Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LÖYDÄT KYSELYLINKIN OSOITTEESTA:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LÖYDÄT KYSELYLINKIN OSOITTEESTA:"— Esityksen transkriptio:

1 LÖYDÄT KYSELYLINKIN OSOITTEESTA: www.lapinmaakunta.fi
Millaisen Lapin maakunnan sinä haluat rakentaa – vastaa ja vaikuta! Haastamme NYT kaikki lappilaiset mukaan tekemään valintoja tärkeiksi koetuista asioista sote- ja maakuntauudistuksessa. Kyselyn tuloksia käytetään pohjana Lapin maakuntauudistuksen vision ja arvojen rakentamisessa. LÖYDÄT KYSELYLINKIN OSOITTEESTA:

2 Tulevaisuuden kunta suhteessa maakuntaan – elinvoimaa yhteistyöllä
ALUSTUS YHTEISEN KESKUSTELUN POHJAKSI

3 Kunnan elinvoima Tarkoittaa kykyä uudistua toimintaympäristön muuttuessa Elinvoimainen kunta: tunnistaa toimintaympäristön muutokset sopeuttaa ja kehittää oman toimintansa uusiin vaateisiin ottaa käyttöön uusia prosesseja sekä aktivoi kuntalaisia, yrityksiä, kuntien eri toimialojen työyhteisöjä ja muita sidosryhmiä yhteistyöhön

4 Mistä elinvoima syntyy?
Vetovoimainen ympäristö: houkuttelee ja sitouttaa ihmisiä ja yrityksiä alueelle Kilpailukykyinen yrityskanta: edistää työllisyyttä, toimeentuloa ja turvattua arkea Osaaminen ja työvoiman saatavuus: turvaavat palvelut ja yritystoiminnan Julkiset ja kaupalliset palvelut: mahdollistavat sujuvan ja mielekkään arjen Sosiaalinen pääoma ja yhteisöllisyys: luovat uutta Vahva kuntatalous: mahdollistaa uudistusten toteuttamisen

5 Elinvoima asukkaan näkökulmasta
Kunnassa on hyvä asua elää ja yrittää

6 Millä eniten vaikutusta elinvoiman parantamiseksi?
Kaavoitus ja maankäyttö 69,8 % Elinkeinojen edistäminen 64,2 % Asuntopolitiikka 36,5 % Julkiset liikenneyhteydet 36,3 % Kunnalliset palvelut 32,9 % Yritysten toimitilatarjonta 31,2 % Kunnan markkinointi 27,9 % Erilaiset tapahtumat kunnassa 27,9 % Yhteisöllisyyden edistäminen 26,2 % Syrjäytymisen ehkäisy 26,0 % Koulutusmahdollisuudet 24,6 %

7 Uudistumisen mega-ajurit
Kiihtyvällä tahdilla kehittyvä teknologia Globaali keskinäisriippuvuus Kestävyyskriisi Sitran megatrendit (2016) Väestökehitys –ja rakenne, muuttoliike sekä eläköityminen Talouden kehitys Äänestysaktiivisuuden lasku, demokraattisten instituutioiden legitimiteetin heikentyminen, tarve uusille vaikuttamisen kanaville Monikulttuurisuuden lisääntyminen Hallinnolliset muutokset Muut kansallisesti vaikuttavat asiat Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030

8 Yhteiskunnallisen kehityksen mukanaan tuomat ajurit
Tulevaisuuden kunta Globalisaatio edellyttää yhteisiä ratkaisuja Ilmastonmuutos ja kestävyyskriisi muuttavat yhteiskuntaa Digitalisaatio haastaa tavat toimia Demokratia monimuotoistuu Työelämä ja työn tekemisen tavat muuttuvat Talouskehitys ja työllisyys Väestökehitys polarisoituu Sote- ja maakuntauudistus muuttaa kuntaa Kunnat erilaistuvat Nuoret yhteiskunnan muutosvoimana Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030”

