Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhyressä komiasti eteenpäin vaikka umpihangessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhyressä komiasti eteenpäin vaikka umpihangessa"— Esityksen transkriptio:

1 Yhyressä komiasti eteenpäin vaikka umpihangessa
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

2 Alavus Ilmajoki Isokyrö Kuortane Seinäjoki
Lakeuden portti tultaessa Route 66:n kautta Etelä-Pohjanmaalle Tuurin kyläkauppa: pohjalaista hulluutta parhaimmillaan Ovi- ja ikkunateollisuuden keskittymä Toivo Kuulan ja Pauli Hanhiniemen synnyinkunta Ilmajoki Jaakko Ilkan henki elää: ”Ei oikeutta maassa saa, ken ei itse sitä hanki” Talonpoikaiskulttuurin ylläpitäjä ja kehittäjä Alajoen perinnealue: Etelä-Pohjanmaan elävää historiaa Ilmajoen musiikkijuhlat Koskenkorva Isokyrö Talonpoikaissotien näyttämö: täältä lähdettiin Nuijasotaan ja täällä käytiin suuren Pohjan sodan viimeinen ja ratkaiseva taistelu (Napue) Autokaupan keskus keskellä lakeutta Kunta Etelä-Pohjanmaan valtavirran, Kyrönjoen varrella Ilmari Turjan synnyinkunta Kuortane Kunta, jossa järvikin paloi Kuortaneen järvi: pohojalaisten Riviera Urheiluopiston ympärille rakentunut liikuntakeskittymä Alvar Aallon ja Heikki Klemetin synnyinkunta Täälläkin sodittiin Suomen sodassa (Ruona) Seinäjoki Kurakauppalasta yhdeksi maan vetovoimaisimmaksi keskukseksi Frami, yliopistokeskus Aalto-keskus Rytmimusiikin kotipesä (Provinssi, Rytmikorjaamo) Tangon pääkaupunki (Tangomarkkinat) Erinomainen logistinen sijainti – vain satama puuttuu (toistaiseksi) Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

3 YHYRESSÄ KOMIASTI ETEENPÄIN VAIKKA UMPIHANGESSA
Nykyisellä kuntarakenteella vai kuntarakennetta muuttamalla? Mahdollistaako kuntien taloudellinen ahdinko kasvua ja kilpailukykyä vahvistavan kuntaliitoksen vai jyrääkö talous elinvoiman? Tähtäin 2030-luvulle Kuntajakoselvittäjät selvittävät, kuntien valtuustot päättävät Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

4 SELVITYSVELVOLLISUUS(KRL 4 b – f §)
ALAVUS ILMAJOKI ISOKYRÖ KUORTANE SEINÄJOKI Väestöpohja < as < 50 alle 1 v 12.228 118 12.099 120 4.854 51 3.819 30 60.354 758 Työpaikkaoma- varaisuus < 80 % Työssäkäynti > 25 % keskuskaup. 96,8 % 8 % 66,2 % 37 % 66,9 % 14 % 91,2 % 12 % 111,9 % 82 % Yhdyskunta- rakenne * - Talous (6 kriteeriä) 2/6 1/6 Yhdyskuntarakenneperuste täyttyy, jos kunnan tai siihen rajoittuvan kunnan yhtenäinen keskustaajama ulottuu kunnan rajan yli tai keskustaajamaan kytkeytyvä lähitaajama ulottuu kunnan rajan yli, taikka jos toisen kunnan keskustaajaman kasvupaine kohdistuu merkittävästi kunnan alueella sijaitsevaan lähitaajamaan. HE 31/2013 perusteluien mukaan peruste ei täyty selvitysalueella. Selvitysvelvollisuus täyttyy Ilmajoen selvityssuunta Seinäjoki Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

5 Selvitykseen alun perin suunniteltu alue ja kuntien lausunnot selvitykseen osallistumisesta
Evijärvi Selvitykselle myönteinen kanta Selvitykselle kielteinen kanta Lappajärvi Kauhava Selvitykselle neutraali kanta Vimpeli Isokyrö Lapua Alajärvi Kuortane Soini Seinäjoki Ilmajoki Kurikka Alavus Teuva Ähtäri Jalasjärvi Karijoki Kauhajoki Isojoki

6 SELVITYSALUE Seinäjoki Ilmajoki Isokyrö Kuortane Alavus Alavus as Ilmajoki as Isokyrö as Kuortane as Seinäjoki as Yhteensä as Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

7 SELVITYSTEHTÄVÄ Selvityksen tavoitteena oli tuottaa tiedot, joiden perusteella voidaan arvioida edellytyksiä yhdistää Alavus, Ilmajoki, Isokyrö, Kuortane ja Seinäjoki tai osa niistä yhdeksi tai useammaksi kunnaksi. Valmiiksi mennessä. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

