvataan ohjelmiston ja järjestelmän laadun hallinnan ja mittaamisen käsitteistö ja osa-alueet Tähän mennessä on julkaistu kaksi standardia: ISO/IEC 25000: Guide to SQuaRE Yleinen johdatus SQuaRE ajatteluun, käsitteistöön ja standardiperheeseen kokonaisuutena. ISO/IEC 25001: Planning and Management Laadun mittaamisen vaatimukset standardia käyttävän organisaation kannalta.

15 Laatumallit: 2501x osio Tässä osiossa määritellään SQuaRE laatumallit sekä asetetaan vaatimukset niiden käytölle, soveltamiselle ja muokkaamiselle. Tähän mennessä on julkaistu kaksi standardia: ISO/IEC 25010: System and software quality models Ohjelmiston / järjestelmän käytön aikainen laatumalli, sisältäen viisi osa-aluetta ja niiden luonnehdinnat. Ne jakaantuvat edelleen 11 laatuominaisuuteen. Kehittämisen aikainen laatumalli, jakaantuen 8 osa-alueeseen ja 31 erilliseen laatuominaisuuteen. ISO/IEC 25012: Data quality model Järjestelmässä olevan tiedon laatumalli, jakaantuen myöskin osa-alueisiin ja laatuominaisuuksiin kuten ISO/IEC 25011: Service quality model Tämä standardi on vielä kesken, julkaistaan ehkä vuonna 2015

16 Laadun mittaaminen ja mitat: 2502x osio
Tässä osiossa määritellään vaatimukset laadun mitoille, yksilöidään suositeltavat mitat ja annetaan niiden käytön ohjeita. Tässä osiossa on viisi standardia (osa vielä työn alla): ISO/IEC 25020: Measurement reference model and guide Yleiset vaatimukset, mittojen jäsennys ja käytön ohjeet. ISO/IEC 25021: Quality measure elements Perusmittojen jäsentely ja määritelmät. Standardeissa 25022, ja käytetään perusmittoja johdettujen mittareiden luontiin ISO/IEC 25022: Quality in use measures (työn alla) ISO/IEC 25023: Measurement of system and software product quality (työn alla) ISO/IEC 25024: Measurement of data quality (työn alla)

17 Laadun vaatimukset: 2503x osio
Ohjelmiston / järjestelmän laatu ilmaistaan organisaation vaatimuksina, joiden perusteella laatumallit ja laatumitat valitaan ja sovitetaan tarpeiden mukaisesti. Laadun vaatimukset asetetaan eri näkökulmat ja sidosryhmät huomioiden ja tasapainottaen, esimerkiksi ostaminen, asiakkaan vaatimukset, ylläpito, laadunvarmistus ja auditointi. Sisältää ohjeet laatuvaatimusten asettamiseen. Tässä osiossa on julkaistu yksi standardi: ISO/IEC 25030: Quality requirements Ohjelmistotuotteelle asetettavien laatuvaatimusten asettaminen.

18 Laadun arviointi: 2504x osio
Yleiset vaatimukset ohjelmiston / järjestelmän laadun arvioinnille (evaluation). Vaatimukset metodeille, joiden avulla laatu todetaan. Tässä osiossa on julkaistu kaksi standardia: ISO/IEC 25040: Quality evaluation process Arvioinnin prosessi ja sen vaatimukset. ISO/IEC 25041: Evaluation guide for developers, acquirers and independent evaluators Vaatimukset ja ohjeet kehittäjille, ostajille ja riippumattomille tarkastajille laadun arvioimiseksi.

19 SQuaRE standardiperheen käyttämisen periaate – miten osiot toimivat yhdessä
Laatu- vaatimukset Laadun arviointi Määrittää Tukee Asiakas Käyttäjä Kehitysorganisaatio Asettaa Ostaja Tarkastaja Kehittäjä Suorittaa Saa ohjeita guidance Laatumallit, mittaaminen ja mitat

20 Laadun mittaaminen tuotteen elinkaaren eri vaiheissa
Quality in use Requirements Product External Quality External Quality Internal Internal Quality Validation Validation & Verification Verification Implementation Needs Specifying Determine Indicates Quality in Use Measures Measures Evaluating

