Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle"— Esityksen transkriptio:

1 Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
Joensuu

2 Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
CIMOn unelma on aidosti avarakatseinen Suomi Perustehtävä on edistää suomalaisen yhteiskunnan kansainvälistymistä Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla, ministeriön alainen itsenäinen virasto Perustettu 1991 CIMO on rohkea, rikastava ja reilu kumppani

3 Politiikan uudistamisen tuki
Erasmus+ -ohjelma Erasmus+ (2014–2020) Yleissivistävä, ammatillinen, korkea-aste, aikuiskoulutus ja nuoriso ja urheilu KA 1 Liikkuvuus KA 3 Politiikan uudistamisen tuki KA 2 Yhteistyö- hankkeet Erasmus+ koulutus-, nuoriso- ja urheiluohjelma rahoittaa ko. toimialoilla tehtävää eurooppalaista yhteistyötä tavoitteena koulutuksen ja nuorisotyön kehittäminen sekä nuorten koulutustason, taitojen ja työllisyysmahdollisuuksien parantaminen Urheilu kamppailee dopingia ja syrjintää vastaan KA = Key Action = Avaintoimi Ohjelmaan kuuluvat myös: Jean Monnet –ohjelma ja urheilu / Sport -ohjelma

4 Erasmus+ -ohjelmamaat ja kumppanimaat
EU:n jäsenmaat (28) EFTA-maat: Liechtenstein, Norja, Islanti Ehdokasmaat: Turkki, Makedonia Kumppanimaat*: Maat, joiden osallistuminen rahoitetaan ulkosuhderahoitus-instrumenteista n. 150 maata *) eivät mukana koulujen välisissä hankkeissa Ehdokasmaat: Turkki, Islanti, Makedonia  joilla kansallinen toimisto Kumppanimaat: Maat, joiden osallistuminen kapasiteetinvahvistamishankkeisiin ja liikkuvuuteen rahoitetaan ulkosuhderahoitusinstrumenteista IPA, ENP, DCI ja EDF Teollistuneiden maiden osallistuminen liikkuvuuteen rahoitetaan PI-instrumentista Mahdollisia yhteistutkintohakuja yhteisrahoituksella. Instrument for Pre-Accession Assistance Candidate and potential candidate countries the former Yugoslav Republic of Macedonia, Iceland, Montenegro and Turkey Albania, Bosnia and Herzegovina, Serbia as well as Kosovo under UNSCR 1244/99 European Neighbourhood and Partnership Instrument (ENI) Algeria, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Egypt, Georgia, Israel, Jordan, Lebanon, Libya, Moldova, Morocco, the Palestinian Authority, Russia?, Syria, Tunisia and Ukraine European Development Fund (EDF) African, Caribbean and Pacific (ACP) countries and the overseas territories of EU Member States Development Co-operation Instrument (DCI) Latin America, Asia and Central Asia, and the Gulf region and South Africa. Partnership Instrument (korvaa 2013 päättyvän ICI ja ICI+(jolla BRICS mukaan) Industrialized Countries

5 Yleissivistävä koulutus – mahdollisuudet kouluille ja muille
Avaintoimi Toimintotyyppi Toiminta Oppimiseen liittyvä liikkuvuus KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus Opetusjakso ulkomailla 2 pv-2 kk Ammatillinen kehittyminen ulkomailla 2 pv – 2 kk Innovointia ja hyvien käytänteiden vaihtoa edistävä yhteistyö KA2 Strategiset kumppanuus-hankkeet Yleissivistävä toimija - koulut koulu - koulut alueellinen - koulut - muu toimija koulu – muu kuin yl. siv. sektori Yhteistyö, hanketapaamiset, tulokset Lyhyet oppilasryhmävaihdot 5 pv – 2 kk Hankkeen yhteiset koulutukset opettajille 5 pv – 2 kk Pitkä oppilasvaihto (yli 2kk) Opettaminen ulkomailla (yli 2kk) Muut IT support platforms eTwinning

6 Erasmus+ yleissivistävä: Hakijana organisaatio
Kaikki yleissivistävän koulutuksen parissa toimivat organisaatiot voivat osallistua Koulut: päiväkodit, esikoulut, peruskoulut, lukiot, erityiskoulut, taiteen perusopetuksen oppilaitokset ja osin toisen asteen ammatilliset oppilaitokset - yleissivistävät aineet Yleissivistävän koulutuksen paikallis- ja aluehallinto: kunnat, koulutuskuntayhtymät, alue hallintovirastot (AVI ), elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY) Yleissivistävän koulutuksen alan muut toimijat KA1 KA2

7 Erasmus+/Nordplus tavoitteita
Perusopetuksen OPS Laaja-alainen osaaminen Erasmus+/Nordplus tavoitteita 8 toisistaan riippuvaista avaintaitoa, perustaidot, opettajat ja opettajankoulutus uuden teknologian mahdollisuudet, kieli- ja kulttuuritietoisuus, Eurooppa 2020 –strategia, ET 2020, innovatiivisia opetusmenetelmiä, yhteistyö vanhempien kanssa Opetuksen laatu, luovuus ja uudistuminen, yhdenvertainen oppiminen, osallistava opetus, pohjoismaiset kielet sekä tieto ja tuntemus pohjoismaisista ja balttialaisista kielistä ja kulttuureista Sosiaalisen inkluusion ja maahanmuuttajataustaisten lasten integraation edistäminen, Koulun keskeyttämisen ehkäiseminen, Yhteistyötä koulutuksen, työelämän ja muiden toimijoiden välillä, varhaiskasvatus Kaikki toiminta on OPSin mukaista

8 Erasmus+/Nordplus tavoitteita
Lukion OPS Aihekokonaisuudet Aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä Hyvinvointi ja turvallisuus Kestävä elämäntapa ja globaalivastuu Kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys Monilukutaito ja mediat Teknologia ja yhteiskunta merkitys työmarkkinoiden kannalta kansainvälistymistä oppilaitoksissa edistetään elinikäisen oppimisen globaalia ulottuvuutta Eurooppa 2020 –strategia ET aktiivinen oppiminen tieteidenvälisiä lähestymistapoja lukumotivaation lisääminen yhteistyö vanhempien kanssa Opetuksen laatu, luovuus ja uudistuminen, yhdenvertainen oppiminen, osallistava opetus, pohjoismaiset kielet, sekä tieto ja tuntemus pohjoismaisista ja balttialaisista kielistä ja kulttuureista Yhteistyötä koulutuksen, työelämän ja muiden toimijoiden välillä, parannetaan kielten opetusta edistetään kulttuurien tuntemusta, innovatiivisia opetusmenetelmiä Kaikki toiminta on OPSin mukaista