8 KUNTAJAON KEHITTÄMISEN TAVOITTEET (KRL 2 §)
Kuntajaon kehittämisen tavoitteena on elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne, joka vahvistaa kunnan asukkaiden itsehallinnon edellytyksiä. Tavoitteena on myös, että kunta muodostuu työssäkäyntialueesta tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta sekä riittävästä omasta palvelutuotannosta. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

9 SELVITYKSEN KÄRJET, 1 Millaisella kuntarakenteella vahvistetaan Seinäjoen seudun elinvoimaa? Menestyvät yritykset > työpaikat lisääntyvät Vetovoimainen asuinympäristö > lisää työikäisiä muuttajia Toimivat julkiset ja yksityiset palvelut > saatavuus, laatu, kustannustehokkuus Kuntalaisten vaikutusmahdollisuus kunnan päätöksentekoon > toimiva lähidemokratia Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

10 SELVITYKSEN KÄRJET, 2 2. Millaisella kuntarakenteella turvataan terve kuntatalous ? Edellytykset tuottaa kuntalaisten tarvitsemat palvelut Edellytykset huolehtia kunnan infrastruktuurista: tiet, vesi, energia, tonttimaa Edellytykset panostaa kunnan kehittämiseen, ei pelkästään hengissä pysymiseen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

11 PENDELÖINTI 2011 Vaasa Lapua 25 % 0 % 453 246 0% 14% 129 288 67 %
25 % 0 % Lapua 0% 14% 67 % 21 % 2% 12% 0% 91 % 2% % 66 % 2% 14% 112 % Ao. kunnan kohdalla työpaikkaomavaraisuus 8 % 1 % Pendelöivien osuus kunnan työllisestä työvoimasta Lähde Tilastokeskus 97 %

12 TAAJAMAT JA KYLÄT 2012 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

13 VÄESTÖKEHITYS KUNNITTAIN

14 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

15 Palvelutarpeiden kasvupaine toteutuu
Laskettu: Palvelutarpeiden kasvupaine toteutuu Palvelurakenteet ja toimintatavat eivät muut Vain vero-% joustaa Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

16 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

17 KUNTIEN KOKO KUVA Alavus: Kuusiokuntien keskus, jonka elinvoima ehtymässä Ilmajoki: Seinäjoella työssäkäyvien asuinkunta Isokyrö: Ratkaistava suuntautuuko Vaasaan vai Seinäjoelle, elinvoima ehtyy Kuortane: Elinvoima ehtyy voimakkaasti, valittava Seinäjoki tai Alavus liitossuunnaksi Seinäjoki: Kasvukivuista kärsivä maakunnan veturi Seinäjoen seutu: Elinvoimaltaan kaksijakoinen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

18 Työssäkäyntikaupunki
VAIHTOEHDOT ( ) Seutukaupunki Työssäkäyntikaupunki Nauhakaupunki Ydinkaupunki Kyrönmaan kaupunki Urheilukaupunki Maaseutukaupunki Vaihtoehto X Kaksiportainen kunta Seinäjoki Ilmajoki Isokyrö Kuortane Alavus Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

19 EHDOTUS UUDEKSI KUNNAKSI
Seinäjoki Ilmajoki Isokyrö Kuortane Alavus Yhteensä asukasta Yhdistymisavustus 6 milj. € Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

20 SELVITTÄJIEN REUNAHUOMAUTUS
Mukana tulisi olla myös Lapua Harkittava myös Kurikka+Jalasjärven mukaantuloa Näistä ei ehdotusta, koska eivät ole selvitysaluetta. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

21 MIKSI EI ALAVUTTA? Ei kuulu selkeästi selvitysalueen muiden kuntien kanssa samaan toiminnalliseen alueeseen Etäisyys Seinäjoelle 51 km Työssäkäynti Seinäjoelle vielä vähäistä Alavus enemmän osa Kuusiokuntia kuin Seinäjoen seutua Haluaa olla jatkossakin Kuusiokuntien keskus Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

22 MIKSI ILMAJOKI? Elinvoima pitkälti Seinäjoen varassa
Työssäkäynti Seinäjoelle 37 % ja kasvaa tulevaisuudessa Kasvaa tulevaisuudessa yhtenäiseksi kaupunkialueeksi Seinäjoen kanssa Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

23 MIKSI ISOKYRÖ? Elinvoima paljolti Seinäjoen ja Vaasan varassa
Valittava ennen pitkää liittyminen joko Vaasaan tai Seinäjokeen Kulttuurillisesti osa Etelä-Pohjanmaata Enemmistö isokyröläisistä ilmeisesti asettaa Seinäjoen ykkösvaihtoehdoksi itsenäisenä kuntana jatkamisen jälkeen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

