Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Johdatus Scrumiin Esittää <nimi> <pvm> Kääntänyt
Jyrki Wahlstedt
2
Viesti rikki Hirotaka Takeuchi & Ikujiro Nonaka, “The New New Product Development Game”, Harvard Business Review, tammikuu 1986. “Viestinjuoksumalli tuotekehityksessä … voi haitata maksimaalisen nopeuteen ja joustavuuteen pääsyä. Sen sijaan kokonaisvaltainen, rugbyn tapainen, malli – joukkue kulkee alusta loppuun yhdessä syöttäen palloa jäseneltä toiselle – ehkä toimii paremmin nykyisessä kilpailussa.” would be nice to include a quote from Wicked Problems here
3
Scrum: tausta Jeff Sutherland Ken Schwaber Mike Beedle
Ensimmäinen scrum Easel Corp v 1993 IDX: yli 500 henkilöä Scrumissa Ken Schwaber ADM Esitteli Scrumin OOPSLA 96 -konferenssissa yhdessä Sutherlandin kanssa Kirjoittanut Scrumista kolme kirjaa Mike Beedle Scrum patterns PLOPD4-konferenssissa Ken Schwaber & Mike Cohn Perustivat Scrum Alliance -yhteisön v 2002, alkuun Agile Alliancen yhteydessä
4
Scrum: alle sata sanaa Scrum on ketterä prosessi, joka helpottaa suurimman arvon aikaansaamiseen keskittymistä lyhimmässä ajassa. Se tuottaa tarkasteltavaksi toimivan ohjelmiston nopeasti ja toistuvasti (2 vkoa – 1 kk). Liiketoiminta asettaa järjestyksen. Tiimi organisoituu selvittääkseen parhaan tavan tuottaa tärkeimmät piirteet. Kerran kahdesta viikosta kuukauteen kuka tahansa voi käyttää toimivaa ohjelmistoa ja todeta, onko se tuotantokelpoinen vai tuleeko sitä hioa vielä kierros.
5
Scrum-käyttäjiä: Microsoft Yahoo Google Electronic Arts
Lockheed Martin Philips Siemens Nokia IBM Capital One BBC Intuit Nielsen Media First American Real Estate BMC Software Ipswitch John Deere Lexis Nexis Sabre Salesforce.com Time Warner Turner Broadcasting Oce
6
Scrum-sovelluksia: Kaupalliset ohjelmistot Videopelien kehitys
Sisäinen kehitys Alihankinnat Kiinteähintaiset hankkeet Taloussovellukset ISO 9001 –sertifioidut sovellukset Sulautetut järjestelmät 24x7-järjestelmä % käytettävyyksin Joint Strike Fighter (DoD) Videopelien kehitys FDA:n hyväksymät sairaalajärjestelmät Satelliitinvalvontajärjestelmät Verkkosivustot Kämmenkonesovellukset Kännykät Verkonhallintasovellukset ISV ohjelmat Muutamat suurimmista käytössä olevista ohjelmista
7
Tunnuspiirteitä Itseorganisoituvat tiimit
Tuote muodostuu kahdesta neljään viikon mittaisissa ”sprinteissä” Vaatimukset kootaan tuotteen työjonoon (”product backlog”) Ei määrää toteutustapoja Käyttää generatiivisia sääntöjä luomaan ketterää ympäristöä projektien toteutukseen Kuuluu ”ketteriin prosesseihin”
8
Agile Manifesti - arvolausuma
Prosessit ja työkalut Yksilöt ja vuorovaikutus tärkeämpi kuin Kattavat dokumentit Toimiva ohjelmisto tärkeämpi kuin Sopimusneuvottelut Asiakasyhteistyö tärkeämpi kuin Suunnitelman noudattaminen Muutoksiin sopeutuminen tärkeämpi kuin Lähde:
9
Projektin kohinataso Anarkia Monimutkainen Vaatimukset Mutkikas Helppo
Sopimus alulla Anarkia Monimutkainen Vaatimukset Mutkikas Ralph Stacey: Strategic Management and Organizational Dynamics teoksessa Ken Schwaber & Mike Beedle: Agile Software Development with Scrum. Helppo Lähes sovittu Teknologia Lähes varma Erittäin epävarma
10
Scrum 24 tuntia Sprint 2-4 viikkoa Palautus Sprintin tavoite
Toimitettavissa oleva(?) tuoteparannus Sprintin työjono Return Peruutus Gift wrap Kupongit Cancel Paketointi Kupongit Tuotteen työjono
11
Kuva saatavilla: www.mountaingoatsoftware.com/scrum
Scrum tiivistetysti Kuva saatavilla:
12
Sprintit Scrum-projektit etenevät ”sprinteittäin”
Muistuttavat XP-iteraatioita Kesto tavallisesti 2–4 vkoa (max. 1kk) Vakiokesto antaa paremman rytmin Sprintin aikana tuote suunnitellaan, koodataan ja testataan
13
Peräkkäinen vai lomittuva kehitys
Vaatimukset Suunnittelu Toteutus Testaus Sen sijaan, että tehtäisiin yksi asia kokonaan... ...Scrum-tiimit tekevät vähän kaikkea koko ajan Takeuchi, Nonaka : “The New New Product Development Game” Harvard Business Review, tammi1986.
