Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvä olo tulee lounaasta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvä olo tulee lounaasta"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvä olo tulee lounaasta
Hyvä olo tulee lounaasta! Ravitsemuksellinen laatu ateriakilpailutuksissa

2 Sydänmerkki laajenee lautaselle.
Sydänmerkki käytössä vuodesta 2000. Ravitsemuksellisesti laadukkaiden elintarvikkeiden merkintäjärjestelmä Auttaa kuluttajia tekemään parempia valintoja ruokakaupassa Sydänmerkki-tunnus n. 370 tuotteella ja hevi-osastolla

3 Sydänmerkki laajenee lautaselle.
Sydänmerkki-ateria on uusi aterioiden merkintäjärjestelmä. Se on apuväline: ruokapalveluiden tarjoajia autetaan viestimään terveellisestä tarjonnasta. ruokailijoita autetaan tekemään helposti maukkaita ja terveellisiä valintoja ruokapalveluiden tilaajia tai niihin muuten vaikuttavia autetaan määrittelemään ravitsemuksellisesti laadukkaan aterian. Merkintäjärjestelmä käytössä mm. Palmian ja FazerAmican toimipisteissä

4 Miksi merkintäjärjestelmä on luotu?
A) Terveellisen tarjonnan arvostus kasvussa Halutaan syödä terveellisesti, valinnat vaikeita B) Ruokapalveluiden käyttö yleistä Päivittäin ateriapalveluja käyttää 1/3 suomalaisista, ravitsemuksellisella laadulla suuri merkitys C) Työntekijöiden hyvinvointi ja jaksaminen työnantajan ja yhteiskunnan etu Yksi keinoista vaikuttaa työaikaiseen ruokailuun D) Ravintoloiden hyvän tarjonnan esilletuonti Terveellistä tarjontaa ollut aiemmin, tunnus auttaa viestimään niistä ruokailijoille ja sidosryhmille E) Helpottaa ravitsemussuositusten käytäntöön soveltamista ja tarjonnan kehittämistä

5 Miten toimia? – tarjoajan näkökulma
Kun merkintäjärjestelmä halutaan käyttöön, katse reseptiikkaan: Täyttävätkö erityyppiset pääruoat (keitot, kastikkeet, laatikkoruoat jne.) asetetut kriteerit? Ovatko lisäkkeet kriteerien mukaiset? Teollisuus on tuottanut valmista Sydänmerkki-reseptiikkaa (Atria, HK Ruokatalo ja Unilever), joka on hyvä apu toteutuksessa kriteerit täyttäville pääruoille ja muille aterian osille haetaan käyttöoikeutta Sydänliitosta Ohjeet, aineistoa, koulutusta Sydänliitosta tunnusta voi hyödyntää kriteerit täyttävien ateriakokonaisuuksien markkinoinnissa ravintolassa ja eri medioissa.

6 Ravintola huolehtii kriteerien täyttymisestä
Sydänmerkki-ateria on kokonaisuus, johon kuuluu: Aterian osien kriteereissä huomioidaan rasvan määrä ja laatu sekä suolan määrä Kuitu leivässä ja riisi- & pasta –lisäkkeissä Jokaiselle aterian osalle omat kriteerit Pääruoka Pääruoan riisi-, pasta tai perunalisäke Salaatti tai muu kasvislisäke Öljypohjainen salaatinkastike Rasvaton maito tai piimä Vähäsuolainen ja runsaskuituinen leipä Kasvirasvapohjainen levite

7 Tarjontaa moneen makuun
Ravintola voi tarjota pelkästään Sydänmerkki-aterioita tai ne voivat olla vaihtoehto muun tarjonnan joukossa. Merkintäjärjestelmän käyttöönotto ei sulje pois muuta tarjontaa, esim. uunimakkaraa pääruokana. Olennaista: ruokailijalla on mahdollisuus valita helposti terveellistä ja maukasta ruokaa. Tarjouspyynnössä voidaan edellyttää esim. yhden Sydänmerkki-aterian tarjoamista päivittäin, muun tarjonnan voi valita muilla perusteilla Sydänmerkki-pääruokaa ei tarvitse tarjota joka päivä. Linjastomerkinnät (esim. vähäsuolaisen leivän kohdalla tai salaattipöydässä) voi halutessa pitää paikoillaan myös silloin, kun kokonaisuus ei ole Sydänmerkki-ateria.

8 Ravintola huolehtii asiakkaiden informoinnista
Erilaisia tapoja, tavoitteena tehdä näyttävästi ja selkeästi.  tavoite: asiakas löytää linjaston merkityistä osista helposti terveellisen kokonaisuuden Ruokalistamerkinnät. Keskiviikko Katkarapu-kasvispataa Punajuuri-sinihomejuustokiusausta Siikakeitto Riistakäristys

9 Ravintola huolehtii asiakkaiden informoinnista
B) Kriteerit täyttävät aterian osat merkitään linjastoon pidikkeen ja lapun avulla  Linjastoon myös opaskolmiot (kuvat alla) leivästä, salaatista ja juomista, joissa annetaan ohjeita valinnoista ja annoskooista.

