Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KOULUTUSYHTYMÄN YHTEINEN OPISKELIJAHUOLLON KEHITTÄMISTIIMI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KOULUTUSYHTYMÄN YHTEINEN OPISKELIJAHUOLLON KEHITTÄMISTIIMI"— Esityksen transkriptio:

1 KOULUTUSYHTYMÄN YHTEINEN OPISKELIJAHUOLLON KEHITTÄMISTIIMI
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN HYVINVOINTISEMINAARI SEINÄJOKI Anne Eteläaho, Opiskelijahuollon koordinaattori

2 KOKKOLAN AMMATTIOPISTO KOKKOLAN KAUPPAOPISTO/ KARLEBY HANDELSINSTITUT KOKKOLAN SOSIAALI- JA TERVEYSALAN OPISTO KESKI-POHJANMAAN MAASEUTUOPISTO KULTTUURIOPISTO OPPISOPIMUSTOIMISTO AIKUISOPISTO RegiOnline – IT-PALVELUT oppilaitosyksiköitä 6 kpl opiskelijoita: II asteella ja aikuiskoulutuksessa n. 3500, oppisopimuksia yli 200

3 Perustelut: Negatiivinen keskeyttämisprosentti on laskenut 5,3 - 2,1
OPISKELIJAHUOLLON ARVIONTI Opiskelijahuollon hyväksi käytännöksi päätettiin lähettää: Opiskelijahuollon kehittämisryhmän yhteinen toiminta Toiminut vuodesta 2002, mukana kaikkien opistojen opiskelijahuolto- ja erityisopetushenkilöstöä. Yhteiset tavoitteet ja mittarit joiden toteutumisista seurataan vuosittain. Toiminnan avulla opiskelijahuoltoa on voitu kehittää yhteisesti asetettujen tavoitteiden mukaisesti, on voitu levittää hyviä käytäntöjä ja hakea hankkeita niihin kohtiin jotka vaativat kehittämistä. Toiminnan avulla on myös saatu yhteisiä työntekijöitä eri opistojen käyttöön kuraattorit ja erityisopettaja. Ryhmässä on asetettu erilaisia työryhmiä ja kehitetty opiskelijahuolto tukevaa materiaalia ja toimintaa. Perustelut: Negatiivinen keskeyttämisprosentti on laskenut 5,3 - 2,1 HOJKS-määrät ovat lisääntyneet On kehitetty toimintaa tukevia käytäntöjä ja materiaaleja.

4 OPISKELIJAHUOLLON KEHITTÄMISRYHMÄ
Koulutusyhtymän johtoryhmä asetti vuonna 2002 Opiskelijahuollon tiimin ja se muuttui kehittämisryhmäksi. Jäseninä opiskelijahuollon ja erityisopetuksen henkilöstö eri opistoista, postituslistalla noin 30 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän opiskelijahuollon kehittämisryhmän tavoitteena on kehittää ja koordinoida opiskelijahuoltoon ja erityisopetukseen sisältyviä toimintoja ja luoda seuranta- ja laatujärjestelmä toiminnan kehittämisen tueksi. Opiskelijahuollon tiimin yksi tärkeä työväline on HOJKS, joka on pohja opiskelijakohtaisten tukitoimien suunnittelulle ja peruste tukitoimien edellyttämän rahoituksen saamiselle sekä tukitoimien järjestämiselle sekä seurannalle.  Sen lisäksi painopisteitä ovat erityisopetuksen tehostaminen sekä yhteistyön ja tiedottamisen parantaminen. Koulutusyhtymässä huolehditaan siitä, että oppilaitoksissa on riittävä opiskelijahuoltohenkilöstö turvaamaan opiskelijoiden ohjaus, tilannearviointi sekä erityisopetus, mikäli ilmenee vaikeuksia koulunkäynnin suorittamisessa. Opiskelijaa tuetaan henkilökohtaisten ongelmien ratkaisemisessa ja erilaisissa elämäntilanteissa selviytymisessä sekä tehdään yhteistyötä kodin ja alueen viranomaisten kanssa. Opiskelijoiden turvallisuudesta huolehditaan. Vuosittain asetettavat tavoitteet, joita seurataan.

