Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

5.10.2017.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "5.10.2017."— Esityksen transkriptio:

1

2 SISÄLTÖ Taustaa Miksi järjestötyöpajoja järjestetään?
Järjestöjen ja julkisen sektorin yhteistyöavauksia Satakunnassa I Järjestötyöpajan yhteenveto, viisi eri teemaa Työpajan anti Mitä seuraavaksi? Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

3 TAUSTAA Satakunnan Järjestöyhteistyöryhmä JYTRY on aloittanut järjestötyöpajojen sarjan, joista ensimmäinen järjestettiin 1.9. JYTRY on maakunnan yhdistys- ja vapaaehtoistoimijoiden keskustelu-, kehittämis- ja yhteistyöfoorumi, johon kuuluu yli 50 satakuntalaista järjestöä (yhteisokeskus.fi/jytry) Ensimmäisen työpajan tavoitteena oli eri teemojen kautta hahmotella tavoitetilaa satakuntalaisten järjestöjen toiminnalle sekä eri sektoreiden välisille kumppanuuksille vuonna 2020 I Järjestötyöpajaan osallistui yli 40 JYTRYläistä järjestötoimijaa Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

4 MIKSI JÄRJESTÖTYÖPAJOJA JÄRJESTETÄÄN
Sote-uudistukseen liittyen: järjestöillä on uudistusta ja sen rakennetta suunniteltaessa oikeus saada äänensä kuuluviin: ”Maakunnan on asetettava suunnittelussaan tavoitteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi sosiaali- ja terveyspalveluissa. Maakunta huolehtii, että järjestöjen edustajat voivat osallistua suunnitteluun. Maakunnan on myös toimittava yhteistyössä alueen kuntien kanssa ja tuettava niitä asiantuntemuksellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.” ( Järjestötyöpajat antavat järjestöille mahdollisuuden linjata yhteisiä näkemyksiään tulevasta roolistaan ja mahdollistavat järjestötoiminnan kehittämisen. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

5 JÄRJESTÖT SATASOTESSA
Satakunnan alueella järjestötoimijoilla on vahva vaikuttamismahdollisuus Satasoten suunnittelussa ja valmistelussa JYTRYn jäsenjärjestöissä on valtava määrä tietoa, kokemusta ja asiantuntijuutta sekä ymmärrystä toimintaympäristöstä ja asiakkaista -> julkisen sektorin tueksi sote-uudistuksen valmisteluun ja rakenteiden luomiseen Järjestötyöpajojen kautta esiin nouseva järjestöjen yhteinen tahtotila luo pohjaa Satasoten sidosryhmäyhteistyö- ja yhdyspintatyöryhmän työskentelyyn Koordinoinnissa mukana Järjestöjen Satasote – Järjestö 2.0 -hanke Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

6 JÄRJESTÖT MAAKUNNAN KUMPPANINA
Järjestöjen ja maakunnan yhteistyön kehittämisen aiempia avauksia Satakunnassa: Satakunnan Järjestöstrategia 2035 (Satakunnan yhteisökeskus, versio 2010, uudistettu 2015) Satakuntalaisten yhdistys- ja vapaaehtoistoimijoiden yhteinen pitkän tähtäimen suunnitelma Satakunnan Tulevaisuuskäsikirja 2035 (Satakuntaliitto, 2012) Maakuntasuunnitelma, tehtiin satakuntalaisten yhteistyönä Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

