Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Henna Mero, toiminnanjohtaja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Henna Mero, toiminnanjohtaja"— Esityksen transkriptio:

1 Henna Mero, toiminnanjohtaja www.maitoyrittajat.fi
Maitoyrittäjät ry vaikuttaa – osaa - innostaa ”Yrittäjältä yrittäjälle” Henna Mero, toiminnanjohtaja

2 Missä olemme ja mihin menemme?
Nykyinen 500 tilan vuotuinen poistuma merkitsee n maitotilaa vuonna 2023 Maitomäärä pysynee nykyisellä tasolla? Maitoalan yhteistä tahtotilaa, tuotannon tavoitetasoa ja toimenpiteitä sen ylläpitämiseksi ei ole toimialalla yhdessä määritetty Millä toimilla ensi vuosikymmenen tuottajien menestys turvataan?

3 Maitoyrittäjät ry:n mahdollisuudet
Kansainvälistyminen, verkostoituminen ja sisarorganisaatioilta oppiminen Yhteistyön tiivistäminen toimialan toimijoiden kanssa  enemmän laatua ja vähemmän määrää Uudet palvelut ja ansaintakeinot Toimia maitoalan strategian veturina Yrittämisen ”edunvalvonta” Ulkopuolisen hankerahoituksen hyödyntäminen Jäsenmäärän kasvattaminen

4 ”Olemme toimialaa eteenpäin ajava voima – me näytämme askelmerkit”
Toiminnan tarkoitus ”Jäsenemme ovat keskimääräistä eurooppalaista maitoyritystä kilpailukykyisempiä” ”Olemme toimialaa eteenpäin ajava voima – me näytämme askelmerkit” Jäsen on maitoyrittäjä ja hänen perheenjäsenensä maakunnasta, koosta tai tuotantotavasta riippumatta ”Innostunut maidontuotannosta, haluaa verkostoitua ja kehittyä entistä paremmaksi. Näkee ja tiedostaa oman yrityksen kehitysmahdollisuudet”

5 Arvomme on VOI ” Koska me voimme” VAIKUTAMME OLEMME AMMATTILAISIA
Parannamme maitoyrittämisen edellytyksiä Kuuntelemme jäseniämme Olemme riippumattomia O OLEMME AMMATTILAISIA Yrittäjältä yrittäjälle Jaamme osaamista ja kokemusta avoimesti Kasvamme laadullisesti I INNOSTAMME Luomme positiivista ilmapiiriä ja tulevaisuuden uskoa Innostamme ja kannustamme kehittymään Koosta, tuotantotavasta ja -paikasta riippumatta

6 Maitoyrittäjät ry:n tahtotila 2028
VAIKUTTAA – OSAA – INNOSTAA 200 jäsentä Break-even-point II 42 snt/kg EKM (EDF) n. 200 milj.l maitoa  (10 %) 600 jäsentä 900 milj.l maitoa (40 %) BEP II 35 snt/kg EKM (EDF) 700 jäsentä 1000 milj. l maitoa (50 %) BEP II 33 snt/kg EKM (EDF) 2028 Jäsenenä 700 maitotilayritystä Jäsenemme tuottavat 50 % Suomen meijerimaidosta (1 000 milj.l) Jäsenemme ovat keskimääräistä eurooppalaista maitoyritystä kilpailukykyisempiä Olemme toimialaa eteenpäin ajava voima – me näytämme askelmerkit 2023 2018 2013

