Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Työllisyyspoliittinen avustus Maksatus 1/ KEHA -keskus  KEHA-keskus on valtakunnallinen, maantieteellisesti hajautetulla toimintamallilla ja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Työllisyyspoliittinen avustus Maksatus 1/ KEHA -keskus  KEHA-keskus on valtakunnallinen, maantieteellisesti hajautetulla toimintamallilla ja."— Esityksen transkriptio:

1 1 Työllisyyspoliittinen avustus Maksatus 1/2016

2 2 KEHA -keskus  KEHA-keskus on valtakunnallinen, maantieteellisesti hajautetulla toimintamallilla ja verkostomaisesti toimiva ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintopalveluja tuottava virasto.  KEHA-keskus ohjaa, kehittää ja palvelee palvelujensa piirissä olevia organisaatioita tehtävien yhdenmukaistamisessa, hallinnollisten tehtävien ohjaus- ja johtamistapojen sekä toimintaprosessien kehittämisessä sekä uusien sähköisten välineiden käyttöönotossa. ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus), PL 1000, 50101 Mikkeli Kutsunumero 0295 020 000 KEHA-keskukselle osoitettu virallinen sähköposti kirjaamo.keha@ely-keskus.fi kirjaamo.keha@ely-keskus.fi KEHA-keskuksen verkkosivut http://www.keha-keskus.fi/http://www.keha-keskus.fi/ 11/2015

3 3 Smolander Pauliina p. 029 502 6152

4 4 Maksatukset KEHAssa  Maksatusyksikköön on keskitetty valtakunnallisesti ELY-keskusten ja TE-toimistojen maksatustehtävät lukuun ottamatta maaseutu- tukihallinnon maksatuksia sekä rakennerahastojen ja yritysten kehittämisavustusten maksatuksia ja kuljetustukea. Keksintöjen kehittämisavustusten maksatus hoidetaan KEHA-keskuksessa Pirkanmaan ELY-keskuksen delegoimana tehtävänä.  Maksatustehtävät hoidetaan alueellisissa ryhmissä, mutta toimintamalli on valtakunnallinen  Turvataan asiantuntemuksen säilyttäminen ja toiminnan jatkuvuus sekä helpottaa toiminnan sopeuttamista  Asiakkaille aiempaa joustavammat ja tehokkaammat palvelut  http://www.keha-keskus.fi/yhteystiedot/maksatusalueiden-yhteystiedot http://www.keha-keskus.fi/yhteystiedot/maksatusalueiden-yhteystiedot 11/2015

5 5 Maksatuksen hakeminen  Maksatushakemuslomake löytyy Yritys-Suomen sivuilta ”Lomakkeet ja sähköinen asiointi” –Maksatushakemus http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/tm _tem307/index.html http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/tm _tem307/index.html –Ennakkohakemus http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/tm _tem306/index.html  Tietoa saa myös KEHA –keskuksen maksatuksen sivuilta –http://www.keha-keskus.fi/yhteystiedot/hae-maksatustahttp://www.keha-keskus.fi/yhteystiedot/hae-maksatusta –Sivuilta saa tietoa maksatuksen ja oikaisun hakemisesta sekä sieltä löytyy maksatuksen yhteystiedot http://www.keha- keskus.fi/yhteystiedot/maksatusalueiden-yhteystiedot/http://www.keha- keskus.fi/yhteystiedot/maksatusalueiden-yhteystiedot/ 11/2015

6 6 Maksatuksen hakeminen  Maksatuksen hakuajankohta –Maksatushakemus on toimitettava KEHA-keskukseen kahden kuukauden kuluessa ko. maksatusjakson päättymisestä.  Maksatusjakso –Maksatusta voi hakea maksatusjaksolle kohdistuneisiin, päätöksen mukaisiin todellisiin ja maksettuihin kustannuksiin. –Maksatusjakso on pääsääntöisesti kolme kalenterikuukautta. –Maksatusjakso on aina kerrottu tukipäätöksessä. 11/2015

7 7 Maksatuksen hakeminen  Maksatusjakso (jatkuu) –Ensimmäinen maksatusjakso voi alkaa aikaisintaan avustuspäätöksessä määritellystä hankkeen aloituspäivämäärästä. Viimeinen maksatusjakso päättyy viimeistään hankkeen avustuspäätöksessä määriteltynä hankkeen päättymispäivänä. –Huom! Maksatusjaksot eivät saa mennä päällekkäin eikä niiden väliin saa jäädä päivänkään aukkoja. 11/2015

8 8 Maksatuksen hakeminen  Maksatushakemuksen allekirjoittaa henkilö, jolla on organisaation nimenkirjoitusoikeus.  Allekirjoittajana ei voi olla henkilö, jonka palkkakustannuksia haetaan.  Nimenkirjoitusoikeuksien muutoksista on ilmoitettava TE- toimistolle ja KEHA-keskukselle.  Hakemusta käsittelevä maksatusasiantuntija lähettää mahdolliset täydennys- ja lisätietopyynnöt hakemuksessa kerrotulle yhteyshenkilölle. 11/2015

