Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tehtävä 4: Strategian suunnittelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tehtävä 4: Strategian suunnittelu"— Esityksen transkriptio:

1 Tehtävä 4: Strategian suunnittelu
Strategiakartta tai Sinisen Meren mukainen arvoprofiili tai Business model canvas mallin mukaan Riitta Rautava

2 Strategian suunnittelutehtävän tavoitteet
Auttaa opiskelijaa luomaan organisaatiolle SUUNNAN, joka tuo haluttua kasvua (tai kustannusten vähentämistä tai muuta määriteltyä hyvää) Antaa työkaluja, joiden avulla ymmärrys toimialasta lisääntyy ja myös käsitys organisaation omasta asemasta kilpailukentässä selkiytyy Oppia hahmottamaan keskeisiä kyvykkyyksiä / osaamisia / kilpailuetuja ja miten näitä ja muita resursseja hyödyntäen strategian voi formuloida Rohkaista opiskelijaa irtautumaan arjesta ja pohtimaan, miten tulevaisuudessa toimintaympäristö muuttuu ja mitä mahdollisuuksia se luo. Ja vielä: esittämään (viestimään) asioista konkreettiset asiat napakasti YAMK: Strategia käytännössä. Strategian suunnittelu - tehtävä. Riitta Rautava

3 Ethän ylitä sivumääriä  (max 7, kts alla)
Tehtävä 4 tuottaa strategian, (Tehtävä 5 sen toteutukseen liittyvän suunnitelman) Mieti itsellesi valmiiksi organisaatio, jolle luot (uudistat / teet uuden) strategian Organisaatio = koko yritys, liiketoimintayksikkö, toiminto (esim. HR-strategia, Teknologiastrategia, Rahoitusstrategia) tai jopa ryhmä tai tiimi Lopputulos tästä työstä on strategiakartta tai Sinisen Meren strategia – mallin mukainen arvoprofiili selostuksineen (johdanto, kartta, selostus) tai Business modell canvas (BMC) malli, jossa erityisesti on tehty Value proposition (VPC) pohdinta. Lopputulos on täydennetty strategisen ajattelun pohdinnalla (kts tuntiharjoite 1. tunti) Seuraavalla sivulla on sisältövaatimukset ja dokumentaation rakenne. Tekemistä ja vaatimuksia mm. yhteisöllisestä kehittämisestä on kuvattu tämän setin loppupuolella. YAMK: Strategia käytännössä. Strategian suunnittelu - tehtävä. Riitta Rautava

4 Tehtävä 4 raportin rakenne
Ethän ylitä sivumääriä  (max 7, kts alla) Tehtävä 4 raportin rakenne (0,5 sivua )Johdanto = kuvaa organisaatio ja vähän nykytilaa ja mihin kohtaa organisaatiota teet strategian. Sen verran, että ope ymmärtää ympäristön. (2-3 s.) Toimintaympäristön analyysit Luettele, mitä ulkoisia ja/tai sisäisiä analyysejä olet tehnyt strategiaprosessissa ja miten (menetelmät: haastattelut, erilaiset ryhmätyömenetelmät, innovaatiopajat, asiantuntija-artikkelit, tilastokeskus,….). SWOT tulee myöhemmin – se ei kuulu vielä tähän kohtaan. Valitse jokin analyysi, jota kuvaat tarkemmin. Myös sen tuloksia. Voit myös kirjata, miten hakisit tietoa, jos aikaa olisi enemmän. (1s.)Kuvaa SWOT (synteesianalyysi) 1s., taulukkomuodossa. (1 s tai 2 s) Valintasi mukaan: Strategiakartta tai Sinisen meren Arvoprofiili yhdelle A4:lle tai VPC+BMC kahdelle A4:lle luettavassa muodossa jos strategiakartassa tulee enemmän pallukoita, on todennäköistä, että olet mennyt jo suunnittelemaan operatiivisia toimintoja (1 s.) Edellisen selostus on. Canvas – ei selostusta, pitäisi olla itsestään selittävä. (0,5 s.)Miten voisit tämän työn perusteella ja ensimmäisen tunnin tuntiharjoituskin huomioiden lisästä strategisen ajattelun kyvykkyyttä organisaatiossassi. YAMK: Strategia käytännössä. Strategian suunnittelu - tehtävä. Riitta Rautava

