Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ET2 Ihminen, identiteetti ja hyvä elämä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ET2 Ihminen, identiteetti ja hyvä elämä"— Esityksen transkriptio:

1 ET2 Ihminen, identiteetti ja hyvä elämä
Uuden opetussuunnitelman (2016) mukainen kurssi: ET2 Ihminen, identiteetti ja hyvä elämä

2 Tavoitteet: · tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja osaa eritellä ja arvioida, miten erilaiset ihmiskäsitykset ja -ihanteet johtavat erilaisiin ja joskus keskenään ristiriitaisiin vastauksiin ihmiselämän keskeisistä kysymyksistä · osaa pohtia oman identiteettinsä osatekijöitä sekä soveltaa erilaisia ihmiskuvallisia ja katsomuksellisia vaihtoehtoja keskeisiin omaa hyvää elämäänsä koskeviin kysymyksiin · ymmärtää ihmisarvon perustavan eettisen merkityksen, tuntee keskeisimmät ilmisoikeusasiakirjat ja osaa soveltaa ihmisoikeusajattelua erilaisissa yhteyksissä, kuten uskonnon- ja sanavapautta koskevissa kysymyksissä · tutustuu erilaisiin käsityksiin hyvästä elämästä ja osaa eritellä ja arvioida niiden taustalla olevia maailmankatsomuksellisia perusteita · kehittää taitojaan ilmaista identiteettiään ja elämänkatsomustaan sekä niihin liittyviä näkemyksiään ja tuntemuksiaan toisia ja yhdenvertaisuutta kunnioittaen, johdonmukaisesti ja luovasti.

3 Keskeiset sisällöt: · luonnon- ja ihmistieteellisiä, sekulaareja ja uskonnollisia, filosofisia ja populaarikulttuuriin kuuluvia ihmiskäsityksiä ja -ihanteita · ihmisen olemassaolon peruskysymyksiä: ihmissuhteet, sukupuolisuus ja seksuaalisuus; opiskelu ja työ, vanheneminen ja kuolema · identiteetti, elämänvalinnat ja elämänhallinnan keinot: yksilön mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäänsä, perimän ja ympäristön merkitys · ihmisarvo, ihmisen arvokkuus ja ihmisoikeudet, ihmisoikeusasiakirjoja: YK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistus, Lapsen oikeuksien sopimus sekä Euroopan ihmisoikeussopimus · erilaisia käsityksiä hyvästä elämästä sekä toisten ihmisten, eläinten ja ympäristön asemasta siinä

4 Kurssin suoritustapa Kurssin suoritustapana on omaan identiteettiin, ihmisyyteen ja hyvään elämään liittyvä portfolio Käytännössä tämä tarkoittaa kansiota, johon keräät kokoelman kurssitöistä, joita saat tehtäväksesi läpi koko kurssin – lähes jokaisella oppitunnilla Jos siis olet poissa joltakin tunnilta, huolehdi siitä, että teet oppituntiin liittyvän kurssitehtävän – jotta saat kurssista suorituksen Kurssin lopussa portfolio palautetaan opettajalle tarkastettavaksi Maksimipisteet portfoliosta 60 (n. 12 x maks. 5 pisteen tehtävää)

5 Identiteetti Käsitys itsestä
Persoonalliset ominaisuudet (mm. temperamentti) Muokkautuu ajan kuluessa Kulttuurin ja yhteisön vaikutus

6 Tis is Finland Män: Millaisia suomalaisuuden piirteitä tunnistat tekstistä?

7 Uusi suomalaisuus Pohjoinen sijainti, sodat, naapurikansat, protestanttinen kristillisyys Moderni, eurooppalainen hyvinvointikansa Elintason nousu, tekninen kehitys Varovaisuus, hiljaisuus, sulkeutuneisuus Yksilöllisyys, itsenäisyys Perheen ja suvun merkitys yksilön valinnoille vähentynyt → valinnoilla kuitenkin kauaskantoisiakin vaikutuksia Kuluttamisen korostuminen Tehokkuuden korostuminen

8 ”Minun tieni, perkele”

9 Hahmottele elämällesi mahdollisimman turvallinen ja riskitön vaihtoehto.
Missä asuisit, mihin ammattiin opiskelisit, mihin hakeutuisit töihin, kuinka järjestäisit vapaa-aikasi ja ihmissuhteesi? Miten paljon voi järkevissä rajoissa ottaa riskejä? Entä voidaanko riskejä hallita ja millä tavalla?