9 KA1 yleissivistävälle koulutukselle

10 Erasmus+ KA1 –haku lyhyesti
PÄÄTÖS JA HANKETOIMINTA hakuaika päättyy klo 13 koulutukset voivat alkaa hankkeen kesto kk koulutukset 2 pv – 2 kk hakemuksen tekee koulu tai kunnan sivistystoimi (konsortio) PIC-numero vaaditaan päätökset toukokuussa hankesopimuksen allekirjoitus hankekoulutus verkossa toukokuussa ja syksyllä Helsingissä hankehallinto tehdään komission Mobility Tool+ -alustalla koordinaattori hallinnoi osallistujien raportointi hankeseuranta loppuraportti

11 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Hanke-esimerkkejä; hakemuksessa ollut tiivistelmä hankkeesta Vuonna 2016 voimaanastuva opetussuunnitelma velvoittaa kouluja toteuttamaan globaalikasvatuksen periaatteita omassa arjessaan. Hakemuksemme tärkein tavoite onkin päästä kehittämään konkreettisia työvälineitä, joiden avulla pystymme vastaamaan uuden opetussuunnitelman haasteisiin. Nuolialan koulu on perustanut tänä vuonna historiansa ensimmäisen kansainvälisyys- ja globaalikasvatustiimin. “Maailmantallaajan passi” on tiimin luoma työkalu, jonka toivotaan tuovan näkyväksi ja konkreettiseksi sekä työntekijöille että opettajille lukuvuoden aikana osallistuvat tapahtumat ja toiminnot. Passiin valitut ja poimitut asiat ovat niitä toimia, jotka koulussamme jo nyt keskittyvät yhtenäisyyden, tasa-arvon, solidaarisuuden ja kestävän kehityksen periaatteisiin. Haemme rahoitusta kuudelle opettajalle Espanjassa, Saksassa ja Iso-Britanniassa tapahtuvaa Job Shadowing -vierailua varten. Job Shadowing kautta toivomme saavuttavamme lukuisia asioita. Ensinnäkin, ollaksemme aidosti globaalikasvattajia meidän täytyy pyrkiä kehittämään yhdessä myös kansainvälisellä tasolla konkreettisia globaalikasvatuksen työkaluja, kuten vaikka yhteisesti jaettu ja ideoitu “Maailmantallaajan passi”. Yhteistyö partnerikoulujen kanssa eri puolilla Eurooppaa on hedelmällinen lähtökohta luoda uusia keinoja ja näkemyksiä toteuttaa globaalikasvatusta yhdessä. Konkreettiset yhteistyön välineet ja niiden luominen mahdollistaisi uudella tavalla tehokkaan ja pitkälle tuloksiaan kantavan tavan tehdä työtä. Toiseksi, on tärkeää päästä seuraamaan ja ammentamaan siitä tavasta miten muut opettajat muissa maissa luotsaavat itseään ja opetustaan eteenpäin globaalikasvatuksen kentällä. Koulullamme on suuri tarve luoda pitkäaikaisia kansainvälisiä kontakteja, joiden avulla voimme myös paremmin ymmärtää omaa toimintaamme ja kehittää sitä. Kolmanneksi, on ehdottoman tärkeää, että jokainen oppilas kasvaa tietoisuuteen heitä ympäröivästä maailmasta ja kuinka he ovat siihen liitoksissa jokapäiväisessä elämässään. Partnerikoulujen kautta voimme toivottavasti tarjota myös oppilaille Suomen rajojen ulkopuolelle ulottuvan yhteenkuuluvuuden tunteen ja saamaan heidät yhä tietoisemmaksi omasta paikastaan maailmassa. Niin opettajien kuin oppilaidenkin kielitaito paranee ja kieltenopetus koulussamme kehittyy. Job Shadowing tarjoaa ihanteellisen tilaisuuden kasvattaa tietämystämme siitä, kuinka voimme tarjota oppilaillemme tarvittavat taidot toimia yhä monikulttuurisemmassa maailmassa. Tiivistääksemme, mahdollisia pidempiaikaisia hyötyjä projektista toivomme olevan: globaalikasvatusta edistävien käytännön työkalujen löytäminen ja kehittäminen sekä käytäntöön siirtäminen yhdessä partnerikoulujen kanssa, pitkäaikaisen yhteistyön luominen partnerikoulujen kanssa ja kasvatuksellisten taitojen kehittäminen siinä kuinka entistä paremmin tukea oppijoita toimimaan kansainvälistyvässä ja monikulttuuristuvassa maailmassa. Nuolialan koulu, Pirkkala, 8120 euroa, 6 hlö. Meritorin koulu, Espoo, Avaruus ja teknologia ilmiöpohjaisen oppimisen polttopisteessä euroa, 6 hlö, Hämeenkylän koulu, Monialaiset oppimiskokonaisuudet yhtenäiskoulussa, Vantaa, euroa, 8 hlö, Järvenpään lukio, Järvenpää, Valinnaisaineiden opetuksen haasteita, euroa, 7 hlö, Komission sivulla on nähtävissä kaikkien hyväksyttyjen hankkeiden tiivistelmät Tiivistelmä Tiivistelmä Tiivistelmä

12 KA1 konsortiohanke ja hanke-esimerkkejä
Hakemuksen tekee: koulutuksen järjestäjä ( yleisimmin kunta) oman alueensa (kuntansa) vähintään kahdelle nimetylle koululle Koulutuksen järjestäjän tehtävät: hakemuksen teko, hankkeen ja budjetin hallinnointi, loppuraportin tekeminen aktiviteettien koordinointi niin, että hankkeen päämäärät saavutetaan ja vaikutus maksimoituu Vain koulu voi olla liikkuvuuden lähettävänä tahona, joten koulutuksen järjestäjä ei voi olla lähettävänä tahona koulun kehittämistoimintaan osallistuva henkilöstö voi osallistua liikkuvuuteen Esimerkkejä hankkeista Oulun kaupunki, Digital Schools of Europe, 25 osallistujaa, euroa Turun kaupunki, Better Boss - rehtoreiden täydennyskoulutusta Briteissä, 7 osallistujaa, euroa Turun kaupunki, Tillsammans - Yhdessä!, 25 osallistujaa, euroa

