Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tiedekuntajako Ehdotus 2.1.2018.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tiedekuntajako Ehdotus 2.1.2018."— Esityksen transkriptio:

1 Tiedekuntajako Ehdotus

2 Tiedekuntajaon periaatteita
Uusi yliopisto on ainutlaatuinen mahdollisuus ylittää perinteiset tiedekuntien rajat ja yhdistää yhteiskunnan, terveyden ja tekniikan alan osaamista rohkeasti uusiksi kokonaisuuksiksi, törmäyttäen eri aloja ainutlaatuisesti. Tiedekuntajako perustuu erityisesti opetuksen ja oppimisen tarpeisiin. Lähtökohtana ovat tutkinto-ohjelmat, koska vahva tutkimus organisoituu esimerkiksi tutkimuskeskusten ja - yksiköiden kautta. Koulutuksen pohjana ovat joustavat opintopolut matalarajaisten tiedekuntien välillä sekä TAMK:n kanssa. Nykyorganisaatioiden parhaille toimintatavoille ja niiden kehittämiselle on tilaa tiedekuntajaosta ja rakenteesta riippumatta. Tulevalla konsistorilla ja korkeakouluyhteisöllä on tässä keskeinen rooli. Luomme digitaalisen kampuksen, emme kampusyliopistoa. Pyrimme tiedekuntarakenteen suhteelliseen tasapainoon ja hallinnolliseen toimivuuteen. Tiedostamme, että uuden yliopiston rakennetyö on jatkuvasti kehittyvää. TAMKia johdetaan omana organisaationaan, joka toteuttaa korkeakouluyhteisön strategiaa ja jonka yksiköt toimivat yhteistyössä tiedekuntien kanssa.

3 Vaikuttavuutta yhdessä
Yhteiskunta T3 Teemme työtä yhteiskunnan suurimpien haasteiden ratkaisemiseksi ja uusien mahdollisuuksien luomiseksi johtotähtinämme - huippututkimuksen ja innovaatioiden yhdistäminen - monitieteinen oppiminen ja elinikäinen kumppanuus - ainutlaatuinen elinkeinoelämän ja julkisen sektorin soveltamisosaaminen. Terveys Tekniikka Johtaminen Saavutamme Tampereen korkeakouluyhteisön päämäärät ja teemme yhteisöstä kansainvälisesti houkuttelevan toteuttamalla kolme läpimurtoa: Vahvistamme merkittävästi kansainvälistä yhteistyökulttuuria ja luomme digitaalisen kampuksen Synnytämme uusia työtapoja ja murramme rajoja kaikessa toiminnassamme Vaikutamme mitattavasti yhteiskunnan kestävään uudistumiseen

4 Yhteisön kommentoinnit 1/2
Korkeakoulujen johtojen rakennekeskustelu sekä neuvottelukunnan ja pääluottamusmiesten rakennekeskustelu rakenne-ehdotuksesta Rakenne-ehdotuksen yleinen kommentointi Yksittäisiä kommentteja yhteensä 684 kpl Seuraavat ryhmät antoivat lausuntonsa (15 kpl) ensimmäisestä rakenne-ehdotuksesta: Yliopistojen johto: Tiedekuntaneuvostot: Henkilöstöjärjestöt: TTY-säätiö Johtamiskorkeakoulun tiedekuntaneuvosto TTY:n johto (rehtoraatti ja johtoryhmä) Tampereen yliopiston tieteentekijät ry Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnan tiedekuntaneuvosto Ylioppilaskunnat: TTY:n konsistori Tiedekunnat: Tampereen teknillisen yliopiston ylioppilaskunta Tutkinto-ohjelmat ja niihin liittyvät ryhmät: Johtamiskorkeakoulu Opiskelijajärjestöt ja ainejärjestöt: Lääketieteen ja biotieteiden tiedekunta Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma Reettorit ry (puheviestinnän opiskelijat) Politiikan tutkimuksen tutkinto- ohjelma Viestintätieteiden tiedekunta COMS Yhteiskuntatieteiden tiedekunta SOC (TaY), sis. tieteenalojen lausunnot Teatterityön tutkinto-ohjelma Kirjallisuustieteen OPS-ryhmä

