Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aalto-yliopisto, Georakentamisen pääaine tilannekatsaus 9. 4

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aalto-yliopisto, Georakentamisen pääaine tilannekatsaus 9. 4"— Esityksen transkriptio:

1 Aalto-yliopisto, Georakentamisen pääaine tilannekatsaus 9. 4
Aalto-yliopisto, Georakentamisen pääaine tilannekatsaus Leena Korkiala-Tanttu (prof.)

2 Esityksen sisältö Aalto-yliopiston strategia ja taustaa
insinööritieteiden koulutusmuutoksiin Kandidaatin ohjelma uudistuu Master-ohjelma uudistuu, sen suunnittelutilanne Georakentamisen pääaineen tulevaisuus

3 Muita sidosryhmätapaamisia
Osana Aalto-yliopiston strategiaa järjestetään erillisiä sidosryhmätapaamisia Insinööritieteiden korkeakoulu järjestää oman tilaisuuden, luonteeltaan enemmän tiedotustilaisuus (dekaani) Myös koko Aalto-yliopiston tasolla järjestetään vastaava tilaisuus toukokuussa 2013 (rehtori)

4 Globalit trendit insinööriopetuksessa
Tulevaisuus Ennen ja nyt Uusi opiskelijat, joilla on laaja insinööritieteiden perustusosaaminen Insinööriammatti (Engineering profession) Opiskelijat tulee tutustuttaa insinöörialan oleelliseen sisältöön mahdollisimman varhain opiskelun aikana. Antaa valmiudet moniin muihinkin työuriin ja ammatteihin: business, laki, lääketiede, konsultointi ja hallinnollisiin tehtäviin. What is Engineering? What are Engineering Processes? Who are Engineers?

5 Kansainvälisesti tavoitellaan kokonaan uudenlaisia insinöörejä: A global Engineer
Erittäin analyyttinen, teknisesti suuntautunut “nörtti” on eilistä Sekä uudet teknologiat (e.g., info-bio-nano) ja nyky-yhteiskunnan kompleksit megasysteemit tarvitsevat monitieteellisiä insinööriryhmiä perinteisten insinöörialaojen osaamisen sijaan. Kaivataan kokonaan uudenlaisia insinöörejä kokonaan uudenlaisiin globaaleihin ongelmiin:

6 Strategiset tavoitteet Tutkimus ja opetus:
Yliopisto on kansainvälisesti arvostettu monialainen tutkimusyliopisto. Tutkimus on pitkäjänteistä, korkeatasoista sekä tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa. Tutkimusta ja opetusta kehitetään yhdessä.

7 Aalto-yliopisto (6 korkeakoulua) Teeri T.
Insinööritieteiden korkeakoulu: Energiatekniikka Konetekniikka, Rakennustekniikka, Yhdyskunta- ja ympäristötekniikka sekä Maankäyttötieteet Koulun dekaani Petri Varsta läh. Gary Marquis Georakentaminen: Tietekniikka Geotekniikka Kalliotekniikka Sovellettu geofysiikka ja geologia

8 Henkilöstö 710 Professorit 60
Insinööritieteiden korkeakoulu: ROADMAP 2020 1849 1908 2011 2020 Henkilöstö 710 Professorit 60 Opiskelijat 4000 Vuosittain 300 MSc ja 20 DSc (Tech.) Päätavoitteet Täysi Bologna yhteensopivuus ja kansainvälisesti tunnistettu Insinööritieteiden yliopisto Dekaani Petri Varsta ”Maybe we cannot reach the stars, but we guide our ships by them.”

9 Toimenpiteet perusopetuksen kehittämiseksi 2020 mennessä 1
Vuonna 2013 korkeakoululla on yhteinen insinöörialan suomenkielinen kandidaattiohjelma. Maisterivaiheen koulutuksessa siirrytään englanninkieliseen opetukseen. Opetuksen painopistettä siirretään kandidaattivaiheesta maisterivaiheeseen (tavoiteluvut koko yliopiston tasolla) • Maisterivaiheessa koulun ulkopuolinen sisäänotto nostetaan 40 %:iin. • Kansainvälisten opiskelijoiden määrä nostetaan 10 %:sta 30 %:iin. Sisäänotto kandivaiheessa 290 (vuonna 2011 vastaava oli noin 375). Tavoitemäärä 350 valmistunutta diplomi-insinööriä vuodessa pidetään ennallaan. Erotusta korvataan Master-vaiheen sisäänotolla.

