Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oma Punainen Risti – ota Oma omaksi!

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oma Punainen Risti – ota Oma omaksi!"— Esityksen transkriptio:

1 Oma Punainen Risti – ota Oma omaksi!
Esityksen tavoitteena: Luoda positiivinen mielikuva järjestelmän käyttöönotosta ja digikummien ja digimestarien tehtävistä Kertoa, miten Oman käyttöönotto etenee osastoissa Kertoa, mitä digikummin ja digimestarin tehtäviin kuuluu Antaa kuva siitä, missä nyt mennään ja miten järjestelmän ja jalkautuksen kanssa edetään

2 Mikä on Oma Punainen Risti?
Vapaaehtoisten uusi tietojärjestelmä Oma antaa työvälineitä vapaaehtoistehtävien hoitamiseen ja osaston hallintaan Mahdollistaa entistä paremman väylän löytää ja tulla mukaan Punaisen Ristin toimintaan, koulutuksiin ja tapahtumiin Luo mahdollisuuksia uudentyyppiselle vapaaehtoistoiminnalle, esim. verkkovapaaehtoisuudelle - Oma on SPR:n harppaus digiaikaan. Se antaa työkaluja toiminnan hallinnointiin sekä luo mahdollisuuksia uudenlaiselle verkkovapaaehtoisuudelle. - Oma on myös Punaisen Ristin vapaaehtoisten oma yhteisö.

3 Oma osastojen käyttöön
Oma ja sähköinen ystävävälitysjärjestelmä otetaan käyttöön syksyllä 2018, jokainen osasto voi jo aloittaa käyttöönoton Käyttöönoton askelmerkit ovat: 1. Osastossa sovitaan Oman käyttöönotosta 2. Koulutetaan digimestari (pääkäyttäjä) ja digikummit, sovitaan aloitustyöpaja 3. Pidetään aloitustyöpaja joko itsenäisesti digimestarin/digikummin johdolla tai piirityöntekijän tuella -> sovitaan keskeisistä käyttäjärooleista ja luodaan ensimmäiset toimintaryhmät ja tapahtumat. Tehdään käyttöönottosuunnitelma. 4. Aloitetaan Oman käyttö, viestitään siitä osastolle ja houkutellaan kaikki mukaan. Kun osasto päättää ottaa Oman käyttöönsä, he ilmoittavat siitä piiriinsä osastokummille tai jollekin muulle työntekijälle, joka antaa lisäohjeistusta. On tärkeää, että jokainen osasto valitsee pääkäyttäjän, eli digimestarin. Digimestari voi helpottaa myös luottamustehtävissä olevien vapaaehtoisten työtä Omassa. On suositeltavaa, että aloituspaja pidetään digimestarin johdolla. Jos osasto kokee tarvetta vielä piirityöntekijän tukeen, on työntekijä mahdollista pyytää mukaan aloitustyöpajaan.

4 Käyttöönottosuunnitelman laatiminen
Jokainen osasto tekee suunnitelman siitä, miten käyttöönotossa edetään. Suunnitelma sisältää: Digimestarin rooliin valittava henkilö Vastuuroolit -> kenellä on mikäkin rooli Oman käyttöönotossa ja käytössä Toimintaryhmärakenne Miten Omasta viestitään osastossa Profiilien luonti ja Oman käyttö - tarvittava tuki ja ohjaus/koulutukset Uusien vapaaehtoisten vastaanotto Sähköinen ystävävälitys osana Omaa Osasto tekee käyttöönottosuunnitelman Omasta viimeistään aloitustyöpajan yhteydessä -> keskeiset kysymykset ovat: kenellä kaikilla on merkittävä rooli asiassa, kuka on digimestari, mikä on toimintaryhmärakenne, miten Oman käyttöönotosta viestitään osastossa ja miten vapaaehtoiset saadaan tekemään profiili, tarvitaanko jotain koulutuksia, milloin sähköinen välitys otetaan käyttöön ja miten se tapahtuu. Osaston Oma-koulutuksia suunnitellessa kannattaa muistaa koulutetut digikummit Sähköisen välitysjärjestelmän käyttöönotossa auttaa ja tukee oman piirin sosiaalipalvelusuunnittelija. Teknisissä ystävävälityksen asioissa apuna myös valtakunnallinen puhelinpäivystys. Lisätiedot Rednetistä Oman sivuilta. Uusien vapaehtoisten vastaanotto on Omassa teknisesti helppoa (merkitse kontaktoiduksi täpsi), on kuitenkin mietittävä, mikä kenenkin rooli on ja millä kriteereillä täpsi merkitään.

