Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johdatus Scrumiin Esittää <nimi> <pvm> Kääntänyt

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johdatus Scrumiin Esittää <nimi> <pvm> Kääntänyt"— Esityksen transkriptio:

1 Johdatus Scrumiin Esittää <nimi> <pvm> Kääntänyt
Jyrki Wahlstedt

2 Viesti rikki Hirotaka Takeuchi & Ikujiro Nonaka, “The New New Product Development Game”, Harvard Business Review, tammikuu 1986. “Viestinjuoksumalli tuotekehityksessä … voi haitata maksimaalisen nopeuteen ja joustavuuteen pääsyä. Sen sijaan kokonaisvaltainen, rugbyn tapainen, malli – joukkue kulkee alusta loppuun yhdessä syöttäen palloa jäseneltä toiselle – ehkä toimii paremmin nykyisessä kilpailussa.” would be nice to include a quote from Wicked Problems here

3 Scrum: tausta Jeff Sutherland Ken Schwaber Mike Beedle
Ensimmäinen scrum Easel Corp v 1993 IDX: yli 500 henkilöä Scrumissa Ken Schwaber ADM Esitteli Scrumin OOPSLA 96 -konferenssissa yhdessä Sutherlandin kanssa Kirjoittanut Scrumista kolme kirjaa Mike Beedle Scrum patterns PLOPD4-konferenssissa Ken Schwaber & Mike Cohn Perustivat Scrum Alliance -yhteisön v 2002, alkuun Agile Alliancen yhteydessä

4 Scrum: alle sata sanaa Scrum on ketterä prosessi, joka helpottaa suurimman arvon aikaansaamiseen keskittymistä lyhimmässä ajassa. Se tuottaa tarkasteltavaksi toimivan ohjelmiston nopeasti ja toistuvasti (2 vkoa – 1 kk). Liiketoiminta asettaa järjestyksen. Tiimi organisoituu selvittääkseen parhaan tavan tuottaa tärkeimmät piirteet. Kerran kahdesta viikosta kuukauteen kuka tahansa voi käyttää toimivaa ohjelmistoa ja todeta, onko se tuotantokelpoinen vai tuleeko sitä hioa vielä kierros.

5 Scrum-käyttäjiä: Microsoft Yahoo Google Electronic Arts
Lockheed Martin Philips Siemens Nokia IBM Capital One BBC Intuit Nielsen Media First American Real Estate BMC Software Ipswitch John Deere Lexis Nexis Sabre Salesforce.com Time Warner Turner Broadcasting Oce

6 Scrum-sovelluksia: Kaupalliset ohjelmistot Videopelien kehitys
Sisäinen kehitys Alihankinnat Kiinteähintaiset hankkeet Taloussovellukset ISO 9001 –sertifioidut sovellukset Sulautetut järjestelmät 24x7-järjestelmä % käytettävyyksin Joint Strike Fighter (DoD) Videopelien kehitys FDA:n hyväksymät sairaalajärjestelmät Satelliitinvalvontajärjestelmät Verkkosivustot Kämmenkonesovellukset Kännykät Verkonhallintasovellukset ISV ohjelmat Muutamat suurimmista käytössä olevista ohjelmista

7 Tunnuspiirteitä Itseorganisoituvat tiimit
Tuote muodostuu kahdesta neljään viikon mittaisissa ”sprinteissä” Vaatimukset kootaan tuotteen työjonoon (”product backlog”) Ei määrää toteutustapoja Käyttää generatiivisia sääntöjä luomaan ketterää ympäristöä projektien toteutukseen Kuuluu ”ketteriin prosesseihin”

8 Agile Manifesti - arvolausuma
Prosessit ja työkalut Yksilöt ja vuorovaikutus tärkeämpi kuin Kattavat dokumentit Toimiva ohjelmisto tärkeämpi kuin Sopimusneuvottelut Asiakasyhteistyö tärkeämpi kuin Suunnitelman noudattaminen Muutoksiin sopeutuminen tärkeämpi kuin Lähde:

9 Projektin kohinataso Anarkia Monimutkainen Vaatimukset Mutkikas Helppo
Sopimus alulla Anarkia Monimutkainen Vaatimukset Mutkikas Ralph Stacey: Strategic Management and Organizational Dynamics teoksessa Ken Schwaber & Mike Beedle: Agile Software Development with Scrum. Helppo Lähes sovittu Teknologia Lähes varma Erittäin epävarma

10 Scrum 24 tuntia Sprint 2-4 viikkoa Palautus Sprintin tavoite
Toimitettavissa oleva(?) tuoteparannus Sprintin työjono Return Peruutus Gift wrap Kupongit Cancel Paketointi Kupongit Tuotteen työjono