5 VUOSITTAISET TAVOITTEET
Tavoite 2010 Toimenpiteet 2010                                                                        Opiskelijaterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen Työkykypassin käyttöön otto ja toimivat vapaa-ajan ryhmät eri opistoissa. Pyrkimys vaikuttaa terveydenhoidon resurssin lisäämiseen ja opintopsykologipalveluiden saatavuuteen Erityisopettajuuden lisääminen Koulutukseen kannustaminen lyhytkestoiseen  ja erityisopettajapätevyyden antavaan Erityisopetuksen kehittäminen Toimiva HOJKS-rahoituksen ja sen toteutuman seuranta Tuotantokoulumallin kokeilu Yhteistyö Luovin kanssa Erityisopetusta myös erityisryhmänä Toinen aikalisä-ryhmä

6 Tavoite 2011 Toimenpiteet 2011                                                                   Asuntola-asumisen tukeminen ja kehittäminen Kysely asuntolatoiminnasta opiskelijoille ja asuntolanhenkilöstölle sekä rehtoreille. Vapaa-aika toiminnan kehittäminen ja toiminnan yhtenäistäminen? Saataisiinko tähän tuloksellisuusrahasta tähän pieni summa/opisto? Työkykypassin käyttöönotto Työkykypassit käytässä ja toimivat vapaa-ajan ryhmät eri opistoissa. Erityisopetuksen kehittäminen Kysely erityisopetuksesta, opiskelijoille, opiskelijahuollon henkilöstölle, opettajille ja rehtoreille. Tuotantokoulumallin kokeilu Yhteistyö Luovin kanssa Erityisopetusta myös erityisryhmänä Keskeyttämisvaarassa oleville tehostetun tuen konsepti Toimiva HOJKS-rahoituksen ja sen toteutuman seuranta

7

8 Vuosi 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 HOJKS:t (ka./v.) 114 134 151 142 200 267 311 321 368 Kuraattorit 1 2 4 Er.opettajat er.op. tehtävissä 1,45 3 Er.op. koulutuksenkäyneet 5 10 11 13 Muu tuki-henkilöstö 14 19 18 21 HOJKS-rahoitus 464 230 1 444 379 1 675 663 Projekti-rahoitus, syrj. ehk. 129 378 HOJKS-keskeyttäneet 32 12 % 34 11% 50 15,5 % 49 13.3% Negat. kesk. 5,3 3,3 4,1 3,7 3,1 2,9 2,5

9 HOJKS –rahoitus kasvaa, toimenpiteiden tulee kasvaa myös !
2006 oli 2007 oli 2008 oli 2009 oli 2010 oli

10 HOJKS MÄÄRÄ/HOJKS RAHOITUS JA SEURANTA VUOSITTAIN
Yhteensä € laskennan mukaan vuodelle 2010 (Alakohtainen keskihinta x alakohtainen tasauskerroin : 2 X Tasaus valtioneuvoston asetuksen mukaiseen keskimääräiseen yksikköhintaan kertoimella 0,941174= HOJKS lisä) KKO € (32 x x x3977 ) KSTO € (31 X 3978) KPKO € (10X X4722) MSO, Kannus € (27 x5631) MSO, Toholampi € (6 x4721) MSO, Kaustinen € (14x5631) MSO, Perho € (26 X X4612) KAO, yht €,

11 HOJKS - sisäisen tarkastus aloitettu, sen suunnittelusta ja toteuttamista vastaa koulutusjohtaja ja opiskelijahuollon koordinaattori. opistot laativat suunnitelman HOJKS -rahoituksen käytöstä sekä toteuman seurannan. Lisäksi teemme kyselyt HOJKS -opiskelijoille ja henkilösölle.

12 Kokkolan seutukunnan koulutoimen psykososiaalisten palveluiden resurssikeskus.II. pmf - Ammatillinen II-aste - Oppiminen : Erityisopetuksesta sopiminen ja järjestäminen  Fit to window Process Home Processes Organizations Documents Kokkolan seutukunnan koulutoimen psykososiaalisten palveluiden resurssikeskus.II. pmf suunnittelija Anne Pesu, SONet BOTNIA

13 HOJKS KYSELY Kokemukset? (1=erittäin huono, 2=melko huono, 3=ei hyvä eikä huono, 4=melko hyvä, 5=erittäin hyvä, eos=en osaa sanoa) Erittäin huono Melko huono Ei hyvä eikä huono Melko hyvä Erittäin hyvä eos Tuen ja ohjauksen riittävyys ( ) Tuen ja ohjauksen monipuolisuus Yksilöllinen tuki ja ohjaus Vuorovaikutus opettajan/ohjaajan kanssa Millaisia kokemuksia sinulla on saamastasi tuesta ja ohjauksesta ammatillisessa oppilaitoksessa? Onko sinulla paljon nolla-suorituksia? Entä poissaoloja?