10 Toimenpiteet perusopetuksen kehittämiseksi 2020 mennessä 2
Opiskelija / opettajasuhdetta parannetaan Sisäänoton pienentäminen riittävän ohjauksen varmistamiseksi Julkaisuihin perustuvan väitöskirjan suosiminen Rahoitusta kehitetään. Opintojen edistymistä seurataan tiiviimmin koulun toimesta. Koulun tohtoriohjelmaan luodaan myös kansainvälisiä tohtoriohjelmia

11 Insinööritieteiden korkeakoulun tutkimuksen fokusalueet
Arktinen teknologia Mekaniikka ja materiaalitekniikka Monialainen Energiatekniikka Kestävä rakennettu ympäristö Systeemisuunnitelu ja -tuotanto Tutkimusyhteistyö Opetusyhteistyö Kansainväliset ohjelmat Mastervaihe Tohtorikoulutus Kandivaihe UUSI

12 Työnjako - koordinointi kansallisella tasolla
Aihealueet, joista luovutaan/vähennetään opetusta, sekä sisältöjen tarkennus akateemisten ja ammatillisten valmiuksien kesken. Kuka ottaa kopin? Ratkaisuja tarvitaan ministeriö- ja virastotasolla Täydennys-koulutus -yliopistot -järjestöt -yksityiset Yliopistot Ammatti-korkeakoulut Tarvitaan sapattivapaa järjestelmä virastot/oppilaitokset - Adjunct professorit - Professor of Practice -tutkimuksen ja opetuksen koordinointiin, opinnäytteiden yhteisohjaukseen, opetukseen ja itse tutkimuksen tekemiseen. Avoimia kysymyksiä Lupa antaa koulutusta vaiko velvollisuus antaa koulutusta? Mistä perustutkimusrahoitus yhteisen infran tutkimukseen?

13 Perustuu Juha Paavolan aineistoon 19.2.2013
Kandidaatin- ohjelma uudistuu Perustuu Juha Paavolan aineistoon 13

14 Opetuksen kultahiput Tekemällä oppiminen Pedagogiikka
Kansainväliset ohjelmat Opetus ja oppiminen nostettu toiminnan keskiöön Opiskelijan motivaatio

15 Kandidaatinohjelma uusiutuu
Lyhennetään opiskeluaikoja Saavutetaan parempia oppimistuloksia Houkutellaan lahjakkaita opiskelijoita Uudistetaan opetusmenetelmät Kehitetään liikkuvuutta yliopistojen sisällä ja välillä Varmistetaan riittävän vahva (tekninen) peruskoulutus Diplomi-insinööri-tutkinto aidosti kaksivaiheinen

16 Kandidaatinohjelma Yksi kandidaatinohjelma Kolme hakukohdetta
Kolme kandipääainetta Yksi maisteriohjelma Kolme maisteripääaineryhmää Yhdeksän maisteripääainetta

17 Kandiohjelmasta Maisteriohjelmaan
Kone- ja rakennus-tekniikka Yhteiset 70 cr (kaikille kandeille) Pääaine-opinnot * 60 cr Masterpää-aineet cr Energia ja ympäristö-tekniikka Pääaine-opinnot * 60 cr Masterpää-aineet cr Rakennettu ympäristö Pääaine-opinnot * 60 cr Masterpää-aineet cr Sivuaine 25 cr (pakollinen) Valinnainen 25 cr Diplomityö 30 cr Opetus Suomeksi! Valinnaiset cr * Sisältää 10 cr kandityön

18 Perusopintoja 70 op Matematiikka 20 op Fysiikka 10 op Kemia 5 op
Tietotekniikka 15 op Tuotantotekniikka 5 op Projektityö 5 op Kielet ja Aalto-opinnot 10 op

19 Kone- ja rakennustekniikan pääaine

20 Energia- ja ympäristötekniikan pääaine

21 Rakennetun ympäristön pääaine

22 Maisterinohjelman pääaineissa opiskellaan
Kone- ja rakennustekniikan kandipääaineesta sisäänotto noin 150 opiskelijaa/v Rakennustekniikkaa Konetekniikkaa Teknillistä mekaniikkaa

23 Maisterinohjelman pääaineissa opiskellaan
Energia- ja ympäristötekniikan kandipääaineesta sisäänotto noin 90 opiskelijaa/v Georakentaminen Vesitekniikkaa Energiatekniikkaa Geoinformatiikkaa

24 Maisterinohjelman pääaineissa opiskellaan
Rakennetun ympäristön kandipääaineesta sisäänotto noin 50 opiskelijaa /v Liikennetekniikkaa Kiinteistötaloutta