9 9 Maksatushakemuksen liitteet1/2  Maksatushakemuksen liitteenä toimitetaan aina: –Pääkirjanote, josta ilmenee haettavat kustannukset ja mahdolliset tulot kyseiseltä maksatusjaksolta  Nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö allekirjoittaa myös liitteeksi tulevan pääkirjan otteen. –Selvitys avustuksella palkatuille henkilöille maksetuista palkoista –Työaikakirjanpito –Selvitys maksatusjakson aikana saaduista tuloista (hankkeen synnyttämät tulot) –Lisäksi ensimmäisen maksatushakemuksen liitteenä jäljennökset avustuksella palkattavien henkilöiden työsopimuksista 11/2015

10 10 Maksatushakemuksen liitteet 2/2 –Kopiot ohjausryhmän kokousten pöytäkirjoista –Ostopalveluiden kilpailuttamista koskevat asiakirjat –Luettelo avustettavan toiminnan kohderyhmänä olevista henkilöistä. –Väliraportti ja hankkeen viimeisen maksatushakemuksen liitteenä loppuraportti –Edellä mainittujen lisäksi voidaan pyytää toimittamaan vuoden viimeisen maksatushakemuksen yhteydessä koko vuotta koskeva tilintarkastajan lausunto.  Maksatushakemuksen muut liitteet voivat hieman vaihdella tapauskohtaisesti toiminnan sisällön mukaan. 11/2015

11 11 Ennakon hakeminen  Ennakkoa voi hakea hyvissä ajoin ennen sen maksatusjakson alkua, johon ennakko kohdistuu.  Ennakkoa voi hakea sen verran kuin avustuksen saaja arvioi erääntyväksi sen maksatusjakson aikana, johon ennakkoa haetaan.  Ennakkoa voidaan maksaa 50% kullekin maksatusjaksolle kohdistuvasta avustuksesta (työttömien perustamalle yhdistykselle 100%).  Maksettu ennakko vähennetään kyseisen maksatuskauden maksettavasta avustuksesta. 11/2015 Maksatusjakso 1.1 – 31.3 Maksatusjakso 1.4 – 30.6 Maksatusjakso 1.7 – 30.9 Maksatusjakso 1.10 – 31.12 Ennakkoa voi hakea 1.4 alkavalle maksatusjaksolle Maksatusta voi hakea 30.6 päättyneelle maksatusjaksolle. Aiemmin maksettu ennakko vähennetään maksettavasta avustuksesta.

12 12 Tukikelpoisuuden edellytyksiä1/2 11/2015  Avustuspäätöksen mukaisia kustannuksia –Avustusta voidaan maksaa vain myönnetyn avustuspäätöksen mukaiseen toimintaan ja kustannuksiin. –Avustuspäätöksen ehtojen mukaisia.  Toteuttamisaikana syntyneitä /-aikaan kohdistuvia –poikkeuksena tilintarkastus, jos sitä on edellytetty  Tosiasiallisesti tuensaajan maksamia, lopullisia kustannuksia ennen maksatushakemuksen jättämistä. –Poikkeuksena ennakko

13 13 Tukikelpoisuuden edellytyksiä2/2 11/2015  Hankkeen toiminnasta, ei organisaation tavanomaisesta toiminnasta, aiheutuneita kustannuksia –Syy ja seuraus -suhteet selvästi osoitettavissa –Hankkeen toiminnan ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta tarpeellisia  Määrältään kohtuullisia  Luotettavilla kirjanpitodokumenteilla todennettuja. –Aukoton jäljitysketju –Vaivaton selvittää (esimerkiksi oma kustannuspaikka)  Kansallisten, yleisten kirjanpitoa koskevien säännösten mukainen kirjanpito (KPL 30.12.1997/1336)

14 14 Hankkeen kirjanpito  Hankkeen on pidettävä hankekohtaista, kansallisten, yleisten kirjanpitoa koskevien säännösten mukaista kirjanpitoa (moitteeton varainhoito).  Hankkeen kulut ja tulot on oltava vaivatta erotettavissa organisaation muista menoista ja tuloista, esimerkiksi oma kustannuspaikka tai alatilit. Kirjanpidon otteesta tulee käydä ilmi hankkeen menot ja tulot kustannuslajeittain ja tositteittain. Tilijaottelun olisi hyvä noudattaa kustannusarvion mukaista jaottelua. Avustuksen saajan on säilytettävä hankkeen koko kirjanpito ja siihen liittyvät tositteet siten, että niiden tarkastaminen on tarvittaessa helppoa. Kirjanpitoaineisto on säilytettävä kirjanpitolain 2 luvun 10§:ssä säädetyn ajan. 28.5.2015

