Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntamarkkinat 2010 Kävijät 27.10.2010 Paula LehtoLeena Euranto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntamarkkinat 2010 Kävijät 27.10.2010 Paula LehtoLeena Euranto."— Esityksen transkriptio:

1 Kuntamarkkinat 2010 Kävijät 27.10.2010 Paula LehtoLeena Euranto

2 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.20092T4159, PL/LE SISÄLLYS 1. Johdanto 1.1. Tutkimuksen taustaa ja tavoitteet 1.2. Tutkimuksen kohderyhmä ja otoksen muodostaminen 1.3. Raportointi ja analyysit 1.4. Laadunvarmistus 2. Yhteenveto tutkimuksen tuloksista 3. Tutkimuksen tulokset 3.1. Yleisarvosana Kuntamarkkinat -tapahtumalle 3.2. Tietolähteet 3.3. Ständeillä käydyt keskustelut sekä kiinnostavat tuotteet ja palvelut 3.4. Kuntalehden lukeminen, www-sivusto ja näytteilleasettajien osastot 4. Johtopäätökset LIITTEET: atk-taulukot ja tutkimuslomake (vain pdf -versiona) avoimet kommentit Excel-tiedostona

3 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.20093T4159, PL/LE 1. Johdanto 1.1.Tutkimuksen taustaa ja tavoitteet • Kuntamarkkinat -tapahtuman yhteydessä tutkitaan vuosittain Kuntamarkkinoiden kävijöiden ja näytteilleasettajien kokemuksia tapahtumasta. Tutkimukset toteutetaan erillisinä tutkimuksina yhteistyössä Taloustutkimuksen kanssa. Tässä raportissa esitetään kävijätutkimuksen tulokset. • Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tapahtuman kävijöiden kokemuksista ja toiveista Kuntamarkkinoiden edelleen kehittämiseksi. • Tutkimus toteutettiin nyt kuudetta kertaa internetkyselynä, 27.9. – 11.10.2010 välisenä aikana. • Raportti sisältää soveltuvin osin graafisen vertailun vuosien 2006 - 2009 tuloksiin.

4 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.20094T4159, PL/LE 1. Johdanto 1.2. Tutkimuksen kohderyhmä ja otoksen muodostaminen • Tutkimuskutsu lähetettiin 3386:lle tapahtumaan saapuneelle kävijälle. • Määräaikaan mennessä kyselyyn vastasi 1045 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi muodostui 31. • Kuntaliitto vastasi näytteen muodostamisesta ja toimittamisesta Taloustutkimukseen.

5 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.20095T4159, PL/LE 1. Johdanto 1.3. Raportointi ja analyysit • Tutkimuksen päätulokset on esitetty tässä raportissa graafisesti sekä tekstiyhteenvetona. Tulokset on lisäksi ristiintaulukoitu. Ristiintaulukointien avulla voidaan tarkastella tuloksia kysymyskohtaisesti eri taustaryhmissä. • Tulosten ristiintaulukoinnissa on käytetty T-testiä, joka testaa kunkin taulukoidun taustamuuttujan kohdalla poikkeaako tulos muista ryhmistä tilastollisesti merkittävästi. Tähti (*) luvun vieressä osoittaa, että ero on merkitsevä. • Avoimet vastaukset sekä kielteisten arvosanojen perustelut on esitetty kokonaisuudessaan raportin liitteenä toimitetussa Excel-tiedostossa. Vastaajien taustatiedot on esitetty graafisesti seuraavilla sivuilla.

6 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 1. Johdanto 1.4 Laadunvarmistus • Taloustutkimus käsittelee aina kaikkia tutkimuksiin liittyviä, sekä asiakkailta saatuja että tutkimuksen yhteydessä syntyneitä, tietoja ehdottoman luottamuksellisina. • SGS Fimko on myöntänyt Taloustutkimukselle sekä ISO 9001:2008 että ISO 20252 -laatusertifikaatit ja tämän projektin kaikki vaiheet toteutetaan näiden standardien sekä Suomen lakien mukaisesti. • Lisäksi Taloustutkimus on sitoutunut noudattamaan ESOMARin ja Kansainvälisen Kauppakamarin yhdessä julkaisemia tutkimusalan kansainvälisiä perussääntöjä. 27.10.20096T4159, PL/LE