13 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Yksikkökustannukset (unit cost) Miten tuki määräytyy? Yksikkökustannus (unit cost) Matkatuki linnuntietä organisaatioiden välillä Etäisyystaulukko / liikkuva hlö 0-99 km = 20 €/hlö = 530 €/hlö km = 180 €/hlö = 820 €/hlö km = 275 €/hlö =1300 €/hlö km = 360 €/hlö Jos kotimaan todelliset matkakulut yli 225 € 180 € /liikkuva henkilö Perusteltava hakulomakkeessa Yksilötuki (oleskelukulutuki) Maa / liikkuva hlö päiväkohtainen yksikkösumma euromääräistä vaihtelua välillä 42– 96 min. 2 pv ja max. 2 kk Organisaatiotuki 1 kpl / liikkuva hlö 1 – 100 hlö: 350€/hlö >100 hlö: 200€/hlö Kurssimaksu 70 € / pv (max. 10 pv) Erityistuki Poikkeus: todelliset lisäkulut Uutta ! Ks. Programme Guide 2017 s

14 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
HAKULOMAKE – Hyvä hakemus nivoutuu lähettävää organisaatiota koskevaan eurooppalaiseen kehittämissuunnitelmaan vastaa selkeästi määriteltyihin henkilöstönkehittämistarpeisiin, käsittää asianmukaiset valinta-, valmistelu- ja jatkotoimet, osallistuvan henkilöstön oppimistulokset tunnustetaan asianmukaisesti, oppimistuloksia levitetään ja hyödynnetään laajalti kyseisessä organisaatiossa. Vuoden 2017 sähköinen hakulomake on ilmestynyt ja löytyy osoitteesta

15 Laadukas hanketyö – käytäntö
Tarve Hanke Muutos Useampi henkilö mukaan hanketyöhön henkilövaihdokset yms. huomioitava kv-tiimi, joka auttaa myös osallistujia rehtori mukaan mahdollisimman paljon vie aikaa, aikatauluissa pysyminen Hankekansio on oltava saavutettavassa paikassa voi olla ihan vaan mapissa tai tietokoneella yms PIC-numeron tiedot ja miten sitä voi muuttaa hankehakemus + siihen liittyvät asiat koulutuksen järjestäjän (yl. kunta) ohjeet Tuen yksikkökustannukset eivät vastaa todellisia kuluja, haku- ja myöntöperusteena on yksikkökustannus ja myös raportointi tapahtuu toteutuneilla yksikkökustannuksilla

16 Laadukas hanketyö – käytäntö
HAKEMUSVAIHE Jonkin verkkoalustan käyttö hakemuksen täyttämiseen Hakulomakkeen kysymykset – eri henkilöt voivat ottaa vastuulleen kysymyksiä ja luonnostella niihin vastaukset Johdonmukainen tarina; eri vastaukset liittyvät toisiinsa Hankkeen on oltava yhtenäinen – ei yksittäisiä erillisiä toisistaan riippumattomia täydennyskoulutuksia Kaikkiin hakulomakkeen kysymyksiin vastataan Ei toistoa! Analysoi kysymykset, samoja asioita käsitellään eri näkökulmista, samaa asiaa ei kysytä uudelleen Hakemuksen arviointikriteerit huomioitava kirjoitusvaiheessa Aikataulutus – haku päättyy 2.2. klo 13! Tiedettävä, kun hakemusta aletaan kirjoittamaan: tarve/tarpeet, osallistujamäärä, alustava suunnitelma job shadowing/ kurssi-paikoista, kestot, arvioidut ajankohdat

17 Hakemukset arviointikriteerit
Maksimi on 100 p ja alle 60 p hakemukset hylätään Alin hyväksytty pistemäärä määräytyy budjetin riittävyyden mukaan Jos jostain alle 50% pistemäärästä hylkäys

18 Laadukas hanketyö Eurooppalainen kehittämissuunnitelma
Koostuu neljästä hakulomakkeen kysymyksestä ja koulun/konsortion vastauksista: 1) koulun kehittämistarpeet ja kansainvälistyminen 2) liikkuvuuden vaikutukset oppilaisiin, kollegoihin ja koko kouluun 3) uusien tietojen ja taitojen integrointi OPSiin ja koko koulun toimintaan 4) mahdollinen eTwinning –käyttö Tärkeä osa hakemusta. Huom. hyväksytyn hankkeen muutokset pitää olla eurooppalaisen kehittämissuunnitelman mukaisia

19 Laadukas hanketyö – tarpeet
Alkukartoitus tarpeista Koulun koulutustarve = osaamisvaje, työn haasteet, ongelma → pitää sitoa OPSiin ja mahd. myös kunnan suunnitelmaan, lisäksi Eurooppa 2020 ja Koulutus 2020 Esim. aluksi koulun johto ja suunnitteluryhmän määrittelee tarpeet ja tätä käsitellään opettajankokouksessa Tapoja voi olla useita mutta johdon on oltava mukana Kirjoitetaan koulun eurooppalainen kehittämissuunnitelma Luonnosversio olisi hyvä olla olemassa kun muita hakemuksen sisältöosia aletaan kirjoittamaan Yleistason suunnitelma, jossa ei ole henkilöiden nimiä

20 Laadukas hanketyö - osallistujien valinta
Reilusti, läpinäkyvästi ja dokumentoidusti Tieto hakemisesta kaikille, selkeä hakutapa, valintakriteerit ja perustelut valinnalle Koulu määrittelee omat valintakriteerinsä. Valintakriteerinä voi olla motivaatio, selvät liikkuvuuden tavoitteet, suostumus kokemuksen jakamisen ja erityisesti vastaavuus koulun tukihakemuksessa ilmoitettuihin tarpeisiin. Valintatoimikunnan käyttöä suositellaan ja valinnasta tehdään muistio Henkilöitä ei tarvitse välttämättä nimetä hakuvaiheessa, sen voi tehdä kun hanke on hyväksytty. Mutta tuen hakemisen kannalta suunnitelman on oltava mahdollisimman tarkan On tiedettävä: montako osallistujaa, mihin maihin, kesto, kurssi vai job shadowing

