Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terveystiedon reaalikoe

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terveystiedon reaalikoe"— Esityksen transkriptio:

1 Terveystiedon reaalikoe

2 Yleistä 10 tehtävää, kuuteen vastataan
Älä vastaa enempään kuin kuuteen! Yliviivaa (rasti yli) ne paperit, joilla ei ole lopullista vastausta, tai jotka hylkäät Kaikki paperit palautettava!

3 Yleistä Koepaperi Yksi vastaus/ koepaperi
a, b, c, .. –kohdat merkittävä selkeästi Vähintään yksi kokonainen konsepti, muut sen väliin numerojärjestyksessä Merkitse tehtävä selkeästi: esim TE1 Älä otsikoi vastaustasi Jos vastaus jatkuu uudelle paperille, merkitse tehtävänumero myös siihen Merkitse nimesi jokaiseen konseptipaperiin Tarkista lopuksi, että olet vastannut oikeaan määrään kysymyksiä

4 Yleistä Eväät Mukavat vaatteet! (ei tekstiä) Wc välineet Kysy!
Ei tekstiä: revi etiketit irti Energiapitoista, helposti sulavaa (hyvää) Juomaa Mukavat vaatteet! (ei tekstiä) Wc välineet Kysy! Alustava pisteytys noin viikon kuluttua

5 Ennen koetta Nuku, rentoudu, syö

6 Kokeen aikana

7 Pisteytys

8 Monitieteinen terveystieto – erilaisia näkökulmia
Lääke- ja terveystieteellinen Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellinen Median lukutaito Historiallinen näkökulma Filosofinen ja eettinen näkökulma

9 Lääke-/terveystieteellinen näkökulma
Terveys WHO:n määritelmän mukaan (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus) Terveyden ja sairauksien ilmenemismuodot, niihin vaikuttavat tekijät ja vaikutusmekanismit Sairauksien yleisyys, syyt, riskitekijät, seuraukset, hoito ja ehkäisykeinot Huom! Prevention eri muodot!

10 Yhteiskunta-/ja käyttäytymistieteellinen näkökulma
Ihmisen terveyskäyttäytymisen, tapojen, asenteiden, valintojen yms. problematiikka Terveyteen ja terveyden edistämiseen liittyvät yhteiskunnalliset toimet ja niiden vaikuttavuuden arviointi Esim. vertailu yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista! Yksilön terveyskäyttäytymisen syyt ja motiivit

11 Median lukutaidon -näkökulma
Median terveysviestien ja terveydestä välittämien mielikuvien kriittinen lukutaito! Mainokset, uutiset, artikkelit jne.. Median välittämien tieteellisten terveysuutisten kriittinen lukutaito! Tieteelliset tutkimukset Luotettavuuden arviointi

12 Historiallinen näkökulma
Kansanterveys Ehkäisevä terveydenhuolto Terveyden edistäminen Terveyden ja sairauden tutkiminen ja niihin liittyvien tekijöiden historialliset kehityslinjat

13 Filosofinen/eettinen näkökulma
Vanhoja yo-kysymyksiä: Selvitä mitä tarkoittaa eutanasia? ( ) Pohdi lihavuuteen liittyviä eettisiä näkökulmia? ( ) Pohdi liikuntaan ja urheiluun liittyvää doping ilmiötä eettisestä näkökulmasta? ( ) Pohdi raskauden keskeyttämistä eettisestä näkökulmasta. ( jokeri) Pohdi tupakkalaissa esitettyjä kieltoja ja tupakoinnin rajoittamiskeinoja eettisestä näkökulmasta. ( )

14 Terveystiedon reaalikokeeseen valmistautuminen
Sssk-sääntö: silmäile, syvenny, sovella, kertaa! Rakenna sille, mitä jo tiedät! Mielle- ja käsitekartat tms. Pidä mielessä eri näkökulmat esim. Terveyden ulottuvuudet (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) Terveyden rakennusaineet (perimä, elintavat, yhteiskunta ja terveydenhuolto sekä omat valinnat ja sattuma) Aineiden välinen siirtovaikutus Tiivistelmät Ajankohtaisten asioiden seuraaminen Internetin hyödyntäminen

