Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vaalien lopputulos on yhteistyön summa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vaalien lopputulos on yhteistyön summa"— Esityksen transkriptio:

1 Vaalien lopputulos on yhteistyön summa
EHDOKAS: Valtakunta – puolue – eduskunta – hallitus – maakunta – piirijärjestö – kansanedustajat – toiminnanjohtajat – kunta/kaupunki – kunnallisjärjestö – valtuutetut/luottamushenkilöt – tukiryhmä – äänestäjät :EHDOKAS Viesti: tehdään yhdessä, yksin uupuu, sooloilu ei ole tehokas vaikuttamisen muoto. ”Keskustassa ollaan aina me, ja kotoa pitää kysyä lupa.”

2 Vaalityön perusasioita
Suunnitelmallisuus Yhteistyö Omat voimavarat Osaava pärjää Kuunteleminen Jokainen tekee jotain Hyvä laatu Perustiedot omasta kunnasta yms. on jo oman koulutuksensa aihe. Tilaisuuden voi helposti toteuttaa yhtenä erillisenä koulutuksena. Alustajana voi olla myös virkamies. Ehdokastuki on vuorovaikutteista. Esim. koulutukset tulevat kuin annettuina, mutta pitää muistaa myös kysyä.

3 EHDOKKAAN KAMPANJAN LYHYT MUISTILISTA 1/2
Tiedä, mistä on kyse – hanki perustiedot omasta kotikunnasta, kunnallisesta päätöksenteosta ja Keskustan tavoitteista Ehdokastuki – osallistu koulutustilaisuuksiin ja ehdokasvalmennuksiin Toimi yhdessä – yksin uupuu Tee oma kampanjasuunnitelma – tukiryhmän ja läheisten kanssa Perustiedot omasta kunnasta yms. on jo oman koulutuksensa aihe. Tilaisuuden voi helposti toteuttaa yhtenä erillisenä koulutuksena. Alustajana voi olla myös virkamies. Ehdokastuki on vuorovaikutteista. Esim. koulutukset tulevat kuin annettuina, mutta pitää muistaa myös kysyä.

4 EHDOKKAAN KAMPANJAN LYHYT MUISTILISTA 2/2
Ideoi omat vaaliteemat – politiikka on henkilökohtaista Toimi suunnitelmallisesi – noudata aikataulua ja budjettia Yhteistyö ehdokkaiden kanssa – lisää näkyvyyttä ja säästää rahaa Rento ja hyvätuulinen toiminta – takaa tehot ja tuloksen Kiitos vaalien jälkeen tukijoillesi – analysoi kampanjasi ja kiitä Perustiedot omasta kunnasta yms. on jo oman koulutuksensa aihe. Tilaisuuden voi helposti toteuttaa yhtenä erillisenä koulutuksena. Alustajana voi olla myös virkamies. Ehdokastuki on vuorovaikutteista. Esim. koulutukset tulevat kuin annettuina, mutta pitää muistaa myös kysyä.

5 Mistä tietoa? Perustiedot omasta kotikunnasta tai -kaupungista
Väkiluku, veroprosentti, maksut, talousluvut… Elinkeinoelämä, isoimmat työllistäjät,… Tulevat suunnitelmat, kaavoitus, isoimmat hankkeet… …. Oman kunnan kotisivut, kunnan asiakirjat, tilinpäätökset, kirjasto… Päätöksenteosta Valtuuston tehtävät Muut päätöselimet Asioiden eteneminen, aikataulu Kuntalaki, oman kunnan kotisivut, hallintosääntö, Kuntaliiton sivut Keskustan tavoitteista Osaa vastata kysymykseen – mikä on Keskustan linja Paikallisen koulutuksen huutava tarve. Kunnan asioista voi koulutukseen kutsua puhujaksi kunnan viranhaltijan.

6 Kuntaliiton palveluja
Kuntalehti ehdokkaille Keskustan tavoitteista Puolueen kuntavaaliohjelma ja sen tiivistelmä Puolueen vaalisivusto Puolueen uutiskirjeet Ehdokaskansio, -kirjeet ja –koulutukset Oman maakunnan ja kunnan omat ohjelmat ja tavoitteet Paikallisen koulutuksen huutava tarve. Kunnan asioista voi koulutukseen kutsua puhujaksi kunnan viranhaltijan.

7 VIESTINNÄN KEINOT JA VÄLINEET
TAVOITTEET KOHDE-RYHMÄ VIESTIT TYYLI JA TAPA VIESTINNÄN KEINOT JA VÄLINEET

8 Mikä on tavoitteeni vaaleissa ja kuntapolitiikassa?
mihin haluan päätöksenteossa vaikuttaa oman kylän tai kaupunginosan asiat tietyn väestöryhmän asiat miten ja mihin vaikutan aikaan saamalla muutoksen tavoitteena valtuustopaikka äänimäärätavoitteeni Miksi olet ehdokkaana?

9 Miten saan ehdokkuuteni ja sanomani
äänestäjien tietoon? teemat – kohderyhmä viestintä tilaisuudet, tapahtumat ja muu äänestäjien kohtaaminen nämä kolme tukemaan toisiaan Millä keinoin pääset äänestäjien kahvipöytäkeskusteluihin Viestinnässä tiedotus, maksettu kampanja ja mainostaminen, eri keinot ja mainokset saavuttavat eri kohderyhmät Tapahtumien ja viestinnän suhde – saavutettavuus Raha ei tuo onnea, mutta suunnitelmallinen mainoskampanja voi lyödä läpi Teema, joista pystyt viestimään selkeästi ilman kapulakieltä. Tilaisuudessa näkyy ehdokkaan kasvot esim. roll upissa, josta äänestäjä voi muistaa teemasi jne.