7

8

9

10 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200910T4159, PL/LE 2. Yhteenveto tutkimuksen tuloksista 1/2 • Kuntamarkkinoiden kävijät ovat yleisarvosanalla mitattuna aikaisempien vuosien tapaan melko tyytyväisiä. Kuntamarkkinat saa kävijöiltä tänä vuonna yleisarvosanaksi keskimäärin 7,96. • Selvästi tärkein tietolähde Kuntamarkkinoita koskien on edelleenkin internet. Kävijät saavat tietoa tapahtumasta usein myös työpaikalta ja aiemmilta Kuntamarkkinoilta. Kuntalehden merkitys tiedotuskanavana on sen sijaan vähentynyt koko viisivuotisen tarkastelujakson ajan. • Lähes puolet vastaajista (45 %) pysähtyi yhdeksällä tai useammalla ständillä keskustellakseen tai tarkastellakseen esillä olleita tuotteita/palveluja tarkemmin. Vajaa kolmannes vieraili 5 – 8 ständillä ja joka viides kävijä pysähtyi 1 – 4 näytteilleasettajan luona. Keskimäärin kävijät vierailivat 9,65 ständillä, eli suunnilleen yhtä monella kuin vuotta aikaisemminkin. • Noin kaksi kolmasosaa vastaajista (64 %) kertoi löytäneensä Kuntamarkkinoilta uusia, kiinnostavia tuotteita tai palveluita. Lähes yhdeksän kymmenestä (87 %) piti vähintään melko hyödyllisenä sitä, että tapahtumassa voi tavata palveluntarjoajia.

11 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200911T4159, PL/LE 2. Yhteenveto tutkimuksen tuloksista 2/2 • Kävijätutkimukseen vastanneista seitsemän kymmenestä oli lukenut Kuntalehteä viimeisen puolen vuoden aikana. Kuntalehden sivustoilla oli vierailtu hieman harvemmin - vähän vajaa puolet vastaajista oli käynyt www.kuntalehti.fi -sivustolla. • Vajaa puolet (45 %) kertoi jonkun näytteilleasettajan osaston jääneen erityisesti mieleen. Kysyttäessä mieleen jäänyttä näytteilleasettajaa vastaajien maininnat jakautuvat suurelle joukolle yrityksiä. Kaikkein useimmin nimetään Intrum Justitia kullanhuuhdontateemoineen.

12 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200912T4159, PL/LE 3. Tutkimuksen tulokset 3.1. Yleisarvosana Kuntamarkkinat -tapahtumalle • Kuntamarkkinat saa kävijöiltä kokonaisarvosanan 7,96, mikä on suunnilleen samalla tasolla kuin syksyllä 2009 (ka. 8,01). • Arvosanajakaumassa ei ole tapahtunut suuria muutoksia viime vuoteen verrattuna. Ylimmän arvosanan (10 tai 9) antaneiden osuus on 2 %-yksikköä pienempi kuin vuotta aikaisemmin. • Tyytyväisimpiä ovat ne vastaajat, jotka ovat löytäneet Kuntamarkkinoilta kiinnostavia tuotteita tai palveluita. Hallinnonaloista parhaimmat arvosanat antavat sosiaali- ja terveyspuolta edustavat vastaajat, ja hieman muita kriittisempiä ovat yhteisöjen tai järjestöjen edustajat. • Seuraavalla sivulla esitetään arvosanojen jakaumat vuosina 2006 – 2010.

13

14 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200914T4159, PL/LE 3. Tutkimuksen tulokset 3.2. Tietolähteet • Selvästi tärkein tietolähde Kuntamarkkinoita koskien on edelleenkin internet, jonka mainitsee 45 % vastaajista. Kävijät saavat tietoa tapahtumasta usein myös työpaikalta ja aiemmilta Kuntamarkkinoilta. Kuntalehden merkitys tiedotuskanavana on sen sijaan vähentynyt koko viisivuotisen tarkastelujakson ajan ja sen mainitsee nyt reilu neljännes vastaajista (28 %). • Taustaryhmittäin tarkasteltuna keskimääräistä tärkeämpiä tiedonhakukanavia ovat • Ylimmässä ja keskijohdossa sekä asiantuntijoilla internet • Toimihenkilöillä työpaikka • Luottamushenkilöillä Kuntalehti • Tietolähteiden prosentuaaliset osuudet ja muutokset neljään edelliseen vuoteen verrattuna näkyvät seuraavan sivun grafiikasta.

