Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisen ja kehityksen pulmat – PKS-eva

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisen ja kehityksen pulmat – PKS-eva"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisen ja kehityksen pulmat – PKS-eva
Lyhyt yhteenveto työskentelystä Mika Saatsi Nurmijärvi

2 Työryhmän jäsenet Vastuusuunnittelijat: Leena Männistö ja Marjaana Karjalainen​ Tom Sundell (Riikka Liinpää)​ koululääkäri​ Vantaa​ Eija Kantola​ kuraattori​ Espoo​ Laura Hansen​ toimintater./palveluvastaava​ Sanna Nieminen​ toimintaterapeutti​ Kati Pekkala​ psykologi​ Marjatta Jaakkola​ johtava psykologi​ Perheiden erityispalvelut, Helsinki​ Annika Pohto​ lääkäri​ Tuuli Immonen​ neurologi​ Lastenneurologia, Hyks​ Nina Komsi (Sirpa Sammalo)​ Lastenpsykiatria, Hyks​ Kari Lappi​ ylilääkäri​ Susanna Huju​ johtava neuropsykologi​ Elina Koivumäki​ sosiaalityöntekijä​ Mika Saatsi​ sairaalakoulun rehtori Tuusula (Uusimaa)​ Juulia Lahdensuo​ psykologi/kehittämissuunnitelija​ Helsinki/PKS Lape​

3 Keitä palvelukuvaus koskee?
Kehityshäiriöillä ja oppimisvaikeuksilla tarkoitamme seuraavien taitoalueiden kehittymiseen liittyviä ongelmia​ Kognitiivinen kehitys: kieli (puheen ymmärtäminen ja tuotto), näönvarainen hahmottaminen, päättely/ymmärryskyky, muisti ja oppiminen, toiminnanohjaus ja keskittyminen, kynänkäyttö, kädentaidot, liikunnalliset taidot ​ Koulutaidot: lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen ​ Tarkkaavuuden, käyttäytymisen ja tunteiden säätely (ADHD-oireet)​ Kontaktikyky ja sosiaaliset taidot (autismin kirjon ongelmat)​ Palvelukokonaisuudessa painopiste perustasolla, ongelmien varhaisessa tunnistamisessa ja tukemisessa

4 Lasten kehityksellisten poikkeavuuksien yleisyys
puheen ja kielenkehityksen häiriö 5–7 %​ motoriikan kehityshäiriö 5–6 %​ aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö 5 %​ kapea-alaiset oppimisvaikeudet 5–10 %​ monimuotoinen kehityshäiriö %​ kehitysvammaisuus 1–3 %​ autismikirjon häiriöt 1–2 % 

5 Esimerkit (Liian) tavallinen tarina: 8. lk oppilas
Kouluterveydenhuollon tarkastuksissa  kiinnitetty toistuvasti huomiota, mielialaan, ylipainoon, pelaa paljon.  8lk  sairaalanpäivystys pkl- päihteidenkäyttö-lastensuojeluilmoitus.  Koulussa käytösongelmaa. Perheellä selkeä tuen tarve.   Lähete nuorisopsykiatrialle Nuorisopsykiatrialla todetaan keskivaikea oppimisvaikeus ja liitännäisoireena masennus ja käytösongelmia. 

