Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Järjestys, järjestys ja järjestys

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Järjestys, järjestys ja järjestys"— Esityksen transkriptio:

1

2 Järjestys, järjestys ja järjestys
PSK-seminaari Juha Nieminen / Etteplan Oyj

3 Esityksen sisältö Johdanto Miten luodaan onnistumisen edellytyksiä
Kansainväliset standardit ja arviointimallit Miksi projektit onnistuvat? Kolme näkökulmaa järjestykseen Projektin hallinta Vaatimusten hallinta Suunnittelun hallinta Kriittisiä menestystekijöitä

4 Johdanto Systemaattinen ja läpinäkyvä projektinhallinta on välttämätön työkalu hankkeen läpiviemiseksi yhteistyöverkostossa Projekti on ainutkertainen hanke. Mutta riittääkö perinteinen ajattelu projektin onnistumisen kriteereistä ohjauskeinoksi? Laatu (lopputuloksen laatu) Aikataulu (pääaikataulu ja osaprojektit) Budjetti (aika ja raha) Projektinhallinta on johtamismalli joka perustuu asioiden ja tehtävien järjestykseen ja niiden organisoituun toteuttamiseen Käsitys johtamismallista ohjauskeinona tulisi olla sama verkoston kaikilla toimijoilla Projektitoiminta ja projektinhallinta ovat kaksi eri asiaa !

5 Miten luodaan onnistumisen edellytyksiä?
Kansainväliset standardit ja arviointimallit Empiiristen tutkimusten tuloksia

6 Standardit ja arviointimallit
Standardi tai malli Ominaisuuksia PMBOK / Project Management Institute (PMI) 4 projektinhallinnan päävaihetta 7 osaamisaluetta ISO 9001:2000 / Laatustandardi 8 periaatetta Asiakasnäkökulma / Johdon vastuu Prosessimainen ajattelu Jatkuva parantaminen ISO / ISO 9001 standardin täydennys 2 näkökulmaa (projekti ja lopputuote) 7 prosessiryhmää Project Excellence Model (PEM) / IPMA Laatupalkintomalli jossa arvioidaan sekä projektin, että lopputulosten onnistumista ISO / Kyvykkyys ja kypsyysmalli Arviointimalli prosessien kehittämiseen ja kyvykkyyden mittaamiseen. Arvioitavat prosessit valitaan ja otetaan käyttöön referenssimalleista

7 Miksi projektit (epä)onnistuvat?
Success Factors Success Effects ++ + - Definition of Objectives 17 2 1 Communication 16 6 Planning 9 3 Top Management Controlling 7 Project Manager Empowerment Know-how Project Team Motivation Project Team 5 Know-how Project Manager 4 Planning & Controlling Tools Participation Artikkeli: Project Perspectives 1/2006: Erwing Weitlander (Alkuperä Lechler, T. (2005))

8 Lisää empiirisiä tutkimuksia
”For large projects, the most critical success factor is the commitment of team members” Project Management Quick Check Communication Documentation ”I haven’t seen so far, in more than 20 years of experience, a single project, where these two aspects were excellently managed, but the project failed” Artikkeli: Project Perspectives 1/2006: 1) Belassi and Tukel 2) Erwing Weitlander

9 Kolme näkökulmaa järjestykseen
Projektinhallinta Vaatimusten hallinta Suunnittelun hallinta

10 Kolme näkökulmaa järjestykseen
Projektin hallinta (Tehdään oikeita asioita) Vaatimusten hallinta (Vaatimukset ohjaa suunnittelua) Suunnittelun hallinta (Tehdään asioita oikein) Projektiorganisaation alaisuuteen kuuluu periaatteessa kaikki projektin tehtävät. Projekti ei kuitenkaan välttämättä pysty luomaan edellytyksiä ja välineitä tehtävien tehokkaaseen ja laadukkaaseen toteutukseen. Linjaorganisaation rooli korostuukin prosessien, menetelmien ja työkalujen kehittämisessä ja koulutuksessa sekä niiden käyttöönotossa. Projekti- vai matriisiorganisaatio !

