Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MMM/ruokaosasto/ maaseudun kehittämisyksikkö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MMM/ruokaosasto/ maaseudun kehittämisyksikkö"— Esityksen transkriptio:

1 MMM/ruokaosasto/ maaseudun kehittämisyksikkö
Ajankohtaista Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta ”Jotta voisimme hyvin” MMM/ruokaosasto/ maaseudun kehittämisyksikkö

2 Kolme strategista painopistettä
Maaseutuohjelmalla Edistetään biotaloutta ja sen osana maataloutta harjoitetaan taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävällä ja eettisesti hyväksyttävällä tavalla. Monipuolistetaan maaseudun elinkeinoja ja parannetaan työllisyyttä kehittämällä yritysten kilpailukykyä, uutta yrittäjyyttä ja yritysten verkostoitumista. Lisätään maaseudun elinvoimaa ja elämänlaatua vahvistamalla paikallista omaehtoista toimintaa.

3 Maaseutuohjelman 2014-2020 tavoitteet
Osaaminen, tiedonvälitys, innovaatiot ja yhteistyö maaseudulla lisääntyvät. Ilmastonmuutoksen hillintä ja sopeutuminen ilmastonmuutokseen tehostuvat. Luonnon monimuotoisuus lisääntyy, vesistöjen tila ja maatalouskäytössä olevan maaperän tila paranevat. Maaseudun yritystoiminta monipuolistuu ja työllisyys, palvelut sekä vaikuttamisen mahdollisuudet paranevat. Maataloustuotannon kilpailukyky vahvistuu. Maaseutuyritykset vastaavat kuluttajien kysyntään ja arvostuksiin tuottamalla laadukasta ruokaa ja parantamalla eläinten hyvinvointia.

4 Maaseutuohjelman toimenpiteet ja rahoitus *)
Toimenpide milj. euroa Koulutus ja tiedonvälitys Neuvonta Investoinnit fyysiseen omaisuuteen - josta kokonaan kansallinen lisärahoitus Tila- ja yritystoiminnan kehittäminen - josta kokonaan kansallinen lisärahoitus Maaseudun palvelujen ja kylien kehittäminen Ympäristökorvaukset Luonnonmukainen tuotanto Luonnonhaittakorvaukset - josta kokonaan kansallinen lisärahoitus Eläinten hyvinvointi Yhteistyö ja innovaatiot (sis. EIP) Leader Tekninen apu Yhteensä * Lisäksi yksityiset panostukset esim. investointeina ja talkootyönä

5 Ohjelman varat toimenpiteittäin
Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa * Sisältää kokonaan kansallista lisärahoitusta 656 milj. euro ** Sisältää kokonaan kansallista lisärahoitusta 67 milj. euroa *** Sisältää kokonaan kansallista lisärahoitusta milj. euroa

6 Katsaus ohjelman rakenteeseen
Nykytilan analyysi + SWOT + tarpeet Strategia -> selkeät perusteet valituille toimenpiteille Toimenpiteet Rahoitussuunnitelma -> EU-osarahoitteiset + kokonaan kansalliset Seuranta ja arviointi Indikaattorisuunnitelma -> vaikutusten seuraaminen ja mittaaminen, mihin rahaa on käytetty, mitä tuloksia on saavutettu Toimeenpano ja valvonta

7 Ohjelman hallintoviranomaiset ja Leader-ryhmät
Maa- ja metsätalousministeriö Ohjelman hallintoviranomainen Ohjelma-asiakirja, lainsäädäntö Ohjelman toteutuksen seuranta Maaseutuvirasto Hallintoviranomaisena: Toimeenpano / ELY- ohjaus, seuranta- ja sähköiset järjestelmät Maksajavirastona: Varojen maksaminen ja valvonta Verkostopalvelut: Viestintä, koulutusten järjestäminen, toimijoiden verkostointi, parhaat käytännöt, kansainvälistymisen tuki ELY-keskus (15) Alueellisen suunnitelman toteutus: HV: Päätökset: hanke- ja yritystuet, maatalouden rakennetuet sekä luomu- ja ympäristösopimukset Koulutus, neuvonta alueella MV: Maksatukset ja valvonnat Kunnat /yhteistoiminta –alueet Viljelijätukien hallinnointi /päätökset / takaisinperinnät : ympäristösitoumukset ja luonnonhaittakorvaukset, eläinten hyvinvointikorvaukset Viljelijäkoulutukset Hanketoteuttaja, Leaderin osarahoittaja (20%) Leader-ryhmät (54) Paikallisen kehittämisstrategian toteutus: Aktivointi, teemahankkeet Hanke- ja yritystuet: hanke-esitykset ELY:lle

8 Seurantakomitea Valtioneuvosto asetti seurantakomitean 8.1.2015
Seurantakomiteaa on kuultava kaikista ohjelmaa koskevista hallintoviranomaisen esittämistä muutosehdotuksista Lisäksi seurantakomitean tehtävänä on mm. tarkastella ohjelman täytäntöönpanoa tarkastella kaikkia ohjelman tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä hyväksyttävä vuosittainen täytäntöönpanokertomus osallistuttava kansallisen maaseutuverkoston toimintaan. Seurantakomitea kokoontuu 2 kertaa vuodessa (touko- kesäkuun ja marras-joulukuun vaihteessa).

9 Maaseutuohjelman tilanne (1/3)
Toimenpiteet ovat edenneet hyvin, vaikka osa ohjelman toimeenpanosta käynnistyi vasta v (komissio hyväksyi ohjelman ) Ohjelman EU-osarahoitteista varoista sidottu 67 %, maksettu 43 % (tilanne ) 3. ohjelmanmuutos hyväksytty Yhteistyötoimenpide on saanut tutkimuslaitokset ja yritykset ja muut organisaatiot aktiiviseen yhteistyöhön, mutta edelleen myös koulutus & tiedonvälitys ollut suosittua Neuvonta: Tähän mennessä yli 25 000 tilakäyntiä yli 13 000 tilalle. Elokuussa 2017 valittu uudet neuvojat kilpailukyvyn parantamiseen. Arvioinnissa hyviä tuloksia

10 Maaseutuohjelman tilanne (2/3)
Ympäristökorvauksien haku ylitti odotukset vuoden 2020 tilanne määrärahojen osalta haasteellinen seuraamme ohjelman toteutumista ja teemme mahdollisuuksien mukaan määrärahasiirtoja ohjelman sisällä, sellaisenaan sitoumukset eivät voi kuitenkaan jatkua. Tämä vaatii neuvotteluja myös komission kanssa. Eläinten hyvinvointikorvaukset edenneet hyvin ”välitarkastelu” yksinkertaistamiseksi ja eläinsuojelulain uudistuksen yhteydessä Maaseudun yritystuet valintakriteerit ovat toimineet hyvin - alkavat ja toimivat yritykset voivat kehittää tuen avulla toimintaansa yritystuista käyty viime aikoina paljon julkista keskustelua

11 Maaseutuohjelman tilanne (3/3)
Palvelut & kylien kehittäminen lähtenyt hyvin liikkeelle maaseudun laajakaistainvestointeja paljon, rahoitettu n. 40 hanketta ja hankkeita vireillä runsaasti erityisesti Lapissa maahanmuuttajien kotouttamisen hankkeita rahoitettu n. 30, myös kansainvälistä yhteistyötä (Leader) Viljelijöiden hyvinvointiin panostettu kaikilla alueilla neuvonta ja yhteistyötoimenpiteen hankkeet Kehittämishankkeiden valintakriteerit saaneet kiitosta Leaderissä tehty aktiivisesti laatu- ja tulevaisuustyötä

12 Tulokset esille seurannalla ja vaikutusten arvioinnilla
Ohjelman lähtötasoa, rahoituksen toteutumista, tuotoksia, tuloksia ja vaikutuksia seurataan ja arvioidaan seuranta- ja arviointijärjestelmän indikaattoreilla Seurantakomitea tarkastelee ohjelman edistymistä ja hyväksyy vuosiraportit Ohjelman mukaista tukea saavien tuensaajien ja Leader-ryhmien on sitouduttava toimittamaan tiedot ohjelman seurannan ja arvioinnin mahdollistamiseksi Ohjelman vaikutuksia arvioidaan arviointisuunnitelman mukaisesti

13 Tavoitteet ja niiden toteutuminen (tilanne 31.12.2016)

14 Käynnistyneet ja vireillä olevat maaseutuohjelman arvioinnit
Arviointihanke 2016 2017 2018 2019 IV I II III Neuvonnan arviointi (MDI ja Avaintaito) Ympäristötoimien tuloksellisuuden arviointi (LUKE) Selvitys tuloksista ja vaikutuksista maatalousalan kilpailukykyyn (PTT ja MDI) Maaseutuverkoston arviointi (Ramboll) Valtakunnallisten ja koordinaatiohankkeiden arviointi (MDI ja TK-Eval) Työllisyys- ja aluetalousvaikutuksien arviointi (tarjouskilpailu päättynyt) Maatalousluonnon moma ja maisema arviointi (hankinta käynnissä) KHK- ja ammoniakkipäästöt, hiilen sidonta, vesi ja maaperä arviointi (suunnitteilla)

15 Viestintä Maaseutuohjelmaa tehdään ”Jotta voisimme hyvin.”
Maaseutu.fi pääviestintäkanava. Facebook: Maaseutu – tilaa elämälle. #maaseutufi MMM:n johdolla viestinnän linjat koko maaseutuverkostolle > vuotuiset viestintäsuunnitelmat. Viestinnän ydinryhmässä MMM, Mavi ja verkostopalvelut Viestintätyökaluja koko maaseutuverkoston käyttöön >< Alueiden ääni kuuluviin valtakunnallisessa viestinnässä. Viestintäverkoston kautta tavoitetaan kentän toimijoita ja kansalaisia. Toimii koko maassa: ELY-keskukset ja Leader-ryhmät. Laajaa viestintäyhteistyötä myös sidosryhmien kanssa

16 Tuleva ohjelmakausi: EU-tason valmistelutilanne (1/2)
Komission julkinen kuuleminen asti ”EU:n yhteisen maatalouspolitiikan modernisointi ja yksinkertaistaminen” tulosten julkistaminen seminaarissa Junckerin ”State of the Union” –puhe keskustelua EU:n tulevasta rahoituksesta ja painopisteistä Komissio antanee tiedonannon tulevista linjauksista vaikutusten arvioinnin helmi-maaliskuussa 2018 rahoituskehysehdotuksen toukokuussa 2018 asetusehdotukset loppuvuodesta 2018 Viiveitä jo tiedossa: tulevan kauden käynnistämiseen todennäköisesti 1-2 vuoden siirtymäaika

17 Tuleva ohjelmakausi: EU-tason valmistelutilanne (2/2)
Keskusteluissa esillä tulevan kauden rahoitus ja painotusten muutospaineet Brexit Vaikutukset rahoitukseen alkavat jo tällä kaudella Ilmasto- ja ympäristötavoitteiden vahvistaminen on tunnistettu eri tahoilla Maaseudun elinvoimaisuutta on vahvistettava Toimenpiteiden pitää edistää kestävää ja elinvoimaista ruuantuotantoa Selkiyttämiselle ja valvontakokonaisuuden yksin-kertaistamiselle on suuri tarve

18 Tuleva rahoituskausi: Liikkeelle kansallisista tavoitteista
Kansalliset tavoitteet + komissioon vaikuttaminen nyt tarvitaan konkreettisia ideoita selkeyttämisestä ja todellisesta yksinkertaistamisesta ideat oikeaan aikaan oikeaan paikkaan Kansallisten valmisteluryhmien asettaminen toimenpiteiden valmistelu alkaa myöhemmin Päätökset EU-rahoituksesta EU-asetusten valmistelu + komission ohjeet Kansalliset rahoitusneuvottelut + rahoituksen jakaminen toimenpiteisiin mitä toimenpiteitä sisällytetään ohjelmaan ja kuinka laajoina, mitä rahoitetaan kokonaan kansallisesti tai ei rahoiteta ollenkaan

19 Suomen ennakkokantoja keväällä 2017
Jatkossakin tarvitaan vahvaa yhteistä maatalouspolitiikkaa, riittävää rahoitusta ja todellista yksinkertaistamista Yhteisellä maatalouspolitiikalla on useita haasteita vastattavana ja tarvitaan yhteinen strategia niihin vastaamiseksi Maaseudun kehittäminen ja kestävä, taloudellisesti kannattava maatalous ovat tiiviisti yhteyksissä. Elinvoimainen maaseutu mahdollistaa myös kilpailukykyisen maatalouden Maaseudun kehittämisohjelmissa tarvitaan jatkossakin laaja välineistö ja riittävä maaseuturahaston rahoitus

20 Suomen ennakkokantoja keväällä 2017
Jatkossakin tarvitaan vahvaa yhteistä maatalouspolitiikkaa, riittävää rahoitusta ja todellista yksinkertaistamista Yhteisellä maatalouspolitiikalla on useita haasteita vastattavana ja tarvitaan yhteinen strategia niihin vastaamiseksi Maaseudun kehittäminen ja kestävä, taloudellisesti kannattava maatalous ovat tiiviisti yhteyksissä. Elinvoimainen maaseutu mahdollistaa myös kilpailukykyisen maatalouden Maaseudun kehittämisohjelmissa tarvitaan jatkossakin laaja välineistö ja riittävä maaseuturahaston rahoitus

21 Ohjelmatyön vaiheet - ennakointi välttämätöntä
Ohjelman toimenpiteiden ja muiden osien valmistelu Ennakkoarviointi Kansallisen lainsäädännön valmistelu Ohjelmaesityksen käsittely talouspoliittisessa ministerivalio-kunnassa, rahakunnassa ja valtioneuvostossa sekä lähetys komission hyväksyttäväksi Toimeenpanon valmistelu: tietojärjestelmien rakentaminen, sähköinen asiointi ja arkistointi, lomakkeet, ohjeistaminen, koulutus, tiedottaminen Neuvottelut komission kanssa + ohjelman hyväksyntä Toimeenpano, seuranta, arviointi, raportoinnit Välitavoitteiden saavuttaminen, tuloskehys Rahoituksen täysimääräinen käyttäminen ja tavoitteiden saavuttaminen

22 Muuta Vaikka uuden kauden valmistelu on alkamassa, nykyisen ohjelman toteutus on tärkeä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi ja EU-varojen täysimääräisen käytön varmistamiseksi Tarvitaan tarkkaa ja luotettavaa seurantaa Arvioinnit käynnissä / käynnistymässä, osasta jo tuloksia Tulosten ja vaikuttavuuden raportointi Merkitystä myös tulevalle valmistelulle esim. varojen jaossa


Lataa ppt "MMM/ruokaosasto/ maaseudun kehittämisyksikkö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google