10 Tehtävä: ”Paras mahdollinen tulevaisuus”

11 Identiteetti Lähisuhteeni (0 – 5 pistettä)
Paras mahdollinen tulevaisuus (0 – 5 pistettä)

12 Median toimintalogiikkaa – mitä seuraavilla mainoskuvilla halutaan viestiä? Onnistutaanko?

13 Median toimintalogiikkaa – mitä seuraavilla mainoskuvilla halutaan viestiä? Onnistutaanko?

14 Median toimintalogiikkaa – mitä seuraavilla mainoskuvilla halutaan viestiä? Onnistutaanko?

15 Median toimintalogiikkaa – mitä seuraavilla mainoskuvilla halutaan viestiä? Onnistutaanko?

16 Median toimintalogiikkaa – mitä seuraavilla mainoskuvilla halutaan viestiä? Onnistutaanko?

17 Median toimintalogiikkaa – mitä seuraavilla mainoskuvilla halutaan viestiä? Onnistutaanko?

18 Median toimintalogiikkaa – mitä seuraavilla mainoskuvilla halutaan viestiä? Onnistutaanko?

19 Mainoskuvan analyysi Tehtävänäsi on analysoida mainoskuvaa tarkemmin:
Pohdi mikä yritys tai järjestö voisi käyttää kuvaa? Jos mahdollista, koeta selvittää mainostava taho tai esitä oma arviosi (perusteluineen!) siitä. Mitä kuvalla halutaan viestiä? Analysoi viestiä tarkemmin. Kuinka viestinnässä onnistutaan? Parannusehdotuksia? Liitä teksti portfolioosi! Pisteytys 0 – 5 pistettä

20 SOLO-taksonomia (koevastauksissa)
+ kysymyksen ja vastauksen välillä ei ole selvää yhteyttä ++ osaamisen aines on satunnaista +++ osaaminen relevanttia, mutta luettelomaista ++++ johdonmukainen kokonaisuus +++++ vastaus on kytketty laajempaan kokonaisuuteen eikä pelkästään arkikokemuksiin

21 Kulttuuri ja yhteisö identiteetin muokkaajana
Tehtävänäsi on poimia ja kuvata jokin oman identiteettisi kehittymiseen vahvasti vaikuttanut paikka kotipaikkakunnaltasi. Käy tekemässä vierailu tuolle paikalle, ota paikasta kuva. Valmistaudu kertomaan omasta paikastasi muulle ryhmälle hieman tarkemmin; miksi paikka on sinulle tärkeä? Millä tavalla kyseinen paikka on vaikuttanut identiteettisi kehittymiseen?

22 Mitä arabinuoret sanovat seurustelusta

23 Mitä rakkaus on? (Sternberg)

24 Kristillismoraalinen käsitys rakkaudesta nuorille aikuisille tärkeä
Kaarina Määttä Nuoret aikuiset: perinteinen kristillismoraaline n rakkaus tärkeä parisuhteen perusta (kunnioitus, voima, elämän tarkoitus)

25 Vielä Määtän tutkimuksesta...
Määtän tutkimuksen mukaan miesten suhtautuminen rakkauteen romanttisempa a Naisten täytyi tuntea partneri tarkkaan ennen suhteeseen lähtemistä Naisten suhtautuminen seksuaalisuutee n kontrolloidumpaa Parisuhteelle asetetaan kovia vaatimuksia: kahden sijaan yksi Kuitenkin lähes puolet avioliitoista päätyy eroon Ja usein uskotaan, että vika partnerissa – ei perinteisissä haaveissa

26 Vielä Määtän tutkimuksesta...
Määtän näkemyksen mukaan liian suuret, parisuhteelle asetetut paineet johtavat pettymyksiin Ihmiset ”hukassa itsensä kanssa” → monet elävät parisuhdeongel missa ymmärtämättä mistä ne johtuvat Miehillä ehkä enemmän odotuksia rakkauden suhteen samalla kun he ovat naisia kykenemättömä mpiä erittelemään tunteitaan

27 Onko elämä kohtaloa vai valintaa?
Luoko ihminen itse kohtalonsa? Mikä on sattumaa, mikä taas ei? Indeterminismi = ihmisen tahto on vapaa Determinismi = kaikki ennalta määrättyä Fatalismi = usko ennalta määrättyyn kohtaloon Sosiaalisen ja kulttuurisen ympäristön vaikutus Itsenäiset valinnat

28 Elämän tarkoitus Hindulaisuudessa syntymä ja kuolema vuorottelevat, päämääränä yhtyminen maailmansieluun Buddhalaisuus osoittaa ihmiselle elämän kärsimysluonteen → tämän ymmärrettyään ihminen voi pyrkiä vapautumaan siitä → nirvana Juutalaisuus, kristinusko, islam → elämä ainutkertainen tapahtuma → lopullinen päämäärä iankaikkinen elämä

29 Pohdi ja keskustele: On väitetty, että kärsimys jalostaa, tekee ihmisestä paremman. Voiko kärsimyksellä mielestäsi olla jotakin myönteistä merkitystä?