25 Master-ohjelma (120 op.) tilanne 2/2013

26 Master-ohjelma (120 op.) tilanne 2/2013

27 Mitä kehitettävää on mielestäsi DI-/arkkitehtikoulutuksessa
Mitä kehitettävää on mielestäsi DI-/arkkitehtikoulutuksessa? TEK-kyselyn tuloksia 2012 Lisää käytännönläheisyyttä ja työelämäyhteyttä Enemmän yritysyhteistyötä ja teorian käytäntöön soveltamista. Vähemmän tenttejä, enemmän ryhmätöitä. Käytännön opetus, työmaakäynnit, pakollinen oman alan harjoittelu Koulu on erkaantunut työmaailmasta. Tämä vaatisi parannusta. Projektitöitä yritysten kanssa. Opetuksen laatu Opettajien pedagoginen osaaminen. Opintopisteet vastaamaan todellista työmäärää. Opetusmetodit ovat vanhentuneita. Osaamista arvioidaan vain tentin perusteella. Enemmän poikkitieteellisyyttä ja ongelmalähtöistä oppimista. Kirjatenteissä ei ole tällä vuosituhannella enää mitään pointtia, enemmän painotusta tiedon hakuun ja sen soveltamiseen. Tutkija ei ole sama kuin opettaja! Opettajan innottomuus tappaa helposti muuten mielekkään opetustapahtuman. Tarvitaan innostavia opettajia, jotka haluavat ja osaavat opettaa nykyaikaisin menetelmien ja välinein. DI:n työnkuva Enemmän ohjausta siitä, mitä DI tekee työelämässä Enemmän yleisiä työelämätaitoja

28 Tunnistettuja uhkakuvia / riskejä 1
Tunnistettuja uhkakuvia / riskejä 1. Riittävän opiskelijamäärän takaaminen – päätökset Aallon johdon tasolla 2. Riittävä näkyvyys kandivaiheessa (pääaine Energia ja ympäristö) 3. Georakentaminen sisältää tietekniikan -> sen näkyvyys 4. Jatkuvuuden takaaminen, eli vuosittaiset toimenpiteet 5. Rakennetekniikan riittävän määrän takaaminen 6. Kielikysymykset 7. Ulkomaisten opiskelijoiden integrointi suomalaiseen järjestelmään 8. Riittävä geotekninen osaaminen rakennetekniikan puolella, ei yhtään pakollista kurssia 9. Kandiuudistuksen sisäänajo

29 Toimenpide-ehdotuksia
Projektikurssi Tuutorointi Ammattiainekerhojen, killan rooli Kesätyöpaikat Täydennyskoulutus – infra-ala, asfaltti- ja päällystekoulutus, miten järjestetään? Ekskursiot ja muu yhteistoiminta alan ja yritysten kanssa Osallistuminen esimerkkien kautta esim. matematiikan kursseille ??

30 Kesätyöpaikkojen merkitys -RIL
Valmisteilla uusi kysely, jossa kartoitetaan mm.: - opintotilannetta ja mielipiteitä niin opetussisällöistä kuin menetelmistä - harjoitteluiden ja osa-aikatöiden määrää ja kehitystä opintojen aikana ajatuksia suuntautumisesta työelämään astuttaessa: suunnitteluun, urakointiin vai minne. Tuloksia huhti-toukokuussa

31 Projektikurssi 1 (5 cr. 1…2 vuosi) suunnittelu

32 Projektikurssi 1 (5 cr. I vuosi kevät)
Kurssikoordinoinnista vastaa Saija Hollmén Kurssi toteutetaan yhdellä yhteisellä koodilla ja sisältää myös kaikille yhteisen opetus/luento-osuuden Toteutusajankohta on periodi 5 ja ensimmäinen toteutus k-2014 Omia tehtäviä voi ehdottaa valmistelupiirin kautta – samaa tehtävää/tehtävätyyppiä tekisi useampi ryhmä Ei esitietoja, tehtävät voivat vaihtua vuosittain Ryhmäkokoa ei ole fixattu, noin 5…10 henk./ryhmä

33 Projektikurssi: aihe-ehdotuksia
edullinen ja muuntuva moduulirakentamiskonsepti esim. opiskelija-asuntokäyttöön mutta myös laajemmille käyttäjäryhmille (kone- ja rakennusteknisten lähestymistapojen integraatio tässä) siirrettävä opiskelumoduuli yksittäisen opiskelijan tarpeisiin esim. auloihin, halleihin tms., mahdollistaisi mm. ”lukusalien” pop-up-luomisen myös epätyypillisiin tiloihin ei-moottorisoidut urbaanit/semi-urbaanit liikkumisjärjestelmät (”polkupyörät”, ehkä jo vähän kaluttu aihe) kehitysmaaolosuhteiden arkea helpottavat low-tech/extremely affordable ratkaisut (esim. tehokkaat polttimet päivittäiseen ruuanvalmistukseen) all-in-one-tyyppinen pelastuskitti/moduuli katastrofialueille tms. Autoton Otaniemi !


Lataa ppt "Aalto-yliopisto, Georakentamisen pääaine tilannekatsaus 9. 4"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google