Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päihdeongelmaisen opiskelijan soveltuvuuden arviointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päihdeongelmaisen opiskelijan soveltuvuuden arviointi"— Esityksen transkriptio:

1 Päihdeongelmaisen opiskelijan soveltuvuuden arviointi
Opiskeluterveydenhuollon verkoston kokous Ritva Partinen, Sosiaali- ja terveysministeriö, ylitarkastaja Marita Riikonen, Työterveyslaitos

2 Taustaa Sora (opiskeluun soveltumattomuuteen ratkaisuja) - säännökset ja määräykset tulivat voimaan vuoden 2012 alusta Uusia tehtäviä / velvoitteita opiskeluterveydenhuoltoon opiskelijaksi ottaminen opiskeluoikeuden peruttaminen opiskeluoikeuden palauttaminen huumausainetestaus tiedonsaantioikeus - yhdenvertainen kohtelu mm. keiltä opiskelijoilta pyydetään terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyviä selvityksiä Ritva Partinen

3 Sora - lainsäädännön toimeenpanoon tuki
Ohjeistus Inno-kylä - Sora - lainsäädäntöön liittyen kysymyksiä ja vastauksia Koulutus

4 Ohjeistus SORA - lainsäädännön toimeenpano terveydenhuollossa - Ratkaisuja opiskeluun soveltumattomuuteen, STM julkaisuja 2015:2 Verkställandet av SORA-lagstiftningen inom hälsovården, STM 2015:4 Koulutuksen järjestäjille keinoja puuttua opiskeluun soveltumattomuuteen - OPH Oppaat ja käsikirjat 2013:1 Opetushallitus ja Työterveyslaitos määritelleet SORA-tutkintojen tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset Huumausainetestaus työelämässä, STM Julkaisuja 2006:2 Ritva Partinen

5 Koulutus Koulutustarpeet: Ohjeistus Verkostot
Yleinen sora-säännösten ja toimintakäytäntöjen koulutus Huumausainetestaus Terveydentilan ja toimintakyvyn arviointi Ohjeistus Päihdeongelmaisen opiskelijan soveltuvuuden arviointi Verkostot tiedon välittäjänä ja sparraajana

6 Kysely maaliskuu 2017 Millaisia ongelmia on tullut esille SORA-lainsäädännön tulkinnassa? Miten olette arvioineet päihdeongelmaisen opiskelijan terveyttä ja toimintakykyä? Miten olette ratkaisseet tilanteet?

7 Millaisia ongelmia on tullut esille sora-lainsäädännön tulkinnassa ?

8 Yleistä ”ongelmia on monenlaista”
Oppilaitoksissa: Oppilaitokset välttävät opinto-oikeuden peruuttamisprosessia ? Oppilaitokset eivät tunne säädöksiä ja sopimuksia. Eri toimijat tulkitsevat SORA-lain eri tavoin Vaikka huumetestiasia koskee kaikkia aloja -> sora-aloihin liittyväksi Opiskeluun vaikuttavat: Oppilaitoksessa epäselvyyttä mitä opinnoissa tapahtuu, kun sora-prosessi on kesken. Voiko silloin opiskella aktiivisesti ? Voiko akuuttikäyttäjä/päihderiippuvainen osallistua teoriaopetukseen, käytännön opetukseen ja käytännön harjoitteluun? Opiskeluterveydenhuollossa: Ohjeet liian epätarkkoja: huumeidenkäyttöepäily ja myönnetty tilanteet ja huumausainetestimenettely ? Hoitoon motivointi ja hoitoon sitoutuminen on haastavaa .

9 Vastuut? Oppilaitosten tulkinta vastuunjaosta epäselvää.
Ohjataan opiskeluterveydenhuoltoon vaikka päihdekäyttö on jo oppilaitoksen tiedossa, on käsitys että pitää pyytää lausunto päihderiippuvuuden osoittamiseksi vaikka pitäisi tehdä virallinen pyyntö johonkin oppilaitoksen osoittamalle (yksityiselle ) lääkäriasemalle laboratoriotestiä ja lausuntoa varten ja sopia moniammatillisesta asiantuntijaryhmän järjestämisestä Ammattikoululain turvallisuuspykälä sekoittaa Kun opiskeluterveydenhuolto ilmoittaa oppilaitoksen opetuksesta ja turvallisuudesta vastaavalle pyydetään alalle soveltuvuudesta todistusta opiskeluterveydenhuollosta

10 Salassapito- ja tiedonantovelvollisuus
Opiskelijan luottamus Kaikkien opiskelijoiden ja asiakkaiden turvallisuus

11 Huumetestaus? Oppilaitosten päihdesuunnitelmat sekä hoitopolut päivittämättä. Lausunnon toimittaminen: Opiskelijat jättävät toimittamatta positiivisesta testituloksesta tehdyn todistuksen. Onko muita mahdollisuuksia saada todistus oppilaitokselle? Huumetestauksen tulkinnan haasteita.

