Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

12. Islam – usko yhteen Jumalaan

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "12. Islam – usko yhteen Jumalaan"— Esityksen transkriptio:

1 12. Islam – usko yhteen Jumalaan
Oppikirjan tehtävien vastaukset

2 1. Kokoa muistiinpanot islamin eri suuntauksista.
Shiialaisuus Pitävät neljättä kalifia Alia Muhammadin seuraajana  kalifin virkaan vain Alin jälkeläisiä  johtajaa kutsutaan imaamiksi (poliittinen ja uskonnollinen johtaja) Alin pojasta Husainista suuri marttyyri, jonka muistoksi vietetään surujuhlaa  marttyyriuden korostus Usko tulevaan messiaaseen eli kätköön menneeseen imaamiin (Mahdi), joka palauttaa oikeudenmukaisuuden maailmaan Aluksi poliittinen liike, myöhemmin uskonnollinen oppisuunta Nykyisin Iranin valtionuskonto (ent. Persia)

3 Sunnalaisuus Suufilaisuus Valtaosa muslimeista sunnalaisia
Opin ytimenä Koraani ja profeetan menettelytapa eli sunna Suufilaisuus Mystiikkaa edustava suuntaus  viitataan Muhammadin näkyihin ja ekstaasiin Karismaattisen johtajan ympärille muodostuneita veljeskuntia  askeettisuus Uskonnonharjoitukseen kuuluu meditaatiota ja ekstaattista tanssia, lauluja ym.

4 2. Mainitse viisi esimerkkiä maista, joissa
islam on suurin uskontokunta: Indonesia, Iran, Irak, Egypti, Pakistan, Bangladesh, Turkki, Albania… islam on merkittävä vähemmistöuskonto: Bosnia ja Hertsegovina, Intia, Ranska, Saksa, Iso-Britannia, USA…

5 3. Miten eri valtioissa on suhtauduttu islamiin ja muslimimaahanmuuttajiin? Vertaile Ranskaa, Saksaa ja Iso-Britanniaa. Ranska: Kaikkien oltava ranskalaisia ja puhuttava ranskaa Etnisiä vähemistöjä ei tunnusteta virallisesti Uskonto on yksityisasia ja erotettu valtiosta  uskonnolliset tunnukset kielletty esim. julkisissa kouluissa Sosiaaliset ongelmat johtaneet islamin politisoitumiseen ja uskonnolliseen radikalismiin

6 Saksa: Iso-Britannia:
Saksalaiseksi synnytään, maahanmuuttajilla ei samoja oikeuksia Radikaalin islamin pelko, mutta perustettu myös monia yhteistyöelimiä Keskusteltu islamin opetuksesta kouluissa Iso-Britannia: Muslimit pääsääntöisesti Britannian kansalaisia ja heillä on täydet poliittiset oikeudet  valveutuneita politiikassa ja kouluelämässä Muslimien radikalisoituminen herättänyt kysymyksiä, koska periaatteessa on luultu muslimien saaneen harjoittaa uskontoaan ja kokevan olevansa osa yhteiskuntaa

7 4. Seuraa kurssin aikana eri medioita (sanomalehdet, television, sähköiset mediat) ja pohdi, millaisen kuvan media antaa islamista. Arivoi median välittämän kuvan vaikutusta ihmisten tietoihin ja asenteisiin. Ei mallivastausta.

8 5. Minkälaisia ratkaisuja eri muslimimaissa on tehty islamilaisen perinteen ja modernisaation yhdistämisessä? Koraani ja tunne muslimien yhteisyydestä korostuvat, vaikka islam sopeutunut monin paikoin paikallisiin oloihin ja ottanut piirteitä muista uskonnoista. Joissain muslimimaissa (esim. Iran, Saudi-Arabia) pidetty vahvasti kiinni islamin perinteistä ja omasta lainsäädännöstä ja torjuttu modernisaatioon kuuluvat asiat kuten sananvapaus, naisten vapautuminen ja ei-uskonnollinen lainsäädäntö Joissakin maissa (esim. Turkki, Kosovo) uskonto on erotettu valtiosta ja valtion taholta on pyritty edistämään maallistumista, esim. huivin käyttö koulussa kielletty. Osassa muslimimaista naisten pukeutumista julkisella paikalla säädellään tiukasti, osassa (esim. Jordania) naiset saavat valita vapaammin käyttävätkö huivia tai muita musliminaisen vaatteita Euroopassa sopeuduttu kunkin maan oloihin, mutta halutaan yleensä opettaa lapsille omaa kieltä ja uskontoa sekä taata oikeudet uskonnonharjoittamiseen esim. koulussa. Erityisesti yksityisellä puolella uuden teknologian hyödyntäminen myös islamin piiriin, esim. kotisivut, fatwat internetissä, videot...