21 Laatumalli 25010 ja esimerkkejä muista standardin osista

22 ISO/IEC 25010 ohjelmiston ja järjestelmän laatumalli
Käytön aikaisen laadun malli (quality in use) koostuu viidestä osa-alueesta eli laatupiirteistä (Laatupiirres, some of which are further subdivided into subLaatupiirres). Laadun piirteet ja ominaisuudet on johdettu järjestelmän yleisistä käyttötilanteista. Ne pitää tulkita tapauskohtaisesti, yhtä ainoaa oikeaa laatumallia ei ole. Ohjelmiston / järjestelmän laatumalli (internal and external), koostuen kahdeksasta laatupiirteestä. Ne voidaan nähdä sekä staattisina että dynaamisina ominaisuuksina. Standardissa käytetään myös jakoa sisäiset (internal) ja ulkoiset (external). Pääasiallinen tarkoitus on käyttää tätä laatumallia ohjelmiston tai järjestelmän kehittämisen aikana.

23 Käsitteiden hierarkia SQuaREssa: laadun yksilöinti laatupiirteiksi ja edelleen laatuominaisuuksiksi
Quality Laatupiirre (Characteristic) 1 Laatupiirre 2 Laatupiirre 3 Laatupiirre n Laatupiirteen osa-alue (sub-char) 1 Laatupiirteen osa-alue 2 Laatupiirteen Osa-alue n Laautekijä (quality property) 1 Laatutekijä 2 Laatupiirre n Laautekijä 1 Laautekijä 2 Laautekijä 3 Laautekijä n

24 Muutama termi Laatupiirre (quality characteristic, subcharacteristic) = laadun itsenäisesti arvioitavissa oleva osa-alue Laatuominaisuus (quality attribute) = laadun mitattavissa oleva laatupiirteen osa, voi jakaantua edelleen laatutekijöiksi (quality properties) Sidosryhmä, osapuoli (stakeholder) = yksilö tai organisaatio, jolla on tarve ja kiinnostus laatuun. Esimerkkejä sidosryhmistä: kehittäjät, järjestelmän toimittajat, ostajat, tuotteen omistajat, ylläpitäjät, sopimusosapuolet ja loppukäyttäjät. Käyttäjä = yksilö tai ryhmä, joka hyötyy järjestelmästä sen käytön aikana. Loppukäyttäjä = henkilö joka on vuorovaikutuksessa ohjelmiston ja / tai järjestelmän kanssa.

25 Laadun elinkaaren päävaiheet: sisäinen, ulkoinen, käytön aikainen
Prosessi Ohjelmistotuotteen vaikutus Ohjelmiston laatu vaikuttaa vaikuttaa vaikuttaa Prosessin laatu Sisäiset laatu-tekijät Ulkoiset laatu-tekijät Käytön aikainen laatu riippuu riippuu riiippuu Määritellyt käyttötilanteet Prosessin mitat Sisäiset mitat Ulkoiset mitat Käytön aikaiset mitat

26 Laatumallien käyttökohteet SQUARE-standardiperheessä
Laatumallit Ohjelmiston / Järjestelmän laatumalli Datan laatumalli Käytön aikaisen Laadun malli Ihminen-kone järjestelmä ja vuorovaikutus Ensisijaiset, Toissijaiset ja muut käyttäjät Tietojärjestelmä Tietoliikenne- järjestelmä System Tietokone Muu ohjelmisto Kohde- Kohteen data Muu data Kohteena oleva laitteisto Käyttämisen ympäristl Muut sidosryhmät Key: Mitä mallilla pyritään mittaamaan Muita huomioitavia asioita ja yhteyksiä

27 Laadun mittaamisen käyttökohteiden väliset tärkeimmät riippuvuudet
Kehittämis- prosessin laatu Ohjelmiston laatu Järjestelmän Resurssien käytön aikainen Määritelty käyttötilanne Muiden osajärjestelmien A B A vaikuttaa B:hen, tai B seuraa A:sta Sidosryhmät Tehtävä Ympäristö

28 Käytön aikaisten laatupiirteiden jäsentely (5 kpl, 9 alipiirrettä)
Käytön aikainen laatu Tehokkuus Tehollisuus Tyytyväisyys Riskittömyys Käyttövaati-musten täyttyminen Tehokkuus Tehollisuus Hyödyllisyys Luottamus Käyttämisen ilo Käyttö-mukavuus Taloudellisten riskien hallinta Terveys- ja turvallisuus- riskien hallinta Ympäristö- riskien hallinta Käyttövaatimusten täydellisyys Joustavuus