10 Ravintola huolehtii asiakkaiden informoinnista
C) Malliateria päivän Sydänmerkki-vaihtoehdosta esim. linjaston päähän tms. Malli auttaa hahmottamaan sopivat annoskoot D) Lisäksi käytössä: pöytäständit ruokapöytiin Tarjotintabletteja kaitaliinoiksi, tarjottimille… Julisteita, esitteitä

11 Mitä maksaa? Merkin käyttöoikeus ruokapalvelun tarjoajalle maksullinen – ei varainkeruun väline. esim. ketjun ravintolalle 50€/vuosi Ruokapalveluiden tilaajalle ei maksa mitään Maksutaso kohtuullinen eikä aiheuta ravintolalle paljon lisätyötä Paineet korottaa aterian hintaa olemattomia Maksua vastaan ravintolalle merkintävälineitä, oikeus käyttää tunnusta kaikessa markkinoinnissa ja viestinnässä, esim. tiedotteissa, tarjouksissa, mainoslauseissa jne.

12 Sydänmerkki tarjouspyynnössä – tilaajan näkökulma
Konsultointiapua PTC Servicen hankintalain asiantuntijoilta ”Hankintayksiköt voivat hyödyntää Sydänmerkkiä ateriakilpailutuksissaan julkisista hankinnoista annettujen oikeusohjeiden mukaisesti” täyttää avoimuuden, tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteet kuka vain voi ottaa merkintäjärjestelmän käyttöön Ei edellytä tiettyjen tuotemerkkien tuotteiden käyttöä On hyväksyttävä myös muut vastaavan laatuiset ateriat Kaikilla tarjoajilla oltava mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun  kirjaustapa: Sydänmerkki-ateria tai vastaava merkintäjärjestelmä

13 Miten toimia? – tilaajan näkökulma
Toimintatapaan vaikuttaa hieman hankintamenettely Esim. avoin tai rajoitettu menettely Avoin menettely: valintaperusteissa laatua määritellään Sydänmerkki-aterian kriteerien avulla (= tekniset eritelmät) ovat aterialle asetettuja vähimmäisvaatimuksia löytyvät mm. Sydänmerkin verkkosivuilta, liitteeksi tarjouspyyntöön Tavoite: yhteismitalliset ja vertailukelpoiset tarjoukset ja se, että tarjoaja tietää, mitä edellytetään Rajoitettu menettely Sydänmerkki-aterioiden tarjoaminen esille esim. hankinnan kohteen kuvauksessa Tekniset eritelmät (= myöntämisperusteet liitteeksi)

14 Sydänmerkki tarjouspyynnössä
Jos merkintäjärjestelmää halutaan käyttää vertailuperusteena: 1) Terveellisen tarjonnan määrä Esim. vähimmäisvaatimuksena 1 ateria, useammasta enemmän pisteitä vertailussa Joka päivä 1 tai useampi Sydänmerkki-vaihtoehto jne. 2) Jos halutaan ruokailijoiden ohjausta valintatilanteessa Terveellisten ateriavaihtoehtojen merkitseminen ja esille asettaminen, x %  Vertailussa huomioidaan, miten tarjoaja pyrkii erottamaan terveellisen vaihtoehdon muista. Huomio mm. malliateriaan ja muihin merkintätapoihin

15 Miten toimia? – tarjoajan näkökulma
Kilpailuun osallistuva ruokapalvelun toimittaja voi osoittaa kelpoisuutensa reseptin & ravintosisältölaskelman avulla TAI Sydänmerkin käyttöoikeuden myöntämistodistuksella

16 Sydänmerkki tarjouspyynnöissä
Yksityiskohtaisempia ohjeita verkkosivuilla:  ateria  ruokapalveluiden tilaajat:

17 Sydänliiton rooli Myöntää käyttöoikeuksia, hallinnoi, seuraa ja valvoo merkin käyttöä Tarjoaa asiantuntija-apua ja välineitä järjestelmän hyödyntämiseksi Markkinoi eri kohderyhmille Ruokapalveluyritykset ja elintarviketeollisuus Sidosryhmät, kuluttajat Sydänmerkki-ateriajärjestelmä on osa Sydänliiton joukkoruokailuohjelmaa.

18 Yhteystiedot Mari Olli, tuotepäällikkö
Sähköposti: Puhelin: Pirjo Koivisto, ravitsemusasiantuntija Sähköposti: Puhelin: Kiitos & hyvää ruokahalua!


Lataa ppt "Hyvä olo tulee lounaasta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google