21 Laadukas hanketyö – koulutuspaikka
Kurssi ja job shadowing -paikan alustava etsintä sopivan ulkomaisen kurssin valitseminen opettajalle laatuohje: ei voi olla messu tai konferenssi Job shadowingissa seurataan yleensä yhtä opettajaa observoidaan, osallistutaan toimintaan, opetetaan itse, keskustellaan opettajien kanssa. Mutta job shadowing –jaksoon voi kohteesta riippuen sisältyä muutakin toimintaa. Se ei ole vierailu vaan se on aktiivista osallistumista kohdekoulussa Kurssin ja job shadowing –kohteen etsintä omat/kollegan/koulun/naapurikoulun/kunnan kontaktit käyttöön Gateway, eTwinning, EST, Erasmus+ platform kv-tiimin ja rehtorin apu ja tuki Koulutuksen on oltava eurooppalaisen kehittämissuunnitelman mukainen hyvänä käytäntönä on, että rehtori hyväksyy koulutuksen

22 School Education Gateway
Gateway:stä voit löytää täydennyskoulutuskurssin (KA1) etsiä job shadowing –kohdekoulun (KA1) etsiä tai ilmoittaa partnerihaun KA2 –kumppanuushankkeeseen ilmoittaa koulusi job shadowing –opettajan vastaanottolistalle ilmoittaa koulusi opettajaksi opiskelevan Erasmus+ -harjoittelijan vastaanottolistalle mainostaa järjestämääsi kurssia löydät käyttökelpoisia opetusmateriaaleja, joita on laadittu EU:n toimielimissä ja EU:n rahoittamissa hankkeissa uutuutena ilmaiset verkkokurssit! Huom! Portaali toimii kirjautumattakin mutta kirjautumalla saat kaikki toiminnallisuudet käyttöösi

23 School Education Gateway
Verkkokurssit Eri teemoja kurssien laatu on valvottua 5 kurssia on tehty/toiminnassa ja uusia on tulossa Introducing Project-Based Learning in your Classroom Cultural Diversity in Your Classroom Competences for 21st Century Schools Moving to Maths 2.0 Raising Awareness about the Situation of Newly Arrived Migrants Osallistujia on tuhansia yhdellä kurssilla erilaisia ryhmäytymisiä Viikkotyömäärä vaihtelee välillä 4 -2 h Moduuleja 3 – 6 viikon aikana

24 Laadukas hanketyö - valmistautuminen
Tyytyväisyys hankkeeseen korreloi valmistautumisen määrään Ideoita valmistautumisen suunnitteluun Hankkeen tavoitteet ja koulun eurooppalainen kehittämissuunnitelma osallistujille tiedoksi CIMOn ja työnantajan ohjeet Koulutuksessa olleiden kokemuskertomukset Hankeseurannan suunnittelu etukäteen Hyödyntäkää kokemukset tuleviin koulutuksiin Vakuutukset ym. turvallisuus Miten/mitä osallistujat kertovat omasta koulusta ja kunnastaan koulutuksessa Suomen koulutusjärjestelmä esim. OKMn video Miettikää, miten uudet taidot saadaan tehokkaaseen käyttöön

25 Laadukas hanketyö - valmistautuminen
Pisa Levittämistapa sovitaan ennakkoon Esim. blogi ks. esimerkki 1 ja esimerkki 2 ja esimerkki 3 kielivalmennus esim. kielikurssille osallistuminen, oman koulun kielen opetukseen osallistuminen, kielikerhot opettajille – kirjat voisi ostaa organisaatiokulutuella, toisesta maasta tulevan job shadowing –isännöinti, alan kirjallisuuden lukeminen Kulttuurivalmennus Koulutuksessa jo olleiden kokemusten kuuleminen Mukaan materiaalia omasta koulusta ja kunnasta (esim. kynä, kassi, salmiakki, esite, kirja) Job shadowing –koulun kanssa voisi tehdä esim. eTwinning –hankkeen ennen vaihtoa Job shadowingia varten tarvitaan jossain maissa lupia (esim. rikostaustaote) Eurydice: Eurydice on tiedonvaihdon verkosto, jonka eurooppalaisista koulutusjärjestelmistä ja koulutuspolitiikasta. Osallistumistodistus on saatava kaikista liikkuvuuksista kopio riittää, yleensä kurssilla olevat saavat automaattisesti mutta job shadowing voi olla haastavampi. Apuna voi käyttää pohjaa, mikä löytyy osoitteesta CIMOn ohje liikkuvuuteen osallistuvalle vuonna

26 Laadukas hanketyö - Miten taidot otetaan käyttöön
Hallinto, opetussuunnitelma, pedagogiikka, menetelmät mietitään miten sisällytetään uusi opittu edellisiin Hyvä käytäntö ennen koulutusta suunnittelua, koulutuksen aikana tapaamisia, joissa reflektoidaan päivää, koulutuksen jälkeen arviointi, jossa mukana koulun johtoa ja hankkeen vetäjä. esim. whatsapp –ryhmä vaihdon aikana on ollut hyväksi koettu viestintäväline jos on vielä tämän jälkeen vastaavia koulutuksia niin samat vaiheet mutta huomioidaan aiemmin opitut ja kerätään tietoa jo opitun syventämiseen.