29 Käytön aikaiset laatupiirteet – muutama selvennys
Tehokkuus (Effectiveness) = täsmällisyys ja täydellisyys miten haluttu käyttämisen tavoite saavutetaan Tehollisuus (Efficiency) = resurssien käyttäminen suhteessa saavutettuun tehokkuuteen Tyytyväisyys (Satisfaction) = tyytyväisyys ohjelmiston / järjestelmän käyttöön määritellyssä käyttötilanteessa Riskittömyys (Freedom from risk) = riskien hallinnan (mitigation) määrä suhteessa riskin potentiaaliseen vaikutukseen Käyttövaatimusten täyttyminen (Context coverage) = mainittujen neljän laatupiirteen täyttyminen määritellyssä ja uudenlaisessa käyttötilanteessa (mukaanlukien määritellyt erityistilanteet)

30 Esimerkki laatupiirteestä: turvallisuus (safety)
Käytön aikainen laatupiirre (riskittömyyden osa-alue): Terveys- ja turvallisuusriskien hallinta Tarkempi määritelmä: hallinnan aste ihmisille aiheutuvien riskien välttämiseksi aiotussa käyttötilanteessa Tähän laatupiirteeseen soveltuvia mittariehdokkaita standardissa ISO/IEC ovat esimerkiksi: Käyttäjille aiheutuva terveysongelma järjestelmän käyttämisessä (ongelmien määrä / kaikki käyttäjät) Käyttäjille aiheutuvan terveysongelman vaikutus suhteessa tavoitearvoon (esim. Prosenttiluku) Järjestelmän aiheuttamien terveysongelmien kokonaismäärä (vaikutukselle altistuneet / populaatio)

31 Kehittämisen aikaisten laatupiirteiden jäsentely SQuaRE – mallissa (8 kpl, 31 alipiirrettä)

32 Ohjelmiston ja järjestelmän kehittämisen aikainen laatu – laatupiirteiden avauksia (1/2)

33 Ohjelmiston ja järjestelmän kehittämisen aikainen laatu – laatupiirteiden avauksia (2/2)

34 Ohjelmiston laadun mittaamisen logiikka SQuaRE standardissa

35 Standardin kehitystyö lähitulevaisuudessa
Kukin osa uusitaan oman aikataulunsa mukaan Parhaillaan työn alla sarja (laadun mitat), perustuen aiempaan standardiin ISO/IEC 9126. Samaten ollaan tekemässä sarjaa (laadun arviointi), perustuen aiempaan ISO/IEC sarjaan. Lisäksi uusia osia tulossa kaiken aikaa, esim. Palvelun laatumalli ISO/IEC Tällä standardilla on tulevaisuudessa käyttöä myös IT-palveluiden ja pilvipalvelujen mittaamisessa. Muina viitekehyksinä ITIL on ylivoimaisesti tärkein.

36 Standardin käyttökokemuksia Suomessa
Laajaa mielenkiintoa ohjelmistoyrityksissä, kun Kun pitää osoittaa ohjelmiston laatu asiakkaalle tai viranomaiselle Kun tuotelaatu nähdään keskeisenä kilpailutekijänä ja halutaan mitata se suoraan, ei vain asiakastyytyväisyytenä tai kehittämisprosessin kyvykkyytenä Standardi on verraten yksityiskohtainen, joten se ei sovellu ihan vasta-alkajille Käytön voi kuitenkin aloittaa omien laatutarpeiden ja –vaatimusten tunnistamisesta, ottaen laatumalli käyttöön vähitellen aloittaen tärkeimmistä osa-alueista SQuaRE – mallia käytetään myös lähteenä muissa standardeissa Etenkin ohjelmistotestauksen standardi ISO/IEC 29119

37 Lisätietoa standardeista
SQuaRE standardiperheestä vastaa kansainvälinen ISO/IEC JTC 1/SC7 – alikomitea, erityisesti sen työryhmä 6 (WG 6 IT Product Quality). Moni muukin JTC1:n työryhmä on mukana ohjelmistojen ja järjestelmien standardien laadinnassa. Hae lisätietoja Suomen osalta FiSMA ry (Finnish Software Measurement Association) seuraa SC7 – alikomitean ja sen työryhmien työtä ja laatii kansallisia kannanottoja. Hae lisätietoja


Lataa ppt "OPPILAITOSPORTAALI."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google