5 Yhteisön kommentoinnit 2/2
Korkeakoulujen johtojen rakennekeskustelu sekä neuvottelukunnan ja pääluottamusmiesten rakennekeskustelu saatujen palautteiden pohjalta muokatusta rakenne-ehdotuksesta Muokatun rakenne-ehdotuksen yleinen kommentointi Yksittäisiä kommentteja yhteensä 417 kpl Seuraavat ryhmät antoivat lausuntonsa (21 kpl) muokatusta rakenne-ehdotuksesta: Yliopistojen johto: Kielten tutkinto-ohjelmat Teema ry (kirjallisuustieteen opiskelijoiden ainejärjestö) TTY:n konsistori Kirjallisuustieteen OPS-ryhmä Transla ry (TaY:n kääntäjä- ja tulkkiopiskelijoiden ainejärjestö) TaY:n hallitus Tutkimuskeskukset: Tiedekunnat: Narrare (monitieteisen kertomustutkimuksen keskus) Indecs ry:n (tuotantotalouden kilta) ja Tietojohtajakilta ry Luonnontieteiden tiedekunta LUO Henkilöstöjärjestöt: Viestintätieteiden tiedekunta COMS Vico ry (viestintätieteiden tdk:n kattoainejärjestö) Tiedekuntaneuvostot: Tampereen yliopiston henkilöstöjärjestöt (yhteinen lausunto: Tatte, TaYLL, TaYHY) Luuppi ry (matematiikan, tilastotieteen ja tietojenkäsittelytieteen opiskelijoiden ainejärjestö) Kasvatustieteiden tiedekunnan tiedekuntaneuvosto Tiedekuntajärjestöt: Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan tiedekuntaneuvosto Kasvo ry (TaY:n kasvatustieteiden tiedekuntajärjestö) Ääni ry (logopedian ainejärjestö) Tutkinto-ohjelmat ja niihin liittyvät ryhmät: Muut ryhmittymät: Ylioppilaskunnat: Signaalinkäsittelyn laboratorion professorit Arkkitehtuurin perustutkinto- ohjelman, DIA-ohjelman ja kv- ohjelman suunnitteluryhmä ja opetuksen kehittämisryhmä Tampereen yliopiston ylioppilaskunta Opiskelijajärjestöt ja ainejärjestöt: Lexica ry (TaY:n kieltenopiskelijoiden ainejärjestö)

6 ”Vaikuttavuutta yhdessä”
Tiedekunnat Nykyisen TTY:n ja TAY:n arvioidut osuudet kussakin tiedekunnassa TTY Yhteiskunta-tieteet TAY Lääketiede ja terveysteknologia ~100% Kasvatustieteet ja kulttuuri 30% 70% 5% 95% Rakennettu ympäristö Johtaminen ja talous ~100% 40% 60% Informaatio-teknologia ja viestintä Tekniikka ja luonnontieteet 90% 10% 70% 30%

7 Tiedekunnat ja TAMK- liittymäpintoja
”Vaikuttavuutta yhdessä” Tiedekunnat ja TAMK- liittymäpintoja TAMK Yhteiskunta-tieteet Terveys- ja sosiaalipalvelut Taide, musiikki ja media Lääketiede ja terveysteknologia Kasvatustieteet ja kulttuuri Ammatillinen opettajakorkeakoulu Rakentaminen ja ympäristöteknologia Tampere3 korkeakouluyhteisö Rakennettu ympäristö Johtaminen ja talous Liiketoiminta ja palvelut Informaatio-teknologia ja viestintä Tekniikka ja luonnontieteet Teollisuusteknologia