27 Laadukas hanketyö - Miten taidot otetaan käyttöön
Toimintatapoja mm. Pedagoginen kahvila Työpajat Blogit ym. some Opettajankokouksessa esitelmä Koululla näyttely koulutuksista Oppitunnin seuraaminen Tavoitteena on, että mahdollisimman moni koululla hyötyisi koulutuksista. Hekin, jotka eivät ole osallistuneet. etukäteissuunnittelu siitä, miten se tapahtuu on tärkeää rehtorin ja koulun johdon mukanaolo on ratkaisevaa

28 Laadukas hanketyö - Arviointi ja mentorointi
Hankkeen tekemä arviointi arvioidaan miten tavoitteisiin on päästy sekä hankkeen että liikkuvan yksilön kannalta mutta esim. kurssinjärjestäjän arviointi on kurssin asia Muotoa ei ole määritelty ohjelmasta tärkeää huomioida mutta ei kannata tehdä liian raskasta voisi ainakin olla ennen ja jälkeen arviointia ja keskustelua itsearviointi, päiväkirjat ks. valmistautuminen palautekeskustelut Koulun tuki koulutuksen aikana mentorointituki koulutuksen aikana esim. whatsapp –ryhmä jo osallistuneet mentoroivat lähtijää mihin voi hätätapauksessa ottaa yhteyttä

29 Laadukas hanketyö - tunnustaminen
Kehityskeskustelut esimiehen kanssa Rehtori tarkistaa, että kurssi ja job shadowing –ohjelmat vastaavat hakemusta Europassi Meillä Suomessa tunnustaminen ei ole käytössä samalla tavalla kuin muissa ohjelmamaissa, joten miettikää tätä kohtaa laajasti esim. Uusien toimintatapojen käyttöönotto on tavallaan tunnustamista

30 Laadukas hanketyö - Levitys/dissemination
tasot: koululla, kunnassa, alueella, valtakunnallisesti, kv koulutuksen aikana: esim. blogit, matkapäiväkirjat jälkeen: esim. pedagogiset kahvilat, työpajat, oppitunnin seuraaminen, johon kutsutaan osallistujia koulun ulkopuolelta Kunnan opetustoimen lautakunnalle raportointi Paikalliset opettajienyhdistykset Paikallislehdet, aine/opettaja –lehdet, paikallisradio Kehittämiskouluverkostot Saatte sähköpostia hankekauden päätyttyä: Submission of projects results for publication for your project johon myös KA1-hankkeet voivat lisätä tuotoksia Erasmus+ Project Results Platform

31 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Hakuaika päättyy klo 13 (klo 12 CET) Hankekausi (koulutukset) voivat alkaa ja kesto on kk 1) Koulu tekee hakemuksen yhdelle tai useammalle opettajalle perustuen koulun tarpeista lähtevään suunnitteluun tai 2) Koulutuksen järjestäjä tekee hakemuksen vähintään kahdelle nimetylle koululleen Hakemuksessa ilmoitetaan mm. koulutusten toiminta, kohdemaa, kesto ja kurssimaksu Hakulomake vuodelle 2017 on osoitteessa Erasmus+ -ohjelmaoppaassa on kaikki hakuun tarvittava tieto ks. Erasmus+ vuoden 2017 oppaan sivuilta 31-34, s ja erityisesti s ja s Erasmus+ Programme Guide (pdf) Komission Erasmus+ sivut

32 KA1: Blogeja ja hakukierroksen 2016 tuloksia
Blogeja päättyneistä hankkeista ks. esimerkki 1 ja esimerkki 2 ja esimerkki 3 TULOKSIA 2016 Hakemuksia 128, hyväksyttiin 93 (73 %) Haettu tuki yhteensä yli 2,2 milj €, myönnettiin n. 1,3 milj. €. Tyypillinen tukisumma € ja tukisummat 1790 € € Tyypillinen liikkuvuusmäärä 8 kpl (1-32 kpl)

33 KA1: hakukierroksen 2016 tuloksia
Alue Hankkeen kesto Maakunta 2016 ha- kemuksia 2016 hyväksytyt Ahvenanmaan maakunta Etelä-Karjala 5 4 Etelä-Pohjanmaa 1 Etelä-Savo 3 Kainuu Kanta-Häme 6 Keski-Pohjanmaa Keski-Suomi 8 7 Kymenlaakso Lappi Päijät-Häme 2 Pirkanmaa Pohjanmaa Pohjois-Karjala Pohjois-Pohjanmaa 22 16 Pohjois-Savo Satakunta Uusimaa 43 27 Varsinais-Suomi Muu Yhteensä 128 93  2016 12 kk 33 välillä 15 24kk 45 93 Hakija hakemuksia hyväksytty Konsortio 12 11 Alin hyväksytty pistemäärä 70 pistettä Suomessa hyväksytyt hankkeet:

34 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
KA2 Yleissivistävän koulutuksen innovointia ja hyvien käytänteiden vaihtoa edistävä yhteistyö Strategiset kumppanuushankkeet

35 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Tavoitteiden ja kokoonpanon mukaan: Innovaatioita tukevat hankkeet (KA201) Kehitetään tuotteita ja/tai levitetään tehokkaasti jo olemassa olevia tuotteita ja/tai ideoita (voi hakea palkkatukea) Hyvien käytäntöjen vaihtoa tukevat hankkeet (KA201, KA219) Vahvistetaan ja kehitetään verkostoja, vaihdetaan ideoita, käytäntöjä ja/tai menetelmiä sekä parannetaan valmiuksia toimia kansainvälisesti (ei voi hakea palkkatukea). Tuki oppimis- ja koulutustoimintaan (Training, teaching, learning activity) rajattu: enintään 100 henkilöä/hanke.

36 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Hankkeiden tavoitteena: Eurooppalaisen kehitystoiminnan, innovaatioiden ja verkostoitumisen tukeminen positiiviset ja pitkäkestoiset vaikutukset osallistuvissa organisaatioissa ja henkilöissä sekä vaikutukset järjestelmätasolla. Painopistealueet yleissivistävän koulutuksen hankkeille (School Education): Opettajuuden kehittäminen Perustaitojen kehittäminen (matematiikka, luonnontieteet sekä luku- ja kirjoitustaito) Koulun keskeyttämisen vähentäminen (Early School Leaving) ja heikommassa asemassa olevien tukeminen Varhaiskasvatus Jokainen hanke toteuttaa jotain ohjelman painopistealuetta, joko horisontaalista tai sektorikohtaista