11 Kuva saatavilla: www.mountaingoatsoftware.com/scrum
Scrum tiivistetysti Kuva saatavilla:

12 Sprintit Scrum-projektit etenevät ”sprinteittäin”
Muistuttavat XP-iteraatioita Kesto tavallisesti 2–4 vkoa (max. 1kk) Vakiokesto antaa paremman rytmin Sprintin aikana tuote suunnitellaan, koodataan ja testataan

13 Peräkkäinen vai lomittuva kehitys
Vaatimukset Suunnittelu Toteutus Testaus Sen sijaan, että tehtäisiin yksi asia kokonaan... ...Scrum-tiimit tekevät vähän kaikkea koko ajan Takeuchi, Nonaka : “The New New Product Development Game” Harvard Business Review, tammi1986.

14 Ei muutoksia kesken sprintin
Muutos Sprintin kesto kannattaa suunnitella sen mukaan, miten pitkään muutokset voidaan sulkea sprintistä

15 Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprintin arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaaviot Artefaktit

16 Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprintin arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Artefaktit Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaavio

17 Tuotteen haltija Määrittelee tuotteen piirteet
Päättää julkistusajan ja -sisällön Vastaa tuotteen tuloskelpoisuudesta (ROI) Järjestää piirteet markkina-arvon mukaan Säätää ominaisuuksia ja järjestystä iteraatioittain tarpeen mukaan  Hyväksyy tai hylkää saavutetut tulokset

18 ScrumMaster Edustaa projektin johtoa
Vastaa Scrumin arvojen ja käytäntöjen pitämisestä Poistaa haittoja Varmistaa tiimin toimivuudesta ja tuottavuudesta Edesauttaa kaikissa rooleissa ja tehtävissä toimivien yhteistyötä Suojaa tiimiä ulkoisilta häiriöiltä

19 Tiimi Yleensä 5-9 jäsentä Monitaitoinen: Organisoi itse itsensä
Ohjelmoijia, testaajia, käytettävyysihmisiä &c Jäsenten tulisi olla kokoaikaisia Poikkeuksia voi olla (esim. dba) Organisoi itse itsensä Mieluimmin ilman nimikkeitä (ei aina onnistu) Vakio sprintin ajan

20 Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprintin arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaavio Artefaktit

21 Liike-toiminta-ympäristö
Sprintin suunnittelu Tiimin työvoima Sprintin tärkeysjärjestys Analysoidaan ja arvioidaan tuotteen työjono Sovitaan sprintin tavoite Sprintin tavoite Tuotteen työjono Liike-toiminta-ympäristö Sprintin suunnittelu Päätetään, miten tavoite saavutetaan (suunnittelu) Muodostetaan sprintin työjono (tehtävät) tuotteen työjonosta (käyttäjätarinat/piirteet) Arvioidaan sprintin työjono tunteina Nykyinen tuote Sprintin työjono Tekniikka

22 Sprintin suunnittelu Tiimi valitsee tuotteen työjonosta työt, joiden toteuttamiseen se voi sitoutua Sprintin työjono muodostetaan Tehtävät tunnistetaan ja arvioidaan (1-16 tuntia) Yhdessä, ScrumMaster ei tee yksin Karkea suunnitelma hahmotellaan Lomasuunnittelijana haluan nähdä hotellien valokuvat. Koodaa välikerros (8 tuntia) Koodaa käyttöliittymä (4) Kirjoita testitapaukset (4) Koodaa foo-luokka (6) Päivitä kuormitustestit (4)

23 Päivittäinen scrum Miten Ei ongelmien ratkaisua
15 minuuttia Seisten Ei ongelmien ratkaisua Kaikki kutsutaan Vain tiimiläiset, ScrumMaster ja tuotteen haltija saavat puhua Poistaa muiden turhien kokousten tarpeen

24 Vastaus kolmeen kysymykseen
Mitä teit eilen? 1 Mitä teet tänään? 2 Onko tekemiselle esteitä? 3 Näillä ei raportoida tilaa ScrumMasterille Sitoumuksia tasavertaisessa kumppanuudessa

25 Sprintin lopetus Tiimi esittelee, mitä on saanut sprintissä aikaan
Yleensä demo uusista ominaisuuksista tai arkkitehtuurista Epämuodollinen Sääntö kahden tunnin valmistelusta Ei kalvoja Koko tiimi osallistuu Kaikki kutsutaan

26 Sprintin arviointi Mietitään säännöllisesti, mikä toimii, mikä ei
Yleensä 15–30 minuuttia Joka sprintin jälkeen Koko tiimi osallistuu ScrumMaster Tuotteen haltija Tiimi Kenties asiakkaat, mahdollisesti muitakin

27 Tämä on vain yksi sprintin arviointitapa.
Ala / Älä / Tee Koko tiimi keskustelee yhdessä, mitä pitäisi: Alkaa tehdä Olla tekemättä Tämä on vain yksi sprintin arviointitapa. Tehdä edelleen