11 Tehdään oikeita asioita Tehdään asioita oikein
Laadunvarmistus

12 Projektinhallinta Projektin hallinta vaiheina
Projektin Asettaminen (Project Initiation) Projektin Suunnittelu (Project Planning) Projektin Ohjaus ja Valvonta (Project Execution & Control) Projektin Päättäminen (Project Closing) Lisäksi projektin hallintaan olennaisesti kuuluu Viestintä Projektitiimin ja sidosryhmien hallinta Riskien hallinta ja laadun varmistus Muutosten hallinta

13 Vaatimusten hallinta Vaatimusten hallinta Asiakasvaatimukset
Tuote- tai prosessivaatimukset Järjestelmätason tekniset vaatimukset Tekniset vaatimukset alijärjestelmille Vaatimusten hallinnan merkitys korostuu projekteissa joissa lopputulos on järjestelmä tai kokonaisuus koostuen useiden osaprojektien tuloksista Vaatimukset ohjaa suunnittelua

14 Suunnittelun hallinta
Suunittelun (toteutuksen) hallinta Suunnittelun kolme tasoa Konsepti (Concept), Ratkaisu (Solution), Suunnittelu (Design) Todentaminen (Verification) Kelpuuttaminen (Validation) Tekniset riskit tulee ennaltaehkäistä tarkoituksen-mukaisella esisuunnittelulla. Toisaalta uuden konseptin ja ratkaisuvaihtoehtojen hakeminen voi olla projekti sinänsä. Suunnitteluprosessin merkitys korostuu aina, mikäli suunnittelun (Design) lähtökohtana ei ole valittua ratkaisuvaihtoehtoa (Solution)

15 Projektitiimin hallinta Sidosryhmien hallinta - Riskien hallinta
- Viestintä Projektitiimin hallinta Sidosryhmien hallinta - Riskien hallinta Muutosten hallinta Laadunvarmistus - Projektin vaiheiden mukaiset tehtävät Vaihe Projektinhallinnan vaiheet Asettaminen Suunnittelu Toteutus Päättäminen Osaprojekti Osaprojektien aikataulu Osaprojekti 1 Osaprojekti 2 Osaprojekti 3 Osaprojekti 4 Concept  Solution Solution  Design Vaatimusten analysointi Asiakasvaatimukset Tuotevaatimukset Järjestelmävaatimukset Tekniset määrittelyt Katselmointi Suunnitteluprosessi Tekninen määrittely Suunnittelu Valmistus Todentaminen Kelpuuttaminen Mallintaminen Riskianalyysi Laskenta CAD CE FEM 2D/3D FMEA Simulointi DFMA LCA Testaus Dokumenttien tarkastus, katselmointi, hyväksyntä Direktiivit ja standardit

16 Kriittisiä menestystekijöitä
Perinteiset, Empiiriset ja Esitetyt

17 Kriittisiä menestystekijöitä
Projektin menestystekijä (Perinteinen) Ominaisuuksia Lopputulosten laatu Perinteinen (ja aika yleinen) ajatusmalli projektinhallinnan onnistumisen kriteereistä. Soveltuu projektin onnistumisen arviointiin lopputulosten näkökulmasta. Aikataulu Budjetti Projektin menestystekijä (Empiirinen) Ominaisuuksia Projektiryhmän sitoutuminen Empiirisen tutkimuksen perusteella esiin nostetut menestystekijät. Viestintä tukee projektiryhmän sekä sidosryhmien sitoutumista. Asiakas voi olla tyytyväinen vaikka monet perinteiset menestystekijät osoittaisivat projektin osittaista epäonnistumista. Erinomaisesti toteutettu viestintä Dokumentaation hallinta Projektin menestystekijä Ominaisuuksia Projektin ja prosessin hallinta Korostetaan projektinhallintaa ohjauskeinona. Tehdään oikeita asioita eli vaatimukset ohjaa suunnittelua. Tehdään asioita oikein eli suunnittelu tehdään prosessin mukaisesti ja laadunvarmistus perustuu lähtötietoihin eli vaatimuksiin. Vaatimusten hallinta Suunnittelun hallinta

18 Suunnittelun hallinta
Projektin hallinta Sitoutuminen Tehdään oikeita asioita Tehdään asioita oikein Vaatimusten hallinta Suunnittelun hallinta Budjetti Aikataulu Laatu Viestintä Laadunvarmistus Dokumentaatio

19 Yhteystiedot Juha Nieminen Etteplan Oyj Myllykatu 3, PL 1300
05801 Hyvinkää Puh:

20


Lataa ppt "Järjestys, järjestys ja järjestys"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google