8 ”Vaikuttavuutta yhdessä”
Tiedekunnat suhteessa uuden yliopistomme osaamiskärkiin + esimerkkejä ( ) tiedekuntarajojen ylittämisestä Yhteiskuntatutkimus, filosofia, historia, sosiaalityö, terveystieteet, psykologia, logopedia TAMK Yhdistää yhteiskunnan ja sosiaali- ja terveydenhuollon Lääketiede, biolääketieteen tekniikka, bioteknologia, terveysteknologia Yhteiskunta-tieteet Yhdistää luovuuden, opetuksen ja kulttuurin Kasvatustieteet, pedagogiikka, kielitieteet, kirjallisuus, teatterityö Lääketiede ja terveysteknologia Kasvatustieteet ja kulttuuri Yhdistää lääketieteen ja teknologian Yhdistää johtamisen, teknologian ja yhteiskunnan Arkkitehtuuri, rakennus-, ympäristö-, energia- ja sähkö- tekniikka, soveltava kemia ja biotekniikka Tampere3 korkeakouluyhteisö Rakennettu ympäristö Kauppatieteet, hallinto-tiede, tietojohtaminen, tuotantotalous, politiikan tutkimus Johtaminen ja talous Yhdistää yhdyskunta-rakentamisen ja ympäristön Informaatio-teknologia ja viestintä Tekniikka ja luonnontieteet Ohjelmistotekniikka/-tuotanto, datatiede, informaatiotutkimus, tietojenkäsittelytiede, tekoäly ja koneoppiminen, signaalinkäsittely, tietoliikennetekniikka, journalistiikka, viestintätieteet Matematiikka, fysiikka, peruskemia; automaatio-, kone-, materiaalitekniikka Yhdistää älykkään informaatioteknologian ja viestinnän Yhdistää vahvan luonnontieteellisen perustan teknologiaan

9 ”Vaikuttavuutta yhdessä”
Tiedekunnat Suuntaa antavia numeroita nykytilan pohjalta h = opetus- ja tutkimushenkilöstö o = opiskelijat, t = tutkinnot, € = tuottoeurot yhteensä miljoonissa Yhteiskuntatutkimus, filosofia, historia, sosiaalityö, terveystieteet, psykologia, logopedia h 300 o t € 25m TAMK Lääketiede, biolääketieteen tekniikka, bioteknologia, terveysteknologia h 400 o t € 50m Yhteiskunta-tieteet Kasvatustieteet, pedagogiikka, kielitieteet, kirjallisuus, teatterityö h 300 o t € 25m Lääketiede ja terveysteknologia Kasvatustieteet ja kulttuuri Arkkitehtuuri, rakennus-, ympäristö-, energia- ja sähkö- tekniikka, soveltava kemia ja biotekniikka h 250 o t € 20m Tampere3 korkeakouluyhteisö Rakennettu ympäristö Kauppatieteet, hallinto-tiede, tietojohtaminen, tuotantotalous, politiikan tutkimus h 300 o t € 25m Johtaminen ja talous Informaatio-teknologia ja viestintä Tekniikka ja luonnontieteet Ohjelmistotekniikka/-tuotanto, datatiede, informaatiotutkimus, tietojenkäsittelytiede, tekoäly ja koneoppiminen, signaalinkäsittely, tietoliikennetekniikka, journalistiikka, viestintätieteet h 400 o t € 35m Matematiikka, fysiikka, peruskemia; automaatio-, kone-, materiaalitekniikka h 400 o t € 35m

10 Monialaisen oppimisen periaate
Hakukohteemme ja yhteiset toimintatapamme ylittävät tiedekuntien rajat Koulutuksen pohjana ovat joustavat, monialaiset opintopolut Jokainen tiedekunta osallistuu vähintään yhteen rajoja ylittävään, laajaan kandiohjelmaan Laajoista kandiohjelmista (esim. 20 kpl) vastaavat useat, yhteistyössä toimiva tiedekunnat Tiedekunnat toteuttavat yhdessä monialaisia maisteriohjelmia Rakennettu ympäristö Informaatio-teknologia ja viestintä Tekniikka ja luonnontieteet Johtaminen ja talous Yhteiskunta-tieteet Lääketiede ja terveysteknologia Kasvatustieteet ja kulttuuri 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

11 Impact through Integration
Seuraa meitä: Tampere3 @Tampere_3

12 Selityskalvo h = henkilöstö
opetus- ja tutkimushenkilöstön lukumäärä (kasvatustieteiden tiedekunnan henkilöstömäärä sisältää 89 harjoittelukoulun opettajaa) o = opiskelijat: kandit+maisterit+ tohtorit läsnäolevien opiskelijoiden lukumäärä t = tutkinnot: kandit+maisterit+tohtorit suoritetut tutkinnot, keskiarvo € = tuottoeurot miljoonissa yhteensä perusrahoitus + täydentävä rahoitus arvioitu vuoden 2017 budjetin perusteella


Lataa ppt "Tiedekuntajako Ehdotus 2.1.2018."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google