7 VOI = VAIKUTTAA – OSAA – INNOSTAA
”Jäsenemme ovat keskimääräistä eurooppalaista maitoyritystä kilpailukykyisempiä” ”Olemme toimialaa eteenpäin ajava voima – me näytämme askelmerkit” ”YRITTÄJÄLTÄ YRITTÄJÄLLE” Vuosi 2023 YHDISTYS JÄSEN Talous Jäsen Prosessit Osaaminen ja henkilöstö Jäsenmäärä + 88 jäsentä/vuosi Nollatulos Tilillä rahaa € Liikevaihdon kasvattaminen €/v ***** Jäsenten osallistumisaktiivisuus Valtakunnallinen toimija, palvelut erilaisten jäsenten tarpeeseen – jäseniä 700 kpl (50 % maidosta) Suomalaisen maitoalan strategian rakentaminen Asiakasarvoa luovat seminaarit, opintomatkat ja tilaisuudet Pienryhmät Mentorointi- ja muut sparrauspalvelut Resurssien varmistaminen Vastuut- ja roolit selkeät Toiminnan tarkoitus ja arvot kirkkaat Jäsenillä maidon tuotantokustannus alle keskimääräisen eurooppalaisen tilan (33 snt/kg EKM) Pääoman tuottoprosentti 7 % Omavaraisuusaste > 25% ***** Innostaa ja vahvistaa yrittäjämäistä ajattelua ja kokonaisvaltaista johtamista sekä herättää tiedonjanoa Vertaistuki ja kokemus  tilaisuuksiin osallistuu 80 % ja asiakasuskollisuus Työn tehokkuus kasvaa l/kotieläintyötunti > 300 asemalla ja > 600 robotilla Leanin hyödyntäminen Tuotantoprosessien hiominen Uusin maito-osaaminen Vertailutiedot VOI = VAIKUTTAA – OSAA – INNOSTAA

8 TAVOITE Mitä tehdään? Mitä toteutuminen vaatii?
MITTARI ja tavoite 2023 Toimialaa eteenpäin ajava voima Suomen maitoalan strategian rakentaminen – keskustelun avaus ja eteenpäin vieminen ”Yrittämisen edunvalvonta” Verkostoituminen Resursseja; aikaa, rahaa Vastuut ja roolit selkeät Aktiivisuutta Maitostrategian rakentaminen Maitoalan strategia laadittuna alan toimijoiden kanssa Liikevaihdon kasvattaminen Kasvatetaan jäsenmäärää Enemmän osallistujia tilaisuuksissa ja palveluiden käyttäjiä Hankerahoitus Toiminnan arvot, tarkoitus ja tavoitteet selkeät Jäsenten osallistumisaktiivisuus ja jäsenmäärän kasvu Tilillä rahaa euroa LV euroa/vuosi nollatulos Jäsenmäärän lisääminen Toimitaan valtakunnallisesti Palvelut erilaisten jäsenten tarpeisiin Jäsenetujen lisääminen Messut, seminaarit, opintomatkat Mentoripalvelu Muut asiantuntijapalvelut Aktiivista ja laadukasta toimintaa Jäsenten tyytyväisyyttä Yksi jäsenmaksu x 200, yhdessä olemme enemmän ”jäsenuskollisuus” Näytään ja kuulutaan = viestintäsuunnitelma Vertaistuki ja kokemuksen jako Vaikuttavuus = Maitostrategia + 88 jäsentä/v. Jäsenet tuottavat 50 % Suomen maidosta 80 % jäsenistä osallistuu tilaisuuksiin Eronneet jäsenet/v. Jäsenten tuotantokustannus alle eurooppalaisten tilojen keskiarvon Asiakasarvoa luovat seminaarit, opintomatkat, joissa viimeisin maito-osaaminen esillä EDF pienryhmätoiminta, benchmarking Vertailutiedot Mentorointi Jäsenkirjeet Huippuosaamista Osallistumisaktiivisuus ja tiedonnälkä sekä kyky viedä käytäntöön Maidon tuotantoprosessit kunnossa Leanin hyödyntäminen Työn tehokkuus yrityksissä paremmaksi BEP II 33 snt/kg EKM Pääoman tuotto 7 % Omavaraisuusaste > 25 % Työn tehokkuus kasvaa (asematilat > 300 l/h ja robottitilat > 600 l/h)


Lataa ppt "Henna Mero, toiminnanjohtaja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google