14
Ei muutoksia kesken sprintin
Muutos Sprintin kesto kannattaa suunnitella sen mukaan, miten pitkään muutokset voidaan sulkea sprintistä
15
Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprintin arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaaviot Artefaktit
16
Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprintin arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Artefaktit Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaavio
17
Tuotteen haltija Määrittelee tuotteen piirteet
Päättää julkistusajan ja -sisällön Vastaa tuotteen tuloskelpoisuudesta (ROI) Järjestää piirteet markkina-arvon mukaan Säätää ominaisuuksia ja järjestystä iteraatioittain tarpeen mukaan Hyväksyy tai hylkää saavutetut tulokset
18
ScrumMaster Edustaa projektin johtoa
Vastaa Scrumin arvojen ja käytäntöjen pitämisestä Poistaa haittoja Varmistaa tiimin toimivuudesta ja tuottavuudesta Edesauttaa kaikissa rooleissa ja tehtävissä toimivien yhteistyötä Suojaa tiimiä ulkoisilta häiriöiltä
19
Tiimi Yleensä 5-9 jäsentä Monitaitoinen: Organisoi itse itsensä
Ohjelmoijia, testaajia, käytettävyysihmisiä &c Jäsenten tulisi olla kokoaikaisia Poikkeuksia voi olla (esim. dba) Organisoi itse itsensä Mieluimmin ilman nimikkeitä (ei aina onnistu) Vakio sprintin ajan
20
Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprintin arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaavio Artefaktit
21
Liike-toiminta-ympäristö
Sprintin suunnittelu Tiimin työvoima Sprintin tärkeysjärjestys Analysoidaan ja arvioidaan tuotteen työjono Sovitaan sprintin tavoite Sprintin tavoite Tuotteen työjono Liike-toiminta-ympäristö Sprintin suunnittelu Päätetään, miten tavoite saavutetaan (suunnittelu) Muodostetaan sprintin työjono (tehtävät) tuotteen työjonosta (käyttäjätarinat/piirteet) Arvioidaan sprintin työjono tunteina Nykyinen tuote Sprintin työjono Tekniikka
22
Sprintin suunnittelu Tiimi valitsee tuotteen työjonosta työt, joiden toteuttamiseen se voi sitoutua Sprintin työjono muodostetaan Tehtävät tunnistetaan ja arvioidaan (1-16 tuntia) Yhdessä, ScrumMaster ei tee yksin Karkea suunnitelma hahmotellaan Lomasuunnittelijana haluan nähdä hotellien valokuvat. Koodaa välikerros (8 tuntia) Koodaa käyttöliittymä (4) Kirjoita testitapaukset (4) Koodaa foo-luokka (6) Päivitä kuormitustestit (4)
23
Päivittäinen scrum Miten Ei ongelmien ratkaisua
15 minuuttia Seisten Ei ongelmien ratkaisua Kaikki kutsutaan Vain tiimiläiset, ScrumMaster ja tuotteen haltija saavat puhua Poistaa muiden turhien kokousten tarpeen
24
Vastaus kolmeen kysymykseen
Mitä teit eilen? 1 Mitä teet tänään? 2 Onko tekemiselle esteitä? 3 Näillä ei raportoida tilaa ScrumMasterille Sitoumuksia tasavertaisessa kumppanuudessa
25
Sprintin lopetus Tiimi esittelee, mitä on saanut sprintissä aikaan
Yleensä demo uusista ominaisuuksista tai arkkitehtuurista Epämuodollinen Sääntö kahden tunnin valmistelusta Ei kalvoja Koko tiimi osallistuu Kaikki kutsutaan
26
Sprintin arviointi Mietitään säännöllisesti, mikä toimii, mikä ei
Yleensä 15–30 minuuttia Joka sprintin jälkeen Koko tiimi osallistuu ScrumMaster Tuotteen haltija Tiimi Kenties asiakkaat, mahdollisesti muitakin
27
Tämä on vain yksi sprintin arviointitapa.
