Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

NÄKÖKULMIA ENNAKOINNIN MAHDOLLISUUKSIIN -Kehittämisohjelmat

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "NÄKÖKULMIA ENNAKOINNIN MAHDOLLISUUKSIIN -Kehittämisohjelmat"— Esityksen transkriptio:

1 NÄKÖKULMIA ENNAKOINNIN MAHDOLLISUUKSIIN -Kehittämisohjelmat
EU-koordinaattori Timo Aro/Satakunnan TE-keskus

2 ”Miten arvioida sellaista, mitä ei ole olemassa” (Kuoppala 2003)

3 ENNAKOINNIN PERUSTA EU-PROJEKTIEN NÄKÖKULMASTA
EU:n ”YLEISTÄ HYVÄÄ”: Sisäänrakennettu kaikkeen EU-rahoittei-seen toimintaan, jolla toteutetaan niin sanottua additionaliteetti –periaatetta HORISONTAALINEN PAINOPISTE: Ennakointi yksi läpäisyperi-aatteella toteutettavista painopisteistä, kuten esimerkiksi tietoyhteis-kunta, tasa-arvo, kestävä kehitys, kumppanuus, hyvät käytännöt jne. HYVÄN PROJEKTIN TUNNUSMERKKI (?): Jokaisen EU-rahoittei-sen projektin pitäisi perustua ennakointitietoon, esiselvityksiin, toi-mintaympäristöanalyysiin tai vastaaviin taustaselvityksiin PROJEKTIN VALINTAKRITEERI: ESR-projekekteissa ennakoiva näkökulma ja työote on yksi yleisistä valintakriteereistä PROJEKTIHAKEMUS: Suorat kysymykset siitä, ”miten aikaisemmin tuotettua ennakointitietoa käytetty projektissa”, ”tuottaako projekti tietoa koulutuksen tai työelämän tulevasta kehityksestä” ja ”onko projektin kysynnästä olemassa esiselvityksiä tai muuta vastaavaa tietoa”

4 Onko ennakointitietoa liikaa –esimerkkeinä osaamisen ennakointi ja alueellinen ennakointi?
AKE-projekti Etelä-Suomen lääninhal-lituksessa Ennakoinnin parhaat käytännöt (Keijo Mäkelä) Ennakoinnin sähköinen tietopalvelu ENSTI (Opetushallitus) LUOTAIN –Lapin koulutuksen järjestä-jien yhteinen työkalu Opetusministeriön erilliset ESR-enna-kointihankkeet (lukumäärä ??) Työministeriön erilliset ESR-enna-kontihankkeet (lukumäärä?+) Teollisuuden ja työnantajien keskus-liiton (EK) TULEVAISUUSLUOTAIN ….. ALUEELLINEN ENNAKOINTI: Alueellisen ennakoinnin käytännön opas (Uudenmaan TE-keskus) DELFOI-menetelmä dynaamisen alue-kehittämisen välineenä (Virtuaalikon-sulttisivusto) Helsingin seudun ennakointiverkko (Helsingin kaupungin opetusviraston ennakointihanke) Kuntien tulevaisuustyö (Kuntaliitto) Maakuntien ammattirakenteen esitykset (MARE) Päijät-Puntari (Päijät-Hämeen ennakointi) Pääkaupungin tulevaisuuskuva PKS 2025 Tulevaisuuden tiekartta (EVA) TE-keskusennakointi 15 TE-keskuksessa …….