9 Maakuntauudistuksen vaikutukset 1/2
Kunnat hoitavat useat arkeen vaikuttavat palvelut myös jatkossa – kunnat ovat kansalaisia lähinnä oleva julkinen toimija Asiakkaat eli kuntalaiset ovat samat kunnalle ja maakunnalle Uudistuksella on toki vaikutuksia kunnan tehtäviin, rahoitukseen, hallintoon ja toimintatapoihin Mahdollistaa kunnan uuden profiloitumisen sekä painotuksen muutoksen kuntapolitiikkaan ja muuttaa myös kunta-valtio suhdetta Kunnalla säilyy yleinen toimivalta, joka puuttuu maakunnalta Maakunnat hoitavat 25 eri toimialueen tehtäviä lakisääteisesti sekä lisäksi ne tehtävät, joista yhdessä sovitaan kaikkien kuntien kesken

10 Maakuntauudistuksen vaikutukset
Kunnalla on verotusoikeus, jota ei maakunnalla ole Kunnat ovat paikallisen osallistumisen, demokratian, sivistyksen ja elinvoiman yhteisöjä – sote-tehtävien siirto maakuntaan korostaa kunnan elinvoima- ja sivistysroolia Tulevaisuuden kunnan keskiössä ovat hyvinvoivat kuntalaiset ja menestyvät yritykset – tämä on edellytys myös maakunnan menestymiselle ja alueellisen elinvoiman kehittymiselle Kunnilla mahdollisuus kehittää omaa toimintaansa paikallisista lähtökohdista

11 Kunnan ja maakunnan tehtävät
Maakunnan järjestämisvastuulla olevat tehtävät: sosiaali- ja terveyspalvelut alueiden kehittämispalvelut alueiden käytön palvelut joukkoliikennepalvelut kasvupalvelut kotoutumispalvelut maa- ja elintarviketuotannon palvelut maaseudun kehittämispalvelut pelastus- ja turvallisuuspalvelut vesien- ja merenhoidon palvelut vesi- ja kalatalouden palvelut  ympäristöterveydenhuollon palvelut Kunnan vastuulla olevat tehtävät: Paikallinen elinkeinopolitiikka ja maankäyttö Työllisyyden edistäminen ja hoito Osaamisen ja sivistyksen sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Liikunta-, kulttuuri- ja muut palvelut Nuorisotyö Rakentaminen ja kaupunkisuunnittelu sekä asuntopolitiikka

12 Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030”

13 Innostava elinvoimakunta
Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030” Kuvitellen Oy

14 Ratkaisut etsivä kunta
Kuvitellen Oy Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030”

15 Laiska kunta Kuvitellen Oy Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030”

16 Lannistunut kunta Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030” Kuvitellen Oy

17 Kunnan vaihtoehtoiset skenaariot
Lähteenä käytetty kuntaliiton julkaisua ”Tulevaisuuden kunnan skenaariot ja visiot 2030”

18 Maakunnan ja kunnan välinen yhteistyö
Kuntien ja maakuntien välillä tulee olemaan paljon vapaaehtoista ja lakisääteistä yhteistyötä Asukkaiden hyvinvointi ja yritysten menestyminen ovat kuntien ja maakunnan vastuulla Yhteistyön rakenteita, toimintatapoja ja palvelukokonaisuuksia on tarpeen suunnitella ennakoiden Neuvottelumenettely valtuustokausittain tehtävien hoitamiseen liittyvästä yhteistyöstä, tavoitteista ja työnjaosta

19 Yhdyspinta = kahden tai useamman organisaation toiminnallinen raja
yhdyspinnassa korostuu asiakaslähtöisyys, tehtävien toimivuus, yhteistyön tavat ja tuloksellisuus Yhdyspinnassa tehtävien yhteensovittamisen keinoina ovat keskinäinen vuoropuhelu ja sopiminen (luottamus) Yhdyspinta on riippuvainen toimijoiden välisestä tehtävänjaoista ja mahdollisuudesta keskinäiseen sopimiseen Yhdyspintojen riskinä on toiminnallisten aukkojen ja päällekkäisyyksien syntyminen. Toiminnalliset aukot vaikeuttavat asiakkaiden palvelua ja samalla voi syntyä asiakkaiden pompottelua palveluiden tai toimijoiden välillä. Päällekkäisyyksistä syntyy resurssihukkaa. Lähde Kuntaliitto: Rajapinnoilta yhdyspintoihin