14 NÄKEMINEN JA TUNNISTAMINEN, TUKEMINEN, RAKENTEET
Pitkäjännitteistä työtä, johon tarvitaan johdon tuki ja sitoutuminen Johto suhtautuu myönteisesti opiskelijahuollon ja erityisopetuksen kehittämiseen, mm.yksi kuraattori siirretty yhtymäpalveluihin opiskelijahuollon koordinaattoriksi Toiminnalla on puitteet ja raamit Opettajia koulutettu ja he ovat itse kouluttautuneet vuosien kuluessa On järjestetty kaksi kertaa 5 ov:n mittainen erityispedagogista osaamista lisäävä koulutus, 3 ov:n mittainen erityistä tukea tarvitsevan työssä oppimisen tukemisen koulutus, useita opiskelijahuoltoon ja erityisopetukseen liittyvää koulutuspäivää Opiskelijahuollon ja erityisopetuksen henkilöstöä lisätty systemaattisesti. Opistoissa on osaamista ja sitoutunutta henkilökuntaa. Varhainen puuttuminen, poissaolot, nollat Käytännössä mahdollisuus tehdä toisin esim. ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat voidaan suorittaa lisäopetustilassa verkkokursseina, opintojakson teoria

15 NÄKEMINEN JA TUNNISTAMINEN, TUKEMINEN, RAKENTEET
osuus voidaankin tehdä työssöoppien ja näyttöjen avulla, aiheeseen voi liittyä jokin kirjallinen osuus, opintoja voidaan suorittaa Kokkotyösäätiöllä tai lähes kokonaan työssäoppien, mm. omapolku Pitkäjänteisyys ja ketään ei jätetä mentaliteetti. Opiskelijahuollon tukihenkilö/Jaska hakee ammattiopistosta ”kadonneet” Keskeyttämisuhan alla olevien kanssa tehdään töitä, mietitään vaihtoehtoja kokeillaan vaihtoehtoa a ja b, c ja d, joskus e.

16 Tiedonsiirtokaavake ja lupa siihen
KATKEAMATON TUKI, VARHAINEN TUNNISTAMIMEN SAATTAEN VAIHTO TOISELLE ASTEELLE Saattaen vaihtaen palaverit (15) Ammattioppilaitoksella on ollut käytössään vuodesta 1996,ja muissa opistoissa vuodesta 2004 saattaen vaihtaen järjestelmä. Yhteistyö peruskoulujen oppilashuoltoryhmiin tuen tarpeessa olevien nuorten siirtymävaiheen turvaamiseksi. Käytännössä käydään viidessätoista lähialueen peruskoulun oppilashuoltoryhmässä keväisin. Saadaan tiedot oppilaitoksiimme siirtyvistä nuorista, jotka tarvitsevat tukea mahdollisesti heti opintojen alettua. Käymme läpi myös yläasteen HOJKS- nuoret. Lisäksi teemme yhteistyötä mm. nuorisopsykiatrian, sosiaalitoimen, työvoimatoimiston kanssa. Tiedot viedään primukseen keskitytysti ja nuorten ja vanhempien luvalla. Tiedonsiirtokaavake ja lupa siihen Kartoitamme uusien opiskelijoiden tilanteen myös alkuhaastattelukaavakkeella sekä lähtötasotestillä sekä lukitestillä (eo konsultoi).