7 SATAKUNNAN JÄRJETÖSTRATEGIA 2035
Sisältää useita avauksia eri sektoreiden väliseen yhteistyöhön: 1. Järjestöt haluavat toimia yhdessä rohkeasti ja luotettavasti ihmislähtöisyyteen vaikuttaen 2. Järjestöt näkevät keskeisimpinä käytännön yhteistyökumppaneina kunnan, kuntayhtymän tai valtion virastojen ja yritysten edustajat, Satakuntaliiton, rahoittajat, seurakunnan sekä eri koulutusasteiden ja vapaan sivistystyön oppilaitokset 3. Järjestöstrategiaan on kirjattu tavoitteiksi moninaisen ja laajan yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnan vahvistaminen ja näkyväksi tekeminen niin sidosryhmille kuin yhteistyökumppaneillekin 4. Tavoitteena myös eri toimijoiden ja sektoreiden roolien selkeyttäminen (Satakunnan Järjestöstrategian uudistamistyössä yhteistyökumppanina oli myös Satakuntaliitto) Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

8 SATAKUNNAN TULEVAISUUSKÄSIKIRJA 2035
Tavoitteita liittyen yhteistyötahoihin ja kumppanuuksiin: 1. Julkinen päätöksenteko ja palvelujen järjestäminen lähtevät asukkaiden tarpeesta ja osallisuudesta, kansalaisten tarpeet hallinnollisen kehittämisen lähtökohtana 2. Hallinnolliset raja-aidat eivät estä palvelujen oikeudenmukaista toteutumista 3. Lähivaikuttamisen vahvistumisen myötä on kasvanut myös asukkaiden vastuu omasta ympäristöstään ja palveluistaan 4. Peruspalvelut tuotetaan yhteistyöllä, jossa ovat mukana kansalaiset ja järjestöt sekä yksityinen ja julkinen sektori 5. Yhden luukun periaate palvelutuotannossa on parantunut. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

9 I JÄRJESTÖTYÖPAJAN YHTEENVETO

10 I JÄRJESTÖTYÖPAJAN YHTEENVETO
JYTRYn I Järjestötyöpajassa oli viisi eri työpajapöytää Jokaisessa pöydässä oli oma teema, jonka ympärille tehtiin kysymyksiä Hahmotettiin tavoitetilaa vuodelle 2020 Työpajapöytien teemat: 1. KOKEMUSTOIMINTA 2. TIEDONKULKU 3. OSALLISUUS 4. RAHOITUS 5. KOKEILUTOIMINTA Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

11 1. KOKEMUSTOIMINTA Yleistä kokemustoiminnasta:
Kokemustoiminta antaa mahdollisuuden oppia mm. pitkäaikaissairailta ja vammaisilta, mitä on elää sairauden tai vamman kanssa ja myös heidän läheisiltään, mitä vaikea sairaus tai vamma tuo läheisen ihmisen elämään. Potilaslaki velvoittaa ottamaan huomioon potilaan näkemykset. Potilaan ääni ei aina kuulu riittävästi hoito- ja kuntoutussuhteissa. Kokemustoimija voi auttaa epäkohtien korjaamisessa. Kokemustoimija tuo esiin omaa asiantuntijuuttaan niin palveluiden kehittämiseen, toteuttamiseen kuin arviointiin paitsi yhdistysten toiminnassa myös laajemmin oppilaitoksissa, julkisella sektorilla ja viestinnässä erilaisessa vaikuttamistyössä. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

12 1. KOKEMUSTOIMINTA Kokemustoimijoiden koordinointi, koulutus ja rahoitus? yksi taho koordinoi, organisoi ja kouluttaa keskitetysti maakunnan tasolla (sis. Satakunnassa järjestöt, sairaanhoitopiirin, kunnat ja muut kokemustoimijat) rahoittajina kunta ja maakunta LISÄKSI: toimialoittain kokemuskoulutusta eri puolilla maakuntaa hyödynnetään koulutukseen valtakunnallista kokemustoimintaverkostoa mahdollisuus osallistua avoimeen koulutukseen yksityishenkilönä ilman jäsenyysvelvoitetta Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