37 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Kumppanuushanke on Joustava tarve- ja tavoitelähtöinen Prosessiorientoitunut, hyvät käytännöt ja kokemusten vaihto Tuoteorientoitunut – lopputuotteet ovat muiden hyödynnettävissä tuottaa, toteuttaa ja siirtää uusia ja konkreettisia tuloksia niin organisaatio-, paikallis- kuin aluetasolle Yhteys kunnan ja koulun strategioihin Tuloksia levitetään ja hyödynnetään tehokkaasti Jatkuvuus rahoituskauden päätyttyä Ovat eri kokoisia riippuen hankkeen tavoitteista, mukana olevista organisaatioista, odotetuista vaikutuksista jne. (hankkeet myös arvioidaan suhteessa lähtökohtiin) Joustavia, tarve- ja tavoitelähtöisiä projekteja, jotka voivat olla joko pelkästään korkeakoulutukseen keskittyviä tai eri koulutussektorien välisiä (koulutus, myös harjoittelu ja koulun ulkopuolista nuorison toimintaa tukeva, lisäksi hankkeissa voi olla muita relevantteja sidosryhmiä mukana) . Hankkeiden tarkoitus on innovatiivisten ja konkreettisten tulosten tuottaminen liittyen opetukseen, harjoitteluun, oppimiseen, korkeakoulutuksen uudistamisprosesseihin sekä sosiaalisiin innovaatioihin Hankkeeseen valitut toiminnot vaikuttavat suoraan projektiin laajuuteen ja kokoon: toiminnossa halutaan tarjota mahdollisuus sekä pienille aloitteleville hankkeille että suurille kunnianhimoisille projekteille Strategisia kumppanuushankkeita hallinnoidaan kansallisista toimistoista käsin -> tällä halutaan varmistaa kansallisen kontekstin huomioonotto sekä mahdollisimman suuri hankkeiden vaikuttavuus Korkeakoulutuksen Hankkeilla on tiivis yhteys paitsi korkeakoulun omaan strategiaan, niin myös Euroopan unionin korkeakoulutuksen modernisaatioagendaan hankkeet linkittyvät korkeakoulutuksen Modernisaatioagendan tavoitteisiin  kannattaa tutustua: Toiminnon pitäisi johtaa innovatiivisten käytänteiden siirtämiseen, tuottamiseen ja täytäntöönpanoon niin organisaatio- paikallisella kuin alueellisellakin tasolla. • (), johon kannattaa tutustua hankkeen suunnitteluvaiheessa. Tavoitteet mm.: Koulutuksen laatu, opetusmenetelmät Työelämärelevanssi, valmistuneiden työllistyminen Henkilöstön ammatillinen kehittyminen Monialaisuus ja eri tyyppisten organisaatioiden ja yritysten osallistuminen toivottavaa Tavoitteet ja mahdollisuudet Innovaatioita ja konkreettisia tuloksia • Hankkeissa tavoitellaan innovatiivisia ja konkreettisia tuloksia täytäntöönpantaviksi paitsi korkeakouluissa niin alueellisesti kuin laajemminkin • Tavoitellaan esim. sektorit ylittävällä yhteistyöllä uusia, innovatiivisia käytänteitä, jotka edistävät korkeakoulutuksen laatua ja uudistumista • Edistetään monialaisuutta ja osallistetaan erityyppisiä organisaatioita • Hankkeiden tuloksilla on jatkuvuutta, niiden puitteissa tehdään pitkäkestoista strategista yhteistyötä Korkeakoulutuksen työelämärelevanssin parantamista • Hankkeissa vahvistetaan koulutuksen laatua ja työelämärelevanssia, edistetään valmistuneiden työllistymistä sekä henkilöstön ammatillista kehittymistä • Edistetään (mm. ICT -opetusmenetelmien avulla) opiskelijoiden yleisiä taitoja (transversal competences), yrittäjyysasennetta sekä luovaa ajattelua • Lisätään korkeakoulujen yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa oman alueen kehittämiseksi Opintojen läpäisyn parantamista ja sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamista • Hankkeissa helpotetaan aliedustettuina olevien ryhmien sekä erilaisten oppijoiden pääsyä korkeakoulutukseen • Kehitetään joustavia järjestelyjä, jotta opiskelijoiden erityistarpeet voidaan ottaa huomioon • Kehitetään toimintalinjoja, joilla lisätään korkea-asteen opinnon loppuun saattavien määrää • Edistetään eri koulutussektoreiden välisiä siirtymisiä Laadun parantamista liikkuvuuden avulla • Hankkeissa kehitetään innovatiivisia strategioita oppijoiden liikkuvuuden lisäämiseksi • Kehitetään vaihtoehtoisia opiskelumuotoja: etäopiskelu, osa-aikainen opiskelu, moduulipohjainen opiskelu • Lisätään virtuaalista liikkuvuutta Hankkeet voivat olla myös eri koulutusasteiden välisiä! Pieniä ja isoja hankkeita Vert. nykyisen Erasmus-ohjelman keskitetyt hankkeet Strategisuus: ei strategisia partneriuksia, vaan esim. Korkeakoulun oman painoalaa ja profiloitumista tukevia hankkeita

38 Kumppanuushanketyypit:
Schools only (KA219) hankkeessa mukana vain kouluja* Hyvien käytäntöjen vaihto (rajoitettu Erasmus+ tuki) Jokaiselle osallistuvalle koululle* sopimus omasta kansallisesta toimistosta *) päiväkoti, esiopetus, pk, lukio, taiteen po, ammatillinen yl.siv.aineet School education (KA201) Hanke kehittää yleissivistävää koulutusta Hankkeessa voi olla mukana monenlaisia toimijoita, kytkös aina yleissivistävän koulutuksen kehittämiseen Hakijoina voi olla myös vain kouluja Koko Erasmus+ tukipaletti käytössä Koordinaattori vastaa koko hanketuesta: sopimukset partnerien kanssa

39 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Hanketyyppi Min. organisaatiot Min. maat 1 Koulujen välinen hanke (Schools Only KA219) 2 koulua 2 maata (enintään 10 organisaatiota) 2 Yleissivistävän koulutuksen hanke (School education KA201) 3 organisaatiota 3 maata (enimmäisosallistujia ei rajattu, max 10 saa tukea hankehallintoon) Hanketyypeillä (1 & 2) erilaiset sopimuskäytännöt ja tukimuodot Kesto 12-36kk Hankkeen koordinaattori jättää hakulomakkeen (sähköinen) kaikkien puolesta, laatuarviointi koordinaattorin maassa Hakemus hyväksytään/hylätään kokonaisuudessaan

40 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Koordinaattori jättää (submit) hakemuksen koko partneriryhmän puolesta laatuarviointi tehdään hankkeen koordinaattorimaassa Koko hanke, (kaikki partnerit) hyväksytään/hylätään Sopimuskäytännöt: KA201: Kansallisen toimisto/CIMO tekee sopimuksen koordinaattorin kanssa ja rahaliikenne/hallinto toimii koordinaattorin kautta KA219 (poikkeus): CIMO tekee rahoitussopimuksen ja maksaa tuen koulujen välisissä hankkeissa (Schools only) kaikille suomalaisille kouluille (koordinaattorit ja partnerit)