9 6. Pohdi, miksi muslimien määrä kasvaa nopeasti.
Aktiivinen lähetystyö  erityisen voimakasta Euroopassa  käännynnäisten määrä kasvanut Useimmissa muslimimaissa perheiden lapsiluku suurempi kuin länsimaisissa perheissä keskimäärin Siirtolaisuus  muslimien avioituminen ei-muslimien kanssa  lapsista muslimeja Poliittiset syyt  äärijärjestöihin liitytty aktiivisesti, myös käännynnäisiä mukana esim. Isisin toiminnassa Jne.

10 7. Pohdi, millaisia seikkoja on otettava huomioon, kun esimerkiksi oppikirjaan valitaan islamiin liittyvää kuvitusta. Islamin eri suuntausten edustus kuvituksessa Kuvakiellot Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Uskonnollisesti merkittävien ihmisten kasvoja ei kuvata juuri koskaan. Profeetta Muhammadin kuvaamisesta eri näkemyksiä. Muhammadin kielteinen kuvaaminen kiellettyä ja neutraalikin kuva voisi loukata muslimeja. Islamista annettava kuva, esim. jos radikaaliliikkeiden esittely korostuu, vahvistuu negatiivinen kuva islamista Kuvituksessa huomioitava, ettei anneta liian suppeata kuvaa islamista. Islam on saanut erilaisia muotoja eri maissa ja esim. naisten vaatetuksesta on eri versioita.

11 8. Muistele uutisia, joissa on kerrottu, miten jokin usonnollinen ryhmä on loukkaantunut uskontoonsa liittyvästä kuvasta, elokuvasta tai tekstistä. Onko mielestäsi hyväksyttävää tehdä pilaa toiselle ihmiselle pyhästä asiasta? Perustele. Ei mallivastausta.

12 9. Pohdi, miten ympäröivä kulttuuri voi vaikuttaa ihmisen tapaan harjoittaa uskontoaan
Pukeutuminen ja muut uskonnolliset tunnusmerkit →saavatko näkyä? Uskonnollisten ruokasäädösten noudattaminen →onko mahdollista noudattaa? Kokoontumisten järjestäminen ja uskonnonharjoitukseen tarvittavien tilojen rakentaminen → uskonnollisten rakennusten näkyminen katukuvassa? Juhlapäivien tai lepopäivän vietto Avioliittoon ja perheeseen liittyvät käytäneet Kouluopetus Tasa-arvokysymykset ja eettiset seikat Lainsäädäntö Yleinen ilmapiiri, asenteet Historiallinen tausta

13 10. Mitä yhteisiä piirteitä on juutalaisella, kristillisellä ja islamilaisella mystiikalla?
Korostetaan erikoisia kokemuksia, joissa voidaan kokea Jumalan läsnäolo ja läheinen yhteys  näyt, ekstaasi, kuulokuvat Monet uskonnolliset henkilöt ovat kokeneet tällaisia erityisiä uskonnollisia kokemuksia, heitä pidetään esikuvina ja luetaan kuvauksia näistä kokemuksista  profeetat, kuuluisat opettajat, pyhimykset, karismattiset johtajat, munkit, nunnat jne. Mystiseen kokemukseen pääsemiseksi voidaan käyttää erilaisia tekniikoita  rukoilu, meditaatio, paasto, musiikki, tanssi, pyhän kirjan lukeminen Mystiikka on toisaalta yksilöllistä (omat kokemukset), mutta toisaalta se synnyttää yhteisöjä (esim. luostarit kristinuskossa) ja uskonnonharjoitus voi olla hyvin yhteisöllistä (esim. suufilaiset tanssijat islamissa) Vaikutukset elämäntapaan  usein askeettisuutta

14 11. Tutki Koraanin lainauksia, joita löydät luvuista 6,11 ja 12
11. Tutki Koraanin lainauksia, joita löydät luvuista 6,11 ja 12. Mitkä islamin opit näkyvät kyseisissä Koraanin kohdissa? S. 68: Jumala on luoja ja suojelija S. 69: Marian neitseys, Maria oli Jeesuksen äiti, Jeesus oli yksi profeetoista S. 118: monoteismi, luominen, helvetti, pelastus, uskonnolliset velvollisuudet, Kirjan kansat S. 121: ihmisen luominen, ihmisen olemus, synti


Lataa ppt "12. Islam – usko yhteen Jumalaan"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google