13 1. KOKEMUSTOIMINTA Muita huomioita:
Pidetään tärkeänä kartoitetun kokemustiedon välittämistä eteenpäin palveluntuottajille, päättäjille ja vaikuttajille sekä kokemustiedon hyödyntämistä palvelujen kehittämiseen (myös digitaaliset palvelut). Miten eläkkeelle jäävien ”hiljainen” kokemustieto saadaan hyödyksi? Koulutusta myös eri sidosryhmien kanssa toimiville. Kokemustoiminnasta tarvitaan myös julkaisuja. Viestinnän merkitys korostuu kokemustoiminnassa. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

14 2. TIEDONKULKU Tahot ja sektorit, joiden kanssa kommunikoitte v kohderyhmänne asioista? Kommunikaatiokanavat? kunnat, maakunta, sairaanhoitopiiri, keskusjärjestöt, asiakasperheet yritysyhteistyö, vertaiskommunikointi, työvoimahallinto hyvinvointiteknologian tuomia tehostamiskeinoja kommunikointiin yhteinen alusta, jossa voi kommunikoida digiuudistus -> vapaaehtoisille oma käyttäjäprofiili -> seuraavat omaa kehitystään vapaaehtoisina ja auttajina toiveissa oma digisovellus asiakaskohtaamisiin Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

15 2. TIEDONKULKU Muita huomioita tiedonkulusta:
Tietosuoja-asetuksen tuomat vaikeudet eli miten tietosuoja-asetus toimii? Kommunikaatio on todella haastava kysymys: digi/netti ovat vain välineitä, siitä vielä pitkä matka toimivaan kommunikaatioon. Miten osata nykyajan tietotulvan keskellä suodattaa tarpeellinen tieto, mistä löytää oikeasti tärkeä tieto? Mistä löytää faktaan perustuvaa tietoa? Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

16 2. TIEDONKULKU Millaista dataa järjestönne pystyy tuottamaan asiakkaistanne v ja mihin tietoa voi hyödyntää? kerättyä tietoa toiminnan kehittämiseen sekä strategioihin järjestöjen sisällä ja järjestöjen välillä tietoa jäsenistön toiveista/kehittämisehdotuksista hoitoihin ja palveluihin liittyen tietoa, jota voi hyödyntää asiakasohjauksessa asiakasrekisteri, josta näkyy asiantuntemus tai valmis verkosto, jota voi hyödyntää kokemustietoa, ammattilaisten keräämää tietoa, hiljaista tietoa, historiatietoa tilastotietoa, paikallista face to face –kerättyä tietoa Muita huomioita: Resurssipula estää tiedonkulun kehittämisen. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

17 2. TIEDONKULKU Millaista muiden tuottamaa tietoa haluaisitte hyödyntää toiminnassanne? aiemmat tutkimukset verkkopohjaisesta elintapaohjauksesta aiemman merkittävän tutkimustiedon ympärille voisi rakentaa verkoston, tiimiympyrän, palvelun ja tuotteen sairausryhmäkohtaista palveluiden käyttötietoa samaa vapaaehtoistyötä tekevien vertaiskokemukset vapaaehtoistyön vaikutus vapaaehtoistoimijoiden hyvinvointiin Muita huomioita: Satasote tuottanut hyvin tilastotietoa hyvinvoinnista. Miten jatkossa, kenen toimesta ja kenen johdolla? Asiantuntijatieto ”kapeutuu”, miten eri tietoa voi yhdistää? Hyvinvointikertomusten tuottama tieto paremmin käyttöön. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

18 2. TIEDONKULKU / PALVELUOHJAUS
Palveluohjaus on koordinointityötä, jolla edistetään yhteistoimintaa eri organisaatioiden ja hallinnonalojen välillä. Miten asiakkaidenne palveluohjaus tulisi järjestää monitoimijaisessa mallissa? järjestäjänä oltava kunta/maakunta, puolueettomuus varmistettava palveluohjaukseen yhteinen koordinaattori, jolla on eri toimijoiden tiedot ja tarjonta hallussa sekä hyvät ajantasaiset nettisivut palveluohjausta maakuntarakenteessa joka tasolla sairaaloiden/terveyskeskusten sairauskohtaiset palveluketjut kuntoon yhteistyössä järjestöjen kanssa -> vertaistuki mukaan palveluohjauksessa kaikki vaihtoehdot näkyviin palveluohjaus mahdollisimman matalan kynnyksen toimintana lähellä asiakasta Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

