Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oulu – näin viestittiin uusi kunta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oulu – näin viestittiin uusi kunta"— Esityksen transkriptio:

1 Oulu – näin viestittiin uusi kunta
Eila Vähäkuopus viestintäpäällikkö Video: Oulu - Kaupunkielämää

2 Oulu 1.1.2013: Haukipudas Kiiminki
Oulunsalo Yli-Ii KOILLISVÄYLÄ Oulu

3 Uusi Oulu asukasluvultaan Suomen 5. suurin kaupunki.
Uusi Oulu 2013 n asukasta 2 185 H A U K I P U D A S K I I M I N K I 18 932 O U L U 13 183 O U L U N S A L O Y L I - I I 9 699 Uusi Oulu asukasluvultaan Suomen 5. suurin kaupunki.

4 Oulu, Suomen viidenneksi suurin kaupunki
Oulun seudulla asukasta Skandinavian pohjoisten alueiden suurin keskus viisi kuntaa lakkautettiin perustettiin uusi kunta nimeltä Oulu kaupunginjohtajaksi Oulun kaupunginjohtaja yhdistymissopimus (Arto Koski)

5 Yhdistymishallitus Ei juridista päätäntävaltaa.
Kunnanhallitukset eivät puutu yhdistymishallituksen päätöksiin. Yhdistymisen tavoitteiden perusteella muodostettu toimikunnat: käytännössä tarkoittanut, että Oulussa oli kaksi luottamushenkilöorganisaatiota valmisteluineen kesäkuusta 2010 Johtamisjärjestelmätoimikunta Palvelujen järjestämisen toimikunta Osallistumisen ja vaikuttamisen toimikunta Elinvoimaisuustoimikunta Verkosto-Oulu -toimikunta Henkilöstön sijoittamisen toimikunta

6 Yhdistymisen visio Uusi Oulu on pohjoisen kumppanuusverkoston menestyvä keskus. Se on elinvoimaltaan ja toimintakyvyltään vahva sekä alueeltaan moni-ilmeinen, viihtyisä ja houkutteleva kestävän kehityksen verkostokaupunki.  Perusviesti Termi: uusi Oulu (ei monikuntaliitos, ei yhdistyminen) Oma graafinen ilme uuden Oulun luomisen ajaksi.

7 Yhdistymiseen liittyvä viestintä
Kaikessa yleisessä Oulu-viestinnässä uuden Oulun näkökulma kuntaliitospäätöksestä (kesäkuu 2010) alkaen. Tasapuolisuus eri kuntien kesken. Ekstrana mm: Yhdistymishallituksen tiedotus Henkilöstötiedote yhdistymishallituksen kokouksen jälkeen Esimiestiedote uuden Oulun valmistelusta

8 Yhdistymiseen liittyvä viestintä
Uuden Oulun nettisivut Valokuvapankin täydennys liitoskuntien kuvamateriaalilla Viestintäyhteyshenkilöt kaikissa kunnissa Uuden Oulun asukastilaisuudet Henkilöstölehti kaikille + oma palsta uudesta Oulusta

9 Uuden Oulun viestijöitä
Viestinnän ammattilaiset Asukkaat Eri alojen esimiehet Luottamus- henkilöt Mediat: paikalliset, valtakunnalliset oma media: nettilähetykset, some... Virkamiehet Uuden Oulun viestijöitä - pääasiallisesti yhteisillä viestikärjillä - kiireen keskellä pyritty aina muistamaan viestintä

10 Sosiaalinen media Live-lähetykset asukastilaisuuksista netissä
Oulun kaupungin some-sivu Live-lähetykset asukastilaisuuksista netissä Fb: kevyttä ja faktaa Twitter: uutiset Youtube: Blogit Oulu-postikortti

11 viestintä pienimuotoista
Markkinointi- viestintä pienimuotoista Esittelyvideot, diasarjat uuden Oulun näkökulmasta. Ilmainen mainoskampanja: HS, Suomen Kuvalehti, MTV3: uusi Oulu -televisiomainos

12 Uusi Oulu mediassa Paikallinen media seurannut tiiviisti ja kiinnostuneena Täysi tuki yhdistymiselle Mitään negatiivista ei ole sanottu Kansallisella tasolla ei suurta kiinnostusta - piikit kansallisen tason kiinnostuksessa: kun selvityspäätös tuli ja yhdistymisen lähestyessä

13

14

15 Miten uuden Oulun viestinnässä onnistuttiin?
Prosessi kestänyt kauan ja jatkuu edelleen: ihmisillä ollut aikaa sopeutua Epävarmuutta ja uuden opettelua henkilöstöllä: uudet tehtävät, uudet työkaverit, uudet esimiehet Esimiesten merkitys sisäisessä viestinnässä Muutosviestintää ei koskaan ole liikaa

16 Henkilöstöviestintäkyselyt
Kaksi kyselytutkimusta henkilöstöviestinnästä ja muutosjohtamisesta. Kyselyllä arvioitiin henkilöstön kokemuksia muutosprosessin ensimmäisen vuoden aikana (monikuntaliitospäätöksestä kesään 2011). Kesällä 2012 kysely uusittiin. Tärkeimmät kanavat oma esimies työpaikka-kokoukset ja palaverit Arvosana: melko hyvä Seuraavaksi tärkeimmät kanavat: intranet henkilöstön keskustelu- ja kuulemis-tilaisuudet tiedotteet Arvosanat: intranet hyvä, muut huonommin Muut: uuden Oulun verkkosivut henkilöstötiedote ja uutiskirje sisäiset ystävä- ja kollegaverkostot kunnan omat verkkosivut media. Arvosanat: kohtalainen Henkilöstölehti Arvosana: kohtalainen, mutta merkitys pienempi kuin muilla välineillä Muutostilaisuudet koettiin viestintäkanavana kohtalaisen merkitykselliseksi, mutta niiden käyttö toteutui huonosti – mahdollisesti sen vuoksi, ettei muutos-tilaisuuksia ollut vielä juurikaan ehditty järjestää.

17 Eikä siinä vielä kaikki!

18 Juhlavuoden tavoitteet
Edistää alueen ihmisten yhteisöllisyyttä ja tuoda esiin paikallista osaamista sekä alueen monimuotoisuutta Erityisesti nuorten huomioiminen Juhlavuoden ohjelmisto Rakentuu alueen laajaan ja olemassa olevaan tapahtumien ja toiminnan kirjoon Juhlavuoden tavoitteita vastaavat tapahtumat; tapahtumatuki Juhlavuoden kohokohdat

19 Tervetuloa Ouluun! Kiitokset!


Lataa ppt "Oulu – näin viestittiin uusi kunta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google