6 HYKS LAPE – Oppimisen ja kehityksen pulmat: kouluikäisten palvelukuvaus
LAPSI JA NUORI KESKIÖSSÄ: TAVOITTEENA EHJÄ KOULUPOLKU, SOVELTUVAT JATKO-OPINNOT  JA SYRJÄYTYMISEN EHKÄISEMINEN Painopiste peruspalveluissa, ongelmien varhaisessa tunnistamisessa ja tukemisessa Opiskeluhuollon, kouluterveydenhuollon, perusterveydenhuollon (PTH), sosiaalihuollon ja erikoissairaanhoidon tiivis ja tarpeen mukainen yhteistyö Erikoissairaanhoidon (ESH) rooli: uuden tiedon tuottaminen/jakaminen, koulutus, konsultaatio, työnohjaus LIEVÄT JA KESKIVAIKEAT ONGELMAT  Ongelma nimetään ja tarvittaessa diagnosoidaan ESH:n konsultaation tuella peruspalveluissa  hoidon suunnittelu (esim. kuntoutustarpeen arviointi) ja totuttaminen peruspalveluissa Koulun tehostetun ja erityisen tuen keinot Opiskeluhuolto Tarvittaessa sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi, jonka perusteella palvelut ja tukitoimet perheelle Mikäli ongelmien kokonaisuus ennakoitua vaativampi, lähete ESH:oon Koulunkäynti jatkuu tukitoimien sekä säännöllisen seurannan varassa Tuki riittää S E U R A N T Tuki riittää ONGELMIEN VARHAINEN TUNNISTUS JA ONGELMAN MUKAINEN TUKI Koulun tukitoimet ja opetusjärjestelyt (mm. tuki- ja erityisopetus, oppimisympäristön muokkaus) Perheen ja lapsen psykoedukatiivinen ohjaus Yhteisöllinen opiskeluhuolto Koulunkäynti jatkuu tukitoimien ja tarvittaessa joustavien opetusjärjestelyiden varassa Toimiva tiedonsiirto nivelvaiheIssa eri toimijoiden kesken ONGELMIEN  JA TUEN TARPEEN YKSILÖLLINEN ARVIOINTI Pedagogisen tuen arvio (opettaja ym.) Yksilökohtainen opiskeluhuolto (opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut, kouluterveydenhuolto esim.  psykologinen arvio) Tarvittaessa sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi, jonka perusteella palvelut ja tukitoimet perheelle Tuki ei riitä Tuki ei riitä TAVOITE: Ongelma tunnistetaan ja aloitetaan varhainen tuki  Jokaisella lapsella ja nuorella oikeus saada realistinen käsitys itsestään oppijana peruskoulun kuluessa (omat vahvuudet ja vaikeudet) sekä tukea itselle soveltuvien jatko-opintojen löytymisessä  Konsultaatiotuki kokoajan käytössä, jatkuva arviointi ja seuranta ERIKOISSAIRAAHOIDON MONIAMMATILLISET TUTKIMUKSET JA KUNTOUTUSSUUNNITELMAN TEKO Ongelmat vaikea-asteisia, selkiytymättömiä ja/tai komplisoituneita Psykoedukaatio (esim. lapsi, vanhemmat, lapsen lähipiiri) Tuen (esim. kuntoutuksen) järjestäminen SEULONTA Laajat kouluikäisten lääkärintarkastukset 1.lk, 5.lk ja 8.lk Kouluterveydenhoitajan tarkastukset 2.lk, 3.lk, 4.lk, 6.lk, 7.lk, ja 9.lk (Erityis)opettajan oppimisen seulat 1.lk syksy, 3.lk syksy, 6.lk syksy  HÄLYTYSJÄRJESTELMÄ, JOS SEULONNAT EIVÄT TOTEUDU (tarv. Lastensuojeluilmoitus) VAIKEA-ASTEISET JA KOMPLISOITUNEET ONGELMAT Lähete ESH:oon ERKOISSAIRAANHOIDON MONIAMMATILLISET KONSULTAATIOT  Konsultaatioiden avulla tarkoitus vahvistaa peruspalveluiden valmiuksia tunnistaa ja tukea lasten oppimisen ja kehityksen pulmia Erikoissairaanhoidon antamat säännölliset konsultaatiot peruspalveluissa (esim. perhekeskus, koulu) Erikoissairaanhoidon jalkautuva työntekijä/-t (esim. neuropsykologi, kliininen psykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja, lääkäri) Digitaalisten ratkaisuiden hyödyntäminen

7 Tiedonsiirto Kriittisinä kohtina opintojen siirtymävaiheet (esikoulu  koulu, alakoulu  yläkoulu, peruskoulu  2. asteen opinnot, koulun vaihdot)​ Ongelmakohtina myös tiedonsiirto eri toimijoiden kesken: koulu, sosiaalitoimi, perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito​ Lisähaastetta tuovat eri toimijoiden tietojärjestelmät ​ Ratkaisut:​ Siirtoneuvottelut lapsille, joilla esikoulun tai koulun ulkopuolinen hoitotaho ja/tai lastensuojelun asiakkuus  mukana kaikki tarvittavat toimijat​ säännölliset tapaamiset perheen ja  keskeisten toimijoiden kesken​ perheellä tarvittaessa yhdyshenkilö ​ Kouluterveydenhuollon ja oppilashuollon tiiviimpi yhteistyö​ Eritoimijoiden yhteinen strukturoitu esitietokaavake (perustiedot, perhe, tiedot lapsen hoitotahoista ja lastensuojelun asiakkuuksista), johon tiedot päivittyvät. Tämä esitietokaavake huoltajien luvalla siirtää opiskeluhuollon käyttöön soveltuvin osin 