41 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Jokainen hanke on erilainen. Tuki valitaan toiminnan mukaisesti. Valitun aiheen työstäminen organisaatiossa Hankekokoukset (transnational project meetings) Minimikestoa ei ole määritelty Oppimis- ja koulutustapahtumat (learning/teaching/training) Minimikesto 5pv Oppilasryhmien liikkuminen, pitkäkestoinen oppilasvaihto(yli 2kk), henkilöstön koulutustilaisuudet Tuotteiden tekeminen (intellectual output) palkkakulu Levitystapahtumat (multiplier events)

42 Tuen tyyppi Mitä tuki kattaa Hankkeen hallinnointi ja toteutus
(Management and implementation) Koordinattori 500 € / kuukausi Partneri 250 € / kuukausi Hankekokoukset (Transnational project meetings) Yksikkökustannus / osallistuja km = 575 € / osallistuja 2000 km tai enemmän = 760 € / osallistuja Oppimis-, opetus ja koulutustoiminnot (Transnational learning/ teaching/training activities) Oppilasvaihto: 5 pv -12kk Opettajien koulutus: 5pv-12kk (työpaikkavaihto) Yksikkökustannus: 1) Matkat/ osallistuja: 20€,180€,275€,360€, 530€,820€ 1300€ matkan pituudesta riippuen + mahdolliset kulut kotimaassa 2) Oleskelu/osallistuja: pituudesta ja roolista riippuen esim. opettaja 100€/päivä (5-14 pv) oppilas 55€/päivä (5-14pv) Erityistuki (Special needs support) kattaa 100 % todellisista suoraan hankkeeseen liittyvistä lisäkustannuksista, jotka koituvat vammaisen tai pitkäaikaissairaan osallistujan erityistarpeista (esim. avustava henkilö, erityistarpeet majoituksessa ja matkustamisessa, tarvittavat välineet, viittomakielen tulkit jne.) Poikkeukselliset kustannukset (Exceptional costs) alihankinta: 75 % todellisista kuluista, enintään € Immateriaaliset tuotokset (hankkeen tuotokset tai tulokset) (Intellectual outputs) Yksikkökustannus/päivä tehtävänkuvan ja maan mukaan, esim. Suomi: johto = 280 € / työpäivä suunnittelu = 214 € / työpäivä tekninen = 162 € / työpäivä hallinto = 131 € / työpäivä Tulostenlevitystilaisuudet (Multiplier events) yksikkökustannus / osallistuja

43 KA2 Schools only, partnerit
KA2 Tilastoja Suomalaiset koordinoivat organisaatiot: Suomalaiset partnerit: KA2 School education KA2 Schools only Hyväksytty hak hyv 2016 11 3 38 20 2015 13 62 16 2014 5 2 54 12 KA2 Schools only, partnerit hak. hyv. 2016 172 81 2015 234 77 2014 220 62

44 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Hakuaika päättyy klo 12 Brysselin aikaa (hanketoiminta alkaa ja päättyy viimeistään , 12-36kk) Vuoden 2017 budjetti (FI): n. 3,4M€ (v. 2016: 2,57 M€, v. 2015: €, v. 2014: 2  €) Hakuohje ja –lomake 2017 on CIMOn sivulla Hakulomakeluonnokset nähtävissä komission sivulla Erasmus+ -ohjelmaoppaassa (programme guide) on kaikki hakuun tarvittava tieto. Komission Erasmus+ sivut

45 Strateginen kumppanuushanke (KA2)
Rahoitusta saaneet hankkeet: Tarpeesta kumpuava Selkeät tavoitteet Tuloksilla vaikutusta (kuviteltua vaikutusta osattu kuvata) Ei pelkkiä liikkuvuusjaksoja Tuloksia voi mitata ja arvioida Hinta vs. Hyöty: Realistisuus Tehdään jotain uudella / toisella tavalla Selkeitä ja konkreettisia esimerkkejä siitä miten hanketyötä voi viedä omaan työhön

46 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Hakuneuvontaa verkossa 2016: Seuraa Comenius-sähköpostilistaa ja verkkosivuja Schools only: päivämäärät tarkentuvat School Education: Verkkotiedotus / hakuneuvontaa 17.1. klo Tuotokset, työsuunnitelma, levityssuunnitelma 15.2. klo Budjetti

47 IDEA Lisäarvo Kiteytys Selkeät tavoitteet Tulokset ja vaikutus
Mitä aikaisemmin? Miksi? Mitä uutta? Kenelle? Kiteytys Mitä? Miksi? Miten? Kenelle? Selkeät tavoitteet Lyhyen aikavälin tavoitteet Pitkän aikavälin tavoitteet Linkittyy ohjelman tavoitteisiin kesto Tulokset ja vaikutus Levitystoimet, eri tasot Taustoitus Mitä on tehty aiemmin Kaikkien tarpeet Erasmus+ project reuslts eTwinning suhteellisuus IDEA Soveltuvuus Erasmus+ -ohjelmaan Yleissivistävä koulutus hyödynsaaja Eurooppalainen yhteistyö Koulutuksen kehittämistä budjetti Jatkojalostus / rajaus Kohderyhmän rajaus Muut yhteistyötahot/sidosryhmät Partnerit, roolit koko

48 Kontaktiseminaarit ja valmistelevat vierailut
Esimerkki kontaktiseminaarista: Change mentalities to fight against educational inequalities – Building bridges between formal and non-formal education of the youngster Aika: Paikka: Bryssel, Belgia Hakuaika päättyi: Lisätietoa

49 Valmistelevat vierailut
Tukea hankehakemuksen valmisteluun yhdessä tulevien kumppaneiden kanssa (vain peruskoulut ja lukiot) Hakuaika päättyi: Muutama apuraha haussa Toteutus ennen hankehakemuksen jättämistä mennessä Ei osa Erasmus+ -ohjelmaa: CIMOn kansallista rahaa Tukea voi saada vain suomalainen osapuoli Lisätietoa