17 KAIKISSA OPISTOISSA Kartoitamme uusien opiskelijoiden tilanteen myös alkuhaastattelukaavakkeella sekä lähtötasotestillä sekä lukitestillä (eo konsultoi). Mahdollisuus opiskelijahuoltopalveluihin Terveydenhoitajat opistoissa Erityisopettaja laaja-alainen 2, ammatillisia valmistuneita yhteensä 12, ei erityisopettajan tehtävissä toimivia kuin 3-4 Opinto-ohjaajat Kuraattorit, 4.3 Palkattu tukihenkilöitä 2, ao. kauppaopisto Apuopettajia eri osastoille muilla aloilla opettajien resursseja henkilökohtaiseen ohjaamiseen

18 Opiskelijahuollon toimijoiden tekemiä uusia suunnitelmia tai päivityksiä
Ryhmänohjaajan käsikirja 2010 Opiskelijan ja huoltajan opas 2010 Opiskelijahyvinvointisuunnitelma 2010 Erityisopetuksen suunnitelma 2010 Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2010 Työpaikkaohjaajan käsikirja (laajennettua työssäoppimista varten, Oma Polku) 2010 Olen valmis- valmistuvan opiskelijan työnhakuopas (Reimari2-hanke) 2011 Paikkahukassa –erityistä tukea tarvitsevan opintoesite 2011 Tutortoiminnan opas 2009 Opiskelijakuntatoiminnan opas 2009

19 JALKAUTUUKO SUUNNITELMAT JA JÄÄKÖ PROJEKTEISTA PYSYVIÄ KÄYTÄNTÖJÄ
Opettajat tunnistavat melko hyvin erityisen tuen tarpeessa olevat opiskelijat Saattaen vaihtotiedot ja opiskelijahuollon henkilöstö tukevat tätä prosessia. Tukikeinoina: Lisäopetus, yksilölliset polut, yksi pienryhmä, rästipajat, opiskelijahuoltohenkilöstöä kuraattorit, erityisopettajia,´apuopettajat, tukihenkilöt HOJKS-budjettia tehty viisi vuotta koulutusyhtymä, opisto ja osastotasoisesti sen seurantaa kokeillaan. Primukseen tehtävään HOJKSiin liittyy tukitoimien seuranta ja yhteenveto, josta voidaan seurata tehtyjä toimia. Projektit pyritään vakiinnuttamaan, opettajat mukana projektitoiminnassa, josta saavat resurssia kehittämistoimintaan.

20 OPISKELIJAHUOLLON JA ERITYISOPETUKSEN KEHITTÄMISEEN YHDESSÄ HAETUT PROJEKTIT
JA NIIDEN PYSYVÄT KÄYTÄNNÖT OPPI-projekti Kelan rahoittama Aikalisä- tuettu ohjaava koulutus Rysä-projekti OPH/ESR Konsultoiva erityisopettaja, lukutestit kaikkiin opistoihin Saattaen vaihto kaikkiin opistoihin Reimari-projekti OPH/ESR Valmistuvien työllisyyskysely Erityistä tukea tarvitsevien saattaen vaihto te-toimistoon Työvalta-projekti OPH/ESR Työvaltaisen koulutuksen hyödyntäminen kauppaopisto, sote ja ammattiopisto rakennusala Onnistuvat opit Sosiaalikehitys opiskelijan virtuaalinen resurssikeskus

21 PROJEKTI PYSYVÄ KÄYTÄNTÖ ATSA -Projekti OPM/OPH ATSA tuettu asuminen Sosiaalipsykiatrisen yhdistyksen toimintana Opiskelijahuollon kehittämisen valtionavustukset OPH Tutor-opas, Opiskelijakunnan opas molempien QPR-mallinnukset, Opiskelijahuollon, erityisopetuksen ja opinto-ohjauksen prosessien QPR-mallinnukset, Asuntola-asumisen kurssi, T1-tason rästikurssien malli Ryhmänohjaajan käsikirja Perusopetuksen ja lukioiden opiskelijahuollon kehittäminen OPH valtionavustukset 3 Materiaalia Kenutiin Ryhmän ohjaajan käsikirja Lukion erityisopetuksen materiaalia Perusopetuksen osalta kuraattoripalveluita K-P kuntiin, joissa sitä ei ollut Ammattistartin kehittämisrahat 3 Ammattistartin toiminnan kehittäminen Kansainvälisiä hankkeita Opettajat tutustuneet työvaltaiseen koulutuksen eri Euroopan maissa