15

16 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200916T4159, PL/LE 3. Tutkimuksen tulokset 3.3. Ständeillä käydyt keskustelut sekä kiinnostavat tuotteet ja palvelut • Lähes puolet eli 45 % kävijöistä pysähtyi keskustelemaan yhdeksän tai useamman eri näytteilleasettajien kanssa tai tarkastelemaan tuotteita/palveluja tarkemmin. Vajaa kolmannes (29 %) vieraili 5 – 8 ständillä ja joka viides (22 %) kävijä pysähtyi 1 – 4 näytteilleasettajan luona. Keskimäärin kävijät vierailivat 9,65 ständillä, eli suunnilleen yhtä monella kuin vuotta aikaisemminkin. • Viime vuoden tapaan yhteisöjen/järjestöjen edustajat pysähtyivät ständeille useimmin ja valtiohallinnon edustajat kävivät harvemmilla ständeillä. • Seuraavan sivun graafissa on esitetty, monellako ständillä kävijät pysähtyivät tänä ja viime vuonna.

17

18 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200918T4159, PL/LE 3. Tutkimuksen tulokset 3.3. Kiinnostavat tuotteet ja palvelut sekä palveluntarjoajien tapaaminen • Lähes kaksi kolmesta vastaajasta (64 %) löysi Kuntamarkkinoilta kiinnostavia tuotteita ja palveluita. • Taustaryhmittäin tarkasteltuna muita useammin kiinnostavia tuotteita ja palveluita löysivät: • Kaksi päivää Kuntamarkkinoilla olleet, 70 % • Keskijohto, 75 % • Sosiaali- ja terveysalaa edustavat vastaajat, 75 % • Yhdeksällä tai useammalla ständillä vierailleet, 57 % • Melkein yhdeksän kymmenestä vastaajasta (87 %) koki vähintään melko hyödyllisenä sen, että tapahtumassa on tavattavissa palveluntarjoajia.

19

20 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200920T4159, PL/LE 3. Tutkimuksen tulokset 3.4. Kuntalehden lukeminen, www-sivusto ja näytteilleasettajien osastot • Seitsemän kymmenestä (71 %) oli lukenut Kuntalehteä viimeisen puolen vuoden aikana. Lehti kiinnosti eniten miehiä, kaksi päivää Kuntamarkkinoilla viihtyneitä, ylintä johtoa ja luottamushenkilöitä sekä yhteisöjen ja järjestöjen tai yksityisten yritysten edustajia. • Kuntalehden sivustoilla oli vieraillut vähän vajaa puolet (48 %) vastaajista. • Vajaa puolet (45 %) kertoi jonkun näytteilleasettajan osaston jääneen erityisesti mieleen. • Vastaajien maininnat jakautuvat suurelle joukolle yrityksiä. • Kaikkein useimmin mieleen on jäänyt Intrum Justitia kullanhuuhdontateemoineen. • Myös Kuntaliiton, OP-Pohjola-konsernin ja Vapon nimeää moni vastaaja.

21

22 Kuntamarkkinat 2010 / Kävijätutkimus 27.10.200922T4159, PL/LE 3. Tutkimuksen tulokset 3.5. Kuntamarkkinoiden kehittäminen • Vastaajilta kysyttiin avointa palautetta siitä, miten Kuntamarkkinoita pitäisi kehittää. Esille nousseita teemoja: • Tiloja moititaan ahtaiksi, kuumiksi ja sokkeloisiksi. Moni oli pettynyt myös, kun ei mahtunut mielenkiintoiselle luennolle/tietoiskuun. Toivottiin mm. ennakkoilmoittautumisia suosittuihin esityksiin ja koko tapahtuman siirtämistä väljempään paikkaan. • Paremmat opastukset ja viitoitukset paikan päällä • Pysäköintijärjestelyt ja liikenneyhteydet puutteelliset • Ohjelma alkaa ensimmäisenä aamuna liian aikaisin kauempaa paikalle tulevien kannalta. • Kuntamarkkinoilla voisi olla vuosittain tai eri päivinä vaihtuvat teemat. Myös näyteilleasettajien selkeämpää ryhmittelyä teemojen mukaan toivottiin. • Avoimet kommentit ovat kaikki luettavissa pdf-raportin liitteestä.


Lataa ppt "Kuntamarkkinat 2010 Kävijät 27.10.2010 Paula LehtoLeena Euranto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google