28 Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprint arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaaviot Artefaktit

29 Tuotteen työjono tässä
Vaatimukset Kaikki projektiin haluttu mukana Kukin työ kuvataan mieluiten niin, että sillä on arvo tuotteen käyttäjälle tai asiakkaalle Tuotteen haltija priorisoi Järjestys tarkistetaan joka sprintin alussa Tuotteen työjono tässä

30 Malli tuotteen työjonosta
Arvio Asiakkaan on voitava varata huone 3 Vieraana haluan perua varauksen. 5 Vieraana haluan muuttaa varauksen päiviä. Hotellin työntekijänä haluan ajaa RevPAR-raportin (revenue-per-available-room, tuotto huonetta kohti) 8 Paranna poikkeuskäsittelyä ... 30 50

31 Sprintin tavoite Lyhyt kuvaus siitä, mihin sprintissä keskitytään
Life Sciences Tuetaan väestögeneettisen tutkimuksen tarvitsemia piirteitä. Tietokantasovellus Sovelluksen tulisi toimia Oraclen lisäksi myös SQL Serverin kanssa. Talouspalvelut Tuetaan kilpailijaa enemmän teknisiä indikaattoreita reaaliaikaisen tiedon pohjalta.

32 Sprintin työjonon hallinta
Tiimiläiset valitsevat itselleen tehtävät Töitä ei koskaan määrätä jollekulle Jäljelläoleva työn arvio päivitetään joka päivä Kuka tahansa tiimiläinen muuttaa sprintin työjonoa, lisätä tai poistaa tehtäviä Sprintin työkokonaisuus muodostuu valinnoista Jos jokin työ on epäselvä, määritellään laajempi osio sprintin työjonoon ja puretaan se myöhemmin Jäljelläolevaa työtä päivitetään, kun tiedetään enemmän

33 Malli sprintin työjonosta
Tehtävät Ma Ti Ke To Pe Koodaa käyttöliittymä Lisää virhelokit 8 10 16 8 16 12 4 12 16 8 4 11 8 8 Koodaa välikerros Testaa välikerros Kirjoita online-ohjeet Kirjoita foo-luokka

34 Sprintin etenemiskaavio

35 Tehtävät Ma Ti Ke To Pe Koodaa käyttöliittymä 8 4 12 16 8 10 16 7 11 8
Koodaa välikerros 16 Testaa välikerros 8 Kirjoita online-ohjeet 12 50 40 30 Tunnit 20 10 Ma Ti Ke To Pe

36 Skaalautuvuus Yksittäisessä tiimissä yleensä 7 ± 2 jäsentä Tekijöitä
Skaalautuvuus tiimien tiimeillä Tekijöitä Sovelluksen tyyppi Tiimin koko Tiimin maantiede Projektin kesto Scrumia on käytetty useissa yli 500 hengen projekteissa

37 Skaalaus scrumien scrumilla

38 Scrumien scrumien scrum

39 Entä sitten www.mountaingoatsoftware.com/scrum www.scrumalliance.org

40 Luettavaa Scrumista Mike Cohn: Agile Estimating and Planning
Mike Cohn: User Stories Applied for Agile Software Development Esther Derby, Diana Larsen: Agile Retrospectives Jim Highsmith: Agile Software Development Ecosystems Craig Larman: Agile and Iterative Development: A Manager’s Guide Ken Schwaber: Agile Project Management with Scrum Ken Schwaber, Mike Beedle: Agile Software Development with Scrum Ken Schwaber: Scrum and The Enterprise Artikkeleita viikoittain:

41 Copyright Dokumenttia voi Seuraavin ehdoin
jakaa: kopioida ja välittää eteen päin muokata ja käyttää muiden dokumenttien osana Seuraavin ehdoin Lähdemaininta: tekijän nimi tulee mainita, kuten tekijä tai oikeuksien haltija on määritellyt (ei kuitenkaan niin, että voitaisiin ajatella heidän suosittelevan käyttäjää tai dokumentin käyttöä). Mikään tässä lisenssissä ei poista tai rajoita tekijän moraalisia oikeuksia. Lisätietoja:

42 Käännös: Jyrki Wahlstedt
Yhteystietoja Tekijä: Mike Cohn (720) Tämän (tai muun kalvon) voi poistaa, mutta lähde (tekijä & kääntäjä) on mainittava jossakin kohtaa esitystä. Esitykseen voidaan sisällyttää kalvo, jossa todetaan osan (tai kaiken) olevan tästä lähteestä. Kiitos. Käännös: Jyrki Wahlstedt


Lataa ppt "Johdatus Scrumiin Esittää <nimi> <pvm> Kääntänyt"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google