19 2. TIEDONKULKU / PALVELUOHJAUS
Muita huomioita: Asiakkaita ei tule jättää yksin, henkilökohtainen neuvonta tärkeää. Jos asiakas saa esim. julkiselta sektorilta kielteisen tai kovin rajallisen päätöksen, ei saa jättää tyhjän päälle vaan pitää pystyä ohjaamaan esim. järjestön pariin. Ohjattava järjestöön heti diagnoosin jälkeen, ei vasta ongelmien tultua -> ennakointia. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

20 3. OSALLISUUS Mitä osallisuus on?
osallisuus on perusasia, siitä lähtee kaikki asiakkaiden/potilaiden/kuntalaisten kuulemista ja päätöksentekoon mukaan ottamista aktiivista mukanaoloa, vaikuttamista yhteisiin asioihin osallistumista, asian kokemista tärkeäksi ja omaksi osallisuus on mahdollisuuksia toteuttaa itseään työssä, harrastuksissa, kotona osallisuus tarkoittaa, että yksilöllä on visio omasta tulevaisuudestaan ja halua pyrkiä siihen osallisuus on myös terveyttä eli toimintakykyä tarkoittaen tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua terveyden puolesta Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

21 3. OSALLISUUS Muita huomioita:
Monikanavaisuus tärkeää: erilaiset tilaisuudet, some, aito kohtaaminen. Henkilöille, jotka ovat olleet mukana esim. kehitystyössä, pitää kertoa kuinka heidän mielipiteensä ovat vaikuttaneet ja otettu huomioon. Yhdistykseen F2F-kohtaamisen osaajia, ammattilaisia, kehittäjiä  aikaa kohtaamiseen, aikaa kehittämiseen. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

22 3. OSALLISUUS Miten osallisuus parhaiten turvataan omalle kohderyhmällesi? tiedotus ja tasapuolisuus, informoidaan riittävästi erilaiset foorumit sekä yhteistyö julkisen sektorin kanssa esteettömyys = esteetön ympäristö, esteettömät digitaaliset palvelut palautekyselyt, raadit yms., hyödynnetään verkkovälineitä ei pelkkää digitiedotusta, myös jalkautumista Muita huomioita: Pitäisikö ”haasteellisten” kohderyhmien osallisuutta kannustaa palkitsemalla siitä jotenkin? Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

23 3. OSALLISUUS Mielekkäintä osallistumista kohderyhmäsi näkökulmasta?
tehdään oppien, opitaan tehden, toiminnallisuus, kokeiluihin osallistuminen esteetön kohtaaminen, tasa-arvoiset mahdollisuudet vammasta huolimatta hyvän/vaikuttavan tarinan synnyttäminen vertaisten kanssa osallistuminen silloin, kun itselle ajallisesti sopii aito kohtaaminen, jokaisen omat voimavarat huomioiva lähestymistapa todesta ottamista, saada olla osallisena päätöksenteossa osallistuminen, joka tarjoaa hyvinvointia, tukea ja voimaantumista Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

24 3. OSALLISUUS Mitkä osallisuuden haasteet tulee ratkaista, jotta kohderyhmäsi osallisuus toteutuu parhaiten? motivaation lisääminen omaa itseään koskeviin päätöksiin digitalisaatio ei tavoita nykyaikana kaikkia, todellinen kohtaaminen ”maan hiljaiset” ja heikoimmat mukaan, tarvitaan etsivää osallistamista eri kuppikuntien yhteen saattaminen kynnyksen madaltaminen ja innostaminen suomen kielen osaamattomuus, uusi kulttuuriympäristö havainnointia tarvitaan joka sektorilla ja tasolla, ongelmien löytäminen Muita huomioita: Julkisen sektorin ja järjestöjen välillä on tiedonkulun ongelmia Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

