Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yleiskatsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä 28.2.2018 Pekka Kuosmanen, Jarno Turunen ja Jari Aho.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yleiskatsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä 28.2.2018 Pekka Kuosmanen, Jarno Turunen ja Jari Aho."— Esityksen transkriptio:

1 Yleiskatsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen, Jarno Turunen ja Jari Aho

2 Yleistä Hallintosääntö
KL työstää maakuntien kanssa mallisääntöä / 03/2018 lausunnolle Konsernirakenne – valmistelu ja keskustelut aloitettu Strategia – ensimmäinen suunnitelukokous pidetty Simuloinnit käynnissä Vaalivalmisteluja aloitettu

3 Valmistelutiimi tiimin vetäjä, muutosjohtaja / Pekka Kuosmanen ( ) hallintoasiantuntija, tiimin vetäjän vara / Jari Aho ( ) projektijohtaja / Jarno Turunen ( ) ict-asiantuntija / Juuso Ojasalo ( ) henkilöstöasiantuntija / Heli Määttänen oto + Jouko Kantola oto henkilöstösuunnittelija Mari Ojalammi ( ) assistentti Jaana Hiltunen ( ) osallisuusasiantuntija / Maarita Mannelin ( ) viestintä Rauno Jussila ja Laura Jussila 50% analyytikko / Tiina Soininen ( ) asiantuntija/sote-järjestäminen / Anu Niemi 80% ( ) sote-koordinaattori / Heli Aalto 80%/STM ( ) talousasiantuntija / Ilpo Huurinainen ( ) kiinteistöasiantuntija / Otto Heikkinen 50% ( ) sopimusasiantuntija / tehtävä haettavana

4 Rahoitus 7/2017-6/2018 Avustus Omarahoitus Yhteensä
Esivalmistelu I (7-9/17) * Esivalmistelu II (10-12/17) * Esivalmistelu III (1-6/18) * Esivalmistelu yhteensä ICT I * (raportoitu) ICT II * ICT III (1-6/18) *** ICT yhteensä KAIKKI YHTEENSÄ * Myönnetty avustus, ** Haettu avustus, *** Haetaan myöhemmin

5 Hyvinvointi ja terveys
Tehtävät ja palvelut -valmisteluryhmät / Jarno Turunen Sote Siun sote (Pekka Kuosmanen) Aluekehitys Eira Varis Viljelijäpalvelut Pekka Tahvanainen Alueiden käyttö Irma Mononen Hyvinvointi ja terveys Markus Hirvonen (Maarita Mannelin) Kasvupalvelut Ritva Saarelainen Liikenne Jyrki Suorsa Varautuminen Markus Viitaniemi Ympäristö Janne Kärkkäinen

6 Hallinto ja tukipalvelut -ryhmät
Henkilöstö (Heli Määttänen, Mari Ojalammi) Rahoitus ja talous (Ilpo Huurinainen) Maakuntastrategia Vaalit (Jari Aho) Konserni-ohjaus-järjestäjä (Pekka Kuosmanen) TUKIPALVELUT (Jari Aho) ICT (Juuso Ojasalo) Kiinteistöt (irtain) (Otto Heikkinen) Asianhallinta (Mirja Timonen) Digipalvelut (Pekka Penttinen Juuso Ojasalo Leena Mustonen) Sopimukset (Juuso Ojasalo, Jari Aho) Hankinnat, tavaralogistiikka (Jari Aho)

7 Palvelukeskukset Hetli - poistuu Vimana SoteDigi KasvuDigi ??
Siun talous – Pttk Vimana pidetään tärkeänä käyttövelvoite ja työnjakokysymykset selvitettävänä SoteDigi vastaa mm. UNA ja ODA ym. yhteisten digijärjestelmien valmistelusta KasvuDigi ?? Maakuntien tilakeskus

8 Pohjois-Karjalan simuloinnit
Mikkelissä MMM:n hallinnonalan simulointi (maakuntien simuloinnit käydään 15.1.–26.1.), strategiakeskustelu toukokuussa 2.2. Aluekehittämiskeskustelujen harjoittelukierros (30.1.–14.2.) 1.3. Soten simuloitu neuvottelu (26.2.–8.3.) 1.3. Pelastustoimen ja varautumisen toiminnalliset neuvottelut (26.2.–8.3.) Maakuntalain 13 § neuvottelujen simulointi (19.3.–23.3.), työpaja 04/2018

9 Tärkeimmät päivämäärät

10 2018 Maakunnat perustetaan voimaanpanolailla kesäkuussa 2018.
Maakunnan väliaikainen valmistelutoimielin VATE on asetettava kuukauden kuluessa voimaanpanolain voimaantulosta. Esivalmisteluun myönnetyn rahoituksen käyttöä ja kohdentamista koskeva lopullinen valtionavustusselvitys tulee toimittaa valtiovarainministeriöön mennessä. Ensimmäiset maakuntavaalit toimitetaan sunnuntaina Maakuntalain maakuntavaaleja ja luottamushenkilöksi asettumista koskevia pykäliä sovelletaan ensimmäisen kerran näissä vaaleissa. Luovuttavissa organisaatioissa kunnissa, kuntayhtymissä ja valtiolla tehdään esiselvitystä liikkeen luovutuksen piiriin kuuluvasta henkilöstöstä. Esiselvityksen siirtyvästä henkilöstöstä on käytännössä oltava valmis mennessä.