15 Tehtävät 10 tehtävää, joista enintään 6 tehtävään saa vastata
Viime vuosina ollut aina kaksi viimeistä erityisen vaativaa jokeritehtävää, jotka merkitään 9+ ja 10+ 1-4 oppiainerajat ylittävää tehtävää Arvostellaan pistein 0-6, paitsi jokerit 0-9

16 Hyvän esseevastauksen piirteitä
Siinä kuvataan kysyttyä asiaa kattavasti. Siinä esitetään näkökulmia kysyttyyn asiaan. Teemaan voi liittyä syy-seuraussuhteita. Tarkastellaan mikä on kysytyn asian merkitys. Esitettyä tietoa voi myös tulkita ja arvioida. Kysymykseen voi liittyä teksti-, kuva tai tilastoaineisto. Esseessä voi tarkan harkinnan jälkeen esittää omia mielipiteitä. Ne pitää kuitenkin AINA perustella. Tietoa on tärkeää osata myös soveltaa.

17 Käytännön ohjeita esseen kirjoittajalle
Kannattaa valita annetuista vaihtoehdoista ne aiheet, joista tietää parhaiten ja/tai joista on kiinnostunut ja innostunut. Ensin kootaan keskeiset asiat ja luonnostellaan vastausta käsitekartan, ranskalaisten viivojen yms. avulla. Pääasiat (”luuranko”) ja sivuasiat (”lihat”) erotellaan ja vastauksen rajaus suunnitellaan. Vastaus jaetaan kappaleisiin. Muista hyvä asiakieli ja oikeinkirjoitus sekä vastauspaperin siisteys!

18 Kypsyyttä osoittavan vastauksen tunnusmerkit (YTL)
kokonaisuus on jäsennelty ja asiasisällöltään johdonmukainen tehtävän kannalta olennaisia tietoja on riittävästi; vastauksen pituus ja detaljitietojen määrä eivät sinänsä ole ansioita syitä ja seurauksia tarkastellaan asianmukaisesti eri näkökulmista esitetyt väitteet perustellaan selkeästi asioiden käsittely ilmentää tietojen ja taitojen itsenäistä hallintaa ja kykyä niiden soveltamiseen tehtäviin liittyviä aineistoja käytetään tarkoituksenmukaisesti esitetyt tiedot asetetaan laajempiin asiayhteyksiin erityisesti pohdiskelua edellyttävissä tehtävissä erotetaan tosiasiat, perustellut kannanotot ja mielipiteet

19 Esseen pisteytys 3 pistettä. Vastaus on pääosin ymmärretty oikein tehtävänannon mukaisesti, mutta rajoittuu vain muutamaan keskeiseen pääkohtaan. Vastauksessa ei ole pahoja asiavirheitä. 6 pistettä. Vastaus sisältää kypsää, loogista ajattelua ja siinä on asiatiedot kattavasti. Se on kohdennettu, rajattu ja painotettu tehtävänannon mukaisesti. Vastaus on kielellisesti ja sisällöllisesti ehjä ja selkeä kokonaisuus, jossa tiedot on yhdistetty laajempiin asiayhteyksiin. Kriittinen arviointikyky, tietojen ja taitojen itsenäinen soveltaminen on ansiokasta.