8 Seulonnat Tavoitteena havaita mahdolliset pulmat varhain ja antaa oikea-aikaista tukea​ Kouluterveydenhuollon tarkastukset​ Laajat kouluikäisten lääkärintarkastukset --> 1.lk, 5.lk ja 8.lk​ Kouluterveydenhoitajan tarkastukset --> 2. lk, 3.lk, 4.lk, 6.lk, 7.lk ja 9.lk​ Kouluterveydenhuollon tarkastukset aloitetaan kohdennetusti lapsista, joilla koulun rakenteellinen tuki tai koulun ulkopuolinen tuki​ (Erityis)opettajan oppimisenseulat --> 1.lk syksy, 3.lk syksy ja 6lk syksy​ Lukeminen ja matematiikka​ Tutkimustietoon perustuvat ajantasaiset menetelmät ​ Varmistetaan, että tarkastukset toteutuvat kaikkien kohdalla  ns. HÄLYTYSJÄRJESTELMÄ​ terveydenhoitaja varmistaa kouluterveydenhuollon seulojen toteutumisen​ Luokanopettaja/laaja-alainen erityisopettaja lukimatseulojen toteutumisen​​ Mikäli seulonnoissa nousee huolta, suunnitellaan tukitoimet ja arvioidaan lapsen tuen tarvetta moniammatillisesti ja huolehditaan seurannasta 

9 Selvittelyt ja tuki tarpeen mukaan: perustasolta erikoisairaanhoitoon
ONGELMIEN VARHAINEN TUNNISTUS JA OIKEA-AIKAINEN, KOHDISTETTU TUKI ​ kun huoli herää opettajalla, koululaisella itsellään, vanhemmilla​ varhainen tuki (koulun yleinen / tehostettu /erityinen tuki) käynnistyy​ perheen / lapsen psykoedukatiivinen ohjaus​ lisä- ja tukiopetus, erityisopetus ryhmässä tai yksilöllisesti räätälöitynä​ oppimisympäristön muokkaus​ tarvittaessa kohdennetut interventiot​​ Jos varhainen tuki ei ole riittävä  LISÄSELVITTELYT (esim. koulu/perhekeskuksessa)​ Ohjaus oppilashuollon- tai kouluterveydenhuollonpalveluihin (esim. psykologinen arvio)/ monitoimijaiseen arviointiin​ Kokonaisvaltainen arviointi (oppiminen, terveys, päihteet, mieliala) ja hoidon toteuttaminen​ Hyödyntäen jo olemassa olevaa tietoa seulonnoista ​(esim. kouluterveydenhuolto) Tarvittaessa moniammatillisen työryhmän konsultaatioon ​

10 Selvittelyt ja tuki tarpeen mukaan: perustasolta erikoisairaanhoitoon
LIEVÄ- TAI KESKIASTEISINA näyttäytyvät ongelmat  vahvistetaan koulun kuntouttavaa arkea ja/tai tarjotaan koulun ulkopuolista lisätukea​ Koulun tehokkaammat, tarkemmin kohdennetut tukitoimet (tehostettu/erityinen tuki)​ lapsen henkilökohtainen tuki​ joustavat opetusjärjestelyt​ oppimisympäristön muokkaus​ eriytetyt tai yksilöllistetyt oppimistavoitteet ja eriytetyt oppimisen keinot​ Ongelma nimetään ja tarvittaessa diagnosoidaan ESH:n konsultaation tuella peruspalveluissa --> Kuntoutustarpeen arviointi ja muun hoidon suunnittelu ja totuttaminen peruspalveluissa Lapsen /vanhempien /opettajan psykoedukatiivinen ohjaus (koulupsykologi / maakunnan perhekeskuksen moniammatillinen työryhmä?)​ Lapsen ryhmä- tai yksilömuotoinen kuntoutus/terapia (pt., ttr., psykologi, neuropsykologi)​ Tarvittaessa moniammatillisen työryhmän konsultaatio (ESH)​