30 MORAALITEORIOITA

31 Seurausetiikka Teon moraalinen arvo perustuu teon seurauksiin.
Tehty teko oli oikea - kun sen toteutuneet seuraukset ovat hyviä Seurausetiikan muotoja: Egoismi: hyvät seuraukset minulle ratkaisevat. Altruismi: hyvät seuraukset muille ratkaisevat. Utilitarismi =hyöty suurempi kuin haitat → voi johtaa myös pahan teon hyväksymiseen yleisen hyödyn nimissä

32 Teleologinen etiikka eli hyve-etiikka
yksittäiset teot eivät ratkaisevia – elämä kokonaisuutena hyveellinen elämä johtaa onnellisuuteen hyveet ovat luonteenpiirteiksi muuttuneita toimintavalmiuksia esim. viisaus luonne muovataan hyveelliseksi kasvatuksella ja kehittämisellä

33 Velvollisuusetiikka Teon moraalinen arvo ei voi riippua teon seurauksista Teon moraalisen arvon määrittää teon motiivi Vain teko, jonka motiivina on velvollisuus toimia oikein, on moraalisesti arvostettava Moraalisesti oikea teko = tekoa ohjaava periaate voitaisiin yleistää kaikkia koskevaksi toimintaohjeeksi

34 Sopimusetiikka moraali perustuu yhteiseen sopimukseen
ei yhteistä päämäärää, koska ihmisillä on erilaisia arvoja vaikuttanut järjestäytyneiden yhteiskuntien syntyyn sopimuksen noudattaminen →etua myös itselle

35 MITÄ MORAALITEORIAA ITSE EDUSTAT?

36 1. Mikä sananlasku edustaa parhaiten sinun periaatteitasi?
a) Viisas poika on isänsä ilo, tyhmä poika on äitinsä murhe. b) Loppu hyvin, kaikki hyvin. c) Mik´on totta sekä pyhää aina puolla vaik´ täytyisi sen puolesta sun kuolla. d) Jos sanani mä syön, niin paha minut periköön.

37 2. Koululäksyt on mielestäni tehtävä, koska...
a) opiskelijoiden tulisi olla tunnollisia ja ahkeria. b) jos jättää läksyt tekemättä, on paljon enemmän luettavaa ennen koetta. c) opettaja on antanut ne tehtäväksi, joten ne on tehtävä. d) kun opiskelija on tullut kurssille, hän on sitoutunut tekemään kurssilla vaadittavat tehtävät.

38 3. Seurustelusuhteessasi on ongelmia ja eräs toinen henkilö kiinnostaisi sinua kovasti...
a) Seurustelukumppaneiden tulee olla toisilleen ystävällisiä, helliä ja uskollisia. b) Olisi mietittävä, mitä tapahtuisi, jos jäisi kiinni pettämisestä tai voisiko elää kolkuttavan omantunnon kanssa. c) Käskyissäkin sanotaan ”älä tee aviorikosta”, sen voidaan katsoa koskevan myös seurustelusuhdetta. d) Seurustelusuhteen aloittaminen merkitsee sitä, että sitoudutaan olemaan vain toisen kanssa. Jos tämä ei onnistu, on suhde lopetettava.

39 c) Varastaminen on aina väärin. Se ei riipu summasta tai määrästä.
4. Teet opiskelujen ohessa töitä kaupassa, jossa jää usein kassanlaskussa hieman ylimääräisiä kolikoita. Eräänä iltapäivänä ajatuksesi valtaa kiusaus napata muutama euro bussirahaa... a) Hyvä työntekijä on rehellinen, vaikka kukaan ei olisi näkemässä tai saisi tietää sitä. b) Muutaman euron ottaminen tuskin aiheuttaa konkurssia, mutta itse säästäisi bussirahat. c) Varastaminen on aina väärin. Se ei riipu summasta tai määrästä. d) Työsopimuksessa, jonka allekirjoitin, oli maininta tarkkuudesta rahojen laskemisessa.