24 MIKSI KUORTANE? Työssäkäynti samaa tasoa Seinäjoelle ja Alavudelle
Tulevaisuudessa Seinäjoen suunta vahvistuu Päättäjien enemmistön esille tuoma suunta Seinäjoki tuo vahvuutta liikuntakeskittymän kehittämiseen Uuden kunnan strateginen kehittämiskohde Keskittymä ratkaiseva Kuortaneen elinvoimalle Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

25 UUDEN KUNNAT ISOT TAVOITTEETT
Seinäjoen kaupunkiseudun elinvoiman vahvistaminen Pienten kuntien ehtyvän elinvoiman elvyttäminen Kuntatalouden sopeuttamishaasteisiin vastaaminen Kustannustehokkaiden ja asukkaiden tarpeita vastaavien palveluiden tuottaminen Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

26 STRATEGISET KEHITTÄMISKOHTEET
Elintarvikeklusteri Matkailu- ja tapahtumaklusteri Kuortaneen liikuntakeskittymä Rengonharjun alue Seinäjoki logistiikan solmukohtana Seinäjoen kaupunkikeskusta Korkeakoulutoiminta Seinäjoen ja Vaasan kumppanuus Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

27 LIITOKSEN EDUT JA HAITAT
Uuden Seinäjoen asema maakuntakeskuksena ja keskusten välisessä kilpailussa vahvistuu. Kuntaliitos voi johtaa palvelujen keskittymiseen. Edunvalvontavoima vahvistuu Hallinnon etääntyessä paikallistuntemus heikkenee. Uudella Seinäjoella on hyvät mahdollisuudet kumppanuuteen Vaasan kanssa. Isossa kunnassa hallinto voi byrokratisoitua. Uudella kunnalla on nykyisiä kuntia paremmat edellytykset kehittää alueen elinvoimaa. MALPE-osaoptimoinnista voidaan siirtyä seudulliseen strategisen elinvoimapolitiikkaan. Kuntalaisten mahdollisuus ja halukkuus osallistua kunnalliseen päätöksentekoon heikkenee, kun luottamushenkilöpaikat vähenevät. Seinäjoen kasvun leviäminen kehyskuntiin elvyttää niiden hiipuvaa väestö- ja työpaikkakehitystä. Uudella kunnalla on erillisiä kuntia paremmat mahdollisuudet hyödyntää toimintojen laskennallinen noin 31 milj. € säästöpotentiaali. Kuntien talouden kiristymisestä syntyvän muutospaineen hallittavuus paranee. Kuntien henkilöstön palkkojen harmonisoinnin aiheuttama kustannusvaikutus on 0,7 – 3,8 milj. €/v (todennäköisesti lähempänä arvion alarajaa). Iso kunta voi tehdä nykyisen pienen kunnan alueelle sellaisia investointeja, joihin pienen kunnan omat voimavarat eivät riitä. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

28 LIITOKSEN EDUT JA HAITAT, 2
Kuntien hallintojen yhdistämisellä saavutetaan noin 1 milj.€ vuotuiset säästöt. Tietojärjestelmien harmonisointi tuo säästöä, jonka suuruutta on kuitenkin vaikea ennakoida. Samalla tietojärjestelmien kehittämistyön tasoa voidaan nostaa erityisesti pienten kuntien osalta. Tarve erillisille kuntien yhteistyösopimuksille ja erillisille organisaatioille vähenee. Kuntien ja yritysten kilpailukyky osaavasta työvoimasta paranee. Pienten kuntien organisaatioiden haavoittuvuus poistuu. Iso kunta pystyy pienempiä tehokkaammin hyödyntämään eläköitymistä henkilöstösuunnittelussa. Kunnalle palveluja tai tavaroita tuottavien yritysten (ns. lähiyritysten) markkinat kasvavat. Uusi kunta voi olla liian iso asiakas osalle lähiyrityksiä. Kuntalaisen arjen hallinta helpottuu, kun kunnallisten palveluiden (esim. lasten päivähoito ja terveyspalvelut) ja vanhempien työssäkäynnin yhdistämiselle tulee uusia mahdollisuuksia. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

29 UUSI KUNTA KUNTALIITOKSELLA
Ilmajoen, Isonkyrön ja Kuortaneen kunnat lakkautetaan ja liitetään Seinäjoen kaupunkiin. alkaen Uusi kunta samoihin hallintoalueisiin kuin Seinäjoki nykyisin. Yhdistymissopimus voimassa 3 v Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

30 NIMI JA VAAKUNA Kunnan nimeksi Seinäjoki
Kunta käyttää kaupunki-nimitystä Uusi vaakuna Yhdistymishallitus vahvistaa Lausunto kansallisarkistolta (kuntalaki § 6) Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