20 Maakunnan ja kunnan välisen yhteistyön keskeisiä lähtökohtia
Kunta ja maakunta-yhteistyö Normit ja rahoitus Uudet muuttuvat roolit ja vastuut Toiminta-ympäristö Valinnan-vapauden vaikutukset Kumppa-nuudet ”Maakuntaa ja tulevaisuuden kuntaa tulee valmistella saman- aikaisesti” ”Kunnan ja maakunnan välille ei saisi muodostua rajaa, vaan toimiva, tiivis yhteys” ”Onko välttämätöntä rajoittaa maakuntien omiin päätöksiin perustuvaa töiden organisointia?” ”Paikallisesti ja alueellisesti Erilaiset ratkaisut tulee mahdollistaa lainsäädännössä”

21 Tunnistetut yhdyspinnat
Lappilaisittain tunnistettuja yhdyspintoja: Arjen turvaa –toimintamalli sekä Varautuminen ja poikkeusolot) Saamelaisten kulttuurinen itsehallinto Valtioiden rajat ylittävä yhteistyö (mm. sote-palvelut, elinkeinotoimi) Vaikuttaminen Ympäristömenettelyt Elinkeinoyhdyspinnat (esim. ympäristömenettely-, matkailu- ja kaivosasiat) Yhdyspintakysymykset ja palvelut Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Tukipalvelut Oppilashuolto Työllisyyden hoito Kaavoitus Rakentaminen Joukkoliikenne Kotouttaminen Elinvoima Asuminen Järjestöyhteistyö Osallisuus Johtaminen Ympäristönsuojelu Sopimis- ja neuvottelumenettelyt?

22 Kolme esimerkkiä yhdyspinnoista
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Työllisyyden hoito ja elinkeinopolitiikka Tukipalvelut

23 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Maakunnan HYTE-tehtävät Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen maakunnassa (sisältää päätösten hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin, tavoitteiden sekä toimenpiteiden ja vastuutahojen määrittelyn, alueellisen hyte kertomuksen valmistelun yhteistyössä alueen kuntien kanssa, yhteistyö ja alueen kuntien asiantuntijatuki) Ehkäisevät sotepalvelut Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen korjaavissa sote-palveluissa Kunnan HYTE-tehtävät Hyvinvoinnin edistäminen kunnissa (sisältää päätösten hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin, tavoitteiden sekä toimenpiteiden ja vastuutahojen määrittely, asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin seuraaminen ja vuosittainen raportointi toteutetuista toimenpiteistä kunnanvaltuustolle, kunnallisen hyte-kertomuksen valmistelun valtuustokausittain, yhteistyö maakunnan ja muiden kunnassa toimivien tahojen kanssa ml. Järjestöt)

24 Kunnan rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Kunta vastaa väestön hyvinvoinnista ja terveyden edistämisestä sekä eriarvoisuuden vähentämisestä ja terveyserojen kaventamisesta Hyvinvoinnin monet ulottuvuudet: koulutus, liikunta, elinympäristö, ruokapalvelut Hyvinvointia luodaan yhdessä eri toimijoiden kanssa Hyvinvointi luo hyvinvointia ja tuo lisää elinvoimaa Kun asukkaat voivat hyvin, saadaan taloudellisia säästöjä sote-palveluista ja voidaan kohdentaa resursseja alueen muuhun kehittämiseen

25 Elinkeinopolitiikka elinvoiman vahvistamisessa
Yrittäjyys ja yritysten menestyminen lisäävät elinvoimaa: uudet työpaikat, kasvavat verotulot, vahvistuva kuntatalous, positiivinen imago, uudet asukkaat Onnistunut yhteistyö yritysten kanssa syntyy paikallisesti Kun kunnat ovat elinvoimaisia, myös maakunta voi hyvin!