20 Kysymystyyppejä Määrittelytehtävä Otsikkotehtävä
Useampiosainen tehtävä (a, b, c). Väittämätehtävä Vertailutehtävä Kuvailu-/tarkastelu-/selvitystehtävä Soveltava tehtävä Johdantotehtävä Pohdintatehtävä Tiedonkäsittelytaitoja mittaava aineistotehtävä Tutkimustehtävä Jokeritehtävä Oppiainerajat ylittävät tehtävät

21 Määrittelytehtävä Esim. Määrittele seuraavat käsitteet ja kuvaile niitä esimerkkien avulla. Primaaripreventio Ergonomia Funktionaalinen elintarvike Sosiaalinen pääoma Metabolinen oireyhtymä

22 Otsikkotehtävä Kattava selvitys annettuun otsikkoon
Otsikko tehtävissä ei ole pistettä! Esim. Liikunta ja nestetasapaino (k2008) Kala ja ihmisen terveys (k2008 jokeri)

23 Useampiosainen tehtävä
Useampiosainen tehtävä (a,b,c), jonka kaikkiin osatehtäviin vastataa. Niiden painotus voidaan esittää pisteinä tehtävänannossa. Esim. Luonto, ihmissuhteet, matkustaminen ja seksi ovat monille mielihyvää tuottavia asioita. Mielihyvää haetaan myös päihteistä, tupakoinnista ja makeisten syönnistä. Kuvaile mielihyvän biologista perustaa Analysoi esimerkkien avulla, miten mielihyvään vedotaan mainonnassa.

24 Väittämätehtävä Arvioidaan ja tulkitaan väitteen sisältämiä argumentteja myös vasta-argumentein Esim. Suomalaisten terveyserot ovat viime vuosina kasvaneet. Perustele väitettä.

25 Vertailutehtävä Huomioidaan vertaillen eroja ja yhtäläisyyksiä
Esim. Vertaile eri raskauden ehkäisymenetelmiä, niiden hyviä ja huonoja puolia sekä soveltuvuutta nuorille. Vertaile tautien syntyyn liittyviä käsityksiä ja teorioita eri aikoina (k2009, jokeri).

26 Kuvailu-/tarkastelu-/selvitystehtävä
Samantyylinen otsikkotehtävän kanssa Vastauksessa tulee käsitellä asiaa monipuolisesti, pyrkiä hahmottamaan kokonaisuus sekä esittää asiat johdonmukaisesti. Esim. Tarkastele unen ja nukkumisen terveydellistä merkitystä. (k2007)

27 Soveltava tehtävä Faktatietoa sovelletaan, analysoidaan ja arvioidaan. Vaatii omakohtaista pohdintaa, oppikirjat eivät välttämättä anna suoraan vastauksia. Esim. Koulussasi on alkamassa projekti kouluyhteisön ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Suunnitteluryhmän ensimmäisenä tehtävänä on arvioida kouluyhteisön nykytilaa. Anna esimerkkejä koulusi hyvinvoinnin arvioinnin kohteista ja keinoista.

28 Johdantotehtävä Kysymystä edeltää orientoiva teksti, joka avaa kysymyksen tarkastelua. Teksti on hyvä ottaa huomioon tarkastelussa. Esim. Suomessa on toistasataa kolmannella sektorilla toimivaa kansanterveystyötä tekevää kansalaisjärjestöä, joista osa toimii kotimaassa ja osa myös kansainvälisesti. Tarkastele kansalaisjärjestöjen roolia ja merkitystä terveyden edistämisessä.

29 Pohdintatehtävä Annetaan selkeästi tehtävänannossa ”pohdi merkitystä yms.” Esim. Pohdi syitä suomalaisten terveyseroihin ja mieti, miten yhteiskunta voisi toiminnallaan edistää terveyserojen kaventumista. Suomessa on tuhansia rock-yhtyeitä. Pohdi, minkälaisia terveysvaikutuksia tähän harrastukseen tai työhön voi liittyä. (s2007)