50 eTwinning www.etwinning.net http://edu.fi/etwinning
Eurooppalaisten koulujen yhteisö verkossa Erasmus+ ohjelman osa, verkkopohjainen kansainvälistymisen työväline. Voi liittyä milloin vain, tehdä yhden tai useamman projektin, ei vähimmäis- tai enimmäiskestoa. Sähköinen oppimisympäristö: mm. yhteydenpito toisiin, työskentely yhdessä, projektien kehitys (mm. pedagoginen tuki, työpajat, oppimistapahtumat, koulutusta jne.) Julkinen puoli (kaikille näkyvä) Opettajan oma huone Twinspace: yhteistyötila (suojattu, annetaan oikeudet ja salasanat vain halutuille käyttäjille)

51 KA3 Politiikan uudistamisen tuki
Poliittinen yhteistyö Verkostot ja työkalut European Qualifications Framework EQF European Credit Transfer System ECTS European Association for Quality Assurance ENQA Euroguidance National Recognition Information Centres NARIC Tiedontuotanto Sidosryhmien kanssa käytävä dialogi Eurydice Europass Kuten nykyiselläkin EU-ohjelmakaudella, niin myös tulevan Erasmus+ -katon alla tullaan jatkamaan erilaisten eurooppalaisten verkostojen, työkalujen ja neuvontatoimien rahoitusta. Nykyiset työkalut ja eurooppalaiset verkostot jatkavat toimintaansa EQF (European Qualifications Framework – tutkintojen viitekehyksiin liittyvä työ), ECTS, ENQA (European assosiation for Quality Assurance - laadunvarmistus) , Europass, Eurydice (verkosto, joka tuottaa selvityksiä, tutkimuksia, tilastoja euroopp. Koulutukseen liittyen), Euroguidance (verkosto tukee ohjauksen ammattilaisia koulutuksen ja työelämän kansainvälistymiseen liittyvissä kysymyksissä), NARIC (National Recognition Information Centres – tutkintojen tunnustamisen yhteyspisteet, Oph: ssa Suomessa) jatkavat toimintaansa Tuetaan Poliittista yhteistyötä mm. korkeakoulutuksen modernisaatio ja Bolognan prosessi Lisäksi komissio tukee tiedontuotantoa: asiantuntijavaihtoja, selvityksiä, tilaisuuksia, joista on hyötyä koko Euroopan koulutus- ja talousalueelle Sidosryhmien kanssa käytävä dialogi – myös kumppanimaat ja kv- järjestöt (Policy dialogue with stakeholders, including with partner countries and international organisations (e.g. OECD)) Promoting Attractiveness of European HE: erilaiset Euroopan vetovoimaisuutta lisäävät toimet (selvitykset, konferenssit..) Jean Monnet –ohjelma: professuurit, opintokokonaisuudet, jotka koskevat Euroopan integraatiota: Euroopan yhdentymistä koskevaa opetusta, tutkimusta ja pohdintaa korkeakouluissa eri puolilla maailmaa. Ohjelman avulla tuetaan myös erilaisia laitoksia ja järjestöjä, jotka ovat erikoistuneet Euroopan yhdentymistä koskeviin kysymyksiin sekä koulutuskysymyksiin erityisesti eurooppalaisesta näkökulmasta. Lisäksi ollaan luomassa kattavampaa Erasmus-alumni –toimintaa

52 Apulaisopettaja kouluun
Koulu voi vastaanottaa apulaisopettajan Korkeakouluopiskelija Saa Erasmus+ harjoittelutuen omasta yliopistostaan Koulut voivat tarjota harjoittelupaikkaa opiskelijoille Entinen Comenius-apulaisopettajaharjoittelu on nyt osa korkea-asteen liikkuvuutta eli kirjautumalla voit lisätä koulusi tiedot

53 Yleissivistävän koulutuksen Erasmus+ infot
Päivä Otsikko ja paikka Joensuu, Erasmus+ ja Nordplus –ohjelmien tiedotustilaisuus AC, Erasmus+ KA1 hakuinfo Infoja on tulossa lisää…eli seuraa tilannetta Ohjelmapäätös: marraskuu 2013 Ehdotuspyyntö: marraskuu 2013 Ohjelmaopas: marraskuu Ohjelma alkaa vuoden 2014 alusta Ensimmäiset haut: Helmikuu 2014 KA 1 (Liikkuvuus ml. Yhteiset maisteriohjelmat, ei vielä globaali liikkuvuus) Huhtikuu 2014 KA 2 Kapasiteetin vahvistaminen: myöhemmin 2014 Ulkosuhderahoituksella rahoitettavat ohjelmat: aloitus siirtynee kapasiteetinvahvistamisohjelmissa 2014 myöhäiselle keväälle ja globaalin liikkuvuuden osalta jopa 2015 hakuun Info-ohjelmat osoitteessa: AC eli Adobe Connect Pro osoitteessa:

54 Hakuprosessi / PIC http://www. cimo
PIC (Personal Identification Code) – jokaisella hakijalla Sähköinen ja dynaaminen lomake (.pdf) varmista, että lomake on oikea! Arviointi KA1: hakijan kansallisessa toimistossa KA2: koordinaattorin kansallisessa toimistossa Arviointikriteerit CIMOn verkkopalvelussa CIMOn ulkopuoliset arvioijat arvioivat hakemukset

55 Hakuprosessi / PIC PIC (Personal Identification Code) – jokaisella hakijalla ja partnerilla 1) Tarkista onko organisaatiollasi PIC: Organisations -> Search 2) Rekisteröi organisaatiolle / koululle PIC a) Hanki EU Login –tunnus (=One account, many EU services) ( b) Kirjaudu Participant Portal:iin (URF=Unique Registration Facility Participant Portal) – EU login -tunnuksilla c) Syötä organisaation tiedot ja tarvittavat lomakkeet järjestelmään PIC-pikaohje:

56 Erasmus+ -ohjelma CIMOn verkkopalvelun Erasmus+ -ohjelman sivut: Euroopan komission Erasmus+ -ohjelman sivut: Ohjelmaopas 2017: Ehdotuspyyntö 2017 (hakuajat): Hakulomakeluonnokset 2017:

57 Kiitos! CIMOn Yleissivistävän ja aikuiskoulutuksen yksikkö
Yhteystiedot: Liity Comenius –sähköpostilistalle Tykkää meistä Facebookissa CIMO yleissivistävä koulutus


Lataa ppt "Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google