Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppilaitosturvallisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppilaitosturvallisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Oppilaitosturvallisuus
Rehtorikokous Turvallisuuspäällikkö Lauri Holappa, Kuopion kaupunki

2 Turvallisuus – Mitä se on?
Turvallisuus = Safety vai Security? Turvallisuus on jokaisen perusoikeus (perustuslaki 7 §). Kuva: Jarno Limnell 2015

3

4 Riskienhallinta osana kaupungin turvallisuusjohtamista

5 Oppilaitoksen turvallisuuspiirakka

6 Onnettomuuden syntymalli (James Reason)

7

8 Turvallisuusjohtaminen
Turvallisuusjohtaminen on organisaatiossa tapahtuvaa järjestelmällistä ihmisiä, ympäristöä, omaisuutta, tietoa ja mainetta vahingoittavien tapahtumien ennaltaehkäisemiseen tähtäävää toimintaa. Ennaltaehkäisy - Tilannekuva Psykososiaalinen tuki Tiedonhankinta - Moniviranomaistoiminta - Jälkihoito Riskianalyysit - Kriisiviestintä Tilanteesta oppiminen Suunnitelmat - (Tilanne)johtaminen Tulevaisuuteen Harjoittelu - Pelastustoimenpiteet suuntaaminen

9 Turvallisuuskansio – yhteystiedot – toimintaohjeet äkillisiä vaaratilanteita varten – riskikartoituksen tuloksena syntyvät asiakirjat – pelastussuunnitelma – poliisin laatima pelastussuunnitelmaa täydentävä ohje (ei julkinen) – suunnitelma perehdyttämisestä sekä harjoitusten ja koulutustapahtumien järjestämisestä – viestintäsuunnitelma – oppilashuollon suunnitelma ja sen sisältämä kriisisuunnitelma – koulun järjestyssäännöt – koulukiusaamisen ehkäisysuunnitelma – työsuojelun toimintaohjelma – jne…

10 Fyysinen turvallisuus
Suojattavien kohteiden tunnistaminen Ympäristö Koulukuljetuksilla turvallinen pysäkki Aidat, portit, leikki- ja pelipaikat

11 Fyysinen turvallisuus
Kiinteistön turvallisuustekniikka tukemassa koulun turvallisuusjohtamista Kameravalvonta, kuulutuslaitteet Avainhallinta, kulunvalvonta Paloilmoitin, palovaroittimet Pelastustoiminnan edellytykset

12 Oppilaitoksen harjoitukset vaaratilanteiden varalta
Vaiheittain 1.Turvallisuus-/pelastussuunnitelman ja toimintaohjeiden sisällön riittävyyden ja ajantasaisuuden arviointi Rehtori, johtoryhmä, turvallisuustiimi, tms. ja tarvittaessa pelastusviranomainen 2.Poistumis- ja suojautumisharjoitukseen perehdyttävä koulutus (mukaan luettuna turvakävelyt ym.) Koulun henkilökunta ja tarvittaessa pelastusviranomainen 3.Poistumisreitteihin tutustuminen Opettaja ja oppilaat (huomioitava myös ruokalan, hallinnon, kiinteistön ylläpidon jne. henkilöstö) 4.Poistumisharjoitus 1 Koulun henkilökunta, oppilaat ja koulun muut toimijat sekä tarvittaessa pelastusviranomainen onnettomuustilanne, tapahtumapaikka ja ajankohta ovat kaikkien tiedossa

13 Oppilaitoksen harjoitukset vaaratilanteiden varalta
5.Poistumisharjoitus 2 Koulun henkilökunta, oppilaat ja koulun muut toimijat sekä tarvittaessa pelastusviranomainen onnettomuustilanteen ajankohta on kaikkien tiedossa (päivä), mutta tapahtuman käynnistämistapa ja -paikka eivät ole tiedossa harjoituksen jatkeeksi kriisiviestinnän ja jatkohoidon suunnitelmien tarkistamista/testausta (esim. kuvitteellinen tilanne, jossa kaikki ei mennytkään hyvin → harjoitellussa tilanteessa tuli henkilövahinkoja jne.) 6.Suojautumisharjoitus Koulun henkilökunta ja oppilaat, tarvittaessa pelastusviranomainen toiminta kuultaessa yleinen vaaramerkki ajankohta ja harjoituksen lähtötilanne on kaikkien tiedossa oppilaat harjoittelevat esim. ”kemikaalitilannetta” opettajat käyvät samalla läpi myös uhkatilanteen toimenpiteitä (huomaamatta, oppilailta ”salassa”) joka 3. vuosi poistumisharjoitus 2:n sijasta?