Ala / Älä / Tee Koko tiimi keskustelee yhdessä, mitä pitäisi: Alkaa tehdä Olla tekemättä Tämä on vain yksi sprintin arviointitapa. Tehdä edelleen
28
Scrum-kehys Roolit Kokoukset Artefaktit Tuotteen haltija ScrumMaster
Tiimi Roolit Sprintin suunnittelu Sprintin lopetus Sprint arviointi Päivittäinen scrum Kokoukset Tuotteen työjono Sprintin työjono Etenemiskaaviot Artefaktit
29
Tuotteen työjono tässä
Vaatimukset Kaikki projektiin haluttu mukana Kukin työ kuvataan mieluiten niin, että sillä on arvo tuotteen käyttäjälle tai asiakkaalle Tuotteen haltija priorisoi Järjestys tarkistetaan joka sprintin alussa Tuotteen työjono tässä
30
Malli tuotteen työjonosta
Arvio Asiakkaan on voitava varata huone 3 Vieraana haluan perua varauksen. 5 Vieraana haluan muuttaa varauksen päiviä. Hotellin työntekijänä haluan ajaa RevPAR-raportin (revenue-per-available-room, tuotto huonetta kohti) 8 Paranna poikkeuskäsittelyä ... 30 50
31
Sprintin tavoite Lyhyt kuvaus siitä, mihin sprintissä keskitytään
Life Sciences Tuetaan väestögeneettisen tutkimuksen tarvitsemia piirteitä. Tietokantasovellus Sovelluksen tulisi toimia Oraclen lisäksi myös SQL Serverin kanssa. Talouspalvelut Tuetaan kilpailijaa enemmän teknisiä indikaattoreita reaaliaikaisen tiedon pohjalta.
32
Sprintin työjonon hallinta
Tiimiläiset valitsevat itselleen tehtävät Töitä ei koskaan määrätä jollekulle Jäljelläoleva työn arvio päivitetään joka päivä Kuka tahansa tiimiläinen muuttaa sprintin työjonoa, lisätä tai poistaa tehtäviä Sprintin työkokonaisuus muodostuu valinnoista Jos jokin työ on epäselvä, määritellään laajempi osio sprintin työjonoon ja puretaan se myöhemmin Jäljelläolevaa työtä päivitetään, kun tiedetään enemmän
33
Malli sprintin työjonosta
Tehtävät Ma Ti Ke To Pe Koodaa käyttöliittymä Lisää virhelokit 8 10 16 8 16 12 4 12 16 8 4 11 8 8 Koodaa välikerros Testaa välikerros Kirjoita online-ohjeet Kirjoita foo-luokka
34
Sprintin etenemiskaavio
35
Tehtävät Ma Ti Ke To Pe Koodaa käyttöliittymä 8 4 12 16 8 10 16 7 11 8
Koodaa välikerros 16 Testaa välikerros 8 Kirjoita online-ohjeet 12 50 40 30 Tunnit 20 10 Ma Ti Ke To Pe
36
Skaalautuvuus Yksittäisessä tiimissä yleensä 7 ± 2 jäsentä Tekijöitä
Skaalautuvuus tiimien tiimeillä Tekijöitä Sovelluksen tyyppi Tiimin koko Tiimin maantiede Projektin kesto Scrumia on käytetty useissa yli 500 hengen projekteissa
37
Skaalaus scrumien scrumilla
38
Scrumien scrumien scrum
39
Entä sitten www.mountaingoatsoftware.com/scrum www.scrumalliance.org
40
Luettavaa Scrumista Mike Cohn: Agile Estimating and Planning
Mike Cohn: User Stories Applied for Agile Software Development Esther Derby, Diana Larsen: Agile Retrospectives Jim Highsmith: Agile Software Development Ecosystems Craig Larman: Agile and Iterative Development: A Manager’s Guide Ken Schwaber: Agile Project Management with Scrum Ken Schwaber, Mike Beedle: Agile Software Development with Scrum Ken Schwaber: Scrum and The Enterprise Artikkeleita viikoittain:
41
Copyright Dokumenttia voi Seuraavin ehdoin
jakaa: kopioida ja välittää eteen päin muokata ja käyttää muiden dokumenttien osana Seuraavin ehdoin Lähdemaininta: tekijän nimi tulee mainita, kuten tekijä tai oikeuksien haltija on määritellyt (ei kuitenkaan niin, että voitaisiin ajatella heidän suosittelevan käyttäjää tai dokumentin käyttöä). Mikään tässä lisenssissä ei poista tai rajoita tekijän moraalisia oikeuksia. Lisätietoja:
42
Käännös: Jyrki Wahlstedt
Yhteystietoja Tekijä: Mike Cohn (720) Tämän (tai muun kalvon) voi poistaa, mutta lähde (tekijä & kääntäjä) on mainittava jossakin kohtaa esitystä. Esitykseen voidaan sisällyttää kalvo, jossa todetaan osan (tai kaiken) olevan tästä lähteestä. Kiitos. Käännös: Jyrki Wahlstedt
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.