5 Ennakoinnin passiiviset ja aktiiviset järjestelmät
Tieto- ja seurantajärjestelmät (ESRA, Fimos jne.) Projektihakemukset, projektien tuottama muu dokumentaatio, päättyneet projektit Tilastot Tutkimukset, selvitykset, raportit Alueelliset informaatiolähteet Yleiset suhdanneanalyysit ja skenaariomallit AKTIIVISET: Asiantuntijahaastattelut (Delfi, dialogi jne.) Suorat kyselyt valituille toimijoille (esim. yritys- tai osaamistarpeet) Paneelikeskustelut ja vastaavat Sidosryhmä- tai verkosto-analyysit Osaamisen- ja kokemusten-vaihtofoorumit esim. projekteille Hiljaisen tiedon systemaattinen kerääminen Alueellista yhteistyötä lisäävät oppimisverkostot

6 ENNAKOINNIN ULOTTUVUUDET EU-PROJEKTEISSA
TILASTOT JA TIETOKANNAT HILJAINEN TIETO SEURANTA- JÄRJESTELMÄT ENNAKOINTI TUTKIMUKSET SELVITYKSET AIKAISEMMAT PROJEKTIT/OH- JELMAT ENNAKOINTI- PROJEKTIT KOKEMUS- PERÄINEN TIETO VÄLINEELLINEN TIETO. © Hannu Jaakkola

7 ENNAKOINNIN HYÖDYNTÄMISEN KRIITTISIÄ KYSYMYKSIÄ 1(2)
Ennakoinnin arkipäiväistäminen, näkyväksi tekeminen ja jalustalta pois pudottaminen ESRA –4000 ESR-projektin ennakoinnin hyvien käytäntöjen hyödyntämätön tietovarasto ( ) Miten löydetään järkeviä ja toimivia luokitteluja eri rahoittajaviran-omaisten välillä Tunnistetaanko alueen keskeiset organisaatiot tai sellaiset oppijaverkostot, joilla aito yhteistyökyky ja -halu luoda osaamisensiirtoa edistäviä kehittämisväyliä (toimialakohtaiset, teemakohtaiset, seudulliset, alueelliset ryhmät jne.) Saadaanko rakennettua riittävä ymmärrys alueen pysyvän muutoksen edistämiseksi, jotta kaikki alueelliseen kehitykseen vaikuttavat ymmärtävät toistensa aseman ja ne tekijät, jotka edistävät tai hidastavat kehitystä. Yksittäinen projekti, oppilaitos, kunta tai aluekehitysorganisaatio ei pysty ratkaisemaan aluekehityksen ongelmia, vaan on muodostettava strategiseen kehittämiskumppanuuteen perustuvia toinen toisiaan täydentäviä koalitioita

8 ENNAKOINNIN HYÖDYNTÄMISEN KRIITTISIÄ KYSYMYKSIÄ 2(2)
Miten muodostetaan yhteinen näkemys mahdollisista tai todennäköisistä tulevaisuuden vaihtoehdoista Miten ylläpidetään jatkuvaa arvioita toivottavista tulevaisuuden vaihtoehdoista ja osataan kriittisesti kyseenalaistaa valittuja toimintamalleja Miten otetaan huomioon aikaulottuvuuteen liittyvät asiat (lyhyen ja pitkän aikavälinen erottaminen toisistaan) Miten hiljainen tieto saadaan esiin ja tehdään näkyväksi Miten osataan hyödyntää mahdollisimman monipuolisia informaa-tiolähteitä ja opitaan erottamaan olennaiset tietolähteet epäolennaisista Kenen vastuulla ennakointitiedon tuottaminen, soveltaminen ja yleiskoordinointi asiallisesti ottaen on Miten kerätään palautetietoa ennakoinnin tai ennakoivan tiedon käytön jälkeen Asiakaslähtöisyys ja asiakasvaatimukset –kuka tekee, mitä tehdään, miten tehdään ja kenelle tehdään

9 KEHITTÄMISOHJELMAT –ennakoinnin hyödyntämisen avaintekijät
Jaettu kehittämisvastuu –projektin, emo-organisaation, yhteistyökumppanien ja rahoittajien välillä Arvioiva ja ennakoiva ajattelu –jatkuvan itsearvioinnin ja ulkoi-sen arvioinnin hyödyntäminen Emo-organisaatioiden sitoutuminen ja sitouttaminen


Lataa ppt "NÄKÖKULMIA ENNAKOINNIN MAHDOLLISUUKSIIN -Kehittämisohjelmat"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google