31 YHDISTYMISHALLITUS Koko: 17 Paikkajako kunnittain Ilmajoki 4 Isokyrö 2
Kuortane 2 Seinäjoki 9 Paikkajako puolueittain Keskusta 6 Kokoomus 5 SDP 3 PS 2 KD 1 Lisäksi kaksi henkilöstön edustajaa (läsnäolo- ja puheoikeus henkilöstöasioissa) Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

32 UUDEN KUNNAN VALTUUSTO
59 jäsentä Jos uusi kuntalaki hyväksytään, 1.1. – yhdistetty valtuusto, jonka paikat 2012 kunnallisvaalien mukaisesti: Ilmajoki 19 Isokyrö 8 Kuortane 6 Seinäjoki 51 Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

33 UUDEN KUNNAN HALLITUS Ensimmäisenä vaalikautena vähintään yksi jäsen ja varajäsen jokaisesta liittyvästä kunnasta. Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

34 LÄHIDEMOKRATIA Valmistellaan yhdistymissopimuksen toimeenpanon yhteydessä kunnan päättäjien ja kuntalaisten yhteistyönä. Päätöksen alueellisen toimielimen muodosta ja tehtävistä tekee yhdistymishallitus. Nimetään vanhus- ja vammaisneuvostot sekä nuorisovaltuusto Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

35 VIRANHALTIJAJOHTO Uuden kunnan kaupunginjohtajaksi nykyinen Seinäjoen kaupunginjohtaja Muut kunnanjohtajat sijoitetaan yhdistymishallituksen päätöksellä johtoryhmätasoisiin tehtäviin Kaikki johtoryhmä-, tulosalue- ja tulosyksikkötason johtotehtävät täytetään sisäisellä haulla Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

36 HENKILÖSTÖN ASEMA Henkilöstö siirtyy uuden kunnan palvelukseen
Lähtökohtana nykyinen tehtävä ja toimipaikka 5 v irtisanomissuoja (kuntarakenneL § 29) Henkilöstösuunnitelma mennessä Sijoittumissuunnitelma Siirtymävaiheen rekrytointiperiaatteet Palkkojen harmonisointi (0,7 – 3,8 milj. €/v) vuoden 2019 loppuun mennessä Yhteistoiminta ”Ylimääräiset” edut eivät siirry, vaan niistä päättää uusi kunta Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

37 HALLINTO JA PALVELUT Keskushallinto Seinäjoelle
Yhteispalvelupisteet kirjastoille Maaseututoimen palvelupisteet säilyvät (ellei sähköinen asiointi poista tarvetta) Elinkeinotehtävät Into Seinäjoki Oy:hyn Ravintopalvelut: keittiöverkoston tarkastelua jatketaan Sote: riippuu sote-uudistuksesta JIK lakkaa ja Kuortane eroaa 6tk:sta Lähi- ja seudullisten palvelujen määrittely Elinkaari-malliin? Isonkyrön erityispalvelut Seinäjoelta Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

38 HALLINTO JA PALVELUT, 2 Sivistyspalvelut: palveluverkon periaatteet
Ylistaron lukion yhdistäminen Kyrönmaan lukioon Kansalaisopistotoiminta uuden kunnan alueella yhteen opistoon Kiinteistöjen kartoitus ja tarpeettomista luopuminen Kaavoitus keskitetään Kaavoitusohjelmassa huomioon myös nykyiset kuntakeskukset Sähköinen asiointi painopiste kaikissa toiminnoissa Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

39 YHDISTYMISAVUSTUS Yhteensä 6 milj € 2017: 40 % (2,4 milj. €)
Käytetään: Siirtymävaiheen kustannuksiin Palvelujen tuottavuutta lisääviin hankkeisiin ja investointeihin Uuden kunnan talouden tasapainottamiseen Enintään 10 % paikallisyhteisöjen hankkeisiin Siirtymävaiheen kulujen kirjaus jo Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

40 KÄSITTELYAIKATAULU Ma 9.2.2015: hallitukset Tiedoksi + nähtäville
Ma – pe : nähtävillä Mahdollisuus esittää huomautuksia Ma : hallitukset Lausunto huomautuksista Ehdotus valtuustoille Ma : valtuustot Päätös Ehdotus valtioneuvostolle Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen

41 LOPPUTEESIT Seinäjoki on kehyskuntiensa elinvoiman veturi
Seinäjoki tarvitsee tuekseen elinvoimaisia kehyskuntia Palautettava teoilla kuntien keskinäinen luottamus Seinäjoki ja Vaasa kumppaneiksi keskusten välisessä kilpailussa TTT = tieto + tunne + tahto Seinäjioen seudun erityinen kuntajakoselvitys/ Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen


Lataa ppt "Yhyressä komiasti eteenpäin vaikka umpihangessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google