40 5. Koulumatkallasi näet vanhuksen kantamassa painavaa ostoskassia
5. Koulumatkallasi näet vanhuksen kantamassa painavaa ostoskassia. Pitäisikö häntä auttaa? a) Minulle on jo lapsuudessa opetettu kotona, että on oltava auttavainen kaikissa mahdollisissa tilanteissa. b) Auttaminen helpottaisi vanhusta, jolla on varmasti sairauksia ja kipuja. Samalla saisin itsekin hyvän mielen. c) Vanhuksia tulee kunnioittaa ja nuorempien tulisi auttaa heitä tarvittaessa. d) Jos en tunne vanhusta, ei minun tarvitse puuttua hänen asioihinsa. En ole luvannut hänelle auttaa ostosten kantamisessa, hänen sukulaistensa tai kodinhoitajien tehtävänä olisi auttaa häntä.

41 Testin tulokset Laske vastauskirjainten määrät.
Jos sinulla on eniten... A-vastauksia, olet teleologisen etiikan eli hyve-etiikan kannattaja B-vastauksia, olet seurausetiikan kannattaja C-vastauksia, olet velvollisuusetiikan kannattaja D-vastauksia, olet sopimusetiikan kannattaja

42 Hyvä elämä eri kulttuureissa ja maailmankatsomuksissa
Hindulaisuus Zen-buddhalaisuus Juutalaisuus Kristinusko Islam Valitkaa pareittain yksi maailmanuskonto Etsikää uskonnolle tyypillinen symboli ja valmistautukaa kertomaan symbolin merkityksestä muulle ryhmälle Selvittäkää myös uskonnon keskeiset henkilöt, pyhät kirjat sekä levinneisyys

43 Hindulaisuus Hindulaisessa filosofiassa totuus löytyy läsnäolevasta todellisuudesta, olemisesta itsestään, joka on pyhä Ihminen sokea Karman eli syyn ja seurauksen laki → tekojen seuraukset määräytyvät ehdottoman oikeudenmukaisesti

44 Zen-buddhalaisuus n. 500 jKr Kiinassa
Zen = ei uskonto, vaan oppi oikeasta elämästä Valaistuminen = buddha-luonnon oivaltamista Ei ole mitään pysyvää, edes minuutta Meditaatio → valaistuminen

45 Juutalaisuus Maailman eri puolilla n. 13 – 14 miljoonaa juutalaista
Säilyvät juutalaisina, vaikka kääntyisivät toiseen uskontoon (Israelin valtio periaatteessa kieltänyt tällaisilta juutalaisilta Israelin kansalaisuuden) Opillinen ydin liitossa, jonka Jumala teki kansansa kanssa → Mooseksen laki → kymmenen käskyä → lain noudattaminen on ihmisen velvollisuus

46 Kristinusko Rakkausetiikka → rakkauden ulotuttava kaikkiin
Teodikea-ongelma Ristin teologia Iankaikkinen elämä ei omaa ansiota

47 Millaisista tekijöistä hyvä elämä koostuu?

48 Ihmisen identiteetti eri elämänvaiheissa
Identiteetin muodostaminen ihmisen elämänkaaren aikana sekä eettiset valinnat eri elämänvaiheissa Elämänkaaren käsite Erik H. Erikson ”Minun elämänkaareni” Piirrä elämänkaaresi/janasi Millaisia identiteettiin liittyviä pohdintoja liittyy omaan elämänvaiheeseesi?

49 ”Identiteetti ja elämänkatsomus”
Olemme kurssin ajan käsitelleet identiteetin muotoutumista eri näkökulmista. Laadi tämän tiedon ja omien pohdintojesi pohjalta kirjoitelma ”identiteetti ja elämänkatsomus” Voit tarkentaa otsikkoa vielä lisää, jos näin haluat Minimipituus kolme liuskaa (riviväli 1,5) Näkökulma voi olla henkilökohtainen tai teoreettisempi – tee valinta itse! Pisteytys maks. 25 pistettä

50 SOLO-taksonomia (koevastauksissa)
+ kysymyksen ja vastauksen välillä ei ole selvää yhteyttä ++ osaamisen aines on satunnaista +++ osaaminen relevanttia, mutta luettelomaista ++++ johdonmukainen kokonaisuus +++++ vastaus on kytketty laajempaan kokonaisuuteen eikä pelkästään arkikokemuksiin


Lataa ppt "ET2 Ihminen, identiteetti ja hyvä elämä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google