11 2019 Maakuntavaltuuston toimikausi alkaa 1.1.2019.
Kunnan on tehtävä viimeistään  maakunnalle selvitys sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä olevista toimitiloista, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta ja sopimuksista. Sairaanhoitopiirien kuntayhtymien, erityishuoltopiirien ja maakunnan liittojen on tehtävä viimeistään maakunnalle selvitys omaisuudesta, siirtyvästä irtaimesta omaisuudesta, veloista ja sopimuksista. Henkilöstön siirtoa koskevat yhteistoimintamenettelyt on käytävä luovuttavassa organisaatiossa käytännössä mennessä. Maakunnan on viimeistään lähetettävä kirjallinen ilmoitus maakunnan vastuulle siirtyvien velkojen, vastuiden ja sopimusten velkojille ja sopimusosapuolille. Lopullisen selvityksen siirtyvästä henkilöstöstä on oltava valmis käytännössä joulukuussa 2019.

12 2020 Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy maakunnille Sairaanhoitopiirien kuntayhtymät, erityishuoltopiirit ja maakunnan liitot siirretään varoineen ja velkoineen sekä sitoumuksineen maakuntiin Kunnan järjestämän perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat toimitilat siirtyvät maakunnan hallintaan , jos maakunta ja kunta eivät toisin sovi. Kunta siirtää maakunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämiseen liittyvät sopimukset lukien. Maakunnalle siirtyy kunnan omistamat, sellaisen osakeyhtiön osakkeet, jotka kunta omistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämistä tai tuottamista varten. Maakunnan on päätettävä kiinteistöihin ja tietotekniikka- ja tietotekniikkapalveluihin liittyvän omaisuuden, sopimusten ja vastuiden siirrosta palvelukeskuksille niin, että ne siirtyvät palvelukeskusten omistukseen ja hallintaan lukien. Valtio huolehtii maakuntien palvelukeskusten perustamisen edellyttämistä toimenpiteistä. Palvelukeskusten osakkeet luovutetaan maakunnille mennessä.

13 Väliaikainen valmistelutoimielin (VATE)
Väliaikainen valmistelutoimielin tulee asettaa kuukauden kuluessa voimaanpanolain voimaantulosta, muuten toimivalta siirtyy valtioneuvostolle. Voimaanpanolaki tulee voimaan kesäkuussa 2018. Väliaikaisen valmistelutoimielimen tehtävät ja toimivalta on määritelty voimaanpanolain 7 §:ssä, mm. valmistella maakunnan talousarvio 2019 ja valmistella maakuntien toiminnan ja hallinnon käynnistämiseen välittömästi liittyvät asiat. Väliaikaista valmistelutoimielintä koskevat rajoitukset Väliaikainen valmistelutoimielin voi ottaa henkilöitä vain määräaikaiseen virka- tai työsopimussuhteeseen maakuntaan siten, että määräaika päättyy viimeistään Väliaikainen valmistelutoimielin voi tehdä maakuntaa sitovia sopimuksia vain määräaikaisesti voimassa oleviksi siten, että määräaika päättyy viimeistään

14 Vaikuttamisen kärjet

15 Vaikuttamisen kärjet Maakunta- ja sote-uudistus Pohjois-Karjalan kannalta hyvä ja tärkeä uudistus uudistuksen avulla voidaan turvata ja koota keskeiset palvelut yhdenvertaisesti pohjoiskarjalaisille myös jatkossa tärkeää uudistuksen toteutuminen ja eteneminen esitetyssä aikataulussa siten, että uudet maakunnat aloittavat toimintansa uudistuksella on mahdollista saavuttaa monia merkittäviä synergiaetuja kokoamalla toimintoja uusiin maakuntiin

16 Vaikuttamisen kärjet 1. Laaja itsehallinto: Alueen elinvoima, hyvinvointi, asiakaslähtöisyys ja tehtävien kustannustehokkuus edellyttävät, että maakunnilla on itse mahdollisuus päättää omaa maakuntaa koskevista asioista vahvan valtionohjauksen sijaan: sektorikohtainen putkiohjaus estää uudet asiakaslähtöiset toimintatavat 2. Kriittiset julkiset palvelut: Maakunnan asiakkaiden tarpeen kannalta kriittiset julkiset palvelut (esim. päivystys, vaikeasti työllistyvät) ja palvelujen integraatio turvattava 3. Markkinoiden avaaminen: Maakunnilla oltava aito mahdollisuus vaikuttaa markkinoiden avaamisen laajuuteen ja aikatauluun (asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti eivät ole valmiita heti vaan sisällön tarkempi määrittäminen, kehittäminen ja toteutus onnistuu asteittain)