5 Sähköisen välitysjärjestelmän käyttöönotto osastoissa
Välitys sopii osaston kanssa sähköisen välitysjärjestelmän käyttöönotosta Yhteys piirin sosiaalipalvelusuunnittelijaan, jolta saa lisäohjeita Erityisesti mietittävä: miten asiakastiedot siirretään uuteen järjestelmään? Miten ystävät saadaan tekemään profiili? Kuka laittaa koulutusmerkinnät? Roolit ystävävälityksessä vastuuvälittäjä/välittäjä. Järjestelmän myötä myös välitysten yhdistäminen on mahdollista Sähköisen välitysjärjestelmän käyttöönottoa suositellaan pian Oman käyttöönoton jälkeen! Uusi välitysjärjestelmä on tietoturvallinen ja helpottaa välittäjien työtä. Välitysjärjestelmän käyttöönotossa pätevät osin samat stepit kuin Omankin käyttöönotossa. Huomioitava Oman ja Sähköisen välitysjärjestelmän kytkös! (Vapaaehtoinen kirjautuu järjestelmään – ystäväkurssin käyneenä hänet merkitään koulutetuksi – saa oikeuden täyttää sähköisen ystävävapaaehtoisen kortin). On koko osaston asia kannustaa ystäviä kirjautumaan Omaan, että heidät saadaan uuteen välitysjärjestelmään.

6 Digikummit ja digimestarit Oman käyttöönoton tukena
Oman pääkäyttäjä osastossa Valitaan hallituksen päätöksellä Käytössä yhtä laaja käyttäjätaso kuin nimenkirjoitusoikeuden omaavillakin henkilöillä Vahva rooli Oman käyttöönotossa Digikummi Kouluttavat muita Oman käyttöön Auttavat ja tukevat käyttäjiä eri kanavissa Piirin ”Oma-lähettiläitä” - Jokaiseen osastoon valitaan digimestari, jonka on suositeltavaa käydä digikummi- ja digimestarikoulutus (toinen vaihtoehto on, että joku digikummi tai digimestari perehdyttää tehtävään. Digimestarin valinta kirjataan hallituksen pöytäkirjaan. Digimestari voi olla kuka tahansa luotettava henkilö, jos digimestari on joku muu, kuin joku nykyisistä luottamushenkilöistä, on etuna, että saadaan lisäresurssia ja tukea Oman käyttöön. Digikummeilla on tärkeä tehtävä kouluttaa osastossa väkeä Oman käyttöön. Digikummit ovat pyynnöstä myös piirin/muiden osastojen käytettävissä kouluttajina.

7 Miten tästä eteenpäin?

8 Käyttöönotto ja kehitys jatkuu
Oman käyttöönotto jatkuu koko syksyn 2018 ja ensi vuoden. Mitä enemmän Omassa on käyttäjiä, sitä paremmin sen hyödyt tulevat esille. Erityisesti isojen osastojen toivotaan aktivoituvan nopeasti Oman käytössä, että vapaaehtoiset löytäisivät Oman. Myös Oman kehitys jatkuu käyttäjäpalautteen pohjalta. Omaa rakennetaan ja kehitetään ainakin seuraavat pari vuotta. Oma on jo auki kaikille käyttäjille. Mitä nopeammin osastoilla on valmius vastaanottaa vapaaehtoisia Oman kautta, sitä paremmin kaikki löytävät oman paikkansa toimia. Käyttäjäpalautetta käydään koko ajan läpi ja mitä enemmän samasta asiasta tulee huomioita, sitä korkeammalle se muutosten prioriteettilistalle menee.

9 Omaa rakennetaan moduuleittain
Tässä vaiheessa on rakennettu perustoiminnallisuudet ja sähköisen välityksen perustoiminnot, lisää on tulossa! PERUSTOIMINNALLISUUDET YSTÄVÄVÄLITYS JÄSENMAKSUT KT/PIIRI/LAITOS -TASO Jäsenmaksumoduuli on syksyn 2018 ensimmäinen isompi kehitysmoduuli – ideana on, että jäsenhankintaa voi tehdä suoraan Oman kautta. Tarkemmat speksit tulossa myöhemmin. Myös YV:n jatkokehitys alkaa heti syksystä, verkkoystävät Hupsis 2.0 (ensiapuryhmien päivystystietokanta) ei rakennu Omaan omana moduulinaan, mutta tulee linkittymään Omaan niin, että sitä voi käyttää Oman kautta. Syksyn toinen isompi moduuli on J-korttikoneen rakentaminen Omaan. Jossain vaiheessa mietitään myös, miten keskustoimisto, piirit ja laitokset näkyvät ja toimivat Omassa. - Uusia ominaisuuksia päivitetään Omaan säännöllisin väliajoin. J-KORTTIKONE Jotain muuta uutta… Pienkehitys ja Hupsis 2.0 integroitavaksi


Lataa ppt "Oma Punainen Risti – ota Oma omaksi!"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google