Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Tieto- ja viestintätekniikka avohoidon tukena Merja Ranta-aho.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Tieto- ja viestintätekniikka avohoidon tukena Merja Ranta-aho."— Esityksen transkriptio:

1 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Tieto- ja viestintätekniikka avohoidon tukena Merja Ranta-aho

2 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Kotipalvelu ja kotisairaanhoito •tukevat itsenäistä asumista vaihtoehtona laitoshoidolle. •Kotipalvelu: ruoanlaittoa, siivousta, vaatehuoltoa, ostoksia, jokapäiväisissä toimissa auttamista. •Kotisairaanhoito: terveyden- tai sairaanhoitajan kotikäynneillä suorittamia hoitotoimenpiteitä asiakkaalle, jonka vaikea päästä sairaanhoitajan luo.

3 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Avohoidon viestintäkenttää Asiakas Kotipalvelu ohjaaja Ystävät Perhe Asiointi: pankki, kauppa, kirkko jne. Lääkäri Turvapalvelut Apuvälinekeskus Kodinhoitaja

4 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Viestintävälineiden käyttöönotto hoito-organisaatiossa •peruspalveluiden tuottaminen ei saa häiriintyä •tietoturva, luottamuksellisuus oleellisia •tekniikan perinne nuori, data paperilla •koulutuksen tarve suuri, aikaa vähän •motivaatio tekniikan käyttöön sinänsä vähäinen •muuttaa myös työprosessia

5 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Käyttöönottoprosessi: Laitevalinnat •Tarpeiden tunnistaminen •Etsitään vaihtoehtoja mahdollisiksi ratkaisuiksi •Valinta yhteistyössä työntekijöiden kanssa

6 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Viestintätarpeen analysointi Vastaanottaja: Sijainti Välineet Tilanne Taidot Lukumäärä Välitettävä viesti: Missä muodossa (paperilla, tietoa, tekstiä…) Miten pitkä/ laaja? Miten kiireellinen? Vaatiiko keskustelua tai vastauksen? Vaatiiko varmistuksen perillemenosta? Monimerkityksellisyys ? Toistuvuus? Lähettäjä: Sijainti Välineet Tilanne Taidot

7 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Teletekniikan viestintäominaisuuksia •mahdollistaako liikkuvan viestinnän •mitä välittää? •kommunikaatio vai viestinjättö? •kapasiteetti, nopeus •ilmoittaako viestistä? •toimintavarmuus ja -aika •sanattoman viestinnän välityskyky •moneltako monelleko?

8 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Käyttöönottoprosessi: Käyttöönotto •Koekäyttö? •Koulutus •Käyttöönotto •Käytön seuranta ja jatkokoulutus

9 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Koekäyttö: mitä saadaan selville? •helppokäyttöisyys •toimintavarmuus •soveltuvuus tehtävään •mitä ei vielä saada selville?

10 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Käyttökoulutus •miten laite toimii •miten laitetta käytetään •miten laitteen avulla tehdään työtä •mitä uusia työtapoja laite mahdollistaa •pienissä erissä, välillä käyttöjaksoja •tuki aina saatavilla tarvittaessa

11 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Käytön seuranta: mitä seurataan? •muutokset työn luonteessa •muutokset ajankäytössä •taloudellinen hyöty •laitteen toimivuus ja luotettavuus •NMT-puhelimet 1992-1994: –käytön opettelukausi 1-6 kk –työtapojen opettelua 6-18 kk –muutoksia työssä 12- kk

12 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Puhelinpalveluja vanhuksille ja vammaisille MIHIN? •turvallisuuteen •palveluiden hankintaan •asioimiseen •tiedon hankintaan •vapaa-ajan järjestämiseen êItsenäisen asumisen tueksi MIKSI? •ei pysty itsenäisesti käyttämään normaalia puhelinta esim. hätäpuhelujen teossa •asiointi puhelimella vaikeaa •ei löydä palveluiden viidakosta omiin tarpeisiin soveltuvaa palvelua •vaikea päästä palveluiden luo •ei tiedä miten toimia

13 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 ( Ranta-aho ja Leppinen, 1995 ) Vanhuksille suunnattu puhelinpalvelu: malli •toimii osana avohuoltoa •vanhus- ja vammaispalvelut “kerralla kuntoon” •lähtökohtana asiakkaan avuntarve •ympärivuorokautinen palvelu •tarjoaa omia, puhelimitse hoidettavia palveluja –esim. lipunvaraus ja muistutuspalvelu, tiedonanto •välittää kunnan organisaatioiden ja yksityisten palveluntarjoajien tarjoamia palveluja –esim. koti- tai ateriapalvelua, kauppapalvelua •ohjaa asiakkaan tarvittaessa toisen palveluntarjoajan luo –nk. front office, yhden luukun palvelu

14 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Call Center vs. Palvelutori CALL CENTER •laajimmillaan valtakunnallinen •sijainnilla ei merkitystä toiminnan sujuvuuden kannalta •puhelinyhtiö toteuttaa, kilpailua •henkilöstö puhelinpalvelun ammattailaisia PALVELUTORI •rajattu toiminta-alue •hyödyntää paikallisia verkostoa •kunta, seurakunta tai jokin järjestö/yhteisö toteuttaa mieluiten yhteistyössä keskenään •henkilöstöllä vanhus/vammaispalvelun asiantuntemus

15 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Palvelutorin vähimmäisvaatimukset 1 •kunta on mukana •kunnallisen vanhustenhuollon perusperiaatteet toteutuvat •saavuttaa asiakkaiden luottamuksen •antaa henkilökohtaista, persoonallista palvelua •asiointi on yksinkertaista, miellyttävää ja edullista

16 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Palvelutorin vähimmäisvaatimukset 2 •ympärivuorokautisuus ainakin jollakin asteella –esim. turvapuhelinpalvelu ei voi olla vain osan päivästä •käytettävä tekniikka on vakiintunutta, helppokäyttöistä ja luotettavaa •teknisten ja muiden vikojen varalle on olemassa varajärjestelmä niin, ettei torin toiminta lamaannu

17 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Pulmapuhelin-kokeilu Hämeenkyrössä 1997 •Palvelutorin periaatteiden toteuttaminen käytännössä •Päivystys iltaisin ja viikonloppuisin matkapuhelimella, päivisin kunnan sosiaalikeskus •Päivystäjinä kunnan sosiaalialan ammattilaisia, päivystäjät vaihtuivat viikon välein •Pienimuotoinen kokeilu: yksi matkapuhelin ja yksi tavallinen, vapaaehtoisille päivystäjille yksi vapaapäivä viikon päivystyksestä •Tärkeä vaikutus myös kunnan eri organisaatioiden yhteistyön lisääjänä •Markkinointi ensisijaisesti vanhuksille, periaatteessa kuka tahansa kuntalainen saa soittaa

18 S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 TAVOITTEET : • Lisätään erityisesti vanhusten ja vammaisten turvallisuudentunnetta • Parannetaan sosiaali- jaterveystointen välistä yhteistyötä • Saadaan palautetta kunnan palveluiden toimivuudesta ja tavoitettavuudesta: suuri määrä puheluita indikoi ongelmia näissä! Yhteisön tarpeet Henkilöstön jatkuva osallistuminen Työprosessien kehittäminen Tekniikka täyttää aukot SUUNNITTELU TEKNINEN TOTEUTUS TULOS


Lataa ppt "S-72.500 Sosiaalitekniikka 1999 Tieto- ja viestintätekniikka avohoidon tukena Merja Ranta-aho."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google