17 Vaikuttamisen kärjet 4. Liikenneasiat: Maakunnalle vahva rooli ja päätäntävalta liikenneasioissa 5. Rahoituspalvelut: Eri rahoitusvälineet koottava maakuntiin (ml. rakennerahastot), samalla turvattava kansallisten kasvupalveluiden asiantuntijapalvelujen saatavuus Pohjois-Karjalassa (maakuntien yhdenvertaisuus) 6. Palvelukeskukset: Valtakunnallisista palvelukeskuksista luovuttava tai ainakin tehtäväkenttää rajattava ja aidosti hyödynnettävä maakuntien nyt hyvin toimivat edelläkävijäratkaisut eikä rakennettava uusia päällekkäisiä rakenteita. Yhdenmukaistamista pitää toki tehdä 7. Luova: Luovan palvelujen saatavuus ja paikallistuntemus on turvattava maakunnassa

18 Vaikuttamisen kärjet 8. Rahoitus: Maakunnan tehtävien hoitamiseksi turvattava riittävä rahoitus; rahoituksen tultava yleiskatteellisena ja maakunnalla oltava aito mahdollisuus ohjata ja päättää resurssien suuntaamisesta 9. Maakuntien yhteistyö: Maakunnille mahdollisuus päättää itse luontevista yhteistyökuvioista maakuntien kesken 10. Kuntayhteistyö: Kuntien kanssa joustavat yhteistyömuodot mahdollistettava 11. Alueen elinkeinoelämä: Pk-yrityksille aito mahdollisuus kasvaa palveluntuottajina, kokonaisulkoistusten sijaan palvelusetelit, innovatiiviset julkiset hankinnat ja yhteistyökumppanuudet hyviä tapoja vahvistaa alueen elinkeinoelämää 12. Koulutus ja osaaminen: Koulutus ja osaaminen kytkettävä tiiviimmin maakunnan kehittämiseen sekä osaavan työvoiman saatavuus maakunnan tehtäviin

19 Valmiusfoorumi

20

21 Maakuntavaalit

22 Yleistä maakuntavaaleista
Kuntavaalien yhteydessä, huhtikuun 3. sunnuntai Toimikausi 4 vuotta, alkaa vaalivuoden kesäkuun alusta Valtuutettuja vähintään 59 (asukasluku alle ) Maakuntavaltuusto päättää jäsenmäärän Vaalipiirinä maakunta Maakuntavaltuusto asettaa maakuntavaalilautakunnan (pj.+vpj.+3 jäsentä+vähintään 5 varajäsentä)

23 Yleistä maakuntavaaleista
Maakuntavaaliltk ottaa itselleen sihteerin ja henkilöstön Maakuntavaalien ehdokas ei voi olla maakuntavaaliltks:ssa Ehdokashakemus on jätettävä maakuntavaaliltk:lle 40. päivänä ennen vaalipäivää, joka käsittelee ehdokashakemukset Maakuntavaaliltk toimittaa ehdokaslistojen yhdistelmät kuntien keskusvaalilautakunnille, vaaliasiamiehille ja OM:lle Maakuntavaaleissa ehdokkaita voivat asettaa puolueet ja valitsijayhdistykset

24 Yleistä maakuntavaaleista
Puolueilla ja valitsijayhdistyksillä tulee olla vaaliasiamies ja varamies Vaalin tuloksen vahvistaminen: kunnan keskusvaaliltk - maakuntavaaliltk  vahvistaa vaalin tuloksen  julkaisee tuloksen  antaa luettelon valtuutetuiksi valituista ja vara- jäsenistä  antaa tiedon OM:lle

25 Yleistä maakuntavaaleista
Maakunta vastaa maakuntavaaliltk:n kustannuksista Maakunta korvaa kunnalle maakuntavaaleista aiheutuneet kulut

26 Ensimmäiset maakuntavaalit
Vaten tehtävänä on osallistua ensimmäisten maakuntavaalien järjestämiseen Ensimmäiset vaalit (?) Maakuntavaltuuston toimikausi alkaa Ensimmäisissä maakuntavaaleissa maakuntavaltuuston koko on 59 jäsentä Vate asettaa maakuntavaaliltk:n ensimmäisissä vaaleissa Ehdokasasettelu 38. (?) vai 40. päivänä ennen vaaleja Vaalipiirilautakunta ??????

27 Huomioita ensimmäiseen maakuntavaaliin
Lakiluonnos tällä hetkellä lähtee siitä, että vaalit olisivat olleet presidentin vaalien yhteydessä Ohjeistuksen puute (tulossa maaliskuussa ?) Kireä aikataulu Epävirallinen valmistelu aloitettava hyvissä ajoin, virallisia päätöksiä vate pystyy tekemään vasta kun lainsäädäntö voimassa Valmistelussa rooli poliittisella ohjausryhmällä ja puolueiden piirijärjestöillä  kokeneita jäseniä maakuntavaaliltk:aan

28 Lisätietoja alueuudistus.fi – uudistuksen valtakunnallinen sivusto
pohjois-karjala.fi/maakuntauudistus – maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa muutosjohtaja Pekka Kuosmanen, projektijohtaja Jarno Turunen,


Lataa ppt "Yleiskatsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä 28.2.2018 Pekka Kuosmanen, Jarno Turunen ja Jari Aho."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google