5 Strategiakartta vai Sininen meri vai VPC+BMC
Strategiakartta on yksi esitysmuoto. Sen tarkoitus on viestinnällisesti kertoa olennaisimmat asiat, jotka vievät kohti maalia (visiota). Strategiakartassa näkyy keskeiset valinnat, joilla uskotaan saavutettavan visio/tavoite. Niissä pitää olla sopivasti haastetta – jos kuvaa vain nykytilan, mitään muutosta ei synny. Strategiakartan elementtejä tulee myöhemmin löytymään tasapainotetusta tuloskortista VAIHTOEHTO: Tee työsi strategiaprofiilina (Sinisen Meren strategia – konsepti). Voit käyttää apuna erityisesti arvoketjun / palveluketjun analysointia VAIHTOEHTO: Business modell canvas, jossa aloita value proposition pohdinnalla kaavion muodossa (kts. Tuntiharjoite materiaali). Tämä vaihtoehto sopii ehkä parhaiten start-up tyyppiseen ympäristöön strategiatyössä. Muuten tätä voi käyttää mm. uuden palvelun pohdinnassa, mutta se ehkä ei aina ole ihan strategista työtä. YAMK: Strategia käytännössä. Strategian suunnittelu - tehtävä. Riitta Rautava

6 Strategiakartan (tai arvoprofiilin tai BMC:n) aikaansaamiseksi tarvitset:
Vision, arvot Voit vapaasti tässä työssä muokata visiota sellaiseksi, että se palvelee tätä oppimistehtävää. Jos teet strategian tiimille, luo tiimille oma visio. Esittele työssäsi kuitenkin myös koko organisaation visio ja osoita, että visiosi ei ole ristiriidassa sen kanssa Tietoa toimialasta, kilpailijoista sekä organisaatio sisäisistä voimavaroista. Myös ympäristöanalyysejä tarvitaan (trendit ja heikot signaalit jokaisen työssä mukana). Tee SWOT (siitä liiketoiminta-alueesta jota käsittelet), jossa näkyy, että olet hakenut sekä ulkopuolista että organisaation sisäistä tietoa Kerro, miten sen synnytit (ryhmässä, yksin) – ota kriittinen ote, miten lujaa uskot siihen vai pitäisikö siihen hakea vielä jotain tietoa ja mistä (jää kuitenkin tässä työssä hakematta aikapulan vuoksi) Strategian teossa paras voimavara on henkilöstö ja hyvin vedetyt workshopit ja aivoriihet. Myös tulevaisuuden muutokset asiakkaan toimintaympäristössä on tärkeää hahmottaa (tietää/arvata/uskoa…) Ensin isot linjat esimerkiksi funktioittain tai muun jaon mukaan (palveluittain, osaamisperusteisesti, asiakkaittain) Esim. ’Mitä tarkoittaa myynnin osalta visiossamme mainittu ’Pohjoismaiden halutuin kumppani’’ Etsi ’ISOT PALLUKAT’ – täydennä niitä Käytä hyväksesi SWOT analyysin elementtejä. SWOT kuitenkin kuvaa nykyhetken näkemystä, ole varovainen, että se ei rajoita strategista ajatteluasi. YAMK: Strategia käytännössä. Strategian suunnittelu - tehtävä. Riitta Rautava

7 Seuraava oppimistehtävä, Strategian jalkautus (tehtävä 5), strategia osaksi operatiivista johtamista
Strategian jalkautus – tehtävässä pohditaan Viestintää Mitä muutoksia uusi / uudennettu strategia vaatii organisaatiolta? Miten muutos viedään läpi – millaisin toimenpitein, missä aikataulussa? Miten muutoksen läpivientiä mitataan? Tästä oma ohjeistus moodlessa YAMK: Strategia käytännössä. Strategian suunnittelu - tehtävä. Riitta Rautava


Lataa ppt "Tehtävä 4: Strategian suunnittelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google