26 Työllisyyden hoito ja elinkeinopolitiikka 1/2
Työllisyyden hoidon tehtäväkokonaisuus ja vastuut yhteistä tehtäväaluetta eri toimijoiden kesken myös jatkossa, mutta rooleja on tarpeen selkiyttää Kasvupalvelu-uudistuksen vaikutukset huomioitava – erotetaan viranomaistehtävät, järjestäminen ja tuottaminen Palvelujen tuottajina voivat toimia myös kunnat, yhdistykset ja yritykset – markkinoilla tuottajien tulee olla tasavertaisia, mikä rajaa esimerkiksi kuntien mahdollisuuksia osallistua palveluiden tuotantoon in house periaatteella Alueellisilla kokeiluilla haetaan/luodaan asiakaslähtöistä ja hallintorajat ylittävää toimintamallia - mitkä vaikutukset kunnan roolin vahvistamisella?

27 Työllisyyden hoito ja elinkeinopolitiikka 2/2
Työllisyyden ja yrittäjyyden edistäminen on keskeinen osa kuntien elinvoimapolitiikkaa – kunnan rooli säilyy nykyisellään myös jatkossa, sen sijaan maakuntatasolla elinkeinopolitiikan toimijaverkko kootaan pääosin maakuntaan Kuntien elinvoimapolitiikalla vahva kytkentä työllisyyden hoitoon (yritystoiminnan edistäminen, yhdyskuntarakenteen kehittäminen, asuntopolitiikka ja ammatillisen koulutuksen omistajaohjaus) Miten yhdessä järjestämme palvelut yksittäiselle yritykselle tai työnhakijalle niin, että tarjoamme saumattomia palveluketjuja, jossa palvelut näyttäytyvät asiakkaalle yhden luukun periaatteella ja emme kompastu hallinnon tai hallintokuntien rajoihin hyödyntäen yksityisen palvelutuotannon

28 Tukipalveluihin valmistellaan maakunnallisia ratkaisuja
Valtakunnalliset palvelukeskukset perustetaan ja niiden toiminta käynnistetään vaiheittain – maakunnilla vastuu tukipalveluiden järjestämisestä siirtymävaiheessa Kuntien, kuntayhtymien ja maakuntien valmisteluorganisaatioiden on arvioitava tukipalvelujen järjestämisvaihtoehtoja jo nyt Vahvat ja kustannustehokkaat yhden tai useamman maakunnan ja alueen kuntien yhteistyönä järjestetyt tukipalvelut ovat monessa tapauksessa kilpailukykyinen vaihtoehto tukipalveluiden organisoimiseksi ja valtakunnallisten palvelukeskusten yhteistyökumppaneiksi Tukipalvelut järjestetään kuntien ja maakunnan sopimalla tavalla, maakunnilla on palvelukeskusten käyttövelvollisuus valtakunnallista yhtenäisyyttä edeltävissä ratkaisuissa Maakunnilla ja kunnilla on mahdollisuus pohtia myös yhdessä, mikä olisi pitkällä tähtäimellä molempien organisaatioiden etu järjestää tukipalvelut ja vaikuttaa siihen, että palvelut toimivat saumattomasti ja työpaikat säilyvät alueella

29 Mitä onnistunut yhteistyö ja yhteensovittaminen meiltä edellyttää?
Strateginen näkemys: uskallus katsoa huomista pidemmälle ja hakea parhaita ratkaisuja Yhteinen tahtotila: valmius, kyky ja halu tehdä töitä yhdessä asukkaiden ja elinkeinoelämän sekä Lapin parhaaksi Resurssien joustava käyttö: Uskallusta irrottautua tutusta ja turvallisesta, luottamusta kumppaneihin sekä aidon palvelukulttuurin kehittämistä

30 Kunnan tulevaisuuden tekeminen on elinvoimapolitiikkaa
Kunnan tulevaisuuden tekeminen on elinvoimapolitiikkaa. Kunnan ja kuntalaisten hyvinvointi luo elinvoimaa. Elinvoima on asukkaita, työpaikkoja, yhteisöllisyyttä, turvallisuutta, viihtymistä, mutta ennen kaikkea se on elämänuskoa ja tulevaisuuteen suuntautumista!

31 Rakennetaan tulevaisuuden kuntaa rinnan uuden maakunnan kanssa!
Kiitos! Rakennetaan tulevaisuuden kuntaa rinnan uuden maakunnan kanssa! PS Muistathan vastata ensimmäiseen lappilaiskyselyyn tulevan maakunnan arvoista!


Lataa ppt "LÖYDÄT KYSELYLINKIN OSOITTEESTA:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google