22 VIIMEISEN KOLMEN VUODEN AIKANA OPINTOJEN KESKEYTTÄMISEN EHKÄISEMISEKSI
QPR-prosessikuvaus opiskelijahuollon ja erityisopetuksen toiminnoista. tai Varhaisen puuttumisen tehostaminen Wilma ja Primus poissaolojen ja nollien kirjaukset. Kauppaopistossa kokeiltu työvaltaista koulutusta hyvin tuloksin, yksi ryhmä opiskelee työvaltaisesti Lähes joka opistolla lisäopetus-tila, rästipaja tai "helppi-paja", jossa opiskelija on voinut suorittaa rästejä Johtoryhmälle tehty opiskelijahuoltotiimin esitykset seuraavista asioista: 1. HOJKS- rahoituksen systemaattista budjetointia omaksi kustannuspaikakseen, tukiresurssien ja rahoituksen käytön suunnittelua sekä tukiresurssien käytön ja rahoituksen seurantaa. 2. Kahden kuraattorin palkkaamista, toinen ammattiopistoon ja toinen niiden opistojen käyttöön, joilla ei ole kuraattoria. 3. Yhden erityisopettajan palkkaamista koulutusyhtymälle muut kuin ammattiopisto saatiin kaksi kuraattoria ja yksi eritysopettaja Opiskelijahuoltotiimi teki lokakuussa esityksen yhtymäjohtajalle sekä rehtoreille määräaikaisten tehtävien vakinaistamiseksi/työsuhteen jatkamiseksi. Nykyisen mallin mukaan kaikki opistot olisivat erityisopettaja- ja kuraattoriresurssin piirissä. Rahoitus tehtäviin tulee vuosittain kasvaneesta erityisopiskelijoiden korotetusta valtionosuudesta. Tehty esitys johtoryhmälle toisen aikalisäryhmän perustamisesta (vammaisten valmentava ja kuntouttava) Järjestetty Luovin kansa palaveri, jotta Luovi voisi järjestää lisäryhmän. Asiasta ei päätöstä vielä. Tarkistettu Kaksi esitys ammattiopistoon työvaltaisen lisäryhmän perustamiseksi. Asiasta ei päätetty Atsan vakiinnuttamiseksi tehty kaksi esitystä oppimisprosessitiimille ja johtoryhmälle. Toiminta jatkuu jouluun saakka ainakin. saatiin K-P sos-psyk. Yhdisyksen kanssa yhteistyössä jatkumaan

23 JATKUU Nolla-listat jaettu opistoittain.
 - Oppilaitosten 2. vuosikurssin opiskelijoille toteutettiin hyvinvointikysely ja kouluterveyskysely Opettajille 6 op:een koulutus erityisopiskelijoiden työssäoppimisen ohjaamiseen Tutor-toiminnan opas ja QPR-mallinnus Opiskelijakuntatoiminnan opas ja QPR-mallinnus. Asuntola-asumisen kurssit kaikkiin opistoihin Omapolku-projektihakemus lähetetty ja saatu rahoituspäätös 254 000E. Kokkolan kirjastossa oli Paikka kaikille tilaisuus Opiskelijahuollon ja erityisopetuksen maakunnallinen strategia tehty.

24 JATKUU Perustettu tasa-arvotyöryhmä, Työryhmä tehnyt kyselyt opiskelijoille ja opettajille tasa-arvon toteutumisesta opiskelijanäkökulmasta. . Negatiivinen keskeyttämisprosentti tippunut 2,1 %, oppilaitoskohtainen yleinen vaihtelu tosin %. ERITYISOPETUKSEN TYÖRYMÄ (REHTORIT JA EDUSTAJA/OPISTO) Kokoontunut kerran, keskustelua integraatiosta, segregaatiosta, strategiasta, aloituspaikoista, vastuusta, rahasta, oikeudesta ja tasa-arvosta. Luovin ryhmät meillä ja opiskelijat ja valtionosuus ja HOJKS-raha Luoville. Haetaan lupaa järjestää erityisopetusta erillisenä koulutustehtävänä lisäpaikat ja lisärahat sekä HOJKS-rahat jäävät meille. Perustetaan muutama pienryhmä HOJKS-rahan avulla Saatu järjestämislupa ammattistartti koulutuksen järjestämiseen Seurantajärjestelmän kehittäminen

