Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTyyne Aaltonen Muutettu yli 10 vuotta sitten
1
FUAS SEMINAARI 12.3.2010 Tulevaisuusorientaatio ja yhteistoiminnallisuus korkeakoulukontekstissa Katri Halonen & Juhana Kokkonen Kulttuuri ja luova ala
2
TÄHÄN TUOTTAJA2020 ESITTELY OMA SLIDERYHMÄNSÄ
3
Valmistamme opiskelijoita sellaisiin työtehtäviin, joita ei ole vielä olemassa…
4
Hyödyntämään sellaista teknologiaa, jota ei ole vielä keksitty…
5
Ratkaistakseen ongelmia, joita emme vielä edes tunnista ongelmiksi.
6
Opettaja suljetun asiantuntijuuden aikana -Rajattu tila -Rajattu rooli Asiantuntija, koska hänellä on: -Tietoa, mieluiten akateemista -Instituutioperusta ja suoja toiminnalleen -Ammatillinen liittouma suojaamassa ammattikuntaa -->
7
AMK opettaja 2.0 -Hybridinen -Dynaaminen, jatkuvasti uusiutuva -Tilannekohtainen ongelman ratkaisu - Luova työn ote - Kehittämisosaaminen Asiantuntija, koska: -toimintaympäristö antaa tunnustuksen -Kykenee luoviin ratkaisuihin
8
T2000 Kilpailuasetelmasta kumppanuuteen Yhteinen ongelma Tasavertaisuus Löydettävä aitoa hyötyä Löydettävä 2.0 henkiset asiantuntijat Innostuneisuus, uteliaisuus, sitoutuneisuus
9
TÄNNE JUHANAN AJATUKSIA Labyrintti, markkinat ja Ryhmä-X (Juhana, 15 min)
10
Sosiaalinen media: SignaaliWiki Yhteinen nuuskinta-alue, koko Suomen amk & yamk kulttuurituottajaopiskelijat Virtuaaliyhteisö, mutta kova haiku nähdä nokikkain: verkostoitua henkilötasoina, rakentua kollektiiveiksi & yhteisöksi
11
Wiki-työskentelyn päämääriä Sparrata olemaan valppaana kun tulevaisuus signaalit kävelevät vastaan Tukea verkkojen rakentumista oppilaitosten ja hierarkioiden yli Tuottaa yhdessä kaikkia hyödyttävää tietoa Rakentaa pysyviä prosesseja ja kiinnittää jaettu asiantuntijuus luontevaksi osaksi omaa ammatillista osaamista
12
Trendi 1: Elämyksellisyyden kaipuu - holistisuus • Elämys tärkeämpi kuin fyysinen tavara. Määrityt kokemusten, et aineellisen omaisuuden kautta • Muista erottaudutaan extrime-kokemusten avulla • Palveluista kokemuksiksi YÖVY IGLUSSA NAIMSIIN VEDEN ALLA SLUMMIMATKAILU YKSITYISESTI KUUHUN AINA UUSI VUOSI
13
Trendi 2: Anna minun tehdä itse! -Kuluttaja jättää jälkensä, designerin tai insinöörin on jätettävä sille tilaa -Kylläiset markkinat, joilla design määrittää ostopäätöstä -Käytettävyys tärkeää -Itse tehty määrittää minuutta -Löydettävä ”minun” näköisiä tuotteita, tai voitava muokata tuote ”minun” näköiseksi HUONEKALUT OMAN PIIROKSEN POHJALTA VÄRITÄ ITSE VAATTEESI JÄTÄ JÄLKESI HUONEKALUUN
14
Trendi 3: Eettisyys kuluttamisessa LASER-SIGNEERATUT MUROT AITOUDEN TAKEENA KENGÄT KIERRÄTYSMUOVISTA YSTÄVIEN KÄYTETYISTÄ T-PAIDOISTA TEHTY TUOLI -Kuluttamisella ilmaistaan eettisiä valintoja (luomu, rielu kauppa, vegaani, ei lapsityövoimaa, ekologisuus jne.) -Kulutusyhteiskunnan moraalinen minuus HILFEGER: VEGAANISET KENGÄT
15
nuuskinnasta profilointiin 1. Signaalien luokittelu trendeiksi 2. Testaaminen skenaariopajoissa 3. Scifi-käsikirjoitukset tulevaisuuden muistelun avulla 4. AV-tuotannot 5. Skenaarioiden pohjalta osaamistarpeita 6. Osaamistarpeista koulutuksen profilointiin
16
CASE METROPOLIS Tänne Juhanan Metropolisjuttuja
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.