25 4. RAHOITUS Rahoitusmuotoja vuonna 2020?
kuntien tukimuodot (rahoitus ja tilat) jatkoa nykyisille rahoitusmuodoille: kunta, työhallinto ja muut, esim. STEA, selkeyttä rahoituksen mahdollisuuksiin yritykset, sponsorirahoitus asiakas maksaa osan, osa tulee avustuksista usean yhdistyksen yhteinen rahoitus ”aloituspaketti”: kun yhdistys aloittaa toimintansa, kattaisi aloituskulut LEADER-tyyppinen ruohonjuuritason osallistava rahoitus – nopeat pikku projektit 500 – 2000 € Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

26 4. RAHOITUS Rahoitusmuotoja vuonna 2020? (jatkoa)
maakunnan yhteyteen järjestöjen rakennerahasto, joka toteuttaisi rahoitusta maakuntastrategian mukaisesti Satakuntaan tulisi perustaa rahasto, josta yhdistykset voisivat hakea rahoitusta eli käytännössä: - erilaisia avustusteemoja tietyin väliajoin - rahasto mahdollistaisi myös yritysten antamat lahjoitukset, joita voi jakaa eteenpäin yhdistyksille - keventää rahoitustenhakuprosessia, varsinkin pienillä yhdistyksillä Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

27 4. RAHOITUS Muita huomioita:
Miten varmistetaan luotettava ja pitkäjänteinen rahoitus ja samalla vältetään urautuminen?  Tarvitaan monipuolisia rahoitusmalleja. Rahoitus pitää turvata vähintään viideksi vuodeksi kerrallaan, jotta kehitystä syntyy, väliraportointi kehittää toimintaa. Tieto rahoituksesta ja sen jatkumisesta antaa työrauhaa  Tieto rahoituksesta ajoissa. Pidettävä huolta myös omasta varainhankinnasta sekä hyvin toimivasta taloudesta. Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

28 4. RAHOITUS Mitä osaa toiminnastanne maakunta voisi rahoittaa?
työllisyyden hoito (TYPO) tilojen antaminen eri puolille maakuntaa osallistuminen palkkakuluihin, markkinointiin ja tiedottamisen kustannuksiin perustoiminnan ja toimintaedellytysten turvaaminen (osallisuuden mahdollistamiseksi) hyte ja ennaltaehkäisy Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

29 4. RAHOITUS Mitä osaa toiminnastanne kunta voisi rahoittaa?
perusrahoitus ja toimitilat ennaltaehkäisevä työ hyte-toimintaa, esim. liikunta ja kulttuuri vapaaehtoistoiminnan koordinointi eri toimintasektoreille (erityisesti alat jotka todella edistävät avuntarvitsijoiden elämää) esteettömyyskartoitus, kokemustoiminta Muita huomioita: Jääkö kunnalle sote-alan asiantuntemusta vai siirtyykö kaikki asiantuntemus maakunnalle, ja mikä merkitys sillä on mm. yhdistysten toiminnan rahoituksen kannalta? Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

30 5. KOKEILUT / UUDET RATKAISUT
Miksi kokeiluja tarvitaan vai tarvitaanko? Kyllä! moderni ylivoimainen toimintatapa, tarvitaan ketteryyttä kaaoksessa innovatiivisten vaativien menetelmien kehittämiseen uusia muotoja yhdessä tekemiseen, uuden syntymiseen ja vanhan päivittämiseen tarvitaan mahdollisuus muuttaa asioita, koska voi muuttua parempaan uskallus luopua vanhasta, luovuuden synnyttämiseen Muita huomioita: Kokeiluja tarvitaan, mutta hyvien tulosten olisi jäätävä elämään -> usein kokeilun päätyttyä tulokset ”katoavat” Mistä löydämme epäonnistuneet kokeilut ja mitä opittavaa niistä olisi? Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