10 Ehdokkaan teemat 1 – 3 teemaa kunnalliseen päätöksentekoon liittyvät
omaa taustaa, osaamista ja kokemusta hyödyntäen kunnalliseen päätöksentekoon liittyvät linjassa puolueen ja Keskustan paikallisten tavoitteiden kanssa Testaa teemasi muilla: uskottavat ja konkreettiset kohderyhmäni huomioiden Oma näkökulmasi täydentää puolueen tavoitteita ja linjauksia!

11 Kampanjoinnin avaimet
Itsestään tieto ei leviä, ellei sitä kerro. Kuntavaalit ovat monelle äänestäjälle henkilövaalit ja kaverivaalit. Kohtaamisilla vaikutus. Jokainen ehdokas rakentaa oman kampanjansa. Yhtä ainoaa oikeaa vaalityön mallia ei ole. Vaalityö ja mainostaminen todella vaikuttavat äänestyspäätöksen tekemiseen.

12 Kuinka vien viestiä eteenpäin
1. VIESTINTÄ Mielipidekirjoitus, blogi/kolumni Sosiaalinen media (facebook, Instagram, Twitter) Kotisivut, uutiskirje, tiedotteet, haastattelut 2. IHMISTEN KOHTAAMINEN Tapahtumat (tori, keskustelutilaisuudet jne.) Keskustelu ja kommentointi sosiaalisessa mediassa Henkilökohtaiset yhteydenotot ja kohtaamiset arjessa 3. MAINONTA Esite, muu materiaali Lehti- ja radiomainos Kadunvarsi ja julkinen liikenne Facebook-ilmoittelu

13 Omat kanavat

14 Ilmoitus- ja markkinointipohjat
Ehdokkaiden käyttöön tulee valmiita ilmoituspohjia Keskustan kuntavaali-ilmeellä Lehti/tapahtumailmoitus Ehdokkaan vaalimainoskortti Rintanappi Puolueen kuntavaali-ilmettä voi käyttää myös muussa markkinointimateriaalissa.

15 Aikataulutus eli kampanjakalenteri
Oman elämän tärkeät asiat ja päivät Vaalien viralliset päivämäärät Keskustajärjestöjen tilaisuudet ja kampanjapäivät Tukiryhmäni kokoontumiset ja vaalisuunnitelman tekeminen Vaalikyselyihin ja -koneisiin vastaaminen Keskustan tilaisuuksia ovat esim. ehdokaskoulutukset ja –valmennukset Hyvin delegoitu tukiryhmä voi huolehtia esim. mainonnan, viestinnän ja kampanjamateriaalin aikataulutuksesta Missä omat tilaisuudet ovat? Vaalisuunnitelmassa!!! Yhteinen sähköinen nettikalenteri, johon kirjata tilaisuudet, jotka järjestetään tai joihin ehdokas osallistuu Vaalivalvojaiset voivat olla jo kiitostilaisuus tukiryhmälle ja tutuille palaute, arviointi ja muu jälkihoito

16 Kalenterista ja vuodenajasta poimittuja teemapäiviä:
Kampanjapäivät Kalenterista ja vuodenajasta poimittuja teemapäiviä: Ystävänpäivä 14.2. Laskiainen Kalevalan päivä Naistenpäivä Pilkkikisat Puolueen yhteiset toimintapäivät Muiden järjestämät messut, markkinat ja vastaavat Suomi 100 tilaisuudet valtakunnallisesti ja alueellisesti Puolueen kampanjapäivät: Keskiviikko (ennakkoäänestyksen alkaminen) Lauantai Lauantai

17 Kampanjan talous Toiminnan ja talouden suunnittelu rinnakkain
paljonko itse satsaan euroja kampanjaani? saanko ulkopuolista rahoitusta? ryhdynkö varainhankintaan? mihin tarvitsen rahaa ja kuinka sen kohdistan; miten kj tukee ehdokkaiden kampanjaa? Perehdy vaalirahoituksen sääntöihin Pysy budjetissa (varmat tulot!) Rinnakkaissuunnittelusta esimerkki esim. kunnallisjärjestön taloudesta toimintasuunnitelma ja budjetti Vaalirahoituksesta löytyy hyvin lisätietoa myöhemmin näistä slaideista ja ehdokkaille tehdystä oppaasta

18 AVAINSANANA ON ME, EI MINÄ TAI NE
Yhteishenki on avain innostukseen ja motivaatioon ehdokkaiden kesken Myönteinen toimintatapa houkuttelee mukaan Yhdessä tekeminen: tapahtumat, tempaukset, vaalimateriaali, rintamerkit Keskustalaisen toiminnan positiivisen palautteen ydintä on vuosikymmenestä toiseen – oli mukava yhdessä tekemisen meininki Menestyvä joukkue on tiivis porukka, jossa toisiin luotetaan täysillä Koulutuksissa keskustelua saa yleensä viimeistään siinä vaiheessa, kun kysyy mitä koulutussisältöjä halutaan Voitte pitää ”saunaillan”, jossa luotte henkeä ja puhuttu vaaleista ja vähän vaalien ohikin

19 Mielikuva Keskustasta syntyy kaikesta toiminnasta kaikilla tasoilla ja miltä se näyttää ulospäin.
Tehdään onnistunutta kampanjointia ja pidetään huolta yhtenäisyyden tuomasta voimasta.


Lataa ppt "Vaalien lopputulos on yhteistyön summa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google