15 15 Hankkeen kustannukset  Avustusta voidaan myöntää pääsääntöisesti seuraaviin, tuettavasta toiminnasta aiheutuviin, kohtuullisiin kustannuksiin (luettelo ei ole tyhjentävä): –Palkkakustannukset, ml. työnantajan lakisääteiset sivukulut –Matkakulut –Puhelin-, posti- ja kopiointikulut sekä sähköisen viestinnän kulut –Kehittämistuloksista ja uusista toimintamalleista tiedottaminen –Kirjanpito ja tilintarkastus –Ohjausryhmän kokouspalkkiot ja matkakulut –Avustuksen saajan tuella palkatuille ja työkokeilussa oleville ostopalveluna hankkimat työllistymistä tukevat palvelut  Lisäksi arvonlisävero voidaan katsoa tukikelpoiseksi menoksi, jos avustuksen saaja ei ole oikeutettu saamaan sitä palautuksena takaisin.  Hankkeelle hyväksytyt kustannukset, alv mukaan lukien, on kerrottu avustuspäätöksessä. 28.5.2015

16 16 Huomioitavaa kustannusten korvattavuudessa  Työterveysmaksut ovat tukikelpoisia vain siltä osin kuin KELA ei niitä korvaa.  Henkilöstön lounasseteleistä ja puhelineduista sekä työntekijöiden työvälineistä ja suojavaatetuksesta aiheutuvia kustannuksia ei voida kattaa työllisyyspoliittisella avustuksella.  Palkkakustannuksissa korvataan vain toimintaan osallistuvien palkkakustannukset. Esimerkiksi jos henkilö jää äitiys- tai sairauslomalle ja hänen tilalleen palkataan sijainen, korvataan vain sijaisen palkkakulut.  Palkkatuetussa työssä tai työkokeilussa olevien henkilöiden matkakustannuksiin ei voida maksaa avustusta, elleivät matkat liity koulutustilaisuuksiin osallistumiseen.  Erilaiset tutkinto- ja näyttötutkintomaksut eivät ole korvattavia kuluja.  Avustusta ei myöskään voida maksaa virkistäytymiseen, terveyden ylläpitoon ja edistämiseen liittyvään koulutukseen, kielitasotestauksesta aiheutuvia kuluja, yritysvierailuihin, eikä seminaari- tai messukuluihin, ellei em. liity kohderyhmän työllistymisen edistämiseen. Myöskään koulutukseen osallistuvien ruokailukustannuksia ei voi kattaa avustuksella. 28.5.2015

17 17 Hanketta toteuttaessa on tärkeää  Seurata ja ennakoida hankkeen kustannusten toteutumista.  Kustannusten tulisi toteutua avustuspäätöksen mukaisesti.  Jos näyttää, että kustannukset eivät toteudu avustuspäätöksen mukaisesti, voi päätökseen hakea muutosta avustuksen myöntäneeltä TE-toimistolta.  Muutoshakemus on tehtävä hyvissä ajoin ennen muutosta. –Muutosta ei voida tehdä jälkikäteen kustannusten toteuduttua.  Muutoshakemus on tehtävä myös silloin, kun kustannuslajit eivät toteudu päätöksen mukaisesti. –Esimerkiksi jos muut kustannukset näyttävät toteutuvan vähemmässä määrin kuin mitä niihin on avustusta myönnetty ja palkkakustannukset suurempana, on haettava muutosta avustuspäätökseen ennen ao. kustannusten toteutumista. 28.5.2015

18 18 Muutoksenhaku maksatuspäätökseen  Maksatuspäätökseen voi pyytää oikaisua. –Oikaisupyyntö on toimitettava määräajassa(30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista). –Oikaisupyyntöohjeet ovat aina maksatuspäätöksen liitteenä.  KEHA –keskus tekee oikaisupyyntöön oikaisupäätöksen.  Oikaisupäätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen. –Oikaisupäätöksen liitteenä on aina valitusosoitus, jossa ohjeistetaan valituksen tekemisestä. 28.5.2015

19 19 28.5.2015 Säädökset ja TEM:n ohje Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 913/2012 http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2012/20120916 Valtioneuvoston asetus julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta 1073/2012 http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20121073http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20121073 Valtioneuvoston asetus julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 1388/2014 http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141388 Valtionavustuslaki 688/2001 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010688 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010688 Työ- ja elinkeinoministeriön ohje julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain ja asetuksen soveltamisesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/42135 http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/42135

20 20 Ja lopuksi  Meille on tärkeää, että hankkeenne toteutuu mahdollisimman hyvin, joten autamme ja neuvomme aina mielellämme maksatukseen liittyvissä asioissa. Ajantasaiset yhteystietomme löytyvät http://www.keha-keskus.fi/yhteystiedot/maksatusalueiden- yhteystiedot 28.5.2015

21 21 Kiitos! 11/2015


Lataa ppt "1 Työllisyyspoliittinen avustus Maksatus 1/ KEHA -keskus  KEHA-keskus on valtakunnallinen, maantieteellisesti hajautetulla toimintamallilla ja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google