Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutkimusrahoittajien keinovalikoima tutkimusdatan avaamiseksi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutkimusrahoittajien keinovalikoima tutkimusdatan avaamiseksi"— Esityksen transkriptio:

1 Tutkimusrahoittajien keinovalikoima tutkimusdatan avaamiseksi
Avoimen tieteen koulutus, TEKES, johtaja Sami Borg Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto (FSD)

2 Tutkimusrahoittaja ja tutkimusdatan avaaminen: lähtökohtia
Tutkimusrahoittajat puoltavat ainakin periaatteessa tutkimusdatan avaamista Tutkimusdata tulee avata siltä osin kuin se on mahdollista (ottaen huomioon tietosuojanäkökohdat, salassapitovaatimukset, kaupalliset intressit, avaamisen kustannukset, kansallinen turvallisuus jne.) Tätä yleisperiaatetta on suotavaa viestiä aktiivisesti sekä ohjeistaa hakuohjeet ja rahoitusehdot sen mukaan (kuten jo SA tekee) Avaaminen on perusteltua erityisesti julkisin varoin kustannetun tutkimusdatan osalta (mm. OECD-suositus vuodelta 2006 julkisrahoitteisen tutkimusdatan avaamisesta; avaaminen EU- tutkimusrahoituksessa korostuva linja; myös oman maan tutkimusympäristön ja kilpailukyvyn kannalta keskeinen teema) Tietoarkisto |

3 Tarkoituksenmukainen tutkimusdatan avaaminen
Mitä asioita rahoittajan ohjeet ja tukitoimet tutkimusdatan avaamiseksi voivat sisältää? Kohdennetaanko suositukset / edellytykset jo kaikille hakijoille? Vai joiltakin osin vain rahoitusta saaneille? Vapaaehtoisuuden / pakottavuuden aste? Yleiset vai aloittain eriytetyt avaamisen tukitoimet? Tutkimusrahoittajien väliset ja alakohtaiset erot? Kuinka suuri yksityisen rahoituksen osuus voi estää datan avaamisen? Estääkö yksityinen raha avaamisen kokonaan vai joiltakin osin? Kuinka pitkäksi aikaa? Ensikäyttöoikeuden kesto? (alakohtaiset erot) Tietoarkisto |

4 Avaamisen työkalut? Tietoarkisto |

5 Hakemusvaihe Yleiset hakuohjeet tukemaan tutkimusdatan avaamista
Avaamismahdollisuuden huomioon ottaminen tutkimuksen sopimuksissa, luvissa ja suostumuksissa: tutkimussopimukset, tutkimusluvat esim. eettisiltä toimikunnilta ja tutkimussuostumukset tutkittavilta Tiiviin aineistonhallintasuunnitelman (Data Management Plan eli DMP) suosittaminen tai edellyttäminen osana hanke-/tutkimussuunnitelmaa Myös hakijan oman taustaorganisaation ja muiden hankkeen kannalta olennaisten avoimuuslinjausten huomioon ottaminen DMP:ssä Aineistonhallintasuunnitelman laatimisen ohjeistaminen siten, että suunnitelma mahdollistaa aineiston avaamisen Tietoarkisto |

6 Rahoituspäätös, ehdot ja suositukset I
Rahoituksen ehdot ja suositukset tukemaan tutkimusdatan avaamista Yksityiskohtaisen aineistonhallintasuunnitelman edellyttäminen Aineistonhallinta- ja avaamissuunnitelmien arvioinnin ohjeistus hakemusten arvioijille Jo toteutuneen tutkimusdatan avaamisen huomioon ottaminen tutkijan meriittinä (esim. hakijan ansioluettelo) Datan jatkokäyttöön toimittamista tukeva rahoituslisä (kustannukset muokkaamisesta, dokumentoinnista tms.); ehkä mahdollisuus hakea tätä jo hakemusvaiheessa Tietoarkisto |

7 Rahoituspäätös, ehdot ja suositukset II
Tutkimusdatan avaamisen tukipalvelujen osoittaminen (data-arkistot ja muut vastaavat avaamisen tukipalvelut) sekä näiden palveluja koskevat suositukset/edellytykset Suositus tai edellytys avaamisen / jatkokäyttöön toimittamisen takarajasta (heti rahoituksen päätyttyä tai esim. korkeintaan vuosi rahoituksen päättymisestä) Suositukset / ehdot tutkimusdatan avaamisessa käytettävistä kuvailun ja julkistamisen standardeista ( aineistojen löydettävyys ja aineistoihin viittaamisen mahdollistuminen) Tietoarkisto |

8 Seuranta, raportointi ja uusi tutkimusrahoitus
Aineistonhallintasuunnitelman ja avaamissitoumusten seuranta hankkeen raportoinnissa Jos avataan, tiedeyhteisön pitää tietää tutkimusdatan julkaisupaikka, tekijät ja aineistoviite Onko tutkimusdata kuvailtu johonkin tietokantaan ja miten aineisto on saatavissa jatkokäyttöön? Tutkimusdatan avaamisen huomioon ottaminen tutkijan meriittinä (esim. hakijan ansioluettelo) Tietoarkisto |

9 Keskeisten kansallisten tutkimusrahoittajien datapolitiikat: esimerkkejä
Pystyulottuvuutena tutkimusdatan avaamisen ja hallinnan pakollisuus: tutkimusdatan avaamiseen ja hallintaan ei ole mitään suosituksia; rahoittajat suosittavat mutta eivät edellytä datan avaamista ja hallintaa; rahoittajat edellyttävät avaamista ja hallintaa Vaakaulottuvuutena tieteenalaspesifisyys: Datan avaamisen suositukset/vaatimukset ovat yhteisiä kaikille tieteenaloille; suositukset/vaatimukset ovat jonkin verran eriytyneitä tieteenaloittain; suositukset/vaatimukset ovat tieteenalakohtaisia Tietoarkisto |

10 SA:n hakuohjeet 9/2015 Suomen Akatemialle tehtävään hakemukseen tulee sisältyä tutkimushankkeen tai tutkimusinfrastruktuurihankkeen aineistonhallintasuunnitelma, jossa kerrotaan miten hanke aikoo hankkia ja käyttää tietoaineistoja mitkä ovat hankkeen käyttämien ja synnyttämien aineistojen omistus- ja käyttöoikeudet miten tuotettuja tietoaineistoja aiotaan säilyttää ja mahdollistaa niiden myöhempi käyttö miten tuotettuja tietoaineistoja tullaan avaamaan muiden tutkijoiden käyttöön hankkeen aikana ja sen päätyttyä. Akatemia kehottaa rahoittamiensa hankkeiden vastuullisia johtajia tallettamaan ja avaamaan hankkeensa tutkimusaineiston oman tieteenalansa kannalta tärkeässä kansallisessa tai kansainvälisessä arkistossa tai tallennuspalvelussa. Tällaisia ovat esimerkiksi Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto FSD, joka ottaa vastaan myös esimerkiksi humanistisia ja terveystieteellisiä aineistoja FIN-CLARIN -järjestelmä (kieliaineistot) OKM:n avoin tiede ja tutkimus -hankkeen (ATT) palvelut avointen aineistojen julkaisualusta AVAA tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin tutkimusdatan säilytyspalvelu IDA CERNin Zenodo-arkisto European Data Infrastructure EUDAT -tallennuspalvelu kaikille tieteenaloille. Tietoarkisto |


Lataa ppt "Tutkimusrahoittajien keinovalikoima tutkimusdatan avaamiseksi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google