25 JATKUU Opetussuunnitelman perusteiden yleiseen osaan kirjattu opiskelijahuollon, erityisopetuksen, opinto-ohjauksen, maahanmuuttajien opetuksen sekä kodin ja oppilaitosten välisen yhteistyön osalta koulutusyhtymän toimintatavat. Asetettu moniammatillinen työryhmä tekemään ops/y:n edellyttämät muutokset ja parantamiskohteet opiskelijahuollon ja erityisopetuksen suunnitelmaan, ryhmänohjaajan käsikirjaan sekä tasa-arvosuunnitelmaan. Työryhmä kriisi- ja pelastautumissuunnitelmien tarkistuslistaa varten perustettu. Käy läpi tarkastuslistan mitä pitäisi löytyä oppilaitosten kriisisuunnitelmista ja sen miten pelastautumissuunnitelmissa otetaan opiskelijahuollon näkökulma huomioon. Otettu käyttöön Vat-mallia.

26 JATKUU Ammattistarttiin saatiin lisäryhmä
Olemme mukana kehittämässä Keski-Pohjanmaan lukioiden opiskelijahuolto- ja erityisopetusta erillisellä hankerahalla Rahoitus Reimari 2 LH/ESR 173 000E Rahoitus Työkykypassi 14 000E Livemeeting luennot Tuotantokoulumalli HOJKs-budjetti, rahoituksen seuranta ja HOJKS –kyselyt opiskelijoille ja henkilöstölle. HOJKS- keskeyttäneiden seuranta, HOJKS valmistuneiden työllistymisseuranta Keskeyttämisvaarassa olevien opiskelijoiden tehostettu tuki sekä psykologiresurssin tarpeellisuus vuodelle Olemme miettineet, että nuorille, joilla HOJKS ja ei diagnoosia, pitäisi viimeistään keskeyttämisvaiheessa tehdä psykologinen tutkimus, ja mielellään ennen keskeyttämistä. Lapissa on hankkeena Aikalisa- ammattiopistosta keskeyttäneille, jolloin heidän Valmisteltu esitystä terveydenhoitajien asiakasmäärien pienentämisestä

27 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä
Lukuvuonna keskeyttäneet hojks-opiskelijat Primus :16:59 / NP KAO KKO KPKO Kälviä KSTO MSO Kannus MSO Kaustinen MSO Perho Yht. 1. Catering-alan perustutkinto Suurtalouden ruokatuotannon koulutusohjelma 3 2. Elintarvikealan perustutkinto Elintarviketeknologian koulutusohjelma 2 3. Elintarvikealan perustutkinto Leipomoalan koulutusohjelma 1 4. Hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto Ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelma 5. Hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto Ravintolapalvelun koulutusohjelma 6. Kemiantekniikan perustutkinto Kemiantekniikan koulutusohjelma 7. Kone- ja metallialan perustutkinto Valmistustekniikan koulutusohjelma 6 7 8. Laboratorioalan perustutkinto Laboratorioalan koulutusohjelma 9. Liiketalouden perustutkinto Asiakaspalvelun ja markkinoinnin koulutusohjelma 10. Liiketalouden perustutkinto Muu 11. Logistiikan perustutkinto Kuljetuspalvelujen koulutusohjelma 12. Maatalousalan perustutkinto Hevostalouden koulutusohjelma 13. Maatalousalan perustutkinto Maatalousteknologian koulutusohjelma 14. Maatalousalan perustutkinto Maatilatalouden koulutusohjelma 15. Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen koulutusohjelma 16. Pintakäsittelyalan perustutkinto Maalausalan koulutusohjelma 4 17. Puualan perustutkinto Puusepän koulutusohjelma 18. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma 19. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Muu 20. Sähköalan perustutkinto Automaatiotekniikan ja kunnossapidon koulutusohjelma 21. Sähköalan perustutkinto Elektroniikan ja tietoliikennetekniikan koulutusohjelma 22. Sähköalan perustutkinto Sähkö- ja energiatekniikan koulutusohjelma 23. Talotekniikan perustutkinto LVI-asennuksen koulutusohjelma 24. Tietojenkäsittelyn perustutkinto Tietojärjestelmien kehittämisen koulutusohjelma 25. Valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus Muu 33 8 51

28 HOJKS keskeyttäneet

29

30

31 TUOTANTOKOULU KOKKOTYÖ-SÄÄTIÖLLÄ
Puualan perustutkinto työvaltaisesti Kokkotyö-säätiö järjestää perustutkintotavoitteista koulutusta yhteistyössä Kokkolan ammattiopiston kanssa. Koulutus on toisen asteen ammatillista erityisopetusta. Koulutuksen laajuus on 120 opintoviikkoa ja kesto noin kolme vuotta. Opetus toteutetaan työssä oppien. Tuotantokoulussa on luokkaopetus minimoitu ja toimintarakenne on kiinnitetty työelämään.