30 Aineistotehtävä Kuvadokumentti, karttatehtävä, tilastotehtävä…
On selvitettävä, mitä tulosten perusteella pyydetään tekemään. Tulkintaa? Vertailua? Johtopäätöksiä? On kuvattava aineistoa omin sanoin. Mitä yleistä tuloksista voi nähdä? Mitä päätuloksia? On pääteltävä ja arvioitava, miten tulokset on hankittu. Mitä menetelmiä on käytetty? Miten käytetyt menetelmät soveltuvat kyseisten asioiden tutkimiseen? On tarkasteltava, mitä tulosten taustasta kerrotaan. On varottava ylitulkintaa. Ts. ei kannata tulkita sellaista mitä tuloksista ei voi nähdä. Mitä ongelmakohtia tulkitsijalle jää? Annetaanko tulkinnalle riittävät perusteet? Syventävässä tulkinnassa on syytä viitata muuhun terveystieteelliseen tietoon: muihin vastaaviin tutkimuksiin tms.

31 Tutkimustehtävä On valittava koehenkilöt, esitettävä otos
On suunniteltava aineistonkeruumenetelmät On suunniteltava saatavan aineiston käsittely etukäteen. Esim. tulosten pisteytys, tilastollinen käsittely (prosentit? keskiarvot?) ja mahdollinen graafinen esittäminen (diagrammit) On esitettävä tuloksista suunnitellut päätelmät. Mitä tuloksista tulee ilmetä, että voidaan päätellä hypoteesien toteutuvan? Mitä virhelähteitä ja mitä muita ongelmia kyseiseen tutkimukseen liittyy? Mitä jatkotutkimuksia ne edellyttäisivät? Esim. Laadi suunnitelma tutkimukseksi, jolla selvität lukiolaisten syömishäiriöitä.

32 Jokeritehtävä Arvioidaan pistein 0-9
Kysymyksen asettelu on vaativampi ja laajempi Vastaaminen edellyttää syvällistä tietämistä eri kurssien ja jopa oppiaineiden sisältöjen yhdistämistä Jos kuitenkin osaat ja tiedät jokeritehtävän aiheesta älä arkaile vastata siihen!

33 Oppiainerajat ylittävä tehtävä
Ylioppilaskirjoituksissa kussakin kokeessa on 1-4 oppiainerajat ylittävää tehtävää. Se voi olla joko tavallinen tai jokeritehtävä. Niitä ei merkitä erikseen, mutta tehtävänanto ohjaa käsittelemään tehtävää eri aineiden näkökulmista. Esim. Miksi huumeet ovat laissa kiellettyjä? Esittele ja arvioi erilaisia huumeiden vastaisia argumentteja ja niiden taustalla olevia filosofisia näkemyksiä.

34 Reaalivastauksen rakentaminen
1. Suunnittelu Lue otsikko huolellisesti, ettet vastaa kysymyksen ohi. Listaa paperille, mitä kaikkea otsikosta tulee mieleesi. Tarkastele aihetta useasta näkökulmasta! Kokoa viivoista hierarkisesti ylhäältä alaspäin etenevä käsitekartta tai ajatuskartta. Pura isot kokonaisuudet pienempiin osiin Tarkastele karttaa vielä kokonaisuutena: pitäisikö jokin asia siirtää toisaalle? Liittyykö tämä tai tuo tieto sittenkään otsikon aiheeseen? Numeroi aihekokonaisuudet käsittelyjärjestyksen mukaan, yksi kokonaisuus per kappale.

35 2. Kirjoitus Aloitus käsittelykappaletta (aihekokonaisuudet) + lopetus on hyvä kappalemäärä esseevastauksessa. Hyvässä esseevastauksessa on iskevä aloitus, joka esittelee aiheen. Aloitus ei ole esseen tiivistelmä, vaan koukku, joka houkuttelee lukemaan lisää. Loppukappale tekee yhteenvedon esseen sisällöstä. Määrittele käyttämäsi termit! Käytä esimerkkejä hyväksesi!

36 3. Lopuksi Lue vastaus huolellisesti läpi Tarkista oikeinkirjoitus


Lataa ppt "Terveystiedon reaalikoe"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google