14 Tomi Honkakunnas, Oulu-Koillismaan pelastuslaitos 2013
Aikatauluesimerkki Tomi Honkakunnas, Oulu-Koillismaan pelastuslaitos 2013

15 Aikatauluesimerkki - Viikot 32–33 Oppilaitos tarkistaa ja päivittää onnettomuus- ja vaaratilanteidenvaralta laaditut suunnitelmat ja toimintaohjeet. - Viikot 33–34 Oppilaitos perehdyttää onnettomuus- ja vaaratilanteiden varalta laaditut suunnitelmat ja toimintaohjeet sekä onnettomuuksien ehkäisyn ohjeistukset henkilökunnalle (perehdyttävä koulutus, turvallisuuskävelyt, jne.) - Viikko 33 Opettajat tutustuvat luokkansa kanssa oppilaitoksen poistumisreitteihin, kokoontumispaikkoihin, oppilaiden/koululaisten toimintaan hätätilanteissa, jne. - Viikot 34–35 Ensimmäinen poistumisharjoitus. Niin sanottu rautalankamallin harjoitus, jonka ajankohta, käynnistämistapa, käynnistämispaikka, jne. ovat kaikkien tiedossa. - Viikot 40–41 tai 3-4 Toinen poistumisharjoitus. Sovellettu harjoitus, jonka päivämäärä on kaikkien tiedossa, mutta tarkka ajankohta ja käynnistämistapa ja -paikka ovat muutaman henkilön tiedossa. Tämä harjoitus voi olla esim. joka 3. vuosi suojautumisharjoitus, jonka lähtökohtana on toiminta kuultaessa yleinen vaaramerkki. Henkilökunta voi liittää harjoitukseen uhkatilanteeseen liittyviä osa-alueita. 3…5 vuoden välein Henkilökunnan alkusammutuskoulutus. Alkusammutustietoja ja -taitoja tarvitaan mahdollisessa tulipalotilanteessa, mutta ne ovat myös oppilaitosten henkilökunnan yhteiskunnallisen roolin näkökulmasta erityisen tarpeellisia.

16 Poistumisharjoitusten syventäminen
Harjoitussuunnitelma mm. Harjoitussuunnitelman laadinta Harjoituksen käynnistämistavan ja kohteen valinta Tarkkailijoiden nimeäminen Harjoituksesta tiedottaminen Harjoitus Vaaratilanteen havaitseminen Vaaratilanteen arviointi Vaarasta tiedottaminen Poistumiskäskyn antaminen Vaaran poistaminen tai rajoittaminen, avun hälyttäminen Poistumisen valvonta, ohjaus ja toteutumisen tarkistaminen Avun opastaminen kohteeseen, tiedot vaaratilanteesta, (pel.toimet) Kriisiviestinnän ja jälkihoidon suunnitelmien tarkistaminen/testaus Palautteen kokoaminen, koostaminen ja palautteista oppiminen Harjoitusraportin laadinta sekä suunnitelmien ym. kehitys palautteiden pohjalta

17 Tehtävät hätätilanteessa (perusmalli)
Opettajat, joilla palon sattuessa oppilasvastuu Välitön alkusammutus ja palon rajoittaminen, jos se on mahdollista, vaarasta tiedottaminen Oma oppilasryhmä turvallista reittiä kokoontumispaikalle Luokasta poistuttaessa merkki oveen Muu henkilökunta, joilla palon sattuessa ”tilapäinen oppilasvastuu” (ruokalan henkilökunta, kouluterveydenhoitaja jne.) Välitön alkusammutus ja palon rajoittaminen, jos mahdollista Oppilaat turvallista reittiä kokoontumispaikalle Poistuttaessa ikkunat ja ovet kiinni, ja tarkistettuihin tiloihin oveen merkki Henkilökunta, joilla ei ole palon sattuessa oppilasvastuuta Vaarasta tiedottaminen (kuulutukset) Kokoontuminen ennalta määrättyyn paikkaan tehtävänjaolle Hätäilmoituksen, alkusammutuksen ja palon rajoittamisen varmistaminen Tilojen järjestelmällinen tarkistaminen, ovien ja ikkunoiden sulkeminen Vaaraa aiheuttavien esineiden siirto turvaan, lisävaaran poistaminen Ulos kokoontumispaikalle Avun opastaminen kohteeseen