31 5. KOKEILUT / UUDET RATKAISUT
Kokeilun tunnusmerkit? vanha tapa: pitkä valmistelu – täysi iso rahoitus – kokoluokaltaan hanke uusi tapa: nopea valmistelu – pieni rahoitus – kokeilu pilotointia rohkeasti, sallitaan mahdollisuus epäonnistua avoin mieli; suunnittelu, kehittely, arviointi, kehittäminen, suunnittelu jne. saattaa epäonnistua, ei välttämättä toimi kokeiluun tarvitaan toimintavapautta, hiukan löysää aikaa kannustetaan ”työntekijöitä” keksimään, kehittämään työtään aluksi pelottaa, mutta jos ei pelota, ei ole uutta Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

32 5. KOKEILUT / UUDET RATKAISUT
Millaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin tarvitsemme kokeiluja? kohteisiin, jotka eivät ole ”bulkkia”, vaan älyllisiä, yhteiskunnallisia ja vaativia kun varmaa, oikeaa ratkaisua ei ole tiedossa vaikeisiin, näkymättömiin haasteisiin, ei mennä sieltä missä aita on matalin yhdistystoiminnan elävöittämiseen ja jäsenkadon taittamiseen nousuun -> miten saada yhdistystoiminnasta houkuttelevaa ja nuoria jäseniä mukaan hiljaisten signaalien esiin nostamiseen, tarkasteluun jäsenistön integroitumiseen suomalaiseen yhteiskuntaan kokeiluja rohkeasti yli järjestörajojen, esim. partio- ja vammaisjärjestö Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

33 5. KOKEILUT / UUDET RATKAISUT
Kuinka kokeilujen kehittämistyötä tulisi konkreettisesti jatkaa? (esim. yhteistyömuodot ja rakenne) pitäisi saada rahoittajat ymmärtämään kokeilukulttuurin arvo järjestöjen yhteistyö: pois kilpailuasetelma, tiedon jakaminen oppilaitokset mukaan eri aloilta innovoimaan tutkimusten huomiointi osaamisen varmistaminen järjestöissä, uskallus kokeilla ja ottaa myös riskejä julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyö, sitoutuminen kokeiluihin tärkeää, esim. järjestö testaa, jos onnistuu -> julkinen jalkauttaa yleiseksi toimintamalliksi hyviä käytäntöjä paremmin levitykseen kouluttamalla toimijoita Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

34 TYÖPAJAN ANTI Satakunnassa järjestösektorilla on sekä valmiuksia että halua yhteistyöhön ja kumppanuuksiin paljon hyviä jo ihan konkreettisia avauksia ja olemassa olevia yhteistyökäytäntöjä järjestösektorilla on valtava asiantuntemus, ymmärrys tarpeista ja palveluprosesseista järjestökenttä edustaa asiakkaan ääntä järjestösektori on valtava voimavara järjestöillä on halua ja uskallusta kehittää toimintaansa resurssipula haasteena viestintä

35 MITÄ SEURAAVAKSI? II Järjestötyöpaja Rauman Järjestötalolla ke klo 12-15 edellisten teemojen syventämistä ajatusten kehittämistä konkretiaksi yhteisen tahtotilan määrittelyä vuoropuhelua maakunnan toimijoiden kanssa Satakunnan yhteisökeskus #yhteisökeskus #järjestöt #JYTRY

36 LÄHTEET Satakunnan järjestöyhteistyöryhmä JYTRY Satakunnan Järjestöstrategia Satakunnan Tulevaisuuskäsikirja C3%A4-esittelyaineisto.pdf

37 Kiitos!


Lataa ppt "5.10.2017."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google