32 KOKKOLAN AMMATTIOPISTO MAHDOLLISTAA
Opettajan Terveydenhoito- ja kuraattoripalvelut Lounasmahdollisuuden Säätiön läheisyydessä Normaalit opintotuki- ja koulumatkaetuudet KOKKOTYÖSÄÄTIÖ MAHDOLLISTAA Vaihtoehtoisten oppimisympäristöjen tarjoaminen opiskelijoille Työn tekemiseen ja työyhteisön jäsenyyteen perustuva oppiminen ja toiminta Riittävät ja osaavat valmennusresurssit yksilö- ja työvalmentaja

33 OPISKELIJAHUOLLON ARVIOINNIN JÄLKEEN
Arviointia varten asetimme omat kehittämiskohteet, jotka olivat: Terveydenhoitoon kaivataan lisää resursseja. Psykologiset tutkimukset tulisi tehdä jo perusopetuksen puolella tai viimeistään niihin tulisi olla resursseja toisenasteen opintojen alussa. HOJKS-resurssin tehokkaampi käyttö vaikuttaisi myös opiskeluhuollon toimivuuden lisääntymiseen. Pienryhmien/työ valtaisen erityisopetuksen puute vaikuttaa kaikkien toimijoiden työhön, tästä seuraa lisää räätälöintejä ohjaamista, poissaoloja ja opintojen keskeyttämisiä keskimääri 50 HOJKS opiskelijaa keskeyttää vuosittain! Työnjakoihin liittyvät asiat. Syrjäytymisen ehkäisy yleensä. Erityisopetuksen palvelujen yhtenäistäminen. Hyville käytänteille pitää saada riittävät resurssit. Hyviä käytänteitä pitää voida levittää kaikkien tietoon ja toimintaan

34 Toimijat ovat motivoituneita
Kunnat ovat sitoutuneet kehittämistoimintaan, kuntakohtaisen tai seudullisen strategian luomiseen ja sen toimenpiteiden vakiinnuttamiseen. Toiminta käynnistetään ja toteutetaan moniammatillisena ja eri hallintokuntien välisenä yhteistyönä eri hallinnonalojen sekä kunnan kehittämistoimintaan valitsemien esiopetusyksiköiden ja perusopetuksen koulujen kesken, toiminnan ohjaamiseksi kunnassa tai seudulla on eri hallintokuntien edustajista (ml. päälliköt) koostuva ohjausryhmä. Toiminnan toteuttamiseksi kunnassa tai seudulla on kehittämis- tai yhteistyöverkosto, joka vakiinnutetaan osaksi lasten ja nuorten oppilashuollon kokonaisuutta. Toiminnan tuloksellisuutta arvioidaan ja tuloksista raportoidaan vuosittain Johto tukee toimintaa Toimijat ovat motivoituneita Opettajat osaavat asiansa ja heillä suuri sydän Hyviä käytäntöjä parastetaan (Nivala, Vaasa, seinäjoki, Espoo, Kuopio) Niitä jaetaan eri toimijoiden kesken Kehitettävää on Erityisopetus tärkeimpänä pienryhmät, aikalisä 2 ryhmä, erityisopetus erityisenä koulutustehtävä- asian edistäminen) Yleensä nuorten hyvinvoinnin tukeminen

35 A-K, JÄPPINEN: Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla, ja on itsestään selvää, että opiskeluihin sitouttaminen ja keskeyttämisen ehkäiseminen vaativat runsaasti aikaa, panostusta ja työtä. Mutta se on mahdollista – pienin askelin, sitkeästi ja suunnitelmallisesti, kriittisesti tiettyihin asioihin kerrallaan keskittyen ja henkilöstön jokaisen jäsenen tuella ja suurella sydämellä.


Lataa ppt "KOULUTUSYHTYMÄN YHTEINEN OPISKELIJAHUOLLON KEHITTÄMISTIIMI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google