18 Palaute, kehittäminen ja seuranta
Kriisiviestinnän ja jälkihoidon suunnitelmien tarkistaminen/testaus Palautteen kokoaminen, koostaminen ja palautteista oppiminen Harjoitusraportin laadinta sekä suunnitelmien ym. kehitys palautteiden pohjalta Rehtori tai nimetty turvallisuusvastaava pitää kirjaa poistumisreitteihin tutustuminen (luokittain, ikäluokittain, ammattialoittain...) poistumiseen/suojautumiseen perehdyttävä koulutus (pvm, osallistujat, osallistumis- %) poistumisharjoitukset 1 ja 2 sekä suojautumisharjoitukset (harjoitusraportit, analyysit, ...) alkusammutus- ja ensiapukoulutukset (osallistujat, pvm, ...)

19 Sidosryhmät turvallisuuden näkökulmasta
Kriittiset yhteistyötahot/sidosryhmät? Vanhempainyhdistys? Poliisiyhdyshenkilö? Palotarkastaja? Muista myös: Keittiöhenkilöstö Siivoojat Kiinteistöhuollon henkilöstö Puheterapeutti, terveydenhoitaja, koulupsykologi Tilojen ilta- ja viikonloppukäyttäjät

20 Kuva: Suomen palopäällystöliitto
Vähimmäisvaatimus: Kuva: Suomen palopäällystöliitto

21 Täydellinen turvallisuuskulttuuri?
”Täydellisessä turvallisuuskulttuurissa jokainen tuntee olevansa vastuullinen turvallisuudesta ja pyrkii siihen päivittäin.” (Geller, E. S., 1994)

22 Valmistaudu! Kun vielä ei ole tapahtunut… Kun sitten tapahtuu…
Tutustu (oman palvelualueesi) valmiussuunnitelmiin ja häiriötilanneviestintäohjeeseen Ennakoi ja tunnista oman palvelualueesi / yksikkösi mahdolliset häiriötilanteet Harjoittele ja osallistu koulutuksiin Kun sitten tapahtuu… Tee ilmoitus häiriötilanteesta yksikössä sovitun toimintamallin mukaan. Varmista aina, että joku jatkaa asian hoitamista. Ilmoitusvastuut häiriötilanteen alussa SANTRA: Työn tueksi > Viestintä ja markkinointi > Kriisiviestintä > Häiriötilanneviestintä Raija Korhonen

23 Viestinnän organisointi häiriötilanteessa
Häiriötilanteessa vastuut viestinnästä ovat niillä henkilöillä, joilla ne ovat normaalistikin. Häiriötilanteissa palvelualueet, vastuualueet ja laitokset viestivät edelleen omasta toiminnastaan kuten normaaliaikoina, ellei muita ohjeita anneta. Onnettomuustilanteissa viestintävastuu on aina pelastustöitä johtavalla viranomaisella. Valmius häiriötilanteiden viestinnän hoitamiseen on oltava kaikkina kellonaikoina ympäri vuoden. Raija Korhonen

24 Turvallisuuden kehittäminen on jatkuva prosessi:

25 TOTEUTA KEHITÄ VALVO SUUNNITTELE Riskien arviointi Riskien-hallinta
Suunnit-telu Vastuiden määrit-tely SUUNNITTELE TOTEUTA Ohjeistus Koulutus, harjoit-telu KEHITÄ VALVO Testaus, Arviointi, Sis.tarkas-tukset Oppi-minen Poikkea-mailmoi- tukset Rapor-tointi Tapaturma ja läheltäpiti-tutkinnat

26 Valmista materiaalia löytyy

27 Opetustoimen turvallisuusopas
Tarjoaa konkreettisia malleja mm. kokonaisturvallisuuden suunnitteluun, riskien tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn sekä suunnitelmien yhteensovittamiseen ja käyttöönottamiseen.

28

29 Kiitos ! 2016


Lataa ppt "Oppilaitosturvallisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google