12 Epäselvyyttä mitä tapahtuu jos seulavastaus on
negatiivinen (tyydytäänkö yhteen näytteeseen jos kuitenkin oli vahvat perusteet epäillä käyttöä) positiivinen (koska seuraava testi, kuka määrää, milloin ja miten voi palata työsaliopetukseen sekä mitä jos opiskelija ei sitoudu tai mene lainkaan hoitoon) Kun laboratorio ei tuota akkreditoitua laboratoriopalvelua ja vastaus olisi positiivinen; opiskelija olisi vahvoilla oikeusturva-asiassa ? Epäselvyyttä siitä, haetaanko testauksella vastausta akuuttiin päihdetilaan vaiko pitkäaikaiseen käyttöön

13 Miten olette arvioineet päihdeongelmaisen opiskelijan terveyttä ja toimintakykyä?

14 Menetelmät yleisesti Todentaminen: oppilaitoksen kokemukset ja opiskelijan haastattelu, erilaiset seulat, huumetesti, käytössä ei ole varsinaista toimintakykymittaria Vastuut ja roolit selkeäksi Verkostopalaveri: opiskelija, päihdepalvelu, opiskeluterveydenhuolto ja oppilaitoksen toimijat Seuranta; päihdetilanne ja hoitoon sitoutumisen arviointi päihdepalvelut (tai opiskeluterveysasema) Tiedonanto: päihdepalvelut (tai opiskeluterveysasema) ilmoittaa oppilaitokselle mikäli opiskelija ei sitoudu hoitoon tai huumetesti on positiivinen. Ulkopaikkakuntalaisten päihdehoito toteutetaan opiskeluterveysasemalla

15 Tämä hetken tilanteen arviointi
Arviointi: Opiskelijan terveydentilan ja elämänhallinnan kokonaisvaltainen kartoitus -> arvioidaan opiskelukykyä ja - kuntoisuutta. Päihteiden käyttö, määrä, säännöllisyys. Päihteen laatu. Nuoren oma arvio päihteiden käytön vaikutuksista omaan hyvinvointiin. Motivaatio muutokseen. Suoriutuminen arjessa ja arkisissa toiminnoissa; opinnot, työ, hygienia, uni, vuorovaikutustaidot keskustelussa, käytös, loogisuus,  orientoituminen, sovitun muistaminen ja sitoutuminen sovittuun. Mieliala, ahdistuneisuus, sosiaaliset suhteet, tukiverkosto Opettajilla/koulun henkilökunnalla opiskelijasta huolta? -poissaolot, suhtautuminen, käytös

16 Miten olette ratkaisseet tilanteet?

17 Yleistä Päihteiden käytöstä ja järjestyssäännöistä tiedotetaan opiskelijoille heti opintojen alussa opiskelijan oppaassa ja opiskeluhuollon alkuinfoissa Huumausainetestaukseen liittyvät säännökset koskevat kaikkien koulutusalojen opiskelijoita.

18 Ratkaisuja sovitaan moniammatillisesta asiantuntijaryhmän järjestämisestä sovitaan jatkoista, seurannasta  ja kuntouttavista toimista, ennekuin alalle soveltuvuutta lähdetään SORA-lain mukaisesti arvioimaan oppilaitosten kanssa päihdehoitosuunnitelmien päivitykset yhteiset päihdeprosessikoulutukset oman henkilöstön koulutus Innokylän SORA -lainsäädäntöön liittyviä ”kysymyksiä ja vastauksia” -sivusto

19 Ratkaisuja Soveltumaton "määräaikainen"? Ohjataan kuntoutukseen
Yhteistyö Nuorisoaseman ja A-klinikan sekä korvaushoitopkl:n kanssa tavoite päihteettömyyteen ja opintojen jatkamiseen

20 Vastuut huumetestauksissa tiedossa
Oppilaitos vastaa huumausainetestiä koskevasta todistuksesta aiheutuvista kustannuksista. Palvelu ostetaan yksityiseltä; pitäisi tehdä virallinen pyyntö oppilaitoksen osoittamalle (yksityiselle ) lääkäriasemalle laboratoriotestiä ja lausuntoa varten Apulaisrehtori tekee seulamääräyksen. Apulaisrehtori tai koulutuspäällikkö voi tehdä päätöksen tuloksen saatuaan, miten edetä opetusjärjestelyistä mm. opiskelijan tavoittaminen, osallistuminen teoriaopetukseen, työsaliopetukseen tai työssäoppimisjaksolle. Apulaisrehtori vastaa mahdollisista kurinpitotoimista

21 Sora-lainsäädännön toimivuudesta selvitys
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunnan esitys OKM:lle selvityksen käynnistämisestä ns. SORA-lainsäädännön toimivuudesta ja käytännön soveltamisesta sekä mahdollisista muutostarpeista. Valvira - valvontatapausten määrä lisääntynyt Sora - oppilaitosten näkemys, että lainsäädännön keinot vähäisiä näytön saaminen tiedonkulun ongelmat soveltamisohjeet; kriteerit

22 Kiitos! Ritva Partinen


Lataa ppt "Päihdeongelmaisen opiskelijan soveltuvuuden arviointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google