11 Selvittelyt ja tuki tarpeen mukaan: perustasolta erikoisairaanhoitoon
VAIKEA-ASTEISINA näyttäytyvät ongelmat  ESH:n moniammatillinen konsultaatio​ Lähete erikoissairaanhoitoon lapsen keskeisimpien ongelmien ohjaamalle erikoisalalle (tai ESH:n usean erikoisalan yhteinen lähetteenkäsittely?)​ Erikoissairaanhoidon moniammatilliset tutkimukset, hoidon suunnittelu ja toteuttaminen​ ESH:n vertikaalinen ja horisontaalinen integratiivinen työ tutkimusprosessin eri vaiheissa​ Tai konsultaatiossa yhdessä sovittu ehdotus koulun lisäselvittelyistä ja/tai uusista tukitoimista  uusi konsultatiivinen pohdinta sovitusti ESH:n tutkimusten jälkeen seuranta jatkuu ESH:ssa lääketieteellisin perustein​ ESH:n tutkimusten jälkeen tilanteen selkiydyttyä ja tukitoimien toteuduttua (kuntoutukset/terapiat, koulunkäynnin järjestelyt)​ seuranta ESH:ssa päättyy ja lapsen seuranta palautuu koululle/PTH:n vastuulle​ jos lapsen tilanne ajan kanssa olennaisesti muuttuu, uusi lähete ESH​

12 Erikoissairaanhoidon tehtävät
Uuden tiedon tuottaminen ja jakaminen  koulutusvastuu sekä vertikaalisesti (peruspalveluiden toimijat) että horisontaalisesti​ (ESH sisällä erikoisalojen kesken) Säännöllinen vertikaalinen integraatio​ moniammatilliset konsultaatiot ja työnohjaus kouluille, perusterveydenhuoltoon​ ja sosiaalitoimeen työpareina jalkautuen perhekeskuksiin ja kouluille hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja yhtenäiset käytännöt ja kriteerit perustasolla esim. kuntoutussuositusten suhteen  Horisontaalinen integraatio​ ESH:n erikoisalojen keskinäinen yhteistyö (LPSY, LNEU, FON, PED, nuorisopsykiatria) – tapauskohtaiset konsultaatiot, keskinäinen kouluttaminen​ Keskitetty lähetteenkäsittely (?)​ lähetteiden ohjautuminen mahdollisimman nopeasti oikealle erikoisalalle yhteistyötahoille selkeä ohjeistus lähetekäytännöistä Vaativa ESH-taso: tarve yhdessä tekemiseen kasvaa ESH:n sisällä

13 Erityiskysymyksiä Perheet, joissa huoltajien suomen kielen hallinnan ja kulttuurin tuntemuksen vähäisyys alentaa huoltajien toimintavalmiutta​ (lähettävän tahon?) yhdyshenkilö tukena siirtymissä ​(esim. hoitopaikan vaihtuessa) vastaanottavan tahon erityinen panostus ensikohtaamiseen Perheet, joissa huoltajilla vaikeuksia sitoutua lapsen tutkimusten ja hoidon toteuttamiseen​ Sosiaalihuoltolain tai lastensuojelulain perusteella yhteyshenkilö ja palveluja, joilla lapsen tutkimus- ja hoitokäynnit saadaan käytännössä toteutettua.  •Esim. Perhetyöntekijä, jolle tieto tulevista käynneistä ja joka huoltajan mukana osallistuu käynnille, tällöin myös tieto välittyy myös arjen ohjaukseen ja perhetyö voi jatkaa teemojen työstämistä kotona. Palvelee myös perhetyön konsultaationa.  Tiedonsiirto aina lapsen edun mukaisesti Ammattilaiset toimivat monialaisessa yhteistyössä lapsen edun mukaisesti. Soveltamisohjeen puuttuessa on pahimmillaan vaarana, että monialaisen työskentelyn haasteissa pitäydytään liiaksi oman lainsäädännön salassapitosääännöksissä.  Vrt. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) 23§ - - "Opiskelijan yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseen ja toteuttamiseen osallistuvilla on salassapitovelvollisuuden estämättä oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen sekä opiskeluhuollosta vastaavalle viranomaiselle sellaiset tiedot, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi."

14 Paikalla paljon erityisopettajia
Työn alla keväällä 18 Työpaja Helsingissä, jossa materiaali esitelty Käsitelty palvelukuvausta myös oppilashuollon seminaaripäivässä helmikuussa Paikalla paljon erityisopettajia Tulossa pilotointia teemoista: Sosiaalihuoltolain mukainen yhteistoiminta Hälytysjärjestelmät ESH:n konsultaatio Vaikeasti sitoutuvan perheen sujuva palvelupolku, konsultaatiot (mm. jalkautuva erikoissairaanhoidon konsultaatio) ja ns. hälytysjärjestelmät => Pilotointia tulossa Espoo, Tuusula, Kirkkonummi, Vantaa


Lataa ppt "Oppimisen ja kehityksen pulmat – PKS-eva"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google