Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTero Saarinen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Innovation Scout JY Research’N’Business: Uudet toimintamallit yliopistotutkimuksen kaupallistamiseen ja yrittäjyyteen Tutkijatohtori, KTT Mari Suoranta Yliopistonopettaja, KTT Marke Kivijärvi Yliopistonopettaja, KTT Päivi Patja Yrittäjyyskasvatuspäivät 2017
3
Agenda Hankkeen tausta Tavoitteet Toimintamallit: Esimerkit
Opit & Hyödyt
4
Tausta sisäinen kehittämishanke, joka toteutetaan yhteistyössä alueellisten toimijoiden, sekä kansainvälisten johtavien yliopistojen
5
Research’N’Business hankkeen tavoite
1. Yliopisto-yritys yhteistyön tehostaminen kansallisesti ja kansainvälisesti tutkimuslähtöisen liiketoiminnan edistämiseksi 2. Yliopiston tutkimustulosten, tutkijoiden ja yrittäjyyden yhdistäminen tutkimus- ja tutkijalähtöisen liiketoiminnan edistämiseksi kansainvälisiä esimerkkejä hyödyntäen 3. Yliopiston tutkimustiedon ja asiantuntijoiden näkyville tuominen Universities are in a focal position to foster industry-science links through their support structures
6
(Etzkowitz, 2014)
7
Esityksen tavoite Kuvata hanketta, jonka sisällöt ovat ajankohtaisia korkeakoulujen tutkijoiden ja henkilöstön liiketoimintaosaamisen, kaupallistamisen ja yrittäjyyden edistämiseksi Tarjota esimerkkejä ja vertailukohteen, siitä kuinka koulutusorganisaatiossa luodaan yrittävää kulttuuria
9
Toimintamallit: Esimerkit
Kansainväliset toimintamallit Berkeley Method of Entrepreneurship Bootcamp 2) Viestintä- ja markkinointikampanjat 3) Entrepreneur-in-Residence (EIR) ohjelman määrittely ja jalkauttaminen
10
Kansainväliset toimintamallit: Berkeley Method of Entrepreneurship Bootcamp Bootcamp August 2017 2 Tutkimuksesta Liiketoimintaa –rahoitusta saanutta tiimiä mukana MUTTE & RMUE 3 Faculty track MUTTE -tiimi kolmen parhaan finalistin joukossa
11
Kansainväliset toimintamallit: Berkeley Method of Entrepreneurship Bootcamp
12
Viestintä- ja markkinointikampanjat: Ideakioski kampuksilla
huhtikuussa kahden viikon aikana tavoitimme yli 400 tutkijaa kesäkuun TUTLI –hakuun suunnattu Ideakioski löysi useita tutkijatiimejä syyskuun hakuun
13
Viestintä- ja markkinointikampanjat: Media
14
Viestintä- ja markkinointikampanjat
15
Entrepreneur-in-Residence (EIR)
Mentor/ Advisor ohjelma JY:ssa: mitä tarkoittaa käytännössä? EIR henkilöiden löytäminen, EIR resource pool rakentaminen
16
Entrepreneur-in-Residence (EIR)
JY kaupallistamiskäytänteiden ja -kokemusten selvitys: 25+ syvähaastattelua yliopistotutkimustaustaista tutkija/yritystiimiä → millaista osaamista tarvitaan, millaista valmennusta tarvitaan Verkostoituminen EIR henkilöiden löytämiseksi mm. seuraavissa tapahtumissa Arctic 15 (Hki), *Ship Festival (Kotka), Global Venture Lab Summit (Berkeley), Kasvu Open Karnevaali (Jkl), Slush (Hki) Omien tapahtumien järjestäminen TeamMatchmaking helmikuu ja elokuu Tavoitteena listaus, tietokanta 50+ EIR henkilöistä
17
Hankkeen opit Tavoite oli siis:
”Tuodaan tutkijat ja tutkimustieto sekä yrittäjät ja yritykset yhteen” ”…lisätä tutkimustulosten kaupallistamista, vahvistaa yrittäjyysosaamista ja innostaa näkemään oman osaamisen hyödyntämismahdollisuudet”
18
Hankkeen opit Tietoisuuden lisääminen jo tarjolla olevista yrittäjyysvalmennuksista vaatii kohdennettua viestintää ja markkinointia Viestinnällä voidaan selkeyttää eri toimijoiden roolia – tarvitaan “yhden luukun” Digitaalinen alusta: nettisivusto Yrittäjyysportaali Fyysinen alusta: yhteiset tilat Yritystehdas Benchmarking kohteessa UC Berkeleyssä käynnistyi myös 2,2M $ hanke yrittäjyysekosysteemin selkeyttämiseksi (campus unification)
19
Hankkeen opit EIR/mentor/advisor ohjelmat epämuodollisia ja pitkälti henkilösuhteisiin perustuvia myös huippuyliopistoissa EIR ohjelma vaatii managerointia ja asiakassuhteiden ylläpitämistä Entrepreneur-in-Residence (EIR) ohjelman pelisäännöt? Suomessa on jo monia kansainvälistä esimerkkiä, Berkeley Bootcamp, vastaavia sparrausohjelmia Discovery Tuesday tai Startup Sauna, tutkijatiimit pitää tietoisesti ohjata hyödyntämään niitä
20
JY Hyödyt Innovaatioprosessien osaaminen on kansainvälistynyt ja vahvistunut kansainvälistä yhteistyöverkostoa hyödyntäen Elinkeinoelämän toimijat ovat tietoisempia Jyväskylän yliopiston tutkimuksesta Best practice ja success story yliopistotutkimuslähtöisistä yrityksistä on koottu
21
JY Hyödyt Tutkijoiden tietoisuus yrittäjyydestä ja tutkimuksensa kaupallisesta potentiaalista on lisääntynyt Selkeiden tutkimustulosten kaupallistamisen periaatteiden, työkalujen ja verkostojen tukemana yliopiston henkilökunta on motivoituneempi ja osaavampi kaupallistamaan tutkimustuloksiaan
22
Kiitos! https://www.jyu.